Philips 42PFL9603D/10 (Q529.1E.LA) wil soms niet starten

hobby luke

Honourable Member

Hallo iedereen,

Het betreft een TV met de volgende voeding:

Het toestel wordt telkens aangezet met de aan/uit knop aan de rechterzijde van het toestel.
Dit gaat alsmaar moeilijker, soms moet er meerdere keer geprobeerd worden vooraleer het toestel wil starten.
Ik heb een paar andere topics gelezen over dit chassis en het volgende vastgesteld:

De foliecondensatoren C21650 en C 2179 meten respectievelijk 18nF en 71nF in plaats van 22nF en 100nF.
Naar ik begrijp zijn dit nogal kritische componenten die niet door eender welke X2 condensator te vervangen zijn (de 22nF zou ook moeten vervangen worden door 47nF).
De main elco C2111 meet 308µF in plaats van 330µF.

Ik zou deze onderdelen willen vervangen, maar ik vind ze niet terug bij Conrad. (Ik bestel daar soms wel iets en wacht dan tot ik aan 50 euro ben in verband met de verzendkosten).

Is er iemand die ergens een bestelling moet plaatsen en waar ik zou kunnen meeliften?
Als iemand de onderdelen liggen heeft en ze zou willen opsturen, zou dit ook mooi zijn.

Dank bij voorbaat,
Luc.

Met het vervangen van die 2 folie condensators zou het probleem verholpen moeten zijn. Farnell heeft ze. Bij de Aurea variant van dit chassis, zeg maar met Ambilight aan de voorkant, moet je ook de 330uF elco vervangen door een 560uF type (plus nog wat kleine wijzigingen) maar de Aurea trekt wat meer stroom dan jouw toestel. Kwaad kan het nooit om ook deze elco (Lelon LS561M2DBK-3025A) mee te vervangen.

Groeten, Ron.

Ik heb een paar maanden geleden eenzelfde voeding gerepareerd in mijn 42PFL7403, is hetzelfde chassis maar dan zonder ingebouwd ambilight en netwerk. Die TV had last van hetzelfde euvel. Op mijn voeding was de capaciteit van c2179 ook sterk verminderd, als ik het me goed herinner was die teruggelopen tot iets van 68nF. Dat schijnt vaak voor te komen bij deze condensator.

Ik heb toen c2165 en c2179 vervangen, evenals de kleine elco's c2169, c2105 en c2170 linksonderin je foto en de lichtgroene elco c2151 die tussen de 2 koelprofielen zit. Om te voorkomen dat de laatstgenoemde elco door die koelprofielen wordt geroosterd heb ik hem haaks aan de onderzijde van de print gemonteerd. De TV werkt sindsdien weer perfect.

Omdat mijn TV geen ambilight heeft, kan ik geen uitspraak doen over de door Ron genoemde 330uF elco, maar weet wel dat Lelon elco's geen geweldige reputatie hebben. Ik zou die elco daarom uit voorzorg meteen mee vervangen, je hebt de TV nu immers toch al gedemonteerd.

Je hoeft dit soort gangbare componenten niet per se bij Conrad te bestellen, andere webshops hanteren geen minimum bestelbedrag. Ik kocht mijn onderdelen in het verleden altijd bij Electra Breda, sinds die begin dit jaar is gestopt met winkelverkoop doen zij nu de componentenverkoop alleen nog via hun webshop (https://www.electrabreda.nl). Realistische prijzen, geen minimum bestelbedrag en acceptabele verzendkosten (bijv. verzenden onderdelen per briefpost € 3,95).

BTW: ik heb geen aandelen of andersoortige belangen in deze webshop. Ondersteun wel graag de kleinere webshops waar ik vertrouwen in heb, ter voorkoming dat we straks alleen nog maar bij de grote jongens terecht kunnen. En dan gaandeweg te maken gaan krijgen met steeds hogere minimum bestelbedragen, bestelaantallen, handlingskosten en verzendkosten e.d.

re-atari

hobby luke

Honourable Member

Bedankt voor de antwoorden.

@Rontronix: het toestel heeft ambilight aan de 2 zijkanten naar achter gericht. Dit is dus niet het aurea toestel dat jij bedoelt?
Dan kan de 330µF elco eventueel blijven of vervangen worden door dezlfde waarde?

@re-atari: bij Electrabreda hebben ze maar drie X2 condensatoren.
De kleinere Lelon condensatoren meten nog goed, die tussen de koelprofielen moet ik nog bekijken.
Ik kijk verder waar ik de onderdelen kan kopen tegen redelijke verzendkosten.

MVG,
Luc.

Ik zie het idd. Kennelijk heb ik de onderdelen voor de reparatie van mijn TV toen ergens anders online gekocht, maar weet niet meer bij wie.

Je weet toch dat je op CO kunt zoeken naar een winkel in je buurt of een webshop? Kijk op https://www.circuitsonline.net/shops

re-atari

Weet je zeker dat de schakelaar nog goed is?

hobby luke

Honourable Member

De schakelaar (een tact switch) is ok.
Ik had de lijst met webshops reeds bekeken, blijkbaar zijn er reeds enkele die niet meer bestaan.
Bij Digi-key hebben ze de 2 condensatoren en de elco van 330µF.
Ik zal zien wat ik nog nodig heb.

MVG,
Luc.