geen achtergrondverlichting van display AEG electrolux (sharp) magnetron

Het betreft een AEG Electrolux MCC-4060E combi oven welke eigenlijk door Sharp gefabriceerd is.
De oven werkt prima enkel zijn de cijfers/letters moeilijk te zien op het LCD display. Dit display is gesoldeerd op de print waarachter 10 leds in serie achter zitten, die dus niet werken. De print is dubbelzijdig, dus het display los solderen is geen eenvoudige zaak. Daarom mijn vraag wie kent dit probleem en hoe los ik het op?

peter

Je kan de lange pootjes van het display door knippen dan kan je er bij.
Later weer aan elkaar solderen,geen nette oplossing maar zo kan het.

Dat is een mogelijk oplossing om het display te verwijderen maar heeft er iemand de achtergrond verlichting voor het display al hersteld? Zijn het de leds of is het de voeding of elco? Dit schijnt wel een veel voorkomend probleem te zijn bij sharp magnetrons, maar ik vind nergens een pasklare oplossing op het www. Ik vind wel een bedrijf die ze hersteld als je het display opstuurt, dus het moet te herstellen zijn.

peter

dat ding is van 2013? dan kunnen er al leds inzitten idd. vaak is 1 led stuk of in geval smd leds zit er 1 los in de soldering wrs.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja, al hersteld. Helaas worden de LEDs overstuurd. Ik zou alle LEDjes vervangen en de serie weerstand verhogen naar 560 of 470 Ohm, ietsje donkerder, maar wel gegarandeerd langer leven! Display is gemakkelijk los te solderen met litze

smd: Bedankt voor de tip, ik waag het erop om het display los te solderen.

peter

De tijd voor nemen en vloeien met verse soldeer helpt enorm.