Hormann garagedeur opener stuk

De regelunit van een Hormann garagedeur - opener is een beetje stuk. De handbediening werkt nog wel, maar de afstandbediening werkt niet meer. Omdat er twee garagedeuren zijn met identieke openers is door verwisseling vast komen staan dat de zender en ontvanger van het afstandbediening-signaal nog goed zijn (de ontvanger hangt met een stekkertje aan de regelunit) en dat de rest van de besturing in het motorhuis ook goed is. Corrosie is er niet.
De afstandbediening werkt een paar seconden nadat de stekker in het stopcontact is gestoken, daarna niet meer. Daarom heb ik het vermoeden dat een elco in de voeding stuk is, of in ieder geval de moeite waard is om te vervangen.

Het gaat over een oude Hormann, een GTS35. De unit heeft een schaltplan B55 DSI-GTS 30/GTS35.

Heeft iemand ervaring met zo'n ding, tips?

alle 3 die elco's vervangen, t spul zal wel geleden hebben na 27 jaar constant aanstaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pamwikkeling

Special Member

Schakel contact van de middelste relais ziet er ook nie meer fraai uit.

Is de code van een de van deuren of bediening niet door iemand veranderd, ik neem aan dat ze niet tegelijk bediend worden.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Bedankt voor de adviezen. Ik heb drie elco's vervangen. De verwijderde daarna met een multimeter op de condensator stand doorgemeten. Daar zag ik geen vreemde waarden. De deur-opener doet het nu weer.

Beste Hans en anderen,

Het gaat bij mij ook over een oude Hormann, een GTS35. De garagedeur gaat als ik de knop voor omhoog of de knop voor omlaag in druk niet meer omhoog of naar beneden. Ik hoor wel een relais klikken en de lamp gaat ook aan.
De afstandbediening doet het al 15 jaar niet meer. Destijds er achter aan geweest, maar de onderdelen (waaronder de afstandbediening) waren toen al niet meer/moeilijk te verkrijgen. Maar het kon nog met de bedieningsknoppen op het apparaat, maar nu gaat de garagedeur daar via ook niet meer. Dus weer werkend via alleen de bedieningsknoppen op het apparaat zou voor mij al voldoende zijn.

Heeft iemand ervaring met zo'n ding, tips?
Zou het vervangen van de elco's en mogelijk ook van de relais hier de oplossing voor zijn of de moeite waard om het te proberen?

deze print is een 28 jaar oud intussen, de elco's maken het meeste kans als daarna de voeding onderuit gaat omdat er een relais is ingekomen. elco's kun je bestellen, of trek uit een ongebruikt apparaat van de zolder een stel elco's en kijk of dat al werkt. de werkspanning mag hoger, niet lager. de capaciteit 1 stap hoger is ook geen punt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste Testman,

Bedankt voor uw reactie. 1 elco had ik nog liggen deze vervangen. Andere 2 besteld. 1 relais meette 1400 ohm ipv 1100 zoals het hoort, deze eruit om te meten. Helaas hierbij gesneuveld, gelukkig was deze voor de lamp. Maar hij doet het wel weer.

Via de afstandbediening nog niet. Maar dat maakt op dit moment niet zo veel uit.

had er vandaag nog 1, deed niks op de ab, ontvanger relais klikte wel maar geen verbinding. ontvanger kastje maar omgeruild met andere deur die niet veel werd gebruikt, spul was ook al ouder.

waar rook was, werkt nu iets niet meer