Philips MyGarden lamp gaat niet uit


400V blijft hier heel omdat de stroom van de schakeling laag is, en als seriecondensator gaat een condensator minder snel stuk van werkspanning, immers valt er minstens 24V al weg over de schakeling zelf, anders als bij filter condensatoren direct over de 230V heen, waar 400V idd te laag is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 maart 2020 19:31:51 schreef Kilian:
Dank voor de reacties zover.

@Tidak Ada: er zat een 12W Tornado lamp in, maar die ging ook maar een jaar of zo mee. Het armatuur zegt alleen iets over de maximale last, 12W, en geeft geen minimum. En ja, dat andere blauwe ding is een relais: OJE-SS-124DM van TE Connectivity.

Als het een relais is, hoef je geen triac te zoeken. Dan moet je het probleem toch elders zoeken.
Een klevend relais zou kunnen. Ik heb dat ook met de verlichting in de douche. Die wordt om veiligheidsredenen middels een relais op 8V geschakeld. Dat relais blijft regelmatig een paar minuten tot wel een kwartier hangen, maar laat vanzelf weer los. Er worden twee 10W bouwlampjes mee geschakeld.
Gaat die buitenlamp van jou niet ook na een wachttijd uit?

Groet,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
maartenbakker

Special Member

Op 29 maart 2020 22:01:42 schreef testman:
400V blijft hier heel omdat de stroom van de schakeling laag is, en als seriecondensator gaat een condensator minder snel stuk van werkspanning, immers valt er minstens 24V al weg over de schakeling zelf, anders als bij filter condensatoren direct over de 230V heen, waar 400V idd te laag is..

Alleen valt er niet 24V minder over de condensator maar nog steeds bijna de volle mep, dat kun je narekenen. Een van de redenen dat het vaak goed gaat, zal wel zijn dat het ding permanent (dus zonder schakelen) achter het net hangt en dat de piekstroom begrensd wordt door de belasting (dat noemde je zelf ook al eigenlijk).

De grootste dV/dt (snelle spanningspiek) krijg je immers als je het ding uit- en inschakelt, en 50Hz is nog wel te overzien (lange dt dus dV is minder belangrijk). Zo bekeken ziet de condensator eigenlijk nooit meer dan iets van 375V (uitgaande van 264V netspanning, hoger ga je nergens tegenkomen). Dat kan met een 400V condensator opzich nog. Ga je rekening houden met aan- en uitschakelen dan kom je op 750V. Een 630V MKP condensator kan dat als weinig voorkomende piek nog wel aan waarschijnlijk en bij 230V netspanning kom je op maar 650V. Ga je ook rekening houden met externe stoorpieken dan is het alsnog krapjes.

Edit: uitgaande van 230V netspanning, een condensator van 0,33u en een 24V belasting loopt er 24mA en staat er over de condensator bijna 229V... Zie voor de berekening van seriecondensatoren http://www.staff.science.uu.nl/~tel00101/FotoAlbum/RadioCorn...apCalc.xls dus die condensator ziet alsnog een piekspanning van 325V nominaal of 375V maximaal met een worst case van het dubbele daarvan, ook al gaat er ergens 24V tussenuit.

Als je met de spanningswaarde van de belasting speelt in die spreadsheet, dan zie je al snel dat de condensator binnen een zeer groot bereik als bijna ideale stroombron werkt. De stroom blijft vrijwel constant net als de spanningsval over de condensator.

Dit komt ook overeen met de versimpelde berekening die FET ooit ook hier op het forum aanreikte: C(µF) = 14 × I(A). Alleen bij grotere spanningsval over de belasting wordt de afwijking langzamerhand ook groter.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 29 maart 2020 23:14:32 (100%)]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

De 62 Ohm in serie met de X2 condensator begrenst de inschakelstroompiek op 325 V / 62 Ohm is ca. 5 Ampère. De rest van de schakeling moet daar wel tegen kunnen. De weerstand kan meestal worden vergroot tot 120 Ohm - 1 Watt waarbij de stroompiek bij inschakelen wordt gehalveerd. De schakeling wordt dan beter bestand tegen herhaaldelijk kort na elkaar in-en uitschakelen en tegen spikes op het lichtnet.

Het komt inderdaad regelmatig voor dat de lamp kort na elkaar in- en uitschakelt. Deze hangt in de achtertuin. Bij de voordeur hangt zo'n zelfde, maar omdat daar nog een voortuin voorzit reageert die alleen als er iemand aan de deur komt of als je zelf naar buiten gaat. Voorbijgangers op straat worden niet gezien. Die in de achtertuin gaat, zeker in de donkere winterperiode, veel vaker aan. Elke keer als je naar buiten gaat om iets weg te gooien in de kliko, of als er een kat voorbij komt.

Het zou heel mooi zijn als ik door het plaatsen van een zwaardere weerstand de X2 minder kan belasten. Is er dan nog iets waar ik rekening mee moet houden of moet checken, of kan ik dat gewoon doen en zien wat er gebeurt?

maartenbakker

Special Member

Minstens zo waardevol als die weerstand is het juiste type X2. Welke had je er het laatst ingezet?

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik had er een blauwe EPCOS X2 MKP/SH B32922 0,33uF 305V ingezet. Dat is wat het winkeltje in Eindhoven had liggen. Origineel zat er een gele MEX/TENTA MKP X2 in van 0,33uF 275V. Die blauwe heeft het 5 maanden volgehouden, de gele enkele jaren.

maartenbakker

Special Member

Ik vind het wel vreemd. Die Epcos zou het minstens zo lang moeten uithouden als de MEX. Volgens het datablad op https://www.tdk-electronics.tdk.com/inf/20/20/ds/X2_B32922_926_H_J.pdf waarschijnlijk zelfs officieel geschikt voor serievoeding (of er moeten meerdere varianten binnen de serie zijn, maar alsnog).

Ik gok toch dat er een nieuw of veregerd bestaand mankement is bijgekomen. Een elco is het eerste waar ik dan aan denk.

Misschien wel handig als je ook een componententestertje aanschaft, dan kun je in elk geval simpel de capaciteit meten van de seriecondensator en de capaciteit en ESR van een elco en in de toekomst andere componenten. Ik gebruik zelf https://www.hf-electronics.nl/Webwinkel-Category-9411375/Com...sters.html de LCR-T4 (de rechtse met zelfbouw plexiglas behuizing).

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je zegt dat die lamp in de achtertuin blijft branden, dan wel steeds aan en uit gaat? Dat zou ook kunnen door vogels, katten of zwiepende takken. Vooral die laatste kunnen er voor zorgen dat die lamp continue blijft branden, zeker bij stevige wind! Dat kan je vermijden door de gevoeligheid met de betreffende instelpotmeter te verlagen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Dank voor het meedenken, maar is echt "kaputt". Komt 100% niet door beestjes of blaadjes dat 'ie blijft branden. Aan en uit was toen die het nog deed. Nu alleen nog maar "aan" en niet meer "uit".

[Bericht gewijzigd door Kilian op 31 maart 2020 01:04:20 (27%)]

Zou het kunnen zijn dat door de slechte x2 condensator , het relais contact niet goed sluit/opent , en misschien ingebrand is , plakt.
Door het vervangen van de nieuwe X2 condensator kan het ingebrande relais contact alleen maar slechter worden.
Tik eens voorzichtig tegen het relais als de lamp uit moet zijn.

De elco's 10V op de wazige foto's zullen ook wel van een wazige kwaliteit zijn.

4 elco's vervangen 1 x2 condensator ,relais vervangen en hopen dat het dat was.

[Bericht gewijzigd door bert!ne op 31 maart 2020 17:42:52 (17%)]

maartenbakker

Special Member

Klinkt plausibel, alleen ik gok dat die X2 niet nodig is omdat hij de tijd niet heeft gehad om te slijten maar dat is uitsluitend door meting vast te stellen.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wederom bedankt voor het meedenken. Ik ga morgenmiddag eens wat proberen en meten, binnen mijn mogelijkheden met een multimeter. Er zijn een paar punten waar ik bij kan met mijn meetpennen. Het relais is geschikt om 5A te schakelen en schakelt in deze toepassing maar een fractie daarvan. Ik zal het eens een dreun geven, maar verwacht eigenljk niet dat het probleem daar zit.

meet de voeding, die moet minstens zo hoogals de relais spoel spanning zijn. vaak is die te laag, relais komt in, spanning gaat onderuit, elektronica gaat plat en doet niks meer. niet elke pir heeft de spoelspanning op de elco, soms staat er bijna 100V op, middels serie weerstanden en dioden maken ze er dan diverse spanningen van.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik constateer het volgende:

Zodra ik 230V op de schakeling zet trekt het relais aan (klik) en als ik de 230V weghaal valt het relais af (klik). Ik meet dan ook 0 resp oneindig Ohm. Conclusie is dat het relais werkt. Ik meet een spoelspanning van ca 15Vdc, die zou volgens het datablad 24Vdc moeten zijn.

Over de 25V 220uF elco op het voedingsprintje meet ik 23,5 Vdc. Ik vind dat nogal krap ten opzichte van de 25V rating.

De inkomende netspanning is 229V ac, over de X2 condensator staat 220V ac en over de 62 Ohm powerweerstand meet ik een spanningsval van ingeveer 0 V ac.

EDIT: Het vervangen van de elco door een 35V exemplaar bracht geen soulaas.

Wordt vervolgd.

Ik had nog een passende X2 liggen van een oud printje. Het kan zijn dat die ook kapot is, maar het maakt geen verschil.

Het "systeem" bestaat uit twee printjes. De ene is de voeding en de andere is de "schakelaar" met de pir erop. De "voeding" levert 23,5V dc aan de "schakelaar" en uit de schakelaar komt 15V dc die naar de relaisspoel gaat.

Ik wil nog proberen de X2 te vervangen door een nieuwe waarvan ik zeker weet dat die goed is, maar ik ben bang dat het probleem in het schakelaar printje zit. Morgen weet ik hopeljk meer.

als je ze kon meten had je meer kennis van het probleem. zo te horen toch echt de x2 die gaar is. 2 half gare zijn parallel ook een goede, of 2 in serie van de dubbele capaciteit. echter zul je 680n niet vaak tegenkomen..

vrijwel 95% van de pirren heeft 330n, een enkeling 470n of 220n.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat oude printje waar ik de oude 0,33 uF X2 vanaf gehaald heb is het "schakelaar" printje met pir van een oude buitenlamp die ik circa 1990 kocht in de bouwmarkt. Merk weet ik niet meer, maar kan Massive geweest zijn. Die lamp is uiteindelijk gesneuveld doordat de fresnel lens door uv inwerking uit elkaar viel, maar hij deed het nog wel.

Dat printje is nog helemaal through hole uitgevoerd en is zowat 3x zo groot als het smd printje uit de Philips MyGarden lamp en doet hetzelfde, ook met instelbare brandtijd en instelbare lichtgevoeligheid.

Op dat oude printje zitten exact hetzelfde aantal elco's met dezelfde capaciteitswaarden als op het nieuwere smd printje. Alleen hebben sommige elco's op het nieuwere printje een lagere voltage rating. Bv 33 uF 10V op de nieuwe, 25V op de oude en 100 uF 10V op de oude en 4V op de nieuwe. Ik vond dat wel interessant om te zien. Het ontwerp zou uit dezelfde keuken kunnen komen.

maartenbakker

Special Member

Dat zou zomaar kunnen want Massive (uitspraak op z'n Vlaams, verlengde klemtoon op de i, niet op z'n Engels) is tegenwoordig een groot deel van de armaturentak van Philips Lighting.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Waar ik al voor vreesde: het is niet de X2. Met een nieuwe X2 blijft het probleem hetzelfde, de lamp gaat niet uit, en ik meet dezelfde spanningen als met de oude X2.

Ik ben dus tot de conclusie gekomen dat het probleem in het schakelaardeel zit en niet in het voedingsdeel.Helaas is dat gebouwd in smd, van een formaat waar ik weinig mee kan. Elco's vervangen zou nog gaan, maar de rest is voor mij domweg te klein. En het is haast niet te fotograferen.

Om zo maar op goed geluk de elco's te vervangen doe ik liever niet en een esr meter komt er wel, maar is er nog niet.

Nou heb ik het geluk dat ik bij de voordeur zo'n zelfde lamp heb hangen die ik als referentie kan gebruiken.

Verder heb ik nog het printje uit een lamp met dezelfde functionaliteit van zo'n 30 jaar geleden. Het lijkt wel alsof dat de vader of grootvader van de MyGarden is. Voordeel is dat de printsporen beter te volgen zijn. Op zowel de oude als de nieuwe print zit een PIR, een lichtsensor en een IC. Op de oude zit een LM324N en op de nieuwe kant ik met een loep ook 324 ontcijferen.

Van de nog werkende lamp bij de voordeur heb ik afgeleid dat de werking als volgt is: Als je 230V op de lamp zet trekt het relais aan en gaat de lamp branden. Na de met een potmeter in te stellen tijd gaat de lamp uit en dat is niet afhankelijk van of het licht of donker is. Zolang het licht is schakelt de lamp niet in en zodra het donker is schakelt de lamp aan via de PIR, als die wat ziet. Als het dan weer licht wordt, schakelt de lamp niet in, tot het weer donker wordt. Zo moet het dus werken.

De defecte lamp schakelt aan, maar niet uit. Nou heb ik het, misschien wel onjuiste, vermoeden dat het probleem in het timerdeel van de schakeling kan zitten. Als die niet aftelt komt er dus geen signaal dat de lamp uit moet.

Helaas heb ik als eenvoudige werktuigbouwer onvoldoende kennis van elektronica, laat staan van IC's, om te doorgronden hoe dat timercircuit werkt. Wel weet ik dat de potmeter onderdeel van het circuit is.

Ik vind het zelfs op de through hole print lastig te volgen, maar ik meen daar twee paden van de potmeter naar de LM324 te zien: Eentje via C11 naar pin 13 en een via C10 naar pin 9. De ene is 33 uF, 25V en de andere 100 uF, 10V. En het lijkt erop dat de relaisspoel bedient wordt vanuit pin 14.

Op de smd print vind ik dezelfde elco's terug, met waardes van 33 uF, 25V en 100 uF, 4V. De 100uF elco heeft op de nieuwe print dus een lagere voltage rating.

Mijn vraag is of mijn redenering dat deze elco's een rol spelen in het timer circuit zou kunnen kloppen en dat het misschien de moeite waard is te proberen die 100 uF elco te vervangen? Of moet ik het heel ergens anders zoeken?

Bij gebrek aan respons en wat tijd over heb ik toch maar alle elco's op het smd printje vervangen door exemplaren van de oude print. Maakt geen verschil.

De LM324 zou een Vcc van 16-32V nodig hebben. Er komt 23,5V van het voedingsprintje, dus dat is mooi in het midden van de range, maar daarvan komt slechts 7V bij de Vcc aansluitingen van de LM324 aan. Waar het probleem zit ga ik niet kunnen vinden. Allemaal veel te klein. Helaas.

ik neem aan dat je met testen de pir wel weer terug hebt gebouwd? zonder de fresnell lens wil de beweging sensor wel raar doen of niet meer uitgaan. de 7V op de 324 kan normaal zijn, er zit ook wel een zenerdiode op doorgaans.

evengoed, niet teveel tijd insteken en gewoon andere lamp halen, of bouw er een andere pir onder.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De kleine smd condensators gaan ook wel spontaan kapot.
Deze kun je proberen te meten met je multi meter op diode stand.

Er zijn maar een paar smd condensators , vergelijk je metingen misschien wijkt eentje heel veel af.