Lampen branden te fel


Je kunt niet zomaar lampjes weglaten, dat aantal is precies berekend voor 230v... ;) (Waarschijnlijk een stuk of 50?)
Als je er maar 20 overhoudt is het gauw afgelopen met de pret... (lampje krijgt geen 5v, maar bijna 12...)

Trafo ertussen zetten. (bijv. 24v, kun je 4 serieschakelingen van 5 lampjes maken en die parallel zetten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Om ze even fel te laten branden als voorheen (maar nu met 20 in plaats van 50 lampjes) zul je naar circa 75V moeten.
Een transformator kan uitkomst bieden.
Een weerstand in serie kan in theorie, maar in de praktijk zal je een enorm exemplaar moeten hebben, want je moet veel vermogen verstoken.

Op meer dan dubbele spanning veel te fel
30 lampjes eruit geknipt betekent dat je 30 x 0,65W = 20W in een extra serie weerstand zult moeten verstoken...poeh
Beter met transfo naar 110V zodat je met een serieweerstand van een paar W genkeg hebt
Maar ik zou je sterk aanbevelen om het geheel om te bouwen naar 4 parallelcircuitjes van 5 lampjes in serie zodat je een 24v transfo kunt gebruiken.

.
.

Trafo ertussen zetten. (bijv. 24v, kun je 4 serieschakelingen van 5 lampjes maken en die parallel zetten)

+1
Veiligheid voor alles :-)

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Als je een weerstand wilt dan wordt dat een 1200ohm met een minimaal vermogen van 20W. Daarin heb je 2 opties

een luchtgekoelde weerstand die je zo moet monteren dat er overal minimaal 3cm ruimte is en dat er voldoende luchtstroom is. Als er brandbare materialen zijn word de ruimte nog groter.

Een weerstand in de vorm van een koelelement die je dan zelf weer op een grote koelplaat moet schroeven.

Al met al een flinke opgave en dat goet te doen. Bij onjuist gemonteerde weerstand bestaat er al snel kans op een onveilige situatie qua brandgevaar en ook moet het nog aanraak veilig omdat er 150V over de weerstand staat.

Ik zou danook voor een transformator gaan kijken.

zul je naar circa 75V moeten.

Voor 20 lampje is het precies 100V. Maar het is beter om voor een iets lagere spanning te gaan. Dus elke transformator die tussen de 70 en 100V zit zou wel moeten kunnen. Een 110V transformator zou ook nog kunnen en die zijn iets makkelijker te vinden maar dan moet er nog steeds een kleine weerstand voor. Die weerstand is dan iets van 120ohm en ca 3W. Wat nog wel te doen is.

Maar nog beter is om dan als je toch een transformator gaat gebruiken naar 24V te gaan. Een 24V Gelijkstroom adapter of 19V laptop adapter is ook een mogelijkheid.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 17 oktober 2019 16:55:08 (53%)]

maartenbakker

Golden Member

Je kunt natuurlijk ook een seriecondensator uitrekenen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 17 oktober 2019 17:06:39 (40%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Voor 20 lampje is het precies 100V.

Dat klopt, maar kerstboomverlichting brandt gewoonlijk op een onderspanning.
Ik ben uitgegaan van dezelfde hoeveelheid licht voor het sfeereffect (en levensduur).

Een 75 tot 100V adapter heb ik hier wel liggen alleen een erg grote oud volgens mij handgewikkeldt en gebruik ik liever niet voor een cadeau. alleen dan gaat mijn voorkeur toch naar een 24V adaptertje zoals voorgesteld werd. ik heb hem even aan een power supply gehangen op 30V maar, dan komt er nauwelijks licht uit...

ik heb hem even aan een power supply gehangen op 30V maar, dan komt er nauwelijks licht uit...

Omdat je dan nog geen aanpassing hebt gedaan. Je zult dan opnieuw moeten bedraden.
Zoals voorgesteld door Arco: 5 lampjes in serie en die vier strengen dan parallel te zetten.

Een diode 1N4007 in de draad, doet de energie ook halveren, de lampjes branden dan al een stuk minder, hoef je geen lampjes weg te laten

maartenbakker

Golden Member

http://www.staff.science.uu.nl/~tel00101/FotoAlbum/RadioCorn...apCalc.xls

geeft bij een stroom van 0,13A en een gewenste brandspanning van 90V aan dat je een seriecondensator van 1,96uF. Daar zou je 2uF voor kunnen nemen bij een werkspanning van tenminste 400V. Geen elco, maar een foliecondensator.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

I.p.v. een seriecondensator zou ik dan eerder voor een lichtdimmer gaan, dan kun je de lichtsterkte regelen naar wens. Maar qua veiligheid is een trafo met meerdere strengen lampjes natuurlijk de beste oplossing, zeker als je het resultaat gaat weggeven.
@buzzy, denk je niet dat de lampjes met een diode gaan knipperen?

Je kan ook lampjes met een andere brandspanning nemen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Een lampje met een gloeidraad is errug traag. Die knippert niet bij 25Hz als ie de helft van de tijd uit is.

[Bericht gewijzigd door rob040 op 17 oktober 2019 18:56:04 (22%)]

De brandfrequentie van het lampje verandert niet met een diode in serie. Het lampje brandt dan alleen maar gedurende de helft van een periode.

Met een diode kunnen ze gaan knipperen. (hoe dunner de gloeidraad, hoe eerder je er last van hebt)

Met een diode wordt 't geen 25Hz, hoor, maar 50Hz... ;)
Verschil is dat zonder diode de lamp 100x per seconde aan gaat, en met diode 50x (met pauzes ertussen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Ik heb het even heel onprofessioneel opgelost namelijk door er een lampen dimmer aan te zetten! Werkt erg goed en veilig. Voor nu laat ik het bij de lampendimmer misschien morgen een potmeter erin plaatsen.

Potmeter gaat niet, je zou een enorm grote nodig hebben die ook nog eens onnodig veel warmte verstookt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Die dimmer is een nette oplossing en geeft extra gebruiksgemak ten opzichte van een trafo of condensator. Misschien kun je hem mechanisch blokkeren dat hij niet te hoog gedraaid kan worden.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Daar zat ik ook al aan te denken! Misschien een schroef ergens indraaien waardoor hij niet verder kan. Het lijkt mij niet dat de hitte van de lampjes het hout doet aantasten.....

Je kunt ook gewoon een weerstandje in serie met die potmeter opnemen, aan de 'hete' kant dus. Weerstand zó berekenen dat als de potmeter op max staat de lampjes op normale helderheid (zoals voorheen) branden. Waarde zal dus iets zijn á la de waarde van de potmeter zelf. Dan branden ze ongeveer op halve kracht.

Don't Panic!

Die dimmer is een nette oplossing en geeft extra gebruiksgemak ten opzichte van een trafo of condensator. Misschien kun je hem mechanisch blokkeren dat hij niet te hoog gedraaid kan worden.

Sorry Maarten maar ik vind die dimmer helemaal niet zo'n mooie oplossing. Wat gebruikersgemak is het een goede oplossing inderdaad. Maar wat veiligheid betreft niet denk ik.

Ook de oplossingen met weerstanden en potmeters zijn dat niet. Hoe heeft de TS de bedrading weggewerkt en hoe doet hij dat met die dimmer? Is alles echt wel aanraakveilig weggewerkt. Kerstverlichting, zeker de ouderwetse, is wat veiligheid betreft altijd een een probleem geweest. Als ik aan de kerstverlichting denk die mijn ouders vroeger hadden en over ge-erfd van oma dan vind ik het eigenlijk maar een griezelig ding. Lampjes een kleine 1000 keer opnieuw gesoldeerd. Dat deed ikzelf als kind. Het waren mijn eerste soldeer oefeningen. Ik hab dat mijn eigen kind nooit laten doen. Wel solderen maar niet aan gevaarlijk kerst snoertjes. Geen aardlekschakelaars in huis, kerstboom die af en toe water kreeg en waar ook nog gewone kaarsjes instonden enz. enz. Inmiddels is de kerstverlichting denk ik wel 70 jaar oud en mijn ouders hebben het nog. Alleen gebruiken ze het niet meer omdat er geen lampjes meer te koop zijn. Gelukkig.

Ze gebruiken nu een snoer dat op een batterijtje werkt. Het kost bijna niets bij de action ofzo en is wel veilig.

Als ik de TS was zou ik gewoon zo'n batterij snoertje bij de action halen en dat inbouwen. Die snoertjes heb je ook klein met maar een paar lichtjes (meestal leds) er in. De lampjes (leds) die je niet gebruikt knip je er dan niet uit maar stop je weg in je kunstwerk. Leds worden ook nog eens niet heet. Elke andere oplossing is duurder en veel minder praktisch omdat je altijd een netaansluiting nodig hebt en in verhouding dure weerstanden, dimmers of potmeters of trafo's moet aanschaffen.

Een andere technisch betere oplossing is alle lampjes parallel zetten en een netgescheiden netadapter van 12 5 volt o.i.d. gebruiken. Je moet even kijken wat de brandspanning van de lampjes nu werkelijk is. En daar de juiste netadapter bij gebruiken.

N.B. Dit projectje van de TS is een cadeau voor misschien kleinkinderen ofzo. Je trekt echt de haren uit je kop als er iets mis gaat.

Edit: Bij 50 lampje op 230 volt kom ik op 4,8 volt per lampje. Als elk lampje 100mA trekt kom ik bij 20 lampje op 2 ampere.
Een vijf volt stekker lader van 2,5 ampere zou moeten voldoen bij alle lampje parallel.

Op de foto's staat er al bij, 5V / 0.13A per lampje, (dus 38,5 Ohm per lampje als ze warm zijn).

Als je er nu dus maar 20 van de 50 over hebt, zou daar maximaal 100V op moeten. Maar je kunt ook een condensator in serie zetten. Bouw die dan wel goed geisoleerd in, en zet er een bleederweerstand over.

Als ik de 20 lampjes opvat als 770 Ohm, en een seriecondensator uitreken, kom ik op 2uF.

abs(230/(770+(1/(100π2*10^-6ι))) = 130*10^-3

Falstad circuit simulator is dat bijna met mij eens: dit komt op 130mA peak-peak, en 96 mA rms. Maar dat zal het ook wel doen.

Vergeet vooral de 1M Ohm bleeders niet, dat moeten er ook echt minimaal 2, liefst 3 in serie zijn. (Als je normale kwart-watt weerstandjes gebruikt die 250VDC mogen hebben) De 2uF condensator moet er ook een zijn die geschikt is voor netspanning, een MKT van 250VAC / 630VDC ofzo. Of 1000VDC.

En zorg dat het verdraaid goed geisoleerd zit ingepakt, in een klein kunststof kastje.

(De boel ombouwen naar laagspanning is waarschijnlijk een betere oplossing, maar ik wilde die condensator uitrekenen :P)

Het circuit voor in Falstad (kies text file import en kopier onderstaande):

code:


$ 1 0.000005 14.235633750745258 55 5 50
v 176 256 176 80 0 1 50 240 0 0 0.5
r 176 80 336 80 0 770
c 336 80 336 256 2 0.000002 -70.81233543762265
w 176 256 336 256 0
r 400 80 400 144 0 1000000
r 400 144 400 192 0 1000000
r 400 192 400 240 0 1000000
w 336 80 400 80 0
w 336 256 400 256 0
w 400 256 400 240 0
o 2 64 0 4099 320 0.2 0 2 2 3
o 1 64 0 20481 20 0.2 1 2 1 3
38 2 0 0.000001 0.000101 Capacitance
Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.
Hugo Welther

Moderator

Was een snoertje met 20 lampjes (Action e.d.) niet handiger geweest?

Neem het leven niet te serieus - je overleeft het toch niet. Elbert Hubbard (1856-1915)

Misschien is het soort lampje belangrijk voor de uitstraling. Ongeveer waarom ik een nixie klok heb, terwijl je op 7-segments leddisplays ook getallen kunt weergeven. Het oog wil ook wat :)

(En in dat geval lijkt mij een seriecondensator in een klein kunstof doosje eigenlijk best een aardige oplossing. Of alle lampjes parallel zetten en een 2A 5V voeding zoals ex-fietser al noemde - dat is waarschijnlijk zelfs nog makkelijker veilig te krijgen.)

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Ongeveer waarom ik een nixie klok heb, terwijl je op 7-segments leddisplays ook getallen kunt weergeven. Het oog wil ook wat

Er is een tussenweg: numitrons... ;)

https://hackaday.com/wp-content/uploads/2011/12/numitron.jpg?w=470

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com