aansluiting van 380 naar 220 volt

ik heb een oude Itho MD85 blower voor een smidstafel gekocht maar krijg hem op 220 volt alleen heel zachtjes aan het draaien als ik hem aansluit zoals op het tekeningetje. zes contacten op het blok met drie verbindingsplaatjes, uit een kant komen drie gele draden en de andere kant drie rode. Origineel zate de verbindingsplaatjes tussen de drie contacten aan de gele kant zoals op de foto. Momenteel overbruggen ze de rode en gele contacten, zie tekening en heb ik een aansluiting (zwart) op het contact rechtsboven(rode kant) op de foto en het andere (blauw) gezamenlijk op de andere twee (aan de rode kant). In deze configuratie draait de blower zeer traag, maar hoe krijg ik hem sneller?? Iemand enig idee?
groeten Ad Seelt

Kun je ook een foto maken van het type plaatje van de motor?

En sluit je alles nu alleen op 1 fase 230 volt aan? Geen condensator o.i.d?

Met wat ik zie op de foto's lijkt mij dit een drie fase motor is die je op drie fase 380 in driehoek moet aansluiten en op 230 in ster. Of anders op een fase met een hulp condensator.

Maar eerst een foto van het type plaatje van de motor. Dan kan er echt iets gezegd worden. Nu blijft het alleen maar giswerk waarbij de kans groot is dat er fout gegist wordt.

Dit is een 3 fase motor en is bedoeld om op 3 fase te werken.
Zonder motor type plaatje gok ik dat de doorverbindingen in de eerste foto bedoeld zijn om de motor op 3x 400Vac te laten draaien.

Deze motor kan dus niet zomaar op 1x 230Vac (stopcontact bv) draaien.

Dit type motor zou zijn toerental door de netfrequentie moeten laten bepalen. Pas bij een veel te lage spanning gaat ie langzaam draaien. Zoals je de boel beschrijft, had ik (en ex-fietser) verwacht dat de motor niet zou starten (brommen), maar als je hem dan een zetje geeft zou ie moeten gaan draaien als een tierelier. Je hebt toch hopelijk niet groengeel op de derde aangesloten?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Op 17 oktober 2019 00:52:16 schreef Ex-fietser:

Met wat ik zie op de foto's lijkt mij dit een drie fase motor is die je op drie fase 380 in driehoek moet aansluiten en op 230 in ster.

Net andersom, lijkt me beter voor de motor :P

En voor de TS : het simpelste is er een eenfase frequentieregelaar tussen te zetten..
1 fase in(gewoon in het stopkontakt) en 3 fasen uit..Deze sluit je aan op de drie motoraansluitingen, waarvan de wikkelingen in driehoek staan...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Een paar hele grote gokken (het ontbreekt aan informatie van jou kant)
De motor moet in driehoek
Er moet een condensator bij.

Zoek maar eens op Steimetz schakeling.
Daar krijg je de blazer weer mee aan het draaien, aar het kost je wel 2/3 van het vermogen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 17 oktober 2019 08:00:30 schreef Toeternietoe:
De motor moet in driehoek
Er moet een condensator bij.

Ja, Dat driehoek heeft ie gedaan, die condensator horen we niets over, maar zonder condensator gaat ie brommen en niet "zachtjes draaien". Gebruikelijk is dat ie dan gewoon gaat draaien zodra ie in beweging gezet wordt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@TS - Er zijn diverse varianten van Steinmetz schakelingen maar deze was nog niet eerder gepubliceerd...... Kijk maar eens op Wikipedia en dan moet je de "driehoek variant" hebben. Zoals je ziet komt daar ook een condensator bij kijken. De motor zal echter nooit het vermogen gaan leveren als oorspronkelijk in ster aangesloten op 3 x 380 (400) V.

Uiteindelijk besloten hem toch op een 380 aansluiting te zetten en loopt als een trein, maar dan zonder vertraging....
Bedankt voor alle suggesties!

mel

Golden Member

Dus je hebt wel 3 fasen? Waarom zei je dat dan niet.. |:(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Beste Mel, 380 is wel veel duurder als 220 natuurlijk....dus als ik hem op 220 aan het werk had kunnen krijgen was dat fijn geweest...Ad

[Bericht gewijzigd door AdS57 op 29 januari 2020 11:55:23 (65%)]

Jinny

Golden Member

3 x 25A is net zo duur als 1 x 35A in Nederland.
Bedrijfsmatige aansluitingen zijn altijd 3fase voor zover ik weet.
Je argument klopt dus niet met de theorie en praktijk in Nederland.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

Ik vind het een vaag verhaal. Had je al een 3-fasen aansluiting, of heb je die speciaal aangevraagd om deze machine aan de praat te krijgen?
Qua capaciteitsvergoeding maakt het inderdaad niks uit, maar je moest dan wel de ombouwkosten betalen.