Benodigdheden voor een Engineer / hobbyist

Lambiek

Special Member

Op 16 oktober 2019 08:54:53 schreef GJ_:
A "ehhh, gewoon een kruis, past altijd"

Ja precies, je hebt ook maar één soort bitje, NOT. En dan is dat nog maar een schroevendraaier, maar als het om bijv. meetgereedschap gaat, wordt het helemaal een ander verhaal. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

soldeerbout regelbaar & met staalwol om bout schoon te maken

Neeeee..... geen staalwol maar pannenspons! Het lijkt maar een klein verschil, maar het scheelt je vele punten. Het verschil is dat een pannespons 'platte draadjes' heeft. Dat is dus meer schrapen als schuren.

//edit (toevoeging)
Soms is het kopen van A-merk spul een goed idee, je doet er heel je leven mee. Maar het is niet altijd noodzakelijk. A-merk spullen kan je net zo snel kwijtraken.

Ik heb hier nog wat aanbevelingen:
multimeter:
Zotek ZT100/Aneng AN8001 (~€8 op ebay of aliexpress)
Zotek ZT102/Aneng AN8002 (~€15 op ebay of aliexpress)

Is niets mis mee, alleen verwacht ik niet dat het aan de veiligheidsnormen voldoet als je aan het lichtnet gaat meten. Zelf durf ik het nog wel aan om aan de '220v' te meten.

schroevedraaiertjes:
Weitus Tools

Dit zijn vooral de kleine maten. Voor de veelgebruikte kleinere maten (kruiskop) wil je misschien op den duur echte schroevedraaiers kopen, dat merk je vanzelf. De bitjes zijn prima! De houder verslijt op den duur, je kunt bij de action een vervangende maat kopen, de vorm van het handvat is iets anders, maar de bitjes passen.

Dit zijn

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op woensdag 16 oktober 2019 09:40:15 (63%)

Op 16 oktober 2019 08:54:53 schreef GJ_:
V "wat voor een?"
A "ehhh, gewoon een kruis, past altijd"

Ik merk vaak dat mensen niet weten wat het verschil is tussen een Phillips en een Pozidriv. Sterker nog, de meeste mensen weten niet eens dat er verschil is.

Op 16 oktober 2019 09:51:03 schreef KlaasZ:
[...] een Phillips en een Pozidriv. Sterker nog, de meeste mensen weten niet eens dat er verschil is.

1 van de twee is "GOED" ontworpen: 1 schroevendraaier past in een grote range van schroeven. (De grotere schroevendraaier is gewoon naar buiten toe "bijgebouwd" zodat ie ook op een kleinere schroef past.) Welke van de twee is dat?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

De phillips past op veel schroeven, er zijn ook sterschroeven met een combinatie van ster en gleuf.

Maar een ster past pas goed als hij niet van je schroevendraaier valt, een niet magnetische wel te verstaan. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fred101

Golden Member

Pozidrive zijn in Europa vooral houtschroeven maar op meetapparatuur wordt het heel veel gebruikt. Pozidrive en Philips zijn niet uitwisselbaar tenzij je graag schroefkoppen vern#$%kt.

Mocht je de dark-side van electronica kiezen en je stort op het redden van oude meetapparatuur dan kun je niet zonder een inbus-set met de kleinste maat imperial maten.

Ik prefereer in kleine maat schroevendraaiers gewoon losse maar niet die metalen horlogemaker versies. Ik heb al jaren een setje van Proxxon. Die metalen zijn voor mij te dun in het handvat.

Ik heb een paar bitsets met vreemde bitjes, de gewone daaruit gebruik ik zelden, ik heb voor de meest gebruikte maten liever gewone losse schroevendraaiers (2 maten pozidrive, 2 philips en 2 gewone platte)

Maar alles hangt van je gebruik af. Wat ik veel gebruik zal een ander misschien nooit gebruiken en omgekeerd. (zoals een curve tracer)

Ik heb net iets meer dan gemiddelde hier staan aan meetapparatuur maar Wat ik niet zou willen missen toen ik het alleen maar hobbymatig gebruikte:
- scoop, (daar kun je ook spanning en frequentie mee meten)
- 2 multimeters
- echt goed desoldeer+soldeer station (ik ben nu blij dat ik destijds een echt goede gekocht heb)
- LCR meter (kunnen ook weerstand meten)
- functie generator
- lab voeding

Nogmaals, als je niet weet wat het is heb je het niet nodig. Koop geen dingen omdat piet pf Jan die ook gebruiken, tenzij je het zelfde doet natuurlijk.

Voor de hobby gebruik ik ook vaak een VNA, spectrum analyser en meetzender. Sterker nog, ik gebruik hobbymatig veel meer soorten meetspul als beroepshalve. Mijn meest exotische apparaten zijn hobby, zoals een slotted line.

Als jij alleen wat met bv een arduino doet dan heb je weinig aan een LCR meter, doe je wat met ontvangers of ander RF spul dan is een LCR meter wel belangrijk.

Je kunt veel zelf bouwen. www.pa4tim.nl voor inspiratie :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

En laat je vooral niet teveel leiden door het onderwerp van je motivatie. het zelfbouwen vanaf scratch van een high-techtoestel als een drone is niet weggelegd voor beginners. Mogelijk zul je dat over enkele jaren wel kunnen als je een volhouder bent.
Maar overhaast het niet, baby's die willen lopen voor ze kunnen kruipen vallen vaak en hard op hun gezicht :-).