zwarte troep van soldeer bout tip krijgen

Hoi

Ik had telkens dat de soldeer tip van mijn 30 jaar oude (onverwoestbare) blauwe weller soldeerstation zwart werd en het nauwelijks mee wilde solderen.
Nu heb ik er wel meer liggen dus snel een andere er in.

Die zwarte troep komt meestal van haastig werken, even met de soldeer punt de isolatie van draadjes smelten om het er makkelijk af te krijgen en in de haast vergeten meteen schoon te vegen..
Wat zal ik zeggen, ik ben chaotisch.

Vanmorgen dacht ik er aan of ik die dingen weer schoon kon krijgen zonder de tip te beschadigen want als dat gebeurt gaat ie inbranden en is de punt snel wijlen.
En die magnastat soldeer stiften kosten toech telkens weer tussen de 8 en 12 euro.

Ik heb op de dolle roes het volgende geprobeerd.
Met een stukje printplaat heb ik voorzichtig een beetje van die zwarte troep weggeschraapt tot ik het tinlaagje er onder zag en heb die tip toen met brasso op een kantoenen doekje gepoetst.

Wie schetst mijn verbazing dat bij het proberen het puntje gelijk vertinde.

Dat poetsen van zo'n klein dingetje op een doekje is niet echt praktisch. dus heb een polijst viltje op mijn 12volt (als een dremel) printboor gezet.
Dat in de brasso gedoopt en met een LAGE snelheid (als je ineens sproeten hebt draait ie te snel) de andere tips gepolijst.

En dat werkt al een dolle, ik kan al die soldeer tips weer gebruiken.

Misschien werkt het ook met ander polijst spul, maar brasso kost haast niks.
(en je kunt er ook perfect die matte aanslag op je koplampen mee verwijderen)

Ik was hier zo enthousiast over dat ik het hier maar even vertel.

:)

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
Arco

Special Member

Tip cleaner en een metalen spons (geen 'gewone'!) doen wonderen.
Verder zal alles wat schuurt wel verbetering geven (brasso, commandant, keramische kookplaat reiniger,...)
Bij regelmatig gebruik zou je de stift toch 1 a 2x per jaar moeten vervangen. (bij Farnell €5.-, vind ik niet duur)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 22 oktober 2019 13:11:29 schreef Arco:
Tip cleaner en een metalen spons (geen 'gewone'!) doen wonderen.
Verder zal alles wat schuurt wel verbetering geven (brasso, commandant, keramische kookplaat reiniger,...)

Ja dat zei ik ook al, ander spul zal ook werken maar brasso kost weinig en gaat heeeeel lang mee.

Bij regelmatig gebruik zou je de stift toch 1 a 2x per jaar moeten vervangen.

Als je er professioneel mee werkt zal dat best kloppen maar ik doe jaren met een stift.

(bij Farnell €5.-, vind ik niet duur)

Aha maar wat zijn de verzendkosten? als daar nog eens 6 tot soms 12 euro aan administratie (onzin) en verzendkosten bij komen is het nog duur.
Daarom koop ik ze liever in een winkeltje dicht bij.
Heb je een link van Farnell?

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
Arco

Special Member

https://nl.farnell.com/w/c/tools-production-supplies/soldering-station…
Als je de tip continu/professioneel gebruikt zul je 'm waarschijnlijk wel vaker als 2x per jaar vervangen (als je plezierig wilt blijven werken)
Jouw bout staat (aan het verroeste element te zien) in een vochtige schuur of zo, ook geen voordeel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 22 oktober 2019 13:02:32 schreef knoppenknoeier:
...even met de soldeer punt de isolatie van draadjes smelten om het er makkelijk af te krijgen...

Dat is iets wat je beter af kan leren.
Of je neemt een tweede soldeerbout voor dit werk, zo'n goedkope van een tientje.

Sine

Moderator

Op 22 oktober 2019 13:11:29 schreef Arco:
Bij regelmatig gebruik zou je de stift toch 1 a 2x per jaar moeten vervangen.

Wat doe jij met die punten dan? ik doe letterlijk jaaaren met de zelfe punt, en dan ben ik er echt niet altijd heel aardig voor.

Op 22 oktober 2019 14:33:37 schreef Arco:
https://nl.farnell.com/w/c/tools-production-supplies/soldering-station…

Mijn dank

Als je de tip continu/professioneel gebruikt zul je 'm waarschijnlijk wel vaker als 2x per jaar vervangen (als je plezierig wilt blijven werken)

zo lang ie het goed doet ga ik em niet vervangen

Jouw bout staat (aan het verroeste element te zien) in een vochtige schuur of zo, ook geen voordeel...

Nee hoor, staat altijd binnen in mijn hobby kamertje, hij is gewoon heel oud, meer dan 30 jaar.
Het is overigens niet het element maar de huls er om heen waar destift mee op z'n plaats wordt gehouden.
Dat ie er zo aangeslagen uit ziet komt omdat er eens een kapotte stift in heeft gezeten die niet afschakelde bij de juiste temperatuur en toen is ie echt donkerrood gloeiend geweest.
Chroom er af en ik denk dat die aanslag vanuit het soldeertin is gekomen, het is het zelfde wat je op de bogies ziet van een goed draaiende autmotor, licht bruin.
Het element heeft daar overigens niet van geleden want nu jaren later doet ie het nog prima, onverwoestbaar dus.
Het zit me niks in de weg dus ik laat het mooi zo, bovendien staat het wel lekker "bereisd".

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
Arco

Special Member

Als je de bout de hele dag gebruikt, gaat een punt toch snel achteruit...
Ik wil niet zeggen dat je er niet meer mee kunt solderen, maar je moet 'm steeds vaker schoon maken om bruikbaar te houden. (daar houd ik niet van)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 22 oktober 2019 16:27:32 schreef Sine:
[...]

Wat doe jij met die punten dan? ik doe letterlijk jaaaren met de zelfe punt, en dan ben ik er echt niet altijd heel aardig voor.

Ik doe er ook jaren mee, alleen die zwarte troep is mijn eigen schuld.
Het komt van: isolatie er mee weg branden en vergeten hem meteen af te vegen.
Als ik hem dan laterweer pak is die troep vast gebrand.

Gewoon haast en nog steeds geen goed striptangetje gekocht..

Die pitten gaan inderdaad jaren mee, de laatste was bij de vasthoud rand zo van de stift verbrokkeld dat ie uit de houder viel, maar de punt was nog steeds niet verbrand.

Toen heb ik bij conrad gelijk een stuk of wat besteld (het wwinkeltje in de buurt was er even doorheen)
Ik heb die bout wel eens een maand vergeten, oeps vakantie, maar er was niks mee aan de hand.
Die thermostaat pitten houden hem keurig op temperatuur.
Echt het beste soldeerstation ooit gemaakt daar kan niks tegen op

Op 22 oktober 2019 16:44:56 schreef Arco:
Als je de bout de hele dag gebruikt, gaat een punt toch snel achteruit...
Ik wil niet zeggen dat je er niet meer mee kunt solderen, maar je moet 'm steeds vaker schoon maken om bruikbaar te houden. (daar houd ik niet van)

Tja daar heb je een punt maar ik ben er niet de hele dag mee aan de gang, die tijd heb ik achter me, het nis nu alleen maar voor de lol..

Op 22 oktober 2019 14:45:16 schreef KlaasZ:
[...]Dat is iets wat je beter af kan leren.
Of je neemt een tweede soldeerbout voor dit werk, zo'n goedkope van een tientje.

ja ik geeft het ook toe, het is stom, maar een oude hond nieuwe trucjes leren valt niet mee, en elke keer als het weer gebeurt ben ik weer even 5 minuten kwaad op mezelf..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 22 oktober 2019 20:15:22 (30%)

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
RAAF12

Golden Member

Verbrande PVC opsnuiven ik niet bepaald gezond voor het lijf... Heb je geen striptang?

Een tip
Ik vergeet ook regelmatig de soldeerbout uit te zetten.
Schakel het nu in en uit met een p.i.r
Als ik weg ben blijft ie nog 15 min aan.
Hoef ik niet te denken,heb ik em uit gezet?
Scheelt verbande punten.

Op 22 oktober 2019 19:56:03 schreef bc108:
Een tip
Ik vergeet ook regelmatig de soldeerbout uit te zetten.
Schakel het nu in en uit met een p.i.r
Als ik weg ben blijft ie nog 15 min aan.
Hoef ik niet te denken,heb ik em uit gezet?
Scheelt verbande punten.

Die weller magnastats verbranden niet omdat ze mooi op een constante temp worden gehouden.z
Maar dat neemt niet weg dat dit een geniaal idee is.
Ik denk dat ik vast nog wel ergens een paar van die pirretjes heb liggen.

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 22 oktober 2019 17:57:57 schreef RAAF12:
Verbrande PVC opsnuiven ik niet bepaald gezond voor het lijf... Heb je geen striptang?

Volgens mij is die isolatie vinyl maar dat zal wel niet veel anders zijn.
Ik heb wel zo'n striptang:

Maar dat ding is zo lomp dat ie niet te hanteren is in die kleine projectjes waar ik in om "graaf"
Ik wou dat ik daarvor een klein dingetje kon vinden.
Maar ja dat is een heel ander onderwerp

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Klein, fijn kniptangetje gebruiken om te strippen, doe ik bijna altijd.
Als je dat niet gewend bent wel even oefenen op oud draad om de handigheid erin te krijgen zodat je de draden die je stript niet (deels) knipt.
Maar dat is eigenlijk off-topic.

Op 22 oktober 2019 22:58:04 schreef Twan1983:
Klein, fijn kniptangetje gebruiken om te strippen, doe ik bijna altijd.
Als je dat niet gewend bent wel even oefenen op oud draad om de handigheid erin te krijgen zodat je de draden die je stript niet (deels) knipt.
Maar dat is eigenlijk off-topic.

Dat ding van mij ? ik vind het een kut ding en ik heb er 25 jaar mee gewerkt in het bouwen en aansluiten van PLC kasten.
Ik wou dat ik iets kleiner kon krijgen

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 22 oktober 2019 23:01:02 schreef knoppenknoeier:
[...]
Dat ding van mij ? ik vind het een kut ding en ik heb er 25 jaar mee gewerkt in het bouwen en aansluiten van PLC kasten.
Ik wou dat ik iets kleiner kon krijgen

Ik heb deze en voldoet goed. https://onderdelenhuisveendam.nl/product/striptang-easy-stripper-auto… Op hele dunne draadjes werkt hij niet. Ook niet op hele gladde isolatie (teflon)

Op 22 oktober 2019 23:19:40 schreef ohm pi:
[...]Ik heb deze en voldoet goed. https://onderdelenhuisveendam.nl/product/striptang-easy-stripper-auto… Op hele dunne draadjes werkt hij niet. Ook niet op hele gladde isolatie (teflon)

Die is volgens mij nog groter dan die van mij en steviger ook

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Ik heb deze striptang en ik moet zeggen dat hij me goed bevalt. Daarnaast is hij ook niet al te groot:

Op 25 oktober 2019 19:31:26 schreef Brandon:
Ik heb deze striptang en ik moet zeggen dat hij me goed bevalt. Daarnaast is hij ook niet al te groot:
[bijlage]

Het gaat om het formaat"de bek" en die lijkt op deze inderdaad mooi handzaam.
De platsing vn de handvatten ook.
Die ga ik eens in het echt bekijken

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
Arco

Special Member

Ideaal voor dun draad: de z.g. lakkrabber (met de oerdegelijke Lindström kniptang erbij...)
Voor lange tijd behorende bij het standaardgereedschap voor telefoonmonteurs... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik kreeg onlangs op een hackerspace de tip om zo'n wonderspons/wondergum te gebruiken.
Kan gewoon droog gebruikt worden.
Superhandig gebleken bij Scouting toen we met een grotere groep gingen solderen.
Het reinigt prima en de soldeerpunt wordt ook continu 'geslepen'

Voordeel:
- Geen te natte, of juist uitgedroogde natuursponsjes meer
- soldeertip koelt niet te hard af
- geen gesis, stoom en gepruts door de kids
- supergoedkoop als je het uit china besteld

Nadeel:
- doordat het zo'n licht spons materiaal is (én ik had halfjes gesneden) willen ze gaan 'rollen', daarom kun je ze waarschijnlijk nog beter horizontaal halveren en dunnere plakken maken.

Op langere termijn geen ervaring mee.

Arco

Special Member

Zo'n wonderspons is gemaakt van melamine en bij verbranding niet ongevaarlijk: er vormt zich dan waterstofcyanide (blauwzuur)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

goede toevoeging in de discussie Arco.

Maar we verbranden het toch niet werkelijk?

Tevens was mijn eerste gedachte, bij solderen moet er sowieso voldoende ventilatie/afzuiging zijn ivm hars en looddampen welke ook niet ongevaarlijk zijn.

Het reinigen van de punt op deze sponsjes gaf geen zichtbare damp of geur, soldeertin wél.....
Ook het verhitten van een printplaat zelf zal polymeren laten ontleden, houdt de punt er maar eens een paar minuten tegenaan.

Ik heb Wikipedia er even op nageslagen, melamine schijnt te ontleden bij zo'n 350 graden. Maar het wordt ook juist weer gebruikt als vlamvertrager en isolator in andere producten....

paradoxaal dus....

https://en.wikipedia.org/wiki/Melamine

Melamine and its salts are used as fire-retardant additives in paints, plastics, and paper.[8] A melamine fibre, Basofil, has low thermal conductivity, excellent flame resistance and is self-extinguishing; this makes it useful for flame-resistant protective clothing, either alone or as a blend with other fibres.[9]