Lichtsluis

Michel Evers

Golden Member

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik helemaal niets weet over elektronica.
Voor een van mijn hobby's, modelspoorbaan, heb ik als proef voor een eindbeveiliging een lichtsluis gekocht bij modelbouwled.nl.
( https://www.modelbouwled.nl/contents/nl/p1410_lichtsluis-_infrarood-mo… )
Deze gemonteerd en het werkt. Maar niet zoals ik graag wil.
De lichtsluit geeft nl. een signaal af als de IR-led wordt "gezien". Ik zou dat graag willen veranderen in een signaal afgeven als de lichtsluis wordt onderbroken. Nu doe ik dat met een relais, maar moet ook zonder kunnen.
Bij de huidige schakeling staat het relais dus de hele tijd onder spanning totdat de IR-LED wordt oderbroken.
Wie heeft een oplossing??

fred101

Golden Member

Je hebt relais met een normally closed en een normally open aansluiting.
Als jou huidige relais dat heeft moet je nu gewoon de andere aansluiting gebruiken. En anders een ander relais.

Als je de uitgang van je lichtsluis wilt omdraaien (want die houdt de relais spoel onder spanning) dan moet je er wat electronica tussen zetten. Je zou er ook een "electronisch relais" tussen kunnen zetten, die trekken nauwelijks stroom.

Grappige bouwbeschrijving: Let op de poliarietijd volgens mij kun je niet meer spelvauten in 1 woord maken...

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Michel Evers

Golden Member

Fred,

bedankt voor je reactie.

Poliarietijd, haha, inderdaad, ik had dat niet eens gezien. Inderdaad, meer spelfouten zijn niet mogelijk denk ik zo.
Ander relais of nc naar no omzetten lost mijn probleem niet op.
Idem voor een solid state relais.
Ik wil eigenlijk een aanpassing aan de schakeling zodat deze een signaal afgeeft als de lichtbundel wordt onderbroken.
Kun je aangeven wat er veranderd zou moeten worden aan de huidige schakeling?

pa3gws

Golden Member

Heb je een schema van het schakelingetje?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Michel Evers

Golden Member

Nee, sorry, ik moet dat dan zien te maken aan de hand van de montage handleiding. De montagehandleiding staat op de site van modelbouwled.nl bij lichtsluis en handleiding.
Ik zal eens proberen een schema te maken.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je schakeling is met transistoren opgebouwd.
Een transistor is een soort van omkeerder zodat je met 1 transistor en misschien 2 weerstanden het uitgangssigaal om kan keren.

Misschien kan het nog eenvoudiger....
Maar dan moeten we wel een schemaatje hebben.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Thevel

Golden Member

Er zitten maar weinig componenten op het printje, de uitgang wordt geschakeld met een NPN transistor. Waarschijnlijk zal de schakeling er zo uitzien als het bovenstaand schema.
.
.

Als de NPN transistor vervangen wordt door een PNP transistor werkt de schakeling "andersom".
De Emitter (E) moet je nu wel met de plus doorverbinden, de uitgang komt nu van de Collector (C).
Je moet wel de Emitter loshalen van de MIN (printspoor onderbreken)

Voor de transistor kun je een BC557 nemen, let wel dat de aansluitingen anders zijn dan de 2N3904, de BC557 moet je 180 graden gedraaid op de print solderen.
Uiteraard kun je ook een andere PNP transistor gebruiken, let wel op de aansluitingen.

Thevel

Golden Member

Op 14 oktober 2019 12:46:16 schreef Toeternietoe:
Je schakeling is met transistoren opgebouwd.

Eh.... ik zie er maar één. :)

Michel Evers

Golden Member

Super al die reacties. Dank jullie wel.
Ik heb nog geen schema. Wel een scan gemaakt van de achterzijde van de print en een "Word" document van de voorzijde van de print.
Het zou leuk zijn als jullie daar iets mee kunnen.
Ondertussen ga ik toch nog proberen een schema te maken. Elektro-technische schema's heb ik al velen gemaakt in mijn bijna 63 jarig leven, dus zo'n elektronica schema zou toch ook moeten lukken.

Bouwpakket lichtsluis.docx

En ik zie een klein vautje (oops, foutje) in het 'PNP' schema. Het symbooltje van de tor is OK, maar de letters C en E moeten worden verwisseld.

In de tekst idem: Je moet de Emitter aan de plus hangen en de Collector wordt de uitgang.

[Bericht gewijzigd door soldeersmurf op maandag 14 oktober 2019 13:19:18 (24%)

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
Michel Evers

Golden Member

Misschien niet helemaal duidelijk, maar er zitten twee kleine doorverbindingen in de aansluitingsplaatsen. Vanaf links naar rechts, tussen 2 en 3 en tussen 5 en 6.

Michel Evers

Golden Member

Ik ben een volkomen leek op dit gebied, maar probeer wel te leren.
Hoe werkt een transistor? Doorgang in de richting van de pijl wordt gesperd totdat kant B bekachtigd wordt. Of zo iets toch??
Diode is een sper onderdeel aan de kant van de ring op de diode?
LED is ook een diode maar geeft licht af? Sperkant is de platte kant?

Michel Evers

Golden Member

Heerlijk toch dat internet.
En zo een forum als dit.
Super hoor.
Allemaal dank jullie wel.
Ik ga proberen e.e.a. te maken en laat het resultaat hier weten.
Ik moet wel eerst materiaal bestellen, dus het kan even duren.

[Bericht gewijzigd door Michel Evers op maandag 14 oktober 2019 14:55:52 (17%)

Thevel

Golden Member

Op 14 oktober 2019 13:16:37 schreef soldeersmurf:
En ik zie een klein vautje (oops, foutje) in het 'PNP' schema.

Wat ben je vlug, ik had het zelf ook al gezien en was het al aan het veranderen..

Edit/
De TS heeft inmiddels een foto geplaatst van het printje.
Mijn schema klopt inderdaad.

[Bericht gewijzigd door Thevel op maandag 14 oktober 2019 13:41:51 (17%)

Michel Evers

Golden Member

Bij deze het "schema".
Is niet echt een schema, maar meer een tekening van de print.
Gelukkig is de print maar aan één kant voorzien van de koperbanen.

Thevel

Golden Member

Als je extern een NPN transistor plaatst (bijv een BC547) hoef je niets op het printje te modificeren.

Edit/
Als je een relais op de uitgang gebruikt moet er een blusdiode over de spoel gezet worden.

fred101

Golden Member

Het lijkt me handig om te weten wat je met dat ding wilt doen. Oftewel, wat ga je er op aansluiten ? Ga je met dat signaal iets aansturen of is het alleen maar een hoog/laag digitaal signaal voor bv een computer. Je kunt met zo'n klein torretje bv geen grote stromen schakelen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@Thevel,
Weet je zeker dat je schema goed is?
Transistor/diode combinatie ziet er 'raar' uit

Thevel

Golden Member

Het was idd niet helemaal goed getekend.
Het is inmiddels aangepast.

@Thevel,
Misschien ben ik een z..kerd, maar
tussen '4' en '6' staat een ledje met weerstand.
Pen 4 is de uitgang. Deze heb je rechtstreeks zonder beschermingsweerstand aangesloten op de basis van de extra BC547. Volgens mij gaat dat niet goed.
Volgens mij moet je pen 5 niet gebruiken en pen 4 aan de weerstand van 10kΩ verbinden.

Thevel

Golden Member

De schakeling zal wel werken maar het ledje op de print had ik niet aan gedacht, die blijft nu altijd branden via de BE overgang van de transistor.

Ik zal het schema aanpassen.

Edit/
In plaats van de transistor kun je ook een FET gebruiken, de 10kΩ weerstand kan dan vervallen, de Gate van de FET verbind je rechtstreeks met de uitgang van het printje.
Afhankelijk van het type FET kun je ook een veel hogere stroom schakelen.

Michel Evers

Golden Member

Bedankt voor al jullie inbreng.
Zo tussen de regels door begrijp ik dat het toch niet alleen een kwestie is van de transistor vervangen.
En ik heb die al besteld. Maakt niet uit, kosten bijna niets.
Dan de vraag wat ik er mee wil doen. Ik ga ze gebruiken als eindbeveiliging. Niet meer dan het aansturen van een
klein interface relais die op zijn beurt weer een afwijkende spanning naar een ingangskaart stuurt.
Na het lezen van jullie oplossingen blijf ik toch nog met de vraag zitten of ik die transistor wel gewoon kan vervangen of niet? De LED is leuk maar niet noodzakelijk.
Als ik de transistor binnen heb probeer ik het gewoon. Het kan hooguit kapot gaan.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Hoeveel wil je er gaan toepassen en hoe ver liggen die uit elkaar? Welke spanning gaat er naar de ingangskaart? Ik heb het gevoel dat je het verder zoekt dan noodzakelijk. Is dat relais wel nodig?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 15 oktober 2019 19:07:19 schreef Michel Evers:
Zo tussen de regels door begrijp ik dat het toch niet alleen een kwestie is van de transistor vervangen.
En ik heb die al besteld. Maakt niet uit, kosten bijna niets.
Dan de vraag wat ik er mee wil doen. Ik ga ze gebruiken als eindbeveiliging. Niet meer dan het aansturen van een
klein interface relais die op zijn beurt weer een afwijkende spanning naar een ingangskaart stuurt.

Je moet niet een transistor vervangen, maar eentje toevoegen en die heb je net gekocht. Hopelijk is dat de BC547. Dan bouw je het schema van Thevel zoals die gepubliceerd is op 14 oktober 2019 om 15:06:04.
Je interfacerelais sluit je parallel aan de diode 1N4148. Dan moet het gewoon goed gaan.

Op 15 oktober 2019 20:36:47 schreef buckfast_beekeeper:
Hoeveel wil je er gaan toepassen en hoe ver liggen die uit elkaar? Welke spanning gaat er naar de ingangskaart? Ik heb het gevoel dat je het verder zoekt dan noodzakelijk. Is dat relais wel nodig?

Het zou kunnen dat het allemaal een stuk eenvoudiger en goedkoper kan, maar ja, wat zijn de antwoorden op de vragen van buckfast_beekeeper? Wat voor ingangskaart gebruik je?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 15 oktober 2019 23:38:15 (23%)

Michel Evers

Golden Member

Sorry, maar volgens mij gaan we nu een heel andere kant uit dan mijn oorspronkelijke vraag.
Mijn oorspronkelijke vraag was of het mogelijke was de bestaande schakeling zo te veranderen dat de uitgang hoog werd bij onderbreken van het IR licht. Dat is precies andersom als nu. Ik heb van een aantal forumleden goede informatie gehad waarmee ik verder kan. Mijn dank daarvoor.
De vragen die nu gesteld worden hebben geen enkele meerwaarden voor mijn topic.
Mijn vraag is door een aantal forumleden ruimschoots beantwoord en tevens zijn een aantal oplossingen geboden. Dank jullie wel.

[Bericht gewijzigd door Michel Evers op woensdag 16 oktober 2019 01:29:34 (11%)