Bauknecht trkd 4667 wasdroger wordt niet warm

Goedenavond,

De spanning op het verwarmingselement valt na c.a. 8 seconden weg. De 3 dikke draden afkomstig van het verwarmingselement gevolgd en die komen uit op de printplaat.

Spoeltjes van de 3 relais doorgemeten, alle 3 geven ze dezelfde waarde, zo'n 450 Ohm. Lijkt goed. Visueel nog de print bekeken. Lijkt ook allemaal goed.

Iemand een idee welk (defect)component ervoor zorgt dat de spanning op beide verwarmingsspiralen na een aantal seconden weg valt?

Bij voorbaat dank.

gaar verwarming relais, of vochtmeting niet goed, probeer de tijds gestuurde stand eens als die aanwezig is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi Testman,
Ik ga de vochtmeting eens testen vandaag en kijken of er nog een ntc zit achter het pluizenfilter. Thanx voor je input.

Vandaag NTC getest onderin ,die is ok. Vochtsensoren doorgemeten op onderbreking, waren niet onderbroken. Droger getest op tijdsprogramma om dus de vochtsensoren buiten te sluiten maar nog steeds koude lucht. Lijkt er dus op dat er toch iets niet goed zit in de print. Vd Week toch maar de 3 schakelrelais tbv de verwarming testen met een labvoeding. Iemand nog tips?

begin eens met de relais nasolderen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Maak meetsensoren in deurrand maar goed schoon. Waarschijnlijk wasverzachter gebruikt en dicht sensoren af. En daarbij er moet natte was inzitten, anders stopt droger met verwarmen, is IVM B klasse!

@ testman ga ik doen

@ smd als je gewoon op tijdsbasis droogt dan ga je toch buiten de vochtsensoren om? Overigens zat er nat wasgoed in.

Neen, ook voor tijdsgestuurd moeten de sensoren het doen. Er zit aan de zijkant een vierkant bakje met 3 stekkertjes, dat is de versterker zeg maar voor de vochtmeting. Trafootje wil wel eens stuk zijn.

Zonet trafootje vochtmodule doorgemeten, die is ok. Daarna alle drie de relais die het verwarmingselement schakelen met een labvoeding getest en 1 daarvan is defect. Die maakt sluiting en klikt niet.

Ik ga 3 nieuwe bestellen(even kijken waar te bestellen,stikt van de verschillende types)en daarna solderen. Daarna laat ik weer wat van mij horen.

ik neem aan dat je rekening hebt gehouden met de blusdiodes over de spoelen heen?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

[ik neem aan dat je rekening hebt gehouden met de blusdiodes over de spoelen heen?]

Nee nog niet. Bedoel je dat ik die moet doormeten of ze hun werk nog doen alvorens de nieuwe relais te solderen?

als je de spanning verkeerd om op het relais hebt gezet lijk je sluiting te hebben door die blusdiode, check dat dus.

immers als je sluiting in 1 relais had, dan zou de verwarming niet 8seconden nog kunnen werken, tenzij een ander relais inschakelt waar het wisselcontact van via het defecte relais loopt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi testman. Bedankt voor je bijdragen.

Maar ik kan je helaas niet helemaal volgen. Ik moet het helaas zonder schema doen maar het relais is volgens mij van het type SPST NO dus het is geen wisselrelais. Maar ik dacht dat 1 van de relais de 0 ook schakelt dus het defecte relais zou ook van de 0 nul kunnen zijn.

Wat betreft de kortsluiting icm blusdiode De labvoeding begon te brommen zodra ik op het relais 12 v zetten en relais schakelde ook niet. De overige 2 wel. Het relaisspoeltje is niet polariteit gevoelig dus ik ga er vanuit dat ten alle tijden het relais moet schakelen als die heel is.

Ik snap alleen niet de relatie tussen het defecte relais en een eventueel defecte blusdiode.
Kan jij mij dit uitleggen of bedoel je het anders?

parallel over de spoel zit een blusdiode, als je die voeding er verkeerd op hebt gezet, is de sluiting door de diode veroorzaakt, plus en min verkeerd dus. meet maar eens, als je 3 dezelfde spoelen hebt, dan zou de spoelweerstand ook hetzelfde zijn. als je de diode niet hebt opgestookt, want die kan nu de reden zijn dat je bijna 0 ohm meet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je bedoelt dus dat ik met de labvoeding de diode heb kortgesloten waardoor de stroom niet door de spoel gaat maar door de diode?

ja, meet maar eens ohms de spoel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

[ja, meet maar eens ohms de spoel]

Gedaan. Geen ohms dus de diode heb ik met mijn stomme kop zelf opgeblazen tijdens het zetten van voeding op de spoel. Nieuwe diode erop gezet. Ik zal de droger weer eens uitproberen en kijken wat die doet nu. Dank je voor de tip testman. Leerzame les.

de spoel was ohms wel hetzelfde als de andere relais spoelen dan?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gepost zondag 27 oktober 2019 14:10:49 |Quoten
de spoel was ohms wel hetzelfde als de andere relais spoelen dan

Klopt testman . Precies hetzelfde.

Als je aansturing van de relais ook niet heb meegenomen in de sluiting

Als je aansturing van de relais ook niet heb meegenomen in de sluiting

Morgen inderdaad nog even de betreffende transistor testen.

@testman en sms, nog even een terugkoppeling

Heb de defecte diode dus vv(die door was geslagen tijdens het testen van de relais)
Daarna de print weer gemonteerd en de vochtsen sensoren gereinigd. En nu werkt die weer naar behoren. Kan niet echt zeggen wat de nu de boosdoener is geweest.

Sensoren voor zekerheid,komt erg vaak voor. Mooi dat het gelukt is!