Tripath afscherming

Binnenkort ga ik een Tripath versterker bouwen op basis van de TA2022.
Gezien de reacties blijkt het nogal een RF rotzooi uit te komen wat ook invloed kan hebben op de interne bekabeling.

Welke maatregelen kan ik daarvoor het beste voor nemen ?

Geshielde bekabeling waarbij 1 kant naar randaarde gaat?
Of zijn er meer maatregelen nodig?

blackdog

Golden Member

Hi Audiophile,

Alles wat snel schakeld creeert een stoorveld, dit geld ook voor de versterkers die je wilt gaan gebruiken.

Goede bedradings opbouw is van groot belang, samen met inbouw in een metalen kast met goed gekozen aardpunten.

Voedingsdraden twisten die naar de versterker module gaan, luidspreker bedrading twisten naar de aansluitklemmen.

Afgescherme bedrading gebruiken aan de ingang van de versterker.

De voedingsdraden en de luidspreker draden NIET samenbinden!

Voor ieder project is het weer uitzoeken waar je het best de kast aan de schakeling massa verbind.

Ik kan je behalve het hierbovenstaande niet meer tips geven, ik weet je kast niet, en nooit met de door jouw gebruikte modules gewerkt.
Wel met heel veel audio apparatuur en meetinstrumenten die storingsvrij moesten werken.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Je moet gewoon precies de instructies van de fabrikant volgen. Die heeft dit al voor je bedacht. Gebruik het evaluation board, of maak dat precies na. Gebruik het bedradingsschema op blz. 2 en lees goed wat ze zeggen over de diverse soorten ground.

mXwtryw.pdf

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bedankt alvast voor de feedback en de pdf!
Twisten doe ik altijd maar zou het nog uitmaken als ik over de bedrading een metalen sleeve trek en die aan 1 kant aard, of heeft dat in dit geval, omdat alles al in 1 kast zit, geen nut?

blackdog

Golden Member

Hi Audiophile,

Dat is per bouwproject verschillend, maar ik denk niet dat het kwaad kan als je het op die manier doet.
Maar, wat ik al erder aangaf, denk niet dat het mooier/beter is, als je de bedrading met bandjes aan elkaar vast zet.
Vooral de ingangs bedrading moet zo ver mogelijk bij de luidspreker en voedingsdraden vandaan gehouden worden.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Bedankt, zal voor zover dat mogelijk is rekening mee houden.
Maar gezien de indeling moet dat kunnen.
Heb nu de audio in -en uitgangen precies aan de andere kant van de voedingsingangen zitten.
Zodat de audio in -en uitgangen zeer dicht tegen de achterpaneel geplaatst kan worden.

Goed om te weten dat de TA2022 volledig geshield is dmv een koperen heatsink. Daarvoor gebruiken ze pin3 die naar Ground moet (voedingskant). Dat scheelt wbt RF radiatie.

Pin 3, VN10GND, is used for the VN10 buck converter. Pin 3 can be connected to the main power
supply decoupling ground trace (or plane) without any loss in functionality or reduction of
performance. This pin is electrically shorted to the copper heat sink (case) of the TA2022. Even if
the internal VN10 regulator is not being used, VN10GND should still be connected to PGND.

[Bericht gewijzigd door Audiophile op woensdag 16 oktober 2019 12:29:06 (54%)

Ik heb wel een probleempje waar ik niet zo'n antwoord op weet.
In de datasheet staat dat pin3 (VN10GND) rechtstreeks verbonden moet worden met PGND (aarde), deze dient naast of er wel geen buck converter wordt gebruikt ook voor de komplete shielding van de TA2022.

https://qbpwna.db.files.1drv.com/y4mxNAvMNWi5HSGXcEg6Wjb6mD-klyummH2bwF119sdKIDqV_pqKCOyYxykN6AR4GkpR8jRO-85n7U8PHjIiiztMZjjVAejYAvcPMJLAj42Sid7ix5OCUD1bIdWJOjQIArP_-YmckBWFn-nAb7hPTRRi25nv4TkfSYkOsB1Cjn7Olna899DKOAOVFbcS7M572H6InJFoxrULkruvwkX9CYxbQ?width=800&height=1093&cropmode=none

Aangezien ik een ringkerntrafo gebruik met statisch scherm naar aarde zou dat dus betekenen dat ik secundair aarde (pin 3) verbind met de primaire kant van de voeding (en met een scheidingstrafo wil je juist alles gescheiden houden neem ik aan).
Heb het board wat doorgemeten en concludeer dat de 0 aftakking aan de ingang doorverbonden is met de - van de speakeruitgangen en pin 3.
Hoe is dit het beste op te lossen, gewoon een extra aardekabel trekken naar een gezamelijk aardpunt (uitgang EMI/RFI filterpunt bijvoorbeeld ?

High met Henk

Special Member

audiophile en dan een tripath gebruiken???
ts.. ts.. tss.

zou er dan ookk een SMPS voor zetten: Ben je meteen klaar.
Hoewel DAT natuurlijk geen goed idee is :)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 17 december 2019 10:19:10 schreef High met Henk:
audiophile en dan een tripath gebruiken???
ts.. ts.. tss.

zou er dan ookk een SMPS voor zetten: Ben je meteen klaar.
Hoewel DAT natuurlijk geen goed idee is :)

Was mijn vraag niet ....

RAAF12

Golden Member

Signal fidelity equal to high quality linear
amplifiers
¾ 100W @ 4?, 1.0% THD+N
¾ “Audiophile” Sound Quality
¾ 0.015% THD+N @ 70W 4?
¾ Mute Input
¾ Outputs can be operated in bridged mode
¾ 32-pin SSIP pac

Dan is de vraag wat 'Audiophile' in deze context kan betekenen. Niet meer dan een reclamekreet. Goed dat er muting opzit dan hoort men de rotzooi niet die er op laag nivo uitkomt. Overigens vermoed in niet dat een user daar een paar B&W DM800 serie luidsprekers van €32.000 op aansluit. Of een Nautilus van hetzelfde merk.

Even twee vraagjes.

(1)
Ik heb het geheel werkend maar heb een lichte brom in de trafo (250VA).
Mechanische brom, want over de speakers hoor je totaal geen brom.
Onbelast rechtstreeks op de 230V geeft deze al een lichte brom.
Belast wordt dat iets meer.
Achter een dc blokker nagenoeg nihil.
Is dit 'normaal'?

(2)
Qua aarding is de uitgang van het medisch filter op het chassis aangesloten.
Hierop zit ook het statisch scherm van de ringkerntrafo.
Mijn vraag is het beter om de secundaire 0 aftakking nu wel of niet op de gemeenschappelijke aarde aan te sluiten?

Sine

Moderator

1. Ja, dat is normaal. Het minste beetje DC zorgt heel snel voor kernverzadiging bij een ringkern, mijn scheidingstrafo hoor ik ook meebrommen op de frut die op het lichtnet zit.

2. Secundair aarden is geen goed idee, daar maak je alleen maar extra potentiële aardlussen mee, daarnaast is het ook gewoon niet nodig.

Bedankt voor je antwoord.

Wbt vraag 2 het wel/niet aarden van de middenaftakking naar aarde, omdat ik dit veel zie bij symetrische voedingen voor een (eind)versterker.
Bij de handleiding die ik had deden ze dit niet, ben toen aan het experimenteren geweest (ja wel veilig) en de middenaftakking naar aarde getrokken (steraarde) en merk geluidstechnisch een zeer duidelijk verschil.

Moet er wel bijzeggen dat geen enkele in -of uitgangen naar aarde liggen. In die zin, aan het chassis.
Deze komen op de pcb naar 1 punt agnd, pgnd bij elkaar.

[Bericht gewijzigd door Audiophile op zaterdag 28 december 2019 12:18:43 (17%)

Sine

Moderator

Bij eindtrappen is het massa ja, maar aan aarde heb ik nog nooit gezien (waarbij ik niet zeg dat het niet zal voorkomen)

Als je verschil hoort (en zeker als je duidelijk verschil hoort) ben je misschien al paden voor stroom aan het creëren die wellicht niet zo gunstig zijn.

Als je de massa aan aarde hangt dan hang je automatisch ook je uitgangen aan aarde.

Of ik begrijp niet wat je aan het verknopen bent, dat is ook nog een mogelijkheid ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 28 december 2019 12:20:53 (24%)

Op 28 december 2019 12:20:06 schreef Sine:
Als je verschil hoort (en zeker als je duidelijk verschil hoort) ben je misschien al paden voor stroom aan het creëren die wellicht niet zo gunstig zijn.

Als je de massa aan aarde hangt dan hang je automatisch ook je uitgangen aan aarde.

Ik vraag me af waar het duidelijke verschil nu vandaan komt.
Idd ik heb nu de 0 aftakking rechtstreeks naar aarde (chassis punt).
Als ik deze eraf haal dan houd ik het volgende over:
- emi/rfi filter waarbij de aarde op een chassis punt zit vanwege veiligheid,
- statisch scherm van de trafo zit nu ook op hetzelfde chassis punt,
Dat is het enigste wat dan verbinding maakt met aarde. Pcb is volledig geïsoleerd van het chassis alsmede alle in -en uitgangen.
Volgens mij creeer ik dan geen groundloops of ik moet het mis hebben.

Wat duidelijk opvalt is dat wanneer ik de 0 aftakking niet met de aarde (chassis punt) verbind de hoge tonen meer ruisen en lijkt alsof het een beetje vervormt, darzelfde geld voor de lage tonen die zijn dan minder nauwkeurig.

Of zal de Trioath zoveel rotzooi genereren dat dit invloed heeft?

Sine

Moderator

Mij is nog steeds niet duidelijk wat je bedoeld met de "0-aftakking", is dat niet het zelfde als de massa van je voeding?

Zo ja dan heeft dit niets te maken met eventuele 'zooi' van de tripath.

0 aftakking van de symmetrische voeding, oftewel de center tap aan de secundaire zijde van de trafo. .
-20 0 20V

Sine

Moderator

Ofwel: de massa van de verserker?

Je AGnd is daar ook mee verbonden?

Ja klopt. AGND en PGND zijn op de pcb met elkaar verbonden.
Het geheel staat nu een tijdje te draaien en moet zeggen dat na een tijdje de mechanische brom telkens minder wordt naarmate deze langer aanstaat. Denk zelf dat het de trafo is, als het een groundloop betreft ga dit dan ook niet via je speakers horen?