Smeg waterverdeler keerklep vaatwasser

Ik heb een Boretti (Type: 12059 H Mod.: BVW962) vaatwasser welke eigenlijk gewoon een Smeg vaatwasser is.

De originele waterverdeler (Invensys MD10H V5 SMEG 690072832) draaide niet meer. Daarom nieuwe gekocht (vervangend model Smeg Waterverdeler 690072832 Vaatwasser) en aangesloten. Maar deze draait ook niet. Ik heb de bedrading nagemeten er is geen kabelbreuk. Ik meet ongeveer 120 V wisselspanning op deze bedrading (Dat lijkt me aan de te lage kant omdat de motortjes een range hebben van 220/240V. Ik heb de besturingsprint bekeken maar ik zie nergens schade. Ik heb hiervan niets doorgemeten met een multimeter want ik zou niet weten hoe ik dat moet doen. De contacten van bedrading van de waterverdelermotor heb ik met pijltjes op de tekeningen geplaatst.

Hebben jullie enig idee waar dit aan kan liggen?

Vaatwasser Boretti: Type: 12059 H Mod.: BVW962
Besturingssysteem: 10671231 B0427.01.1
Waterverdeler: 690072832

In de behuizing van de triac direct rechtsboven je pijlen lijkt(!) op de foto een barst te zitten, dus die kan wel eens overleden zijn en deze stuurt nu net het motortje aan. Even met een loep nakijken!
De triac is gemerkt met Z7M en is dus een Z0107MUF.

Edit: kijk naar en meet ook even het componentje net boven deze triac op de foto: lijkt een weerstand 821(?) waarvan de markering door hitte verkleurd is.

Van iets dat stuk is leer je het meest.

Dat witte ding die je waterverdeler noemt, die kun openklikken en het klepje intern eruit hale, wast hij altijd op alle sproeiarmen. Opgelost ;)

En dat is nu weer eens een prutsreparatie Multivibbbrator! De reden is om de druk zo hoog mogelijk te houden om te reinigen, nu halveer je de druk over beide sproeiarmen als je de klep aanpast, niet handig....

In mij opinie is ook IDD die tryac gebarsten....

Op 17 oktober 2019 19:04:14 schreef smd:
En dat is nu weer eens een prutsreparatie Multivibbbrator! De reden is om de druk zo hoog mogelijk te houden om te reinigen, nu halveer je de druk over beide sproeiarmen als je de klep aanpast, niet handig....

In mij opinie is ook IDD die tryac gebarsten....

Die klep reduceerd ook de druk vd pomp. Klep eruit resulteerd dus dat druk voor de klep gaat verhogen tov voordien en na de klep verlagen. Resulteerd in toestel die "beetje" minder goed gaat wassen. Lijkt mij een goeie oplossing. Ik probeer maar te helpen ;)

Vroeger bestonden die verdeelkleppen niet en kwam de vaat er juist properder uit dan hedendaags. Die verdeelklep is uitgevonden voor een lager energie en waterverbruik. Om nogaltijd de vaat proper te krijgen met minder water en mogelijkheeid om een 3de en 4de sproeiarm toe te voegen.

Zat zo een klep in de vaatwassers van de oudere generatie ook al dan?

Op 17 oktober 2019 19:56:00 schreef fabrice:
Zat zo een klep in de vaatwassers van de oudere generatie ook al dan?

Is een beetje gelijk opgekomen met de opkomst van A/A+/A++/A+++ label vaatwassers, sommige merken hadden dat al lang geleden toegevoegd aan hun machines, andere merken kom de laatste pas jaren hier mee af. Huidig zitten zulke verdeelkleppen in bijna alle merken en modellen.
Is meestal een klein motortje die een klep ronddraaid waardoor water wisselt tussen bovensproeier en ondersproeier (en soms 3de sproeier)

Het is IDD bedacht met de A klasses. Wat is de truuk? Dat je een kleinere pomp ( Lager debiet) kan gebruiken en dat om en om op de sproeiarmen zet. Je verlengt de tijd maal 2 en dan komt je vaat er ook na ruim 2 uur er schoon uit. Dus? als je de huidige capaciteit van de pomp verdeelt over 2 sproeiarmen houd je dus de helft van de kracht over. Zelfs zo erg dat de armen niet of matig draaien.

Kleinere pomp, dus goedkoper dan?

Relais op een print zijn ook zeldzaam geworden, nu triacs die sneuvelen

[Bericht gewijzigd door fabrice op vrijdag 18 oktober 2019 18:53:29 (21%)

Yep, Fabrice, klopt. En doordat alles 2 x zo lang draait is het ook 2 x zo snel versleten. Adviseer mensen vaak kies heetste programma is meestal rond de 1-1,5 uur, dus minder slijtage in de machine en is hygienish...