Benaming vintage PC onderdeel

Hallo, ik heb hier een computer onderdeel liggen. Het lijkt op een stukje toetsenbord??!! Weet iemand hoe dit heet en hoe het werkt? Op internet kan ik er niks over vinden...

Henk H.

Golden Member

Zoals ik het zie is het een simpel "numpad", een klein toetsenbordje met alleen de cijfers die normaal gesproken rechts op een groot toetsenbord zitten.

Kun je aansluiten op je computer als je een toetsenbord hebt zonder ingebouwd numpad, op een laptop, of als je linkshandig bent kun je een losse numpad links van je toetsenbord leggen.

Het werkt verder als een normaal toetsenbord, zij het dat je alleen cijfers hebt.

klopt, heb zo'n ding ook nog ergens met usb aansluiting..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Aan het setje weerstanden te zien en de connector (DB9?) zal het ding wel aan de game/joystick poort gehangen hebben waarbij iedere toets een ander spanninkje genereert dmv een spanningsdeler.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hoe het werkt.. 16 schakelaars worden uitgelezen via 5 (?) draadjes.
De print zou moeten worden doorgemeten om zeker te zijn, maar het zou een encodercircuit met diodes kunnen zijn. Ongeveer zoiets als hier is weergegeven:

https://www.electrical4u.com/images/march16/1461051273.gif

Zoektermen: keyboard matrix circuit with diodes, keyboard encoder.

Hugo Welther

Moderator

Volgens mij zijn dat diodes. Diode matrix.

Was voor gameconsole o.i.d.
Rushware: https://de.wikipedia.org/wiki/Rushware

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik heb hem even verder open gemaakt. De stekker heeft 9 pinnetjes. Bedankt voor de informatie!

Volgens mij zijn het geen weerstanden maar diodes, ik denk dat het gewoon een matrix is. Een game-poort heeft een 15-polige aansluiting, dit ziet er uit als 9.

Het zal niet meevallen om hier een apparaat bij te vinden.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Numpad voor de commodore 64 en atari ST computers. Gewild tegenwoordig door commodore/amiga/atari verzamelaars.

Arco

Special Member

Voor de 'gewone' PC waren 't meestal keypads voor aan de serieele poort.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Voor zover ik me kan herinneren had commodore een numpad op zijn "brooddozen". Ik denk eerder dat deze toestellen vooral werden gebruikt bij laptops die toen geen numpad hadden. Men kon toen de nummers bovenaan het keyboard gebruiken of door op een toets te drukken de rechterzijde van het toetsenbord (dacht de toetsen I, O, P, K etc) gebruiken als numpad. Vandaar die externe dingen om het leven wat aangenamer te maken.

Depeet
Sine

Moderator

Nee, had ie niet, dus het kan best eens voor een C64 / Amiga / MSX confuser zijn.

maartenbakker

Golden Member

Laptops hebben die aansluiting niet. Dit zal voor (zakelijk gebruik van) homecomputers zijn.

Er zit voor de codering een diodematrix in, bestaande uit 1N4148 ofzo van ITT (Intermetall) uit de jaren '80.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 24 oktober 2019 14:16:20 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 24 oktober 2019 11:07:44 schreef Dominic:
Numpad voor de commodore 64 en atari ST computers. Gewild tegenwoordig door commodore/amiga/atari verzamelaars.

Dittum. Ik herken de connector onmiddelijk van de Atari 260 ST van m'n pa. Op de een of andere manier waren die allemaal hetzelfde in die tijd ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Henry S.

Moderator

Ah... via een met PEEK uit lezen joystickpoort :). Die poorten werden wel vaker misbruikt, het zijn normale digitale poorten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 24 oktober 2019 09:58:38 schreef kojazz:
Hoe het werkt.. 16 schakelaars worden uitgelezen via 5 (?) draadjes.

Volgens mij kun je met 5 draadjes een aardige rij combi's maken?
draad:
1
1+2
1+3
1+4
1+5
2
2+3
2+4
2+5
3
3+4
3+5
4
4+5
5
1+2+3
1+3+4
etc...

Doet me denken aan binaire schakelaars.

Sine

Moderator

Zes draadjes,

Aan de bezette pennen te zien gebruiken ze vijf digitale ingangen en massa.
Waarschijnlijk een simpele codering met diodes.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 24 oktober 2019 23:11:26 (30%)

Op 24 oktober 2019 13:07:09 schreef depeet:
Voor zover ik me kan herinneren had commodore een numpad op zijn "brooddozen".

Nee de alleen de A500 Amiga had een numpad, de A600 weer niet, ook alle C16, C64, C128 en VIC's hadden GEEN numpad. Dit is een gameport numpad voor dat soort systemen en niet een seriële voor een laptop.

Op 25 oktober 2019 08:58:33 schreef Dominic:
[...]

Nee de alleen de A500 Amiga had een numpad, de A600 weer niet, ook alle C16, C64, C128 en VIC's hadden GEEN numpad. Dit is een gameport numpad voor dat soort systemen en niet een seriële voor een laptop.

Ik heb even gekeken met google. De VIC20 (mijn eerste computer) had inderdaad geen numpad. Ben daarna overgestapt naar de C128 en die wel degelijk een numpad. Dat rode doosje van KCS er in en kon lekker assembleren.

Depeet