Auto binnenverlichting en boordcomputer.

bprosman

Golden Member

Mijn auto heeft binnenverlichting met 2 W5W 5 Watt gloeilampjes, van die steekdingen.

Daar zit ook een automatische dim functie op. Licht komt langzaam op als je de auto stopt en gaat langzaam uit.
Nu wil ik dat graag vervangen door LED verlichting omdat dit maar 2 gloeiende spijkers zijn, de auto dim functie mag zelfs vervallen maar de boordcomputer slikt dat niet erg.
Als ik er een led lamp in zet (met extra belasting eventueel) gaat de lamp 1 keer langzaam aan, dan hoor ik een hoge piep (als een schakelende voeding die afschakelt) en stopt alle (automatische) binnenverlichting.
Dan moet ik de accu even loshalen om dit te "resetten" .

Iemand een idee ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Kun je het eruit laten programmeren?

Dat kump er noe van....

zou de aansturing van dat lampje niet pwm zijn die dan in de problemen komt met de pwm functie in je ledlampjes? of zijn het banale ledlampjes met een voorschakelweerstand?

ik zou eens proberen met een RC netwerk ervoor. een passende R als even zware belasting als die gloeilampjes, en dan een kleine R-C als laag-doorlaat.

ik denk niet dat de boordcomputer zo intelligent is dat die rekening gaat houden met de verschillende weerstandswaardes van de gloeidraad bij warm en koude toestand

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 25 oktober 2019 08:54:10 (21%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bprosman

Golden Member

Ik denk inderdaad dat het PWM is , de LED lampjes die ik gebruikt heb zijn inderdaad banale led lampjes met voorschakelweerstand en parallel weerstand. Overigens was de parallelweerstand geen 26 Ohm om aan die 5Watt te komen maar 1K of zo (anders gebeurde er helemaal niets).

Dat misschien eerst maar eens proberen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Probeer de LED lampjes eerst eens parallel aan de standaard lampjes. Als dat werkt kun je de standaard lampjes vervangen door een weerstand met de overeenkomstige weerstandswaarde van de lampjes.