Energieopslag

Frederick E. Terman

Honourable Member

Bij 6a belasting zakt de spanning al naar de 200 volt.

Even los van je vraag (die op zich interessant genoeg is, hoewel je natuurlijk energieopslag bedoelt):
Als de spanning onbelast 230 (of misschien zelfs 240 V) was, dan verdwijnt er bij die 6 A dus ergens 180 W in de vorm van warmte (of 240, indien 240 V).
Bij 10 A zou dat zelfs 500 (of 660) W worden.

De berekende 5 à 6,5 ohm draadweerstand is vrij hoog, overeenkomend met bijvoorbeeld 2x 2,5 mm2 van 400 meter lang. Kan dat?
Anders zit de weerstand misschien ergens in een slechte verbinding. Ter plaatse zou het daar dan erg warm kunnen worden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bedankt voor je reactie.

Het is een chaletpark met een vrij slechte infrastructuur. De schakelkast staat op enkele meters van mijn chaletje. Als de buurman iets uitschakelt dan zie ik dit al aan mijn eigen verlichting. De hoge spanningsval zit vanaf de hoofdaansluiting van het park tot de schakelkast (circa 10 aansluitingen á 10a, hoofdzekering 63a).

Stel dat ik dus een setje accu's koppel aan een zonnepanneel omvormer, dan ga ik waarschijnlijk met de accu's ook terug leveren aan het net omdat de aanvoerspanning zo laag is. Dit zou de efficiency van het hele systeem drastisch benadelen.

Groet,
Jörgen

Frederick E. Terman

Honourable Member

Nu ja, dan zit er in elk geval geen 'hot spot' in jouw huisje, gelukkig.
Tja, wat je eigenlijk zou willen (om niet aan het net te leveren) is een soort diode... maar dan voor wisselstroom.

Er zullen vast meer (en zinniger!) reacties komen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Die zijn er helaas niet nee. In mijn geval is het of gescheiden of gekoppeld. Ieders heeft zijn nadeel. Omschakelen tussen beiden is ook niet haalbaar.

Die zonnepaneel omvormers doen aan MPPT, dus die proberen zoveel mogelijk energie uit de bron te trekken.

Best wel handig voor zonnepanelen, maar accu's zijn dan wel erg snel leeg.

Hele grote UPS'en kunnen dat vast.

Spielerij ""duurzame"" oplossing:
Ik zou het héél simpel aanpakken: genoeg accu's voor een wasbeurt of uurtje de oven aan (2kWh?). Deze opladen/ontladen met een offgrid opstelling (solar of net), bijvoorbeeld max 500Watt van het net laden.

Je kan dan altijd lekker bakken en wassen. Warmtepomp blijft het net (de maanden dat je warmte nodig hebt is er toch geen zon en 5kWh aan accupakket wordt duur). Verder gewoon een paar mooie schakelaars: laden net/laden zon/uit. WM op accu/net. Oven op accu/net. Je kan dan ook nog een paar extra wcd's toevoegen zodat je nog wat verlichting op de accu's omschakelen

Financiele oplossing: propaantankje voor gasoven en gaskachel.

@De kees

En als de accu's direct weer bijgeladen worden indien er genoeg vermorgen is? Of gaat het systeem dan teveel circuleren?

@KJ7z

Het idee van een UPS opstelling spreek me zeker aan, maar het is of laden, of verbruiken. Stel dat ik 1 ampere over de max zit, dan valt er direct een amprere of 6 weg die ik had kunnen verbruiken.

Ik wil zeker lekker bakken en wassen, maar als die apparaten ieders 800 euro kosten dan zoek ik liever een universele oplossing.

mastervolt heeft een module voor boten.
deze laad de accu op en als de spanning wegvalt genereert hij 230v uit de accu's.

je kan hem echter ook zo instellen dat als je 10A verbruikt er 4A uit de accu komt en 6 uit het net.

is wel aan de prijs, maar je zit nooit in het donker
https://www.mastervolt.nl/producten/combimaster/combimaster-24-3000-60…

GMT+1

?? Die omvormers trekken zoveel stroom als ze kunnen krijgen. Als je dan tegelijk de accu probeert te laden dan gaat de laadstroom ook naar de omvormers en niet naar de accu, totdat de omvormer aan zijn max vermogen zit.

Wat bedoel je met circuleren?

En de uitgang van de omvormers hangt aan het net. Dus daarmee ga je proberen om de hele wereld te voeden. Dat gaat nooit lukken. Op zijn best kun je wat spanningsverlies over de lokale bedrading compenseren.

Die mastervolts (Of bv een Victron https://www.victronenergy.nl/inverters-chargers/multiplus-12v-24v-48v-…) zijn multifunctioneel. Zullen de accu's opladen als het kan, maar je kan ze ook als buffer gebruiken.

Je stelt m dan in op 6A net, op een 2000W omvormer bijvoorbeeld. Dan zal ie tot 6A gewoon uit het net halen, maar als je bv 13A wilt trekken, haalt ie 6A uit het net, en vult ie 7A aan vanuit de accu's.

Als het net weer <6A belast is zal ie weer gaan laden.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op vrijdag 25 oktober 2019 22:23:55 (12%)

Als je een flink stel accu's neemt en een of twee flinke omvormers om je huis van stroom te voorzien, kun je de accu's (rustig aan) laden met een acculader vanuit het net. In de zonnige perioden kun je laden met zonnepanelen, maar hoeveel winst haal je hieruit vs een simpele lader die de accu's 24u onder spanning houd.

Je accu is nu het buffer voor hoge vermogens.

Uitdaging wordt alleen de capaciteit van zo'n ding.

(Lang) niet elke warmtepomp/airco kan op een UPS draaien (naja, niet op een normale kwa capaciteit ivm de aanloopstromen). Een inverter is al wat vriendelijker, maar dan nog.

Maar wat zijn de plannen van dat chaletpark? Kun je bv ook je auto ernaast parkeren? (dus ook een elektrische auto?)

Als t park 'nog ff mee moet' en zeker als er ook parkeerplaatsen bij de chalets zijn is het een kwestie van tijd voordat alles omvalt als het nu al zo brak is.

Dan is, al dan niet met wat medebewoners, investeren in de infra een betere langetermijnoplossing dan gaan 'klooien' met accu's enz

Een beetje fatsoenlijke 2kw of 3kw omvormer kan een intverter airco(tje) wel aan, die dingen gebruiken niet zoveel. Een koelkast gaat ook prima, stofzuigen ook. Vrijwel ieder jacht heeft zo'n ding of meer aan boord.

de dunne bekabeling op het park is wel aan te pakken, maar kabels kosten geld en gezien het eigen kabels zijn zal er niet snel iets gebeuren. als dit in BE is dan kan er een oud 230V krachtnet liggen waardoor je fase belasting toch al hoger is als met een 400V krachtnet.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 25 oktober 2019 23:38:13 (33%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Recent een Victron Quattro aangesloten in een boot. Met een zooitje zonnepanelen en 400Ah aan accu's. De eigenaar had al snel de accu's een keertje leeggetrokken ;) Weinig zon, veel bewolking en veel zeilen (dus weinig walstroom) en toch je Nespresso koffie willen zetten was teveel van het goede.

Hij (kennis met boot) laadt de accu's rechtstreeks vanuit de zonnepanelen, dus geen solarinverter (naar 230V~). Het ding (de quattro) heeft allerlei functies zoals volgens mij de spanning stabiliseren bij slechte bronnen, belasting middelen voor spanningsproblemen bij opstartende generatoren, etc.

Volgens mij zou jij voldoende hebben aan een multiplus (link naar pdf handleiding, quattro heeft geloof ik een extra uitgang die alleen werkt bij walstroom (bv. voor boiler) en/of een extra ingang voor een losse 230V~ generator naast de reguliere 230V~ ingang).

Als de kWh meter ook terug kan lopen, is een solarinverter naar 230V~ juist wel heel handig! Lekker achteruit lopen als je er niet bent...

benleentje

Golden Member

?? Die omvormers trekken zoveel stroom als ze kunnen krijgen. Als je dan tegelijk de accu probeert te laden dan gaat de laadstroom ook naar de omvormers en niet naar de accu,

Daarom moet de accu ook na de zonnepaneel convertor.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Zoek maar eens op Growatt SPH3000, doet denk ik precies wat je wilt.

https://www.youtube.com/watch?v=-yvoYYC7Gag

Bedenk wel dat door het slechte net in de zomer de spanning waarschijnlijk snel oploopt naar 253 volt als de accu's vol zijn.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zaterdag 26 oktober 2019 07:27:56 (36%)

evelo

Golden Member

Dat tegelijk een wasmachine en een warmtepomp draaiende houden met een 10A aansluiting niet zo gemakkelijk is dat is toch niet zo raar? Zeker niet met een infra die zo lijkt nogal snel door de knieën gaat.

Met hoeveel chalets zitten jullie op die ene verdeelkast? Edit: blijkbaar 10 aansluitingen 10A op een 63A hoofdautomaat.

Lijkt mij meer een gevalletje van goede planning om het verbruik te spreiden, eventueel in overleg met de buren.

Ofwel samen investeren in centrale batterijopslag of een generator die kan bijspringen moest je dat willen.

Bedankt voor de reacties.

@deKees
Met circuleren bedoel ik wat jij uitlegt.

@DJSmiley
De warmtepomp is vrijwel traploos. Per seconde een paar watt verbruik erbij. Mooi spul. Niet te vergelijken met oudere apparaten.
Vanuit het park gaat er geen verandering komen. Het draait zolang het draait.

@evelo
Er zit veel verschil in chaleteigenaren qua aanwezigheid, bezwaar tegen vermogenstekort, aantal "grootverbruikers" en bereidheid/mogelijkheid om hierin te investeren. Op één lijn komen gaat niet lukken.

@De rest
De Growatt schakelt tussen accu en het net. Dat is een groot minpunt.
De Mastervolt Combimaster en de Victron Multiplus doen precies wat nodig is.
De Mastervolt kost 1700 euro (ex accu's), dus die valt af.
De Victron Multiplus is betaalbaar en heeft ook veel opties.

Tesla heeft een product: De Powerwall. M'n vader vroeg of dat voor hem geld ging opleveren. Nou: nee dus: In nederland mag je tot 5000kWh terugleveren aan het net en gewoon 1:1 verrekenen met je eigen verbruik. Dus dan levert het niets op totdat je (voor een enkel gezin) HEEL veel gebruikt.

Maar in jou situatie is dat ding super nuttig. Enerzijds zal ie bijspringen als de spanning te ver zakt. Anderzijds, kan je hem met zonnestroom opladen en de energie dan zelf gebruiken zonder dat je het terug hoeft te leveren.

Ik weet niet waar je zit, maar het klinkt niet als NL. Er is een hint naar "Franstalig gebied" omdat je "chalet" zegt.... Waar zit je?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Mooi kant en klaar systeem. Flink formaat. De 9000 euro gaat echt te ver.
Als de klimaatwet sneller word gepushed dan de infrastructuur vervangen kan worden is dit principe een goeie kanshebber.

Ik zit gewoon in Nederland. Ik heb het altijd gekend als chaletje. Bij stacaravan heb ik ook het idee dat je het achter de auto kunt hangen.

maartenbakker

Golden Member

Als het een verhoogdopgesteld gebouw is (vloer een metertje boven de grond ofzo) waar in theorie wielen onder kunnen, is het een behalve een chalet ook een stawagen. Maar daar ging het niet om.

Mijn eerste gedachte was dat terugleveren ondanks de dunne kabel wel zou kunnen werken, maar alleen als je buren op dat moment ook verbruik hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zoals ik al zei, is hier een bestaand systeem voor? Elke andere suggestie is welkom!
Alvast bedankt,
Jörgen

Zoals je ziet is het antwoord: Ja die zijn er. Alleen met de kanttekening: Die zijn nogal kostbaar ook.

De echte enige veilige oplossing is denk het lokale net upgraden. Als de spanning zover door de knieen gaat als jij beschrijft zonder dat er ergens een veiligheid aanspreekt zijn er dingen denk ik niet helemaal goed en waarschijnlijk onveilig. Grote kans dat er ergens iets erg heet wordt. En dat is iets dat je niet wilt. Bij 6 ampere 30 volt verlies is zoals FET beschrijft echt 180 watt. En 180 watt aan warmte is erg veel om af te fakkelen over componenten die daar niet voor gemaakt zijn.

Als het echt niet gaat om de boel aan te passen dan is enige oplossing denk ik een ups achtig ding zoals al genoemd door diverse mensen hier.

Een goedkope oplossing is er niet echt. Een gasoven gaan gebruiken misschien en een wasmachine waarbij de verwarming is uitgeschakeld en voorzien wordt van heet water uit een zonneboiler of een geiser op gas.

En anders collectief de chalet verhuurder aanspreken op de veiligheid en bruikbaarheid van het elektrische netwerk.

maartenbakker

Golden Member

Goed punt, en als het inderdaad een enkel slecht contact is en niet gewoon 180W over een lange dunne kabel... Dan moet je uitkijken om niet aansprakelijk gesteld te worden als de verbinding een keer in de fik gaat en jij hebt er iets aan hangen dat er misschien wel of niet invloed op heeft gehad.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."