capaciteit grote elco's meten

De meters die ik heb gaan helemaal uit hun bol als ik deze elco's er aan hang.
Het gaat om elco's die volgens de opdruk 100.000uF (0,1F) zouden moeten zijn.. Daar heb ik mijn twijfels over omdat het vermoedelijk/ vrijwel zeker chinese fake is.. Het kunnen best wel redelijke elco's zijn, maar ik wil even precies weten wat de capaciteit is voor ik bij de leverancier ga klagen.
Nu ken ik de formules Q=U*C en Q=I*t
Als ik dus de lege elco in 60 seconden oplaadt met een stroom van 10mA tot 10,0V zou de lading 0,01* 60= 0,6C zijn.
Met 10V zou de capaciteit dan 0,6/10=0,06F of 60.000uF zijn.
Klopt dit, of slaat deze meting nergens op en moet ik het op een andere manier doen?

Kees

Q=10V*0.1F=1C, met 10mA volladen (0V naar 10V) zou t=Q/I=1C/0.01A=100sec moeten duren. (in theorie)

RES
Schimanski

Golden Member

Je kunt ook de RC-tijd gebruiken (meten met stopwatch).

Bij 1xRC is condensator geladen tot 63%, bij 5xRC is hij vrijwel vol. Gebruik b.v. een serieweerstand van 1kΩ

RC = 1000 * 0,1 = 100 sec.

Bij een aangelegde spanning van 10V is een 100.000µF C in 500 sec. vol (10V). Meet aantal seconden tot C geladen en reken terug naar capaciteit.

[Bericht gewijzigd door Schimanski op donderdag 24 oktober 2019 21:16:29 (10%)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

De RC tijd is inderdaad de meest eenvoudige methode om de capaciteit te meten zonder dure LCR meter.

Zelf zou ik de RC tijd nemen en niet 5xRC.
Als je weet wat 63,2% van de aangelegde spanning is kun je die als referentie nemen en je stopwatch stop zetten.
Bij 5xRC is de condensator vrijwel vol, maar nooit helemaal.
Er blijft dan een onzekerheidsfactor.

Arco

Special Member

Als je 'm met 10v via een 470 Ohm weerstand laadt, zou de laadtijd ~200 seconden zijn...
http://mustcalculate.com/electronics/capacitorchargeanddischarge.php?v…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Klopt wel. Meten met een constante stroom is net zo makkelijk als RC-tijd bepalen.

Dan krijg je inderdaad :

C = \frac{I \cdot t}{U} = 60 mF

Ik meet zulke grote elco's via de ontlaadtijd. Elco en meetinstrument parallel aan een spanningsbron, b.v. 24V. Wachten tot de spanning niet meer zichtbaar oploopt. Dan de spanningsbron loskoppelen en wachten tot de spanning is gedaald tot 37%, dat is in dit geval 8,9V.
Je moet wel de ingangsweerstand van je meetinstrument weten en de rest is rekenwerk.

Tja, maar met een digitale spanningmeter met 10MΩ en een condensator van 100mF moet je wel even geduld hebben. :)

Ik wil binnenkort een groot aantal (~50 of zo) Philips 12000uF condensatoren gaan meten. Deze zijn erg oud en menigeen is eigenlijk waardeloos zonder eerst ge(re)formeerd te worden.

Ik heb er een paar gemeten op zo'n ding. Deze *zou* tot 100.000uF moeten meten. Wellicht bruikbaar voor jouw elco's ;)
Maar daarop hadden mijn Philipsen meen ik een belachelijk hoge interne weerstand en een lage capaciteit.

Overigens zal ik één en ander documenteren om de verbetering te zien en misschien een posting over opstarten. En ik zal ze zeker ook op bovenstaande manieren meten.

Arco

Special Member

Tja, maar met een digitale spanningmeter met 10MΩ en een condensator van 100mF moet je wel even geduld hebben.

Ach, valt mee. Maar iets van 46 dagen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Ach, valt mee. Maar iets van 46 dagen

Ik kom op 11,5 dagen...

@r-p
Zo'n ding heb ik ook maar alles boven de 10mF wordt gemeten als 26mF.. twijfelachtig dus. Ook bepaald JFets worden ook als gewone transistoren gezien.. maar voor de rest is het een leuk speeltje waar ik toch vrij vaak gebruik van maak.

Kees

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De lekstroom van zulke condensatoren is volgens mij niet meer verwaarloosbaar tov de meetstroom die door de DMM loopt, dus 11.5 dagen zal dan misschien wel 5 dagen worden.
@Arco, Dit geeft een beter resultaat. (1 RC)

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 24 oktober 2019 23:51:37 (32%)

Thevel

Golden Member

@Arco : Die 4000000 is de totale tijd die je opgeeft. Voor die tijd wordt de grafiek getekend. Dat heeft niks te maken met de RC-tijd en wordt ook niet berekend of zo.

Arco

Special Member

Wordt wel zeker berekend: tijd die je opgeeft is alleen voor het tekenen van de grafiek.
(als je de dubbele tijd opgeeft, blijft de grafiek hetzelfde)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Laden tot 'vol' (of 'leeg') is onbruikbaar, omdat '5xRC=vol (resp. leeg)' niet waar is.

1x RC gaat beter, maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit:
Als je gewoon weet na hoeveel tijd, hoeveel percentage spanning de C bereikt heeft, weet je genoeg om te gaan rekenen.
Dat hoeft geen 'bepaald' percentage te zijn; alles onder de 70% werkt lekker. Daarboven wordt het snel onnauwkeuriger.

Ontladen kan natuurlijk net zo goed, tot elke handige waarde boven 30% of zo; verder hetzelfde.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Let bij een discussie wel op; Ook op duidelijk gespecificeerde op elco's zit gewoonlijk een ten opzichte van andere componenten enorme tolerantie van -20 .. + 50% oid. En dan zijn er nog uitgebreide eigenschappen rond temperatuur en levensduur.
Tevens; als er "60" seconden gemeten wordt is het gepast de capaciteit ook in niet meer dan twee of drie significante cijfers te noemen.

Die 60 sec is voor de nauwkeurigheid van de meting niet van belang.
Niets kan je zo nauwkeurig afpassen als tijden.
Op de JBF-methode pak je een stopwatch en die start en stop je met de hand. Dan heb je gauw een fout van een halve seconde. Als je voor de tijdmeting alles electronisch doet, dus op t0 voeding aanbrengen, t1 voeding afkoppelen en op t2 spanning meten, dan moet dat toch binnen tienden van promilles kunnen.

Elco's hebben in het algemeen een toepassing als afvlakelco in een voeding.
De mooiste meting is natuurlijk een spanning aanleggen die je in die voeding nodig hebt en een meettijd van 10 milliseconde toepassen. De elco belast je met de stroom waarmee je de elco tijdens normale bedrijfstoestand gaat gebruiken. Van gevonden meetresultaten bereken je gewoon de capaciteit,

benleentje

Golden Member

Als je voor de tijdmeting alles electronisch doet, dus op t0 voeding aanbrengen, t1 voeding afkoppelen en op t2 spanning meten, dan moet dat toch binnen tienden van promilles kunnen.

Dan zou ik dat op mijn scoop doen dan heb je alles tijd en spanning.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 24 oktober 2019 23:06:47 schreef deKees:
Tja, maar met een digitale spanningmeter met 10MΩ en een condensator van 100mF moet je wel even geduld hebben. :)

Bij zulke extreme waarden kun je parallel aan de meter een weerstand zetten. Afhankelijk van de situatie b.v. 100k of 10k.

fred101

Golden Member

Als je een goede LCR meter hebt dan kun je de elco in serie zetten met een bekende en wel te meten condensator. Je kunt zo de waarde van de onbekende terug rekenen. (kies de waarden wel zo dat je genoeg resolutie hebt om te kunnen rekenen Waarschijnlijk is dat voor dit geval goed genoeg. (zo doe ik het die enkele keer dat ik boven het bereik van mijn LCR meters moet meten).
Probeer het eerst eens met twee bekende C's die wel binnen het bereik van je meter vallen.

Met een scoop kan het idd, dat heb ik wel eens gedaan maar dat was voor fF :-)

RC tijd en andere DC metingen zou ik alleen bij goede en geformeerde elco's doen maar het is simpel, doe het eerst met wat elcos die je wel kan meten. Dan weet je of je het goed doet.
Dit werkt voor goede en geformeerde elco's. Als ze teveel lekken of the veel ESR hebben krijg je afwijkingen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb de stroom-tijd meting gedaan op een goede elco van een bekend merk, en dat werkt gewoon wel goed:
de aangesloten spanning van 10V laadde de elco's met een stroom van gemiddeld 16,90mA vol in een tijd van 41 seconden, dus dan zou de elco 69mF zijn. Dat correspondeert wel met de opdruk van 68mF.
De andere elco's waren dus kennelijk immitaties met een opdruk die ruim boven de capaciteit ligt.(opdruk 100mF, gemeten ca 25-30mF) Ik heb een claim ingediend en mijn geld terug gekregen..

Thanks…

KGE

Golden Member

Deze is in het kader van dit verhaal ook leuk om te zien:

https://www.youtube.com/watch?v=ISt_G_cBwbY

Van de 5 elco's in dat bakje zijn er 4 nep (geen electrolyt)...