geen achtergrondverlichting van display AEG electrolux (sharp) magnetron

Het betreft een AEG Electrolux MCC-4060E combi oven welke eigenlijk door Sharp gefabriceerd is.
De oven werkt prima enkel zijn de cijfers/letters moeilijk te zien op het LCD display. Dit display is gesoldeerd op de print waarachter 10 leds in serie achter zitten, die dus niet werken. De print is dubbelzijdig, dus het display los solderen is geen eenvoudige zaak. Daarom mijn vraag wie kent dit probleem en hoe los ik het op?

peter

Je kan de lange pootjes van het display door knippen dan kan je er bij.
Later weer aan elkaar solderen,geen nette oplossing maar zo kan het.

Dat is een mogelijk oplossing om het display te verwijderen maar heeft er iemand de achtergrond verlichting voor het display al hersteld? Zijn het de leds of is het de voeding of elco? Dit schijnt wel een veel voorkomend probleem te zijn bij sharp magnetrons, maar ik vind nergens een pasklare oplossing op het www. Ik vind wel een bedrijf die ze hersteld als je het display opstuurt, dus het moet te herstellen zijn.

peter

dat ding is van 2013? dan kunnen er al leds inzitten idd. vaak is 1 led stuk of in geval smd leds zit er 1 los in de soldering wrs.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja, al hersteld. Helaas worden de LEDs overstuurd. Ik zou alle LEDjes vervangen en de serie weerstand verhogen naar 560 of 470 Ohm, ietsje donkerder, maar wel gegarandeerd langer leven! Display is gemakkelijk los te solderen met litze

smd: Bedankt voor de tip, ik waag het erop om het display los te solderen.

peter

De tijd voor nemen en vloeien met verse soldeer helpt enorm.

Eindelijk toch begonnen met het demonteren van het display.
Eén van de achtergrond leds is onderbroken, nu zoek ik de specificatie van de te vervangen led.
AEG gebruikt rode leds maar ik vind nergens het juiste onderdeel nummer.
Wie kan mij helpen?

peter

Als al die 10 leds in serie zitten, dan zou ik durven beginnen met een "standaard" rode led te plaatsen. Dan zou er toch al iets moeten werken. Nu vergelijken met de originele, voorwaartse spanning en helderheid, en in functie daarvan evt. een andere led kiezen.

Misschien zelfs overwegen om in de plaats van die defecte led een weerstandje te monteren, waarmee dan gelijk de stroomsterkte wat verkleind wordt, zoals aanbevolen?

IDD is een standaard rode SMD led, niet veel bijzonders.. PS daar heb je 3,5 jaar over gedaan?

@ smd, de oven is al de tijd in dienst geweest zonder de achtergrondverlichting. Ik heb nu een 2de oven op de kop getikt waardoor deze buiten werking kan voor herstelling.
Ik vind op het internet een "rode smd LED 0603" wat, gezien de afmetingen, volgens mij bruikbaar is op de print.

peter
Kruimel

Golden Member

Dit soort generieke componenten zijn makkelijk te bestellen via TME in Polen: zoeklink, om de stuksprijs hoef je het niet te laten, verzendkosten waren de laatste keer dat ik keek €7,95. Ik heb ze helaas niet liggen.

PS Groene LED's geven (voor het oog) meer licht per mA en per mW, maar hebben een grotere doorlaatspanning. Je kunt overwegen die (ook) te kopen en de serieweerstand te vervangen (als dat mogelijk is met deze voedingsspanning).

maartenbakker

Golden Member

Groen en rood kunnen allebei rond de 2,2V zitten als je pech hebt... Maar als groen in dit geval een hogere spanningsval heeft, heb je kans dat je de weerstand niet hoeft te vervangen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Daar heb je gelijk in, er zijn twee technologieën voor groen en twee voor rood, en de 2,2V groene LEDs zijn erg zwak. Het is misschien geen goed idee de kleur zonder meer aan te passen.

Kleur valt niet aan te passen, filter van display is ook rood. Maar aangegeven LED is Prima!

"Let there be light: and there was light"
Bedankt aan iedereen die mee gedacht heeft over dit probleem.

peter

Ziet er weer goed uit!! Alle ledjes vervangen of alleen de defecte??

alle leds vervangen door rode 1608 (of 0603) type.

peter