Dimmer sta-lamp

Goedenmiddag alle.

Sinds een tijdje ben ik bezig mijzelf elektronica te leren en dit beter onder de knie te krijgen. De projecten die ik zover heb gedaan zijn besturings printplaten van stofzuigers, wasmachines etc. Verder heb ik een scheepswerktuigkundige achtergrond in de elektro-techniek dus van de basis weet ik wel wat.

Nu had een vraag over de dimmer module van een lamp.
Ik heb deze doorgemeten, alles gecheckt, en het schema uitgewerkt, maar hetgeen wat niet lukt is bepalen waarom de lamp gelijk op volle sterkte gaat branden.

Gegevens lamp
-300 watt
-Halogeen
-230 volt invoerspanning module

Onderdelen die gecheckt zijn
-Condensators
-ontstoringspoelen
-Triac
-Zekeringen, thermisch en regulier
-schakelaar (geintegreerd in potmeter)
-weerstanden
-DIAC's
-potmeters zelf.

Bij weerstand meten is de weerstand de potmeter 550 K ohm tot 0 ohm.

Echter op basis van elimineren van mogelijkheden lijkt het me dat zodra er spanning op komt deze potmeter doorslaat en een weerstand van 0 ohm word.

Mijn vraag aan jullie
Kan dit kloppen? is het wijs dan de potmeters te schrappen?

De meest voorkomende storing bij een dimmer is dat de triac kapot gaat. Die vormt dan meestal een kortsluiting.

Dus wat mij betreft is de hamvraag: hoe heb je de triac doorgemeten en ben je tot de conclusie gekomen dat ie goed zou zijn?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

is de lamp nog wel een halogeenlamp, geen led? de triac is doorgaans het meeste verdacht, die slaat intern door en dimt uiteraard niet meer dan. de potmeter slijt wel weg na veel gebruik, maar 0 ohm blijven onder last is nogal zeldzaam..

waar rook was, werkt nu iets niet meer