Kerstverlichting

Beste

Ik heb een snoer kerstverlichting. Hier is zonet het omhulsel rond 1 van de lichtjes losgekomen en daardoor is er een gesoldeerd draadje losgekomen. Het stuk verlichting dat achter dit lampje komt, brandt nu niet meer, wat op zich niet erg is. Het is echter wel zo dat dit lichtje (waar het draadje is losgekomen), ontzettend warm wordt als het snoer brandt (terwijl de andere lichtjes niet opwarmen). Kan ik hier iets aan doen, want ik heb schrik voor brandgevaar of is het snoer voor de vuilbak?

Met vriendelijke groeten

Draadje weer op de goede plek vastzetten, en krimpkousje eroverheen... Dus ja, goed repareerbaar. Als je er de spullen voor hebt liggen zeker.

Al weet ik niet wat oorzaak en gevolg is: wordt het lampje zo warm, omdat de rest er niet meer mee verbonden is, of is dat draadje juist losgekomen, omdat dit lampje zo heet wordt?

Ik snap dat warm worden ook niet, het lijkt gewoon een alles-parallel led kerstverlichting. Als het nu meerdere groepjes parallel/serie waren, en eentje daarvan is nu in z'n eentje in plaats van een groepje parallele led' s, dan zou ik het nog kunnen verklaren... (En is de boel op de goede plek inkorten wellicht ook nog een optie)

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Ja ik snap zelf ook niet goed hoe het komt dat het lampje zo warm wordt, maar het is echt in enkele seconden heel warm. Het lampje heeft ook een heel andere intensiteit (veel lichter) dan de andere lampjes plotseling.

Ik heb zelf niet enorm veel verstand van dit soort zaken, maar ik was bezig met het snoer, het brandde nog volledig en dan plots van de ene op de andere seconde ging een deel uit waarbij ik dan zag dat dat draadje losgekomen was. Het lijkt me we redelijk kapot (en het andere draadje zit ook nog heel stevig), dus misschien was er toch iets op voorhand al mee aan de hand.

Zelf kan ik dit niet repareren denk ik, aangezien ik er de tools en het verstand er niet voor heb, maar dan ga ik eens ergens langs!

Alvast bedankt voor uw antwoord!

Thevel

Golden Member

Inderdaad, in de kliko ermee.
Voor een paar euro heb je een nieuw snoer.

Weggooien. Als je dit niet met kennis en spullen in huis kan herstellen is het gevaarlijk (brand) en duur.

Warmte komt uiteindelijk door een hoge stroom dus dat zit niet goed!

Regio? Misschien woont er wel iemand dichtbij die het wel eens wil bekijken?

Maar inderdaad, voor het geld dat zoiets kost is het niet de moeite om er veel tijd/inzet aan te besteden.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

24 Volt (geschikt voor buiten), of rechtstreeks op het lichtnet?

Als het 24V is kun je ook nog proberen dat lampje er simpelweg helemaal af te knippen en kijken wat de rest doet (Als het toch meerdere takken met parallele LED' s zijn zou dat kunnen werken...).

Maar als het rechtstreeks aan het lichtnet zit gaat dat niet zomaar, want dan moet je de boel weer netjes isoleren, en als je krimpkous in huis had, had je het waarschijnlijk al gerepareerd gehad...

Een nieuw snoer aanschaffen is dan waarschijnlijk voordeliger (ook voor het milieu) dan alle voor reparatie benodigde materialen en gereedschappen aanschaffen...

(Kijk anders ook eens bij een kringloop, die zijn blij als ze wat kerstspullen kwijt kunnen, staat anders het hele jaar maar opgeslagen... Sommigen hebben nog wat handige techneuten rondlopen die dit soort dingen kunnen fixen ook trouwens, maar niet als "reparatieservice", meer als "geef je kerstverlichting aan de kringloop en koop het volgend jaar gerepareerd terug".)

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Je kan ook naar een repaircafé gaan.