Accu naar de gloria?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

100 Ah / 3,8 h is ruim 25 uur. Dat is theorie.
Ik denk dat je nog een dagje moet doorladen

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 19 oktober 2019 18:13:59 schreef Hubie:
Ik heb hier deze accu:https://www.accuweb.nl/startaccu-dc-power-12-volt-100-ah.html

Deze accu gebruik ik als noodvoeding in de radiohut.
Al 2 jaar niet gebruikt en niet naar omgekeken.Ook dus 2 jaar niet bijgeladen.
Afgelopen woensdag ff gemeten:11.00 Volt,hydrometer \ magic eye gaf nog steeds een groen balletje aan.

Ultimate Speed ULGD 3,8 A lader eraan gehangen,deze lader stopt bij 14,4 Volt en gaat dan over in de druppelstand.
Na 24 uur laden meet ik 11.60 Volt dus die 14,4 Volt gaat het niet worden en dus komt de lader niet in de druppelstand.
De indicator geeft nog steeds groen aan.

Mocht je buiten het doen van deze mededeling nog benieuwd zijn of de accu nog goed is, dan ben ik bang dat het antwoord "nee" wordt. Dit puur gebaseerd op de elektrische gegevens. Daarom betwijfel ik of je nog hoop mag putten uit de aanwijzing van de hydrometer.

maartenbakker

Golden Member

Het is een calciumaccu. Die ga je op deze manier niet helemaal vol krijgen ook als hij goed is. Ik zou er een op bijvoorbeeld 5A stroombegrensde 16V voeding ofzo aanhangen om voldoende laadstroom te laten lopen. Als er ueberhaupt geen 5A gaat lopen zou je zelfs de spanning nog iets op kunnen voeren (tijdelijk).

En inderdaad wat testman hieronder zegt: als er 1 cel raar gaat doen of als de spanning kort na het loskoppelen onder de 13,2V zakt dan is het tijd voor de oudijzerboer.

P.S. Zeker als je de spanning opvoert, goed opletten op vorming van knalgas. Zou bij een calciumaccu niet zo'n vaart mogen lopen, maar in een deels kortgesloten cel kan van alles gebeuren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 19 oktober 2019 18:39:59 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

zo te horen ligt er 1 cel in sluiting, de accu zal dan warm worden op 1/6 deel na. dat deel is dan gaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik loop op zaken vooruit maar mocht je een nieuwe accu moeten kopen dan zou ik overwegen of je voor stand-by in een radiohut perse (weer) een "start-accu" wilt hebben.

Hubie

Special Member

Op 19 oktober 2019 18:29:59 schreef testman:
zo te horen ligt er 1 cel in sluiting, de accu zal dan warm worden op 1/6 deel na. dat deel is dan gaar.

Als ik met mijn hand voel merk ik idd warmere en iets minder warme plekken.
OEPS,de zijkanten staan ook een beetje bol.
Dat is einde accu dus.
Die gaat richting gemeentewerf.

Soms kan je een ook nog even redden door deze op te laden met een veel hogere spanning. Dan kan de accu soms nog een paar maanden of langer mee. IK heb als test wel eens de spanning op de accu langzaam opgevoerd totdat op de stroom meter te zien was dat er stroom ging lopen ik zat toen al op bijna 30V met een voeding met stroom begrenzing. Dus kan de stroom begrenzen op de waarde die ik wil. Je zag dan langzaam de spanning weer naar beneden gaan totdat deze op 12V zat. Blijkbaar kan je dus de weerstand bruggen die gevormd zijn weer deels ongedaan maken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Als ze bol staan wil je ze niet meer redden, dat wordt echt niets meer.

De zelfontlading van dit soort accu's moet je niet onderschatten (SLA-tjes ook niet trouwens) die moeten echt minimaal eens per jaar aan de lader.

zo een accu even op 24V hangen om ze wakker te maken wil wel eens helpen, MAAAR, aangezien die accu nu bol staat en warm aanvalt is die waarschijnlijk waterstof gas aan het opbouwen. en daar wil je GEEN vonkje in de buurt bij hebben tenzij je graag loden polen rond je oren hebt vliegen.

afvoeren en vervangen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

ze kunnen in behoorlijk bolle toestand toch nog 2/3 van hun originele capaciteit halen, weliswaar in een toepassing met stby lader. had hier SLA accu's van een jaar of 9 oud die op t eind 1cm opgebold waren, toch nog 2/3 capaciteit. tot op een ochtend de druppel lader volle bak stond te laden en er ook 1 cel in sluiting lag, die accu was goed warm geworden. er stond een 200Ah aan andere accu's parallel aan die accu, maar elke accu was apart afgezekerd juist vanwege dit soort problemen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

nee hoor, dat is mn backup die tegenwoordig wel kleiner is, maar evengoed nog per accu is gezekerd met 10A. toen had ik niks beters meer als die ene gare SLA, de 7 broertjes van die accu waren al lang gehemeld, vandaar dat die langer was blijven staan. het hele spul zit in kisten met deksel en stekkerverbindingen, want ik weet hoe leuk vallende metalen ed op open gestapelde accu's kunnen zijn..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 19 oktober 2019 21:56:56 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Semtexx

Golden Member

Aantal jaren terug bij "ons" in de werkplaats een accu van een Audi A6 zien ploffen na verkeerd laden.

Neem alsjeblieft voor die 6 tientjes geen risico.
Sta je er met je giechel te dicht op als hij gaat, dan is het leed niet te overzien. Direct naar de milieustraat is mijn advies.

Een slechte accu wordt namelijk nooit meer een goede accu. Het is alleen (iets) rekken als je geluk hebt.

[Bericht gewijzigd door Semtexx op zaterdag 19 oktober 2019 22:03:43 (16%)

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dat valt nog best mee hoor. een startaccu weegt vlot 15-20kg, dus een 8-12€ moet wel lukken.

ik verzamel ze een beetje, en als ik genoeg heb breng ik ze weg. ik probeer dan toch altijd boven de 100kg uit te komen. hoe meer je binnenbrengt, hoe hoger de kiloprijs ook wordt

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 19 oktober 2019 23:08:17 (50%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Hubie

Special Member

19 kg volgens de specs.

Edit:Hieronder,zie link in eerste post.

100Ah van maar 19 kg?

Ik heb een 170Ah van 47kg(!) naar de milieustraat gebracht vanwege 1 cel in sluiting na 3 jaar niet gebruik en een week later hoorde ik dat je zo'n 50ct/kg kunt krijgen...

Mijn 100Ah accu's zijn volgens mij echt wel zwaarder dan 19kg... Zal ze eens wegen. (Heb er twee klaarliggen om een 24V solarsysteem te bouwen in mijn garage zonder netaansluiting, en de Volvo heeft er ook nog ééntje).

een SLA van 55Ah doet een 23 kilo, daar ligt ook nog verschil bij een startaccu of SLA, maar niet zoveel. klinkt als een chinees startaccu tje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hubie

Special Member

Klopt,is het ook ;-)

Mss dat ik een nieuwe accu koop,nog maar eens een nachtje over slapen.
Die noodvoeding heb ik eigenlijk omdat ik lid van DARES ben.
Toen hier een jaar of 5 geleden de stroom uitviel (4 uur lang) kon alles gewoon blijven draaien in de radiohut.
Bijna alle ontvangers\zend-ontvangers\modems kunnen op 12 Volt werken ,dan is zo'n noodvoeding toch wel handig.

Stel: ik koop een nieuwe accu 100 Ah en een zonnepaneel om de accu op peil te houden,aan wat voor zonnepaneel moet ik dan denken?

daar zou je eigenlijk het verbruik (ontladen) van de accu moeten van weten en worst case gaan rekenen om ze bij minimaal zon toch nog steeds vol te houden.
aangezien de boel weinig gebruikt wordt, zou het best kunnen meevallen.
als je elke maand in de radiohut bent, zou ik gewoon een automatische lader steken die oplaad als de electriciteit er is

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 20 oktober 2019 07:12:52 (21%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

1Wp = 1kWh per jaar.

Je wilt de energie van de accu bijladen in ongeveer een half jaar. Dat lijkt me voldoende.

100Ah * 12V => 1200Wh. 1.2kWh. We willen 2.4 kWh per jaar hebben, dus ongeveer "een paar Watt". Dit is zo klein dat je zonder nadenken 10W of 20W moet kunnen kopen, lijkt me.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

dan wel weer op het accutype letten, een startaccu houd niet van druppelladen, dan heb je beter een AGM type accu.

nu is een smps adapter ombouwen naar 13,5V ook al zat om de accu vol te houden. weerstand in serie zetten met de voeding om de stroom te begrenzen als de accu een keer leeg is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Ik zou voor een semi-tractie accu of een gel accu gaan. Startaccu's houden niet van diepontlading....

Googel even op 'woonaccu'
Semitractie accu's kun je niet parallel aan een AGM startaccu zetten, gel accu's wel. Dat komt door de ongelijke eindspanning bij laden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †