AEG warmtepompdroger met foutcode

De leden zijn te smal, gaat niet Chefke. uit elkaar is enigste optie anders herhaalt dit erg snel weer met slijtage van de compressor als gevolg.

[Bericht gewijzigd door smd op dinsdag 22 oktober 2019 19:04:29 (36%)

bij airco's wordt het met actief schuim gedaan, dan kan het zonder hogedruk schoongemaakt worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Maar dat is ultra fijn stof gemengd met allerlei bacterien. Is erg mooi schuim voor.

Help, hij doet het nog niet goed!!! Afgelopen week droger naar beneden gehaald en compleet uit elkaar geschroefd. Ik heb alles goed schoongemaakt, de verdamper/condensor (warmtewisselaar) ook doorgespoten met de hoge druk spuit. Vond zelf dat hij niet zo heel vies was. Nu na het testen doet hij exact hetzelfde. Droger aan en draait ongeveer voor 1 uur en stopt ermee. Foutcode display E60, na verder uitlezen dmv 2 knoppen voor 5 sec ingedrukt houden geeft hij E63. Droger wordt warm, als hij is gestopt met de foutcode zet ik hem uit en aan, en dan werkt hij weer voor ongeveer 1 uur. De was wordt dus wel droog alleen zo lastig dat je hem meerdere keren moet aanzetten.
Misschien toch een warmte probleem, te heet?
Wie kan mij vertellen wat ik nog meer kan controleren.

dacht iets te lezen mbt ntc sensor die dan gaar was.

Maar dat is ultra fijn stof gemengd met allerlei bacterien. Is erg mooi schuim voor.

normaal wel, maar je hebt ook airco's bij bedrijven die geen 5 jaar halen, condensor en verdamper niet meer schoon te krijgen door het vuile stof aldaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok en waar zit de ntc sensor precies en hoe ziet deze eruit. Kan je hem ook doormeten, welke waarde....
Stel dat deze stuk is waar kan je er een kopen?

zoek maar eens op die e63 klacht en je droger type.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Had ik al gedaan maar er staat helaas geen eenduidig antwoord. De ene zegt dat de ntc weerstand stuk is, de andere zegt de thermostaat en weer een andere zegt de printplaat. Heb weinig zin om deze alle 3 te vervangen.

Het grootste probleem is dat de Delta T niet voldoende is. Uiteraard kan de NTC een probleem zijn, is ook dan de meest voor de hand liggende. Had je warmte wisselaar echt uit de bak gehaald en toen schoongespoten of van voor naar achteren uitgespoten??. NTC zit 1 aan de leiding van koelsysteem ( Sommige modellen 2) en andere in de voorkant luchtpijp onder deur.

Wat is delta T? Enne zie de foto voor hoever ik hem uit elkaar heb geschroefd. Verder nog iemand tips?

E63 is een moeilijke want kan aan vanalles liggen.
Heeft dit model een beveilingsthermostaat op de compressor, zoja kan die zijn, kun je meten nadat de droogkast in foutcode gaat.
Anders verdenk ik die sensoren waar men hier van spreekt.

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op dinsdag 29 oktober 2019 21:27:23 (63%)

De ventilator aan de voorzijde moet ook gaan draaien, dus niet die witte op de motor, maar als het goed is zit er nog een in het front.

Ik kom na zoeken alleen maar uit op foutmeldingen van overhitte compressors. Bij mijn Miele gaat die fan na een tijdje ook werken, in principe kan de unit zijn warmte niet kwijt omdat het rondgeblazen word in een 'gesloten' tunnel van luchtcirculatie.

Of hier nog iets zinnigs:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/137909

vreemd,de compressor word juist gekoeld door de koelgas wat er doorheen gaat , dus kan fan zijn of doorstroming van lucht door systeem.Er moet iets blokkeren in de luchtstroom om dit aan de hand te hebben.Compressoren gaan weinig stuk...

Mag ik jullie allemaal hartelijk danken voor de input.
Helaas is het probleem nog niet opgelost maar ik leg me erbij neer dat ik de droger af entoe aan en uit moet zetten

Op 30 oktober 2019 18:52:10 schreef smd:
vreemd,de compressor word juist gekoeld door de koelgas wat er doorheen gaat , dus kan fan zijn of doorstroming van lucht door systeem.Er moet iets blokkeren in de luchtstroom om dit aan de hand te hebben.Compressoren gaan weinig stuk...

De compressor heeft geen 100% rendement, dus die heeft meer warmte dan dat hij zichzelf koelt, toch? Als het systeem langzaam opwarmt moet de temperatuurbegrenzing zorgen dat het extern, met een 2e koelelement (ik weet de juiste term niet) gekoeld word met lucht van buiten de droger.

hallo bij mij had ik ook dezelfde foutmelding, maar het euvel zat in het afvoer van het condens water pompje.

Nou ik moet zeggen dat de droger ondanks dat hij na 20 a 30 minuten afslaat met de foutcode in de display beter dan ooit droogt. Als we na 45 minuten de droger uit en weer opnieuw aanzetten is de was goed droog. Voorheen duurde het wel 4 tot 6 uur totdat de was droog was. Nu na 1 uur!!! Enige nadeel dat je hem opnieuw moet aanzetten.

Dus was wel vervuild van binnen, anders droogt droger niet sneller nu. Mogelijk nog ergens niet 100% schoon.

Nu wassen met minder wasmiddel en eigenlijk geheel afstappen van wasverzachter, dan blijft die tijd ook mooi 45min ;)

Hey,

Sorry om dit oude beestje naar boven te brengen, maar leek me de beste manier. Ook ik heb dezelfde problematiek als de topic starter, en heb al geprobeerd om met luchtdruk alles proper te maken. De bak onderaan heb ik wel maar deels open gedaan & eens in gespoten, maar m'n acties waren alvast niet genoeg.

Na deze topic (& varia andere topics hier) gelezen te hebben, zijn m'n volgende stappen
1. hoge druk reiniging
2. controle ventilatie vooraan

Alle andere zaken zoals uitmeten van printplaten wil ik nog vermijden, gezien m'n beperkte kennis.

Enkele vragen hierbij:
- is het enkel het oranje stuk op de foto die ik moet reinigen, wellicht wel?
- water <> elektriciteit lijken me alvast heel tricky, dus vermoedelijk moet ik het stuk links op de foto waar wat bedrading loopt afschermen?
- zijn er andere stappen die ik toch best al zou zetten/controleren nu de droogkast helemaal uit elkaar ligt? Want het controleren van de printplaat kan achteraf vrij makkelijk, gezien dat stuk makkelijk bereikbaar is

Bedankt!

Sven

Ja dat omcirkelde gedeelte is ok om te doen.. waarschijnlijk een zware hogedrukreiniger gebruiken zoals van auto wasstraat..

Bedankt!

Ondertussen heb ik het verwarmingselement afgespoten met de hoge druk & even laten drogen, de eerste was laten drogen & ging zonder fouten! :)

Wat ik wel merkte: de ventilator vooraan ging ongeveer 1h30 helemaal niet, dus ik dacht dat die defect was. Echter begon die daarna wél te spinnen.
Gaat deze dus pas aan na een bepaalde temperatuur? Lijkt wel sterk dat die zo lang wacht alvorens z'n werk te beginnen.

Mvg,

Sven

Dat klopt, koeling bij te hoge temperatuur.

Dus als Fan eerder begon te draaien duidde al op dikke vervuiling!