Siemens W3164 centrifugeert niet altijd goed

Hoi

Onze wasmachine Siemens W 3164 centrifugeerd niet altijd even goed.
Volgens de gebruiksaanwijzing komt dit :
Bij het eindcentrifugeren
heeft de automaat een
grote onbalans herkend
en het centrifugetoerental
gereduceerd.

Maar dit is bijna altijd het geval.
Hoe herkent deze wasmachine zo'n onbalans en hoe kan ik die gevoeligheid verminderen of uitschakelen?

Is er ergens een service manual beschikbaar?

Thanks

ik denk dat je een miele W 3164 bedoelt. dat is een machine uit 2013 dus schokbrekers die op zijn lijkt me nog niet. als dit vooral komt met veel was erin die op een berg gaat zitten en dus onbalans heeft dan klopt dat wel. bij handdoeken ed minder snel als jeans en kleding.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Idd Miele sorry,
De schokbrekers lijken me idd nog ok. Deze machine heeft altijd al last gehad van dit fenomeen maar de laatste tijd is het bijna bij elke wasbeurt.
Werkt de onbalansdetectie met een sensor? Kan je die bijregelen?

Ik snap de frustratie maar een beveiligingsfunctie uitschakelen lijkt me niet de juiste benadering. Sensoren zijn in de regel in de fabriek gekalibreerd. Je zult de beladingsinstructies van de fabrikant nog eens goed door moeten nemen, tenzij de sensor defect is. Onbalans in combinatie toeren geeft trillingen. De sensor bij Miele hiervoor is een soort schakelaar.

is dit geen machine met BLDC motor? daar kan de stroom worden gemeten door de shuntweerstanden bij de igbt motordriver.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op de afvoerpomp zit een ontluchtingsslangetje dat verbinding maakt met de slang van de zeepbak naar de trommel. Kijk dat eens na, zit wellicht verstopt. Dan heb je precies hetzelfde probleem. Lucht van schuim blijft in de pomp zitten, die krijgt het water er niet door, machine denkt aan onbalans.

Wellicht gebruiken jullie ook wat veel wasmiddel ;)

Ronald45

Golden Member

Wellicht een overbodige vraag, maar staat de machine waterpas en en vooral op een stevige ondergrond? Hij moet "muurvast" staan, en alle pootjes moeten contact met de vloer hebben.