elektriciteit garage

Ik heb gisteren teveel elektriciteit weggehaald uit mijn garage.
De vorige eigenaars hadden blijkbaar met de garage naast mij een aftakking gemaakt naar hun toe, met als gevolg dat ze nu geen elektriciteit meer hebben. Dus geen licht meer en hun garagepoort werkt niet meer.
Ik heb gezien dat er uit hun deel vd muur een blauwe en zwarte draad nog uitsteekt. Uit de grond in myn garage komt een dikke zwarte kabel met een blauwe en zwarte kabel en een aardingskabel die eruit komen.
Kan ik met een suikertje de blauwe en zwarte,kabel aan elkaar verbinden zodat alles terug ok is?

De vorige eigenaars hadden blijkbaar met de garage naast mij een aftakking gemaakt naar hun toe, met als gevolg dat ze nu geen elektriciteit meer hebben. Dus geen licht meer en hun garagepoort werkt niet meer.

Ik neem aan dat ze jouw dan ook betalen voor hun verbruik, zo niet dan zou ik het mooi zo laten.

Enige tijd geleden ook bij iemand geweest die een garagebox had gekocht met eigen aansluiting en meter, zijn buren links en rechts "kregen" ook stroom via hem, de 3 boxen waren vroeger van een eigenaar geweest. Nu zijn er 3 verschillende eigenaren en mochten de buren zelf een aansluiting gaan aanvragen, in gedoe met tussenmeters enzo had hij namelijk geen zin.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Suiker hoort niet thuis in een elektrische leiding tenzij om een luster aan te sluiten. De rest doe je normaal met deftige lasdozen en deugdelijk materiaal. Eventueel een voor gemonteerde klemmenstrook.

Ik vind het toch maar raar dat je buur zonder elektriciteit valt als jij je garage sloopt. Waar komt die elektriciteit vandaan? Is dat gemeenschappelijk of lift je buur mee op jou rekening? Als het niks gemeenschappelijk is, dat hij zelf voor deugdelijke elektriciteit zorgt. Test eens of er nog spanning op de draad staat als jij je hoofdschakelaar af legt. Geen spanning meer? Wat mij betreft de buur zijn probleem. Mag dan al blij zijn dat hij al die tijd jou rekening mocht gebruiken.

Is het gemeenschappelijk? Dan vind ik dat ook maar niks. Ga ik toch lekker klussen in de garage en de gemeenschap betaalt het.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lucky Luke

Golden Member

Ik dacht even dat het een creatieve manier van verwoorden was voor "ik heb de zekeringen laten springen" , maar blijkbaar heb je teveel bedrading / infrastructuur weggehaald. Dan weet je als het goed is ook nog hoe het zat.

Om de draden te verbinden kun je het best lasdoppen gebruiken, geen kroonsteentje. Die met oranje hendeltje (Wago222 of opvolger) werken het makkelijkst imho.

Maar: blauw-aan-blauw en zwart-aan-zwart zou moeten werken. Alleen, dan hebben ze geen aarding, dus misschien is dit een goed moment om gelijk groen-geel ook door de muur te duwen.

Als extra zou je het nog apart kunnen zekeren (Dat jij niet in het donker zit als zij iets "oeps"-en) en er eventueel een tussenmetertje tussen zetten. Al kan dat laatste ook in goed vertrouwen natuurlijk.

Als de draad dunner wordt zou apart zekeren zelfs kunnen moeten, omdat de zekering altijd afgestemd moet zijn op de draaddiameter.

EDIT:
Ja, dan ga ik uit van "woonhuis met 2 schuurtjes rug aan rug in de tuin" en "elektriciteitsverbruik / kosten al onderling geregeld". Bij een appartementencomplex wordt het wat... complexer badoom...tish

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 13 oktober 2019 21:47:58 (13%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)