Maximale tijd alarm

Michel Evers

Golden Member

Iedereen erg bedankt voor het mee denken en het aandragen van oplossingen. Sinds het apparaat op de aanrecht staat wordt er niet meer gestolen. Wel een paar keer op heterdaad betrapt, maar de buzzer deed zijn werk. Hond was afgeleid en ging niet door met stelen. Super oplossing.
De oplossingen die jullie hebben bedacht ga ik de komende week proberen. Als het nodig is kras ik een spoortje door omdat als het niet werkt dit ook makkelijk weer te herstellen is.
Ik laat weten hoe het uitpakt.

Ik heb vandaag,, 23-10-2019, een nieuwe IR light Barriër gemonteerd en daarbij C5 weg gelaten. E.e.a. werkt prima, geen buzzer die bij het uit schakelen langzaam dooft. Wel is het geluid van de buzzer veel anders en daardoor veel zachter. Normaal geeft de buzzer een hoge schrille toon, die voor honden niet aangenaam is en daardoor werkt deze “diefstal detectie” zo goed. Na het weg laten van C5 geeft de buzzer een “trillend” geluid en veel zachter. Ik ben benieuwd of dit geluid ook werkt bij de honden.
Het is sowieso een grote vooruitgang dat wij de detectie kunnen uitzetten zonder dat de honden het horen. Dus wat dat betreft, prima. Dank jullie wel.

Ik ga in de loop van de week de andere oplossingen proberen en houd jullie uiteraard op de hoogte. Ik vind dat dat zo hoort.

Michel Evers

Golden Member

Op 18 oktober 2019 19:57:03 schreef Arco:
Als 't een goed gestabiliseerde voedingsadapter is, kun je C5 weglaten...

Arco,
dat werkt dus niet helemaal goed. Als voeding is een batterij van 9 V gebruikt. Weglaten van C5 heeft tot gevolg dat de buzzer een heel raar geluid maakt. Het is net of de buzzer heel snel aan en uit wordt gezet. Althans daar lijkt het op. Daarna idee van Thevel uitgevoerd en toen was e.e.a. oké.

Op 19 oktober 2019 14:07:16 schreef Thevel:

De modificatie met de diode is erg simpel:
Soldeer D1 los en verbind hem door met een dun draadje aan de bovenkant van de print.
Kras het printspoortje door zoals aangegeven.
Soldeer D1 aan de onderkant van de print.
Soldeer de plus van de buzzer op de schakelaar.

Thevel,
dit werkt. Langzaam uitdoven van de buzzer is voorbij. Het was al over met C5 er uit te gooien, maar dan werkte de buzzer niet juist meer, zoals ik al gepost had. Dus C5 terug en jouw idee toegepast. Daarna geen uitdovende buzzer meer. Super, ik kan nu de detectie aan en uit zetten zonder dat die vlekkenkampioenen het in de gaten hebben. Nu nog een manier vinden om een maximale tijd te knopen aan de buzzer. Ga ik zelf nog eens over denken en neem de ideeën die in deze topic staan mee. Wordt vervolgd.
Nogmaals dank je wel.

Op 17 oktober 2019 21:04:28 schreef Retiredat55:
Zijn dan wel slimme honden hoor. :)

Op 19 oktober 2019 11:37:28 schreef Retiredat55:
Nu maar hopen dat de hond niet zo slim is om gewoon eerst het systeem uit te zetten! :+

Je kent ongetwijfeld de films over de 101 Dalmatiërs. Die films geven antwoord op je reacties. Ik heb 2 van zulke vlekkenkampioenen. :-) :+

Michel Evers

Golden Member

Op 17 oktober 2019 20:34:35 schreef Thevel:

Een condensator en weerstand tussen de comp aansluiting zetten zal wel eens kunnen werken.

Thevel,
waar precies en welke waarden moeten de condensator en weerstand hebben?

Thevel

Golden Member

Onderbreek pen 9 van de LM324 en zet deze schakeling er tussen. tussen.
Voor de diode mag je ook een ander gebruiken, bijv. een 1N4007.
De buzzer gaat ongeveer 2 seconden af.

Michel Evers

Golden Member

Ik ga dat doen.
Dank je wel.
Wordt vervolgd

Op 29 oktober 2019 16:13:26 schreef Thevel:
[bijlage]

Onderbreek pen 9 van de LM324 en zet deze schakeling er tussen. tussen.
Voor de diode mag je ook een ander gebruiken, bijv. een 1N4007.
De buzzer gaat ongeveer 2 seconden af.

Dat is precies wat ik beschreef tig bijdragen terug, maar nu met schema.............

Michel Evers

Golden Member

Thevel,
de schakeling gemaakt zoals getekend.
Ik denk dat het wel werkt. Waarom schrijf ik denk, omdat de buzzer een raar langzaam tokkelend geluid maakt alsof het telkens heel kort voeding krijgt en dan weer stopt. En dit duurt dus ongeveer 2 seconden. Dus ik denk dat de schakeling wel werkt, maar dat de buzzer nu op een of andere manier niet de juiste voeding krijgt.
Ik heb besloten om de maximale tijd dat de buzzer werkt te laten vallen. Belangrijker was het uit kunnen zetten zonder dat de buzzer langzaam doofde. Verder heeft de IR light barrier zijn werk al gedaan. De “dief” heeft niet meer toegeslagen. We gebruiken het gewoon niet als we niet in de buurt zijn. Ook staat er dan toch niets op het aanrecht wat hij wil hebben.
Bedankt voor je hulp.
Iedereen bedankt voor de geboden hulp en adviezen.

Thevel

Golden Member

Ik heb even de schakeling gesimuleerd in LTspice.
In de simulator werkt de modificatie perfect, ik heb geen idee waarom het bij jou niet goed werkt.

Maar goed, ik begrijp dat je het hier bij laat, immers ook zonder de modificatie werkt de schakeling verder prima.

Michel Evers

Golden Member

Je zult het wel gedaan hebben, maar ik wil het toch even voor de zekerheid vragen. Zat de andere aanpassing, het uitdoven van de buzzer, in de simulatie verwerkt? Of is die aanpassing niet van invloed op deze aanpassing?

[Bericht gewijzigd door Michel Evers op vrijdag 1 november 2019 08:18:22 (35%)