PWM controller aansluiten op pwm fan

Hoi,

Allereerst, leuk dat jullie na meer dan 10 jaar nog steeds bestaan. Ik kan maar geen oplossing vinden voor mijn probleem dus ik denk ik ga het maar eens vragen bij de electronica die-hards van Nederland.

Het probleem is dat ik niet weet hoe ik een pwm fan op een pwm conroller moet aansluiten.

Het gaat om deze controller: https://nl.aliexpress.com/item/33051561368.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.…

Ik probeerde een link naar een afbeelding van de aansluitingen toe te voegen maar de forumsoftware liet de link niet toe.

Die ik aan wil sluiten op deze fan: https://nl.aliexpress.com/item/33041440331.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.… Dit is een 4 draadse brushless fan.

De fan draden hebben 4 kleuren: zwart, rood, blauw en geel. Ik kreeg hem zonder de controller draaiende met zwart en rood. Daarna had ik de fan op 'motor positive' en 'motor negative' van de controller aangesloten. Toen draaide hij bij '100'op volle toeren en bij '99' ging hij uit. Na de controller een paar keer aan uit gezet te hebben ging de fan kapot. Direct op de voeding aansluiten werkt nu niet meer.

Wat ik niet snap is dat een pm fan 4 draden heeft en de controller maar twee aansluitingen heeft. Een 4 dradige pwm fan heeft een constante voeding, een tach, een control en een ground. De controller heeft alleen een motor + en - uitgang.

Iemand een idee wat ik hier mis?

Alvast bedankt!

Terzijde: uiteindelijk sluit ik hem hier achter om een kamado op constante temperatuur te houden https://nl.aliexpress.com/item/32990398766.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.…

Arco

Special Member

Zo'n 4 aderige fan heb je ook een speciale geschikte controller voor nodig (waar je de speciale PWM input op aan kunt sluiten, andere draad is de tacho)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

oke. wat ik nu niet snap is waarom de controller dan een pwm controller heet? Welke zoekterm kan ik bij ali gebruiken om de bijpassende fan te vinden?

Liever hou ik de fan en zoek ik een andere controller. Welke zoekterm kan ik hiervoor gebruiken?

Ik heb een normale motor PWM regelaar van Ali met een draaiknop in plaats van een display, de normale PC fans zonder PWM gedoe kan ik prima dimmen. De PWM fans hierop aangesloten (rood/zwart) geeft een lager toerental dan een niet PWM fan, gek genoeg.

Arco

Special Member

Het is een pwm controller, maar een ander type.
De fan verwacht constante +-12v, en het pwm signaal via een andere draad. Ook kun je nu de tacho niet aansluiten.

Wat je nu hebt zijn 2 verschillende apparaten die niet bij elkaar horen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

je kunt dit soort fans met blauwe draad gewoon van een potmeter voorzien op de blauwe draad, dan is deze al te regelen. de pwm regeling zit er immers al ingebouwd. gewoon potmeter 10K tussen blauw en min dacht ik..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ha pieterraxis,

Wat je nodig heb is een intelligente PWM controller €1.63 bij Ali.
Maar je ven zou op je huidige PWM ook moeten werken de tacho is een uitgang naar je controller die kan mijn in ziens los blijven.
Nu je aansluitingen hoe weet je dat die kleuren goed zijn :? staat dat in je beschrijving.
Ik dacht maar weet niet of dit standaard is dat geel is de + 12 V net als bij een PC voeding, ...... zwart is massa, ...... blauw is de hal sensor (tacho) uit, ...... rood is de PWM ingang :)
Ik denk omdat het stuk gegaan is dat je via een omweg spanning er op gezet heb dat heeft wel even gewerkt maar.... niet lang ;(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

normale fans hebben rood als +, zwart als -, blauw als pwm en geel als tacho uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ha testman,

Ik ben er in mijn opmerking ook extra voorzichtig mee ik heb hier een paar modellen die heeft geen blauw maar wit :o en die werken in ieder geval uit de kunst.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Je moet inderdaad voorzichtig zijn.
Ik heb bij een Sunon een keer per ongeluk 12v op de tacho draad gezet, was meteen einde oefening...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha Arco,

Ja het blijf opletten wel vreemd dat bij de leverantie er geen beschrijving bij zit :(
Maar de aansluitingen in de PC omgeving zijn vrij wel standaard zie

Ik denk dan ook dat @TS zoiets gedaan heeft als jij nu beschrijft.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Wat je nu hebt zijn 2 verschillende apparaten die niet bij elkaar horen...

Zeg je... dat dacht ik dus ook. Maar de controller heet PWM CONTROLLER de fan heet PWM FAN. Dus ik denk die horen bij elkaar. Het kan dus zijn dat dit niet is?

Hebben jullie ook de linkjes bekeken? Hoe zou ik de kleuren draad van de fan op de PWM controller aansluiten? Rood zwart gewoon bij v+ en v- samen met de voeding erbij steken en dan blijven geel en blauw over voor de aansluitingen out + en out - maar dat klinkt niet logisch, + en - daar gaan die gele en blauwe draad niet over zou ik denken.

Ik bestel een nieuwe fan dat is het punt niet. Het liefst gebruik ik dezelfde controller en fan.

Op 26 oktober 2019 09:56:44 schreef pieterraxis:
Zeg je... dat dacht ik dus ook. Maar de controller heet PWM CONTROLLER de fan heet PWM FAN. Dus ik denk die horen bij elkaar. Het kan dus zijn dat dit niet is?

Nee, niet KAN, maar het IS zo.

PWM is een algemene term. Zowel de controller als de fan gebruiken het woord/ de term op de juiste manier.

Stel we hebben een iets compactere term voor "met wielen", dus jij denkt: Ik ga lekker op stap met m'n auto. Die is "met wielen", toch?

https://www.nieuwsbladtransport.nl/wp-content/uploads/2018/01/spoor-14-800x450.jpg
... sta je dan! ... :-/

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Een gewone AC licht(fase)dimmer is ook een vorm van PWM, daar sluit je die fan ook 't liefst niet op aan... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het blijkt nog lastig de nodige informatie te vinden, maar als ik goed inschat dat de PWM controller een open drain output heeft, en de fan houd zich aan dit verhaal: http://pavouk.org/hw/fan/en_fan4wire.html

Dan zal het mogelijk werken met de voeding parralel en de negatieve aansluiting van de fan output van de controller op de 'control' draad van de fan.

PWM frequentie instellen op 25 kHz. De regeling werkt dan wel andersom, 100% is helemaal uit. Maar als het werkt zou je mogelijk een draadje aan gate kunnen prutsen om het normaal te krijgen.

Nou blijkt dat er speciale controllers nodig zijn voor een borstel loze fan ...

Mja ook die controllers zitten weer met de zelfde pinout..

Ik laat het voorlopig even rusten tot ik nieuwe spullen heb... bedankt voor jullie input!

Vrijwel iedere motor kan je met PWM aansturen. Alleen computer-fans zijn in de loop der tijd zodanig veranderd dat ze daarmee niet direct meer compatible waren. Die hebben een extra pWM pin gekregen zodat je toch weer de fan langzamer kan laten draaien.

Maar... Aart heeft denk ik gelijk. Met "hoogstens een weerstandje" kan je toch je PWM controller gebruiken. Gewoon aansluiten zoals aart zegt. Je PWM controller kan dan wel 5A leveren, maar hier is dan 5mA ruim voldoende.

Evt controleer je Aart's (en mijn) aanname van de open drain output: Als je de spanning tussen GND en de PWM output meet dan is die nul volt ongeacht de ingestelde PWM waarde.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het staat bij ome ali altijd een beetje krom geschreven. Je moet ook altijd heel goed opletten wat ze nu exact schrijven. Maar in de aanhef staat:

DC 5-30V 12v 24v 5A DC Motor Controller PWM Verstelbare Speed Digitale display encoder duty verhouding frequentie MAX 15A ZK-MG

Vrij vertaald haal ik hier uit dat het een pwm controller is voor een gewone DC motor. Een gewone DC motor heeft borstels en gaat gewoon draaien als je er een gelijkspanning opzet. Dat draaien zorgen de borstels voor. De borstels creëren het draaiveld. En PWM in het Nederlands betekend zoieta als puls pauze sturing. Of te wel, met deze controller wordt de voedingspanning van het motortjes heel snel aan en uit gezet.En de verhouding aan/uit bepaald dan het motortoerental.

Vervolgens heb je dit gekocht:

Hoge kogellager voor sterke wind power en lange levensduur.
Ingebouwde borstelloze motor heeft lage running noise.
Met voldoende luchtvolume en wind druk voor warmteafvoer.
Ondersteuning snelheid meting en pwm intelligente controle.
Geschikt voor kamperen, picknick, reis, BBQ, etc.

Dit is een borstelloze motor. Dit soort motoren kun je niet aansturen met een DC spanning. Als je dat doet gaat de motor stil staan en waarschijnlijk doorbranden. Bij een borstelloze motor moet dat wat normaal de borstels doen (n.l. het creëren van een draaiveld.) op een andere manier gedaan worden. Het maken van dat draaiveld wordt dan ook in een aparte controller gedaan. En in die controller kun je dan ook weer gaan pwm-en. Dit soort controllers aansturen met een al ge-pwm-d signaal gaat dus niet.

Als je verder leest zie je het volgende:

Ondersteuning snelheid meting en pwm intelligente controle.
Geschikt voor kamperen, picknick, reis, BBQ, etc.

Specificatie:

Voltage: DC 12 V

Spanningsbereik: 7.0-12.6 V

Je moet deze ventilator dus voeden met een gelijkspanning die afkomstig kan zijn uit een auto accu en dan in snelheid geregeld kan worden met pwm technologie. Of te wel er zit al een draaiveld generator en pwm regelaar in de motor ingebouwd. Anders kan dit niet.

Ik denk dat Testman juist zit met zijn opmerking dat het aansluiten van een potmeter voldoende is om een regelbare fan te maken.

Excuses, maar vierdraads "PC" ventilatoren zijn m.i. ondanks het ontbreken van specificaties een vrij specifiek geval. Zie mijn linkje. Ik ben bang dat uw post TS enkel verder verward.

Excuses, maar vierdraads "PC" ventilatoren zijn m.i. ondanks het ontbreken van specificaties een vrij specifiek geval. Zie mijn linkje. Ik ben bang dat uw post TS enkel verder verward.

Dit is geen vierdraads computer fan maar een of andere blower om je kampvuurtje aan te jagen.

Zo lees ik de specificaties niet. Het is echter niet mogelijk uitsluitstel te geven, en in theorie zelfs denkbaar dat de fan compatibel is met beide interfaces.
De vierdraads interface is in mijn beleving erg standaard. Kent Testman mogelijk een beschrijving van een analoge interface ?

Het is soms lastig met dit soort producten en leveranciers, maar het is dan ook gratis en ook wel weer een beetje de lol. Zekerheid heb je nooit, een tweede bestelling kan een geheel ander product opleveren.

De nuances moeten in de discussie echter niet verloren gaan.

Op 27 oktober 2019 08:57:53 schreef Ex-fietser:
Dit is een borstelloze motor. Dit soort motoren kun je niet aansturen met een DC spanning.

Ja en nee....

Ouderwetse (borstelloze!) PC fans hebben een paar Hall-sensor dingen waardoor de aangelegd DC spanning direct op de juiste spoel gezet wordt. Het gevolg is dat je ze gewoon kan PWMen met een PWM-controller als deze.

De wat modernere PC fans hebben meer aan boord. Bijvoorbeeld een CPUtje die zorgt dat de fan een extra boost krijgt om op gang te komen mocht ie stilgevallen zijn en de gewenste snelheid niet erg hoog is.

Enerzijds, dan moet er dus wel "continue 12V" zijn om de energie uit te halen, anderzijds is het zowiezo lastig om een programma te schrijven als 40000 keer per seconde de stroom uitgaat....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ali raadt me deze controller aan

https://s.click.aliexpress.com/e/sWHVIMsXZ

Maar das nou jammer want die heet geen fancy display. Het oog van ts wil immers ook wat.

Ts kan dit draadje wel volgen. Ts had zich namelijk al bedacht dat ie voor een ball bearing moet gaan. En als ik het goed begrijp moet dus een old school ventilator werken icm met de controller uit opening post
..?

bprosman

Golden Member

Deze is voor een 3 Fase brushless motor.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Haha! Je hebt een borstelloze PWM fan, en eerst een PWM controller en nu een borstelloze controller gevonden die niet geschikt zijn....

Edit: Heb je gezien dat op de foto met de seagate harddisk-motor ze het schunnige stuk geblurd hebben?

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 29 oktober 2019 08:06:18 (28%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/