is er nog veel RTTY in gebruik?

Hubie

Special Member

Drake maakte mooi spul:https://www.coventrytelegraph.net/news/news-opinion/red-button-how-kin…

In de jaren 80 hebben ze nog een mooie ontvanger gemaakt de R8A/B

https://www.universal-radio.com/catalog/commrxvr/r8a.html

Heb zelf de Drake RR-1 eens gekocht die werd ook als scheepsontvanger gebruikt= Hagenuk EE-421=Debeg-7220=Sait MR-1541.

Ik was niet erg onder de indruk van de prestaties van die ontvanger.

Brandhout,een yaesu frog was nog beter.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Grappig dat je dat noemt. In mijn zeevarende jaren had ik eens een Drake-ontvanger over. In het telefoniestation was hij niet kruismodulatievast genoeg om er mee te kunnen duplex-telefoneren, en daarom hadden we hem daar vervangen door een betere ontvanger, ik denk gewoon de Skanti R-5000; die had een messcherpe preselector, zodat je in dezelfde band gewoon met je 1500 W kon zenden (op 12367,2 kHz bijvoorbeeld) en tegelijk luisteren (op 13138 kHz).

Intussen kon de weerkaartenschrijver in de kaartenkamer, die een ingebouwde ontvanger had, steeds minder weerkaartenstations ontvangen. De ontvanger had vaste, kristalgestuurde kanalen, en in de loop der jaren waren verscheidene stations in frequentie verhuisd.
Toen hebben we die Drake in de kaartenkamer opgehangen en aangesloten op 'EXT AUDIO IN' van de weerkaartenmachine. Iedereen blij!

Nu zou ik alleen niet meer weten welke Drake dat was. Hij kon élke frequentie maken. De RR-1 moest, dacht ik, per MHz-bandje een kristal hebben, en had geen plaats voor alle MHz-en van 0 tot 30. Ik heb die weleens als noodontvanger gehad, vermomd als SAIT.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 23 december 2019 00:26:43 schreef Frederick E. Terman:
...messcherpe preselector, zodat je in dezelfde band gewoon met je 1500 W kon zenden (op 12367,2 kHz bijvoorbeeld) en tegelijk luisteren (op 13138 kHz)....

170dB verzwakking, op 1 of 2% afstand? Met een afstembaar filter? Discreet, dus geen koperen buizen van een meter of vijf lang?

Zelfs met, pak hem beet, 60dB antenneisolatie (indien je twee antennes gebruikt) is dat vandaag de dag nog moeilijke opgave. Hoewel, als je zender zuiver is (50dB? 60dB?) wordt het bijna doenbaar.

Suffering from wiseass oneliner blackout
Hubie

Special Member

Dat is een appeltje eitje voor een pre-selector van enige klasse:https://www.pa3esy.nl/ontvangers/racal/racal-algemeen/html/ra9197B_set…
met 5 % spatie RX/TX zal er waarschijnlijk niets mis gaan.
In de praktijk wss ook niet met 2 % spatie.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 23 december 2019 00:44:56 schreef Bert_mc:
Met een afstembaar filter? Discreet, dus geen koperen buizen van een meter of vijf lang?

Zeker, en dat was heus geen tovenarij.
Aparte kastjes waren niet nodig (voor de oude Racals hierboven wel, maar in onze tijd al niet meer).

http://www.seefunknetz.de/bilder_3/r5001_1.jpg

In het plaatje, van de Skanti R5001 (ca. 1976) zie je de bandschakelaar, die in feite de filterschakelaar is (de eigenlijke frequentie werd toch compleet, met MHz en al, ingetikt).
De linkerhelft van de schakelaar bestrijkt de vast ingestelde duplexfilters voor de telefoniebanden.

De rest zijn de vrij afstembare preselectorbereiken. Zo kun je 'duplex telegraferen'. Niet, dat je tijdens het zenden van een telegram tegelijk een ander telegram opneemt natuurlijk, dat zou onzin zijn; maar het was normaal dat een kuststation je af en toe onderbrak. Bijvoorbeeld omdat je uitzending even gestoord werd (en je dus voor niets zou seinen), of omdat ze even een voorrangetje moesten afhandelen.

De zendantenne stond meestal op de opbouw, dicht boven de zender. Tegenwoordig kan hij ook ergens anders staan, met een tuner erbij en dan met coax gevoed.
De 'duplexantenne', dat is dus een antenne alleen voor ontvangst, stond dan bijvoorbeeld op de voormast. Bij de schepen waarop ik werkte had je dan dus een onderlinge afstand van 100 à 200 meter. Duplexen was niet moeilijk.

--
Ik had ooit een duplexantenne met, na storm, een defecte isolatorvoet. Vroeg of laat zou het ding naar benden komen, maar wat kon ik er op zee aan doen.
Tot mijn onuitsprekelijke vreugde werd het ding in de haven van Santos op dag één compleet vernield door een ongelukkig bediende havenkraan. Als schadevergoeding liet de haven direct een nieuwe antenne plaatsen. Problem solved. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

ontvangers/zenders/peilers en meer mooi radiospul staan op deze site:http://www.seefunknetz.de/homepage.htm

Helaas is die beste O.M. er mee gestopt.

Achtung, diese Webseite wird nicht mehr aktualisiert. Alle Daten bleiben als Archiv online.
Deshalb können die TV-Hinweise und das aktive Gästebuch nicht mehr aufgerufen werden

Op 23 december 2019 14:14:49 schreef Frederick E. Terman:
[...]Zeker, en dat was heus geen tovenarij.

Oooh. Mooi!

Ook mooi:
http://www.radiomanual.info/schemi/Surplus_Civil/Skanti_R5001_user.pdf

Laten we eens kijken wat we hier van kunnen leren.

In het plaatje, van de Skanti R5001 (ca. 1976) zie je de bandschakelaar, die in feite de filterschakelaar is (de eigenlijke frequentie werd toch compleet, met MHz en al, ingetikt).
De linkerhelft van de schakelaar bestrijkt de vast ingestelde duplexfilters voor de telefoniebanden.

Dit probeer ik even te begrijpen. Zijn telefoniebanden banden met een vast afgesproken duplexafstand, met een stopfilter voor de eigen zendfrequentie?

We zullen het signaal even volgen. Dit is het blokschema:

Filterboard 213:

Dus dat simuleren we even:

Maar wat is de waarde van de spoelen? Gelukkig zijn alle komponenten netjes gelijst.

L11, L12 en L13 niet dus.. Verdorie. Trouwens, achteraf zag ik dat ik L11 vergeten was.

Ok.

De handleiding zegt dit:

FET zegt dit:

De rest zijn de vrij afstembare preselectorbereiken. Zo kun je 'duplex telegraferen'. Niet, dat je tijdens het zenden van een telegram tegelijk een ander telegram opneemt natuurlijk, dat zou onzin zijn; maar het was normaal dat een kuststation je af en toe onderbrak. Bijvoorbeeld omdat je uitzending even gestoord werd (en je dus voor niets zou seinen), of omdat ze even een voorrangetje moesten afhandelen.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Op 23 december 2019 14:14:49 schreef Frederick E. Terman:
[...]De zendantenne stond meestal op de opbouw, dicht boven de zender. Tegenwoordig kan hij ook ergens anders staan, met een tuner erbij en dan met coax gevoed.
De 'duplexantenne', dat is dus een antenne alleen voor ontvangst, stond dan bijvoorbeeld op de voormast. Bij de schepen waarop ik werkte had je dan dus een onderlinge afstand van 100 à 200 meter. Duplexen was niet moeilijk.

Ok. Ik ging er eerst van uit dat je dat over één antenne moest. Dit maakt het allemaal al wat makkelijker.

Ik had ooit een duplexantenne met, na storm, een defecte isolatorvoet. Vroeg of laat zou het ding naar benden komen, maar wat kon ik er op zee aan doen.
Tot mijn onuitsprekelijke vreugde werd het ding in de haven van Santos op dag één compleet vernield door een ongelukkig bediende havenkraan. Als schadevergoeding liet de haven direct een nieuwe antenne plaatsen. Problem solved. :)

Haha. Vandaag de dag zou je dat doen door in de havenkraan te hacken, zelf je antenne ondersteboven te knotsen, en dan de Chinezen de schuld te geven :)

Even terug naar het filter:

Het vierde blok is afstembaar, met condensator C5?

De rest is nogal conventioneel. Met afgestemde kringen in blikjes.

Een enkele band

Hoewel de blikjes (spoelen) enigszins vreemde vogels blijken te zijn.

Suffering from wiseass oneliner blackout
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 24 december 2019 00:24:50 schreef Bert_mc:
Zijn telefoniebanden banden met een vast afgesproken duplexafstand, met een stopfilter voor de eigen zendfrequentie?

Inderdaad is, per band, de duplexafstand constant. Maar dat is voor de 'duplex'-filters niet essentieel; het zijn banddoorlaatfilters die per stuk steeds één band bestrijken waarin alle kuststations bij telefonie uitzenden. Ze hebben geen zendernotch; de gewone stoppbanddemping van de bandfilters is voldoende. Bovendien kwam het weleens voor dat het schip niet op het bijbehorende scheepskanaal zat, maar naar een andere frequentie of soms zelfs een andere band werd gedirigeerd.

De naamgeving is soms wel grappig, want in de '12MHz-band' zit voor telefonie een kuststation onder in de 13 MHz, en in de '16MHz-band' onder in de 17 MHz. De scheepvaartbanden zijn vernoemd naar de scheepsfrequenties, of je kunt ook zeggen: naar het begin van iedere band.

Zoals je zelf al hebt gevonden had de R5001 ook vaste filters voor 500 en 2182 kHz, en een vast laagdoorlaatfilter voor 0.06-1.6 MHz.

Bij de typegoedkeuring vroegen de Nederlandse autoriteiten nog om een ruisgenerator, in te schakelen door de preselect-tuneknop in te drukken. Zo had je altijd een signaal om op te pieken.
De fabriek zag geen bezwaar en maakte daarop dus een R5001NL, met ruisgenerator, maar later werd die in álle uitvoeringen ingebouwd. Het was blijkbaar een nuttig extraatje.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

off topic Als je naar links kijkt passeert de 3FM optocht de GAE Airport...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Even back on topic,RTTY.
Het is toch verbazend dat zo'n STANAG-4385 signaal toch feilloos mee schrijft (software/hardware aan de ontvangerkant)met diepe fading.
https://www.youtube.com/watch?v=vrhCjC1Zim4

Onder de HF-freaks noemen we STANAG 4385 "de cirkelzaag" of dit nog "RTTY" mag heten? Geen idee.

Nu ik het allemaal nalees,sorry Mel,ik heb je topic gekaapt.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
vergeten

Golden Member

Op 24 december 2019 16:11:51 schreef Hubie:
Onder de HF-freaks noemen we STANAG 4385 "de cirkelzaag" of dit nog "RTTY" mag heten? Geen idee.

Nieuwsgierig geworden naar wat een "Stanag 4385" mag zijn, kom ik toch niet verder dan wapentuig.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Hubie

Special Member

Misschien even iets verder kijken dan dat je neus lang is ;-) ??
Google is ook een optie.

https://en.wikipedia.org/wiki/Standardization_Agreement

En,ja ook wapentuig heeft een nummer.

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 24 december 2019 21:37:04 (12%)

Op 24 december 2019 16:11:51 schreef Hubie:
Even back on topic,RTTY.

...

Nu ik het allemaal nalees,sorry Mel,ik heb je topic gekaapt.

Ehh... guilty as charged. Sorry O-)

Suffering from wiseass oneliner blackout
vergeten

Golden Member

Op 24 december 2019 20:52:46 schreef Hubie:
Misschien even iets verder kijken dan dat je neus lang is ;-) ??
Google is ook een optie.

Waar dacht je waar ik dat mee heb opgezocht!
Misschien even iets verder kijken dan je neus lang is ;-)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Hubie

Special Member

Dus? ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 24 december 2019 23:41:01 (47%)

Op 24 december 2019 23:35:01 schreef Hubie:
Dus? ;-)

Hij zegt toch dat ie niks vindt! Ik krijg ook voornamelijk tank-munitie :S (da's op zich ook best geinig, die Leo's).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hubie

Special Member

Oeps,dubbel,sorry.

[Bericht gewijzigd door Hubie op woensdag 25 december 2019 16:43:54 (85%)

Hubie

Special Member

Tja,STANAG is een soort CE sticker/afspraken voor NATO bondgenoten,dat kan idd ook over wapentuig gaan,net zo goed als over RTTY radiospul,of een M3 schroefje in een drone.

Hubie

Special Member

.

[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 26 december 2019 02:39:44 (99%)

Hubie

Special Member

Op 24 december 2019 22:39:06 schreef vergeten:
[...]
Waar dacht je waar ik dat mee heb opgezocht!
Misschien even iets verder kijken dan je neus lang is ;-)

Sorry,moest zijn Stanag 4285
Het excuus komt een beetje laat maar ik zat net al dat gezwam van mijzelf ff door te lezen. ;-)

https://www.sigidwiki.com/wiki/STANAG_4285

Hubie

Special Member

?

[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 2 januari 2020 00:49:28 (100%)