led filament korte levensduur?

Tidak Ada

Golden Member

Simulatie (even kijken of ik het gas niet was vergeten) :+

Het ging hier om te tonen dat er meermaals geschakeld wordt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Op 19 oktober 2019 13:33:25 schreef maartenbakker:
[...]Dus is Signify een inheemse lampenboer ;)

Discutabel, ik ga voor 'niet inheems', niet voor het consumenten spul in ieder geval, en al helemaal niet voor productie.

Op 19 oktober 2019 14:46:54 schreef 6502:
[...]

On-topic: ik heb geen LED-filament lampen meer in gebruik, ze knipperen als een malle doordat er geen fatsoenlijke afvlakking in zit. Dat ze minder lang meegaan heb ik niet ervaren.

Kwestie van de goede uitzoeken, van wat hier hangt knippert er geen een.

Op 19 oktober 2019 11:31:04 schreef grotedikken:
[...]
...Osram had in de lampenwereld vroeger een niet al te beste naam naast bijvoorbeeld Philips.
Het werd zowat als een B-merk beschouwd.

Het klopt wel. Een grote diepvrieswand met meer dan 100 deuren had bij elke deur twee Osram TL Buizen. Er lagen ook grote hoeveelheden op voorraad want deze dingen gingen zeer regelmatig stuk.

Anderhalf jaar geleden allemaal vervangen door Philips TL buizen en tot op heden geen uitval. Voor hun: Niet normaal :-)

I love it when a plan comes together !

tlbuizen in vriezers is altijd ellende, koude en tl's gaat niet samen, dan heb je die dikke T12 buizen nodig welke in reclamebakken zitten. de fout die men dan ook neemt is om er eco tl buizen in te zetten, die dingen knipperen in de tochtsluis bij de bouwmarkt al van de kou.

nu moet ik zeggen dat in t verleden maar af en toe buizen van osram werden gebruikt, en dat er op een doos 16W buizen dan 4 niks deden. in tegenstelling tot philips welke het allemaal deden in 1 doos. dit was nog voor de loodvrije tijd, want daarna was philips ook aan meer uitval onderhevig.

zoals ik al zei, is osram ook niet echt producent van lichtbronnen. de naam staat er nog op, maar is al ledvance. ze wilden de markt van lichtlijnen ook opgaan, maar dat spul zag er niet zo stevig uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 oktober 2019 19:05:22 schreef Sine:Kwestie van de goede uitzoeken, van wat hier hangt knippert er geen een.

Misschien niet, maar misschien ben je er ook minder gevoelig voor. Ik heb er (helaas!) wel last van als de boel met de netfrequentie knippert. Van 'gewone' LED lampen heb ik dat over het algemeen niet, hoewel er sommige bargain bin lampen zijn die echt niet bruikbaar zijn voor mij.

Gek genoeg had ik van beelbuismonitoren geen last terwijl ik die uiteraard ook flink zag knipperen. Afijn, het kan verkeren, zie iemand ooit eens.

Wij hebben hier meerdere filamentlampen. Twee ervan zijn verbannen naar de buitenlamp bij de voordeur omdat iedereen in huis het geknipper te hinderlijk vond. (dat hoefde je ook niet te testen, zelfs voorbijlopen gaf al hinderlijk stroboscoop-effect)

Dat waren (geloof ik) lampen van de Lidl of zo. Volgens mij zitten er in de huiskamer nu Philips exemplaren en die knipperen gewoon totaal niet.

Beeldbuizen knipperden anders, want die waren niet in totaal de helft van de tijd (en zelfs meer dan de helft) uit. LEDs wel, met dank aan de doorlaatspanning in combinatie met de afvlakking.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Sine

Moderator

Op 19 oktober 2019 19:57:04 schreef 6502:
[...]Misschien niet, maar misschien ben je er ook minder gevoelig voor.

In tegendeel, ik heb een gruwelijke hekel aan lampen met flicker, ik had er een paar, maar die zijn dan ook meteen verbannen.
En inderdaad, CRT's lager dan 75Hz kon ik niet naar kijken.

klopt, had ik ook. crt en lcd langs elkaar en ik zie de crt nog steeds knipperen. blij dat die tijd voorbij is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lucky Luke

Golden Member

Op 19 oktober 2019 14:39:43 schreef Semtexx:
Ik koop hier bij de lokale electronicaboer V-tac lampen.
Reichelt heeft ze ook. Het merk wordt in Bulgarije gemaakt, kwam ik achter.

Gezien de garantie die ze er op geven hier (5 jaar) is het een no-brainer. Alle bonnetjes gooi ik gewoon in een schoenendoos en als ik t nodig heb, zie ik het wel.

Jep. Ik heb ook goede ervaringen met de (filament) ledlampen van dat merk. Let wel: ze maken èrg veel verschillende varianten en kwaliteiten en ik heb ze niet allemaal getest :)

De allergoedkoopste knipperen soms een beetje 100Hz mee. Dat vind ik erg irritant, vooral als er geen daglicht is valt dat erg op en geeft alles wat beweegt dubbel beeld / nabeeld. Ze verkopen er ook waar expliciet "no flickering" bij staat, die hebben dat niet (Of niet zichtbaar).

Reichelt heeft een enorm assortiment, ook andere merken, ook dimbare en zelfdimmende / meerstanden lampen (Met normale lichtschakelaar uit-en-weer-aan om ze een dimstand verder te zetten) of meerdere kleurtemperaturen in 1 lamp (met dezelfde methode - die heb ik niet maar lijkt me wel wat als werklicht/sfeerlicht).

Geen aandelen :P

Wel goede ervaring met hun klantenservice aangaande een defecte ledlamp. Ging stuk bij het indraaien (Ik had ' m al een tijdje, uitgedraaid en weer ingedraaid en de voet brak af. Grote globe, dus best een beetje hefboomwerking, maar zonder ' m bewust hard aan te draaien. Gemaild, uitgelegd, kreeg een nieuwe. Nu koop ik daar vrij veel (voor een hobby-ist, ik zal echt niet bij hun grote klanten horen voor hun schaal), en nooit eerder iets stuk gehad. Het is even zoeken naar de contactlink, en officieel spreken ze alleen Engels en Duits (In de praktijk ook best aardig Nederlands, het lijkt toch voldoende op Duits om elkaar te begrijpen), maar ze helpen je goed naar mijn ervaring.

Verder nog geen enkele filamentlam stuk, tenzij "laten vallen" en "niet-reversibel gedemonteerd voor een blogpost en omdat ' ie irritant knippert" meetellen... Zitten toch al een jaar of 3 her en der in huis, Philips, V-tac, Osram, Skytronic en Nedis (Maar die laatste maakt weinig branduren, zit in de kerstverlichting. En 100Hz knipper... Er past ook geen afvlakking in zo' n minilampje). (Plus nog ledlampen van de IKEA, niet filament, wel best goed - Reichelt/V-tac heeft ze nu ook, maar bij IKEA vond ik de eerste betaalbare ledlamp met een CRI>90. Ik denk dat zelfs EricP die nog wel aardig zou kunnen vinden, CRI>90 lampen van 4000K zijn uitstekend werklicht, goede kleurweergave maar niet tè koud).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik heb vandaag bij Action mijn eerste filamentlampen gekocht en in gebruik genomen.

Ik ben er hartstikke tevreden over. Geeft veel en prachtig licht, warm 3000K.
Je krijgt liefst 840 lumen bij verbruik van slechts 4 Watt.
Je kan dit vergelijken met ouderwetse gloeilamp 75 Watt, en dat blijkt dus bijna 20x zuiniger te kunnen.
Hangt bij mij naar beneden gericht in armatuur boven de eettafel.
Hij wordt amper handwarm. Ongelooflijk!
Ik denk dat dat goed is voor de levensduur.

Totnutoe was mijn favoriete lamp deze wokkel Tornado van Philips. Geeft ook mooi licht, maar verbruikt wel 3x zo veel stroom, 12 Watt.
Is wel ietsje korter gebouwd en vriendelijker om tegen aan te kijken als je lampekap wat scheef staat.

paar jaar geleden zocht ik een mooi led lampje voor in mijn buiten lamp, ik naar fixit in het dorp en daar hadden ze een mooie calex lamp , eentje gekocht en 10 minuten later stond ik weer bij hun aan de balie ( lamp deed het niet )ik kreeg een nieuwe mee en die deed het ook niet , en de volgende ook niet , toen hebben ze alle lampen in de winkel getest van dat type en die bleken allemaal kapot ( zo`n 30 stuks ) ..... met uitzondering van 1 en die stond in hun display te branden , heb die gratis mee gekregen voor het ongemak .
die lamp staat nu al 7 jaar vanaf 5 uur s`middags tot 7 uur s`morgens te branden. :)

Kruimel

Golden Member

Op 6 december 2023 19:10:35 schreef Spog2:
Ik heb vandaag bij Action mijn eerste filamentlampen gekocht en in gebruik genomen.

[bijlage]

Ik ben er hartstikke tevreden over. Geeft veel en prachtig licht, warm 3000K.
Je krijgt liefst 840 lumen bij verbruik van slechts 4 Watt.
Je kan dit vergelijken met ouderwetse gloeilamp 75 Watt, en dat blijkt dus bijna 20x zuiniger te kunnen.
Hangt bij mij naar beneden gericht in armatuur boven de eettafel.
Hij wordt amper handwarm. Ongelooflijk!
Ik denk dat dat goed is voor de levensduur.

Kunnen we dus nu tot de conclusie komen dat Action voor een spotprijs een hyper-efficiënte LED op de markt heeft gezet die met de helft van de filamenten en een betere lichtkwaliteit de Philips "Ultra Efficient" lamp van de markt drukt? Zou wel mooi zijn maar ik betwijfel het om eerlijk te zijn. Er zal wel wat gespeeld zijn met een lastig te meten entiteit als de lichtstroom. Die Philips lamp was al suboptimaal omdat het licht nogal een groene tint had (de piek van de gevoeligheid van ons oog).

Ik weet ook niet waar je vandaan hebt dat 840 lumen een 75W lamp zou zijn terwijl men al een tijdje 806 lumen gebruikt als referentie voor de lichtstroom van een 60W gloeilamp. Ik vind 200lm/W een prestatie, maar ik ga het niet verder oprekken dan dat. Een gloeilamp van 75W heeft een opbrengst van ongeveer 13lm/W. Goedkope filamentlampen gaan vaak stuk omdat de LED chips en het bondingproces ondermaats zijn. Dan gaan de filamenten knipperen zullen na een tijdje open gaan en de lamp gaat dan stuk. Ik wil ze het voordeel van de twijfel geven, dus ik hoor het graag terug als ze nog werken over een jaar.

Patrick de Zeester

Golden Member

Mijn ervaring met LED lampen, filament of anders, is nogal wisselend. Ik heb hier LED filament lampen die al vele jaren meegaan. Op zichzelf zegt dat nog niet zoveel omdat de gloeilampen daarvoor het ook jaren uithielden (het licht gaat hier uit als het niet nodig is). Maar ik heb ook LED lampen gehad (zowel LED chips op een aluminium printplaatje & chip-on-glass) die binnen een aantal maanden en in een enkel geval enkele dagen al kapot gingen.

Met Ikea en Philips lampen heb ik tot nu toe goede ervaringen (d.w.z. levensduur minimaal vergelijkbaar met gloeilampen), met LSC (Action) wisselende ervaringen, en LED lampen die ik vele jaren geleden bij AliExpress o.i.d. gekocht heb op een enkele uitzondering na matige ervaringen.

Waar is EricP overigens gebleven?

Op 6 december 2023 22:07:35 schreef Kruimel:

Ik weet ook niet waar je vandaan hebt dat 840 lumen een 75W lamp zou zijn terwijl men al een tijdje 806 lumen gebruikt als referentie voor de lichtstroom van een 60W gloeilamp.

Ik heb het in de gauwigheid ergens van een website geplukt/geconcludeerd, ben niet op de hoogte van die standaard(?) referentie.

Bij gloeilampgoedkoop vind ik ze nog met deze praktische waarden:
-Superluxlamp ("meer licht op tafel") 60W 540 lumen
-Huismerk gloeilamp helder (levensduur 1000 uren) 60W 550 lumen
-Huismerk gloeilamp mat (levensduur 1000 uren) 60W 710 lumen
Ik vind er geen een lamp van 60W die meer dan 710 lumen doet, en deze leeft maar 1000 uur.
Dan concludeer ik dat als vuistregel 100 lumen per 10 Watt redelijk uitgangspunt is voor een ouderwetse gloeilamp.

P.S.(1):
Ik heb alle 3 LED-filamentlampen tegelijk aangesloten op een stekkerdoos met deze energiemeter. Gemeten verbruik is dan 11,7W Watt, per lamp dus 3,9 Watt.
P.S.(2):
Als je twijfelt over de opgegeven 840 lumen lichtopbrengst: deze LED-filamentlampen geven duidelijk meer licht dan mijn wokkel Tornado's van Philips. Die gaan door voor 60 Watt gloeilampvervanger.
P.S.(3):
De doos vermeldt Lifetime 25.000 h en CRI 80.

Kruimel

Golden Member

Wikipedia heeft en leuk overzicht:

Het rendement neemt toe met vermogen en af met de voedingsspanning. Een 12V halogeenlamp is bijvoorbeeld aanzienlijk efficiënter.

De norm van 806 lumen is volgens mij ooit eens door de Amerikaanse L Prize geïntroduceerd en misschien geen universele standaard. Die prijs is toen door Philips gewonnen en was een totaal andere technologie dan de LED filamenten met "remote phosphor" en een futuristisch aluminium ontwerp.

In elk geval heb ik er mijn reserveringen bij dat deze lampen de lichtopbrengst hebben die ze claimen, want de gegeven waarden zouden ze de meest efficiënte lampen op de markt maken, met als enige concurrentie de eerdergenoemde Philips lampen die geen mooi kleurbeeld geven. Op zich vind ik dit geen probleem, als er al 400 lumen uit een goedkope lamp komt en hij blijft werken ben ik al best blij. Daarom ben ik nieuwsgierig om te horen of ze langer mee gaan.

Ik heb hier al 3 kapotte Ikea LED lampen liggen. Alle met dezelfde fout: geen licht, ze staan sterk te zoemen. Ze zaten in mijn ganglamp, tegen het plafond maar die lamp is verder gewoon open. En zoveel staat die ook niet aan. Een lamp is uit 2019, die andere lampen moet ik nog even bekijken.

Best slecht, ze gaan echt te kort mee. Het voordeel is dat ze goedkoop zijn. Nadeel van al die goedkope rommel is de milieubelasting. Een lamp die 10 keer zolang meegaat, heeft maar een tiende van die impact op het milieu.

Wat ik verder mis in al die vergelijkingen is de kleurkwaliteit. De CRI kleurenindex kun je tegenwoordig ook niet meer geloven omdat de fabrikanten de spikes in het spectrum zo weten te leggen dat de testapparatuur denkt dat het erg goed is.

Arco

Special Member

Op 7 december 2023 02:05:48 schreef Kruimel:
Wikipedia heeft en leuk overzicht:
[bijlage]

Dat gaat toch niet over ledlampen? (dat zou wel heel bedroevend slecht zijn)

Zal deze lamp zijn (LSC is Calex): https://www.calex.eu/assortiment/product/CALEX-HIGHEELA60-806LM-CLEAR/

212 lm/W lijkt me wel heel erg veel...
De led filamentlamp heeft trouwens ook zijn intrede in de religie gedaan... :)

https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/cache/7254b39789edebd7b7c366a3fbcd6106/4/0/401318761-1.jpeg

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 7 december 2023 12:45:40 (10%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 7 december 2023 12:23:31 schreef Arco:
Zal deze lamp zijn (LSC is Calex): https://www.calex.eu/assortiment/product/CALEX-HIGHEELA60-806LM-CLEAR/

212 lm/W lijkt me wel heel erg veel...

Het lijkt er op dat al die high efficiency lampen van ~200 lumen/W niet dimbaar zijn.
Wil je een dimbare dan zou je genoegen moeten nemen met de helft: 100 lumen/W.

Kruimel

Golden Member

Het verschil tussen 100lm/W en 200lm/W is niet dat je twee keer de verliezen hebt met een dimbare driver, het is gewoon moeilijker te maken omdat je energie moet opslaan (=grote elco). En even voor de duidelijkheid: die Action lamp is geen 200lm/W, dat is niet meer dan een opschrift. Revolutionaire stappen in rendement komen niet via spotgoedkope aanbiedingen van Action en AliExpress.

Op 7 december 2023 12:23:31 schreef Arco:
[...]
Dat gaat toch niet over ledlampen? (dat zou wel heel bedroevend slecht zijn)

Nee, dit overzicht ging over gloeilampen. Een 500W LED lamp, stel je voor...

Arco

Special Member

Een 500W LED lamp, stel je voor...

Zo een bedoel je?: https://www.lightbyleds.nl/led-bouwlampen/led-bouwlampen-zonder-sensor… :)
1000W kan ook nog...: https://www.ledlampshopxl.nl/1000w-led-bouwlamp.html

Efficiente ledlampen zijn altijd zonder dimfunctie. (met dimfunctie gebruiken ze minstens 1W of meer extra)

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 7 december 2023 14:56:48 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nu we het over lumen per Watt hebben, vroeg ik me af wat het maximaal haalbare is: 683 lm/w
Van dezelfde link komen er 2 voorspellingen:
1. In 2025 hebben we 250 lumen/Watt
2. Lichtkleur Warm wordt nagenoeg even efficiënt als lichtkleur Cool

Arco

Special Member

Nu we het over lumen per Watt hebben, vroeg ik me af wat het maximaal haalbare is: 683 lm/w

Dat geldt wel voor groen licht, daar is het menselijk oog het gevoeligst voor... (andere kleuren zullen een andere waarde hebben)

Een warmwitte led wordt gemaakt door er een geel 'kwakje' kit in te gieten.
Die kit is niet overal even dik, vooral aan de randen zie je vaak witblauwe kleurvlekken omdat de kit daar dunner is.
Als ze dat beter in de hand krijgen wordt de kleur ook wat voorspelbaarder...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Op 7 december 2023 14:49:42 schreef Arco:
[...]
Zo een bedoel je?: https://www.lightbyleds.nl/led-bouwlampen/led-bouwlampen-zonder-sensor… :)
1000W kan ook nog...: https://www.ledlampshopxl.nl/1000w-led-bouwlamp.html

Efficiente ledlampen zijn altijd zonder dimfunctie. (met dimfunctie gebruiken ze minstens 1W of meer extra)

Ik geloof dat HMH die lampen op zijn perceel heeft.
Op zijn bootjes (werk) gaan ze nog hoger....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
revado

Honourable Member

Ik zie de winst bij die led flood dingen nog niet zo snel.
De 500 watt uitvoering in de link geeft 55.000 lumen.
Een Son/T (pia) 400 geeft 56.500 lumen.
Laat de trafo 50 watt gebruiken dan is die Son/T nog steeds goedkoper in gebruik.
Bij vervangen van oude armaturen is het wat anders maar ik zie die geweldige winsten waar ze over spreken nog niet direct.

Kruimel

Golden Member

Maar dat is een hogedruk natriumlamp toch? Die dingen hebben een belabberde kleurweergave. Er schijnen ook voordelen te zijn aan kleurechte straatverlichting waardoor er minder lichtstroom nodig is. Zelfs die Philips 'high efficiency' LEDs hebben met hun kleurzweem in elk geval een redelijke kleurweergave (als in: het spectrum is voor een groter deel vertegenwoordigd).

En ja, je moet wel iets vinden dat net zo betrouwbaar is als een 'tried and tested' natriumlamp, en een "eigen merk" bouwlamp wekt niet het vertrouwen dat je wil. Toch ben ik wel blij niet op een bouwplaats te werken waar ik de muur moet schilderen in het licht van een natriumlamp. ;)