PWM controller aansluiten op pwm fan

De bedoeling was om even centraal op 1 plek alle "eisen" bij mekaar te hebben.

Op 18 november 2019 17:41:16 schreef pieterraxis:

- Die pwm brushless fan. (Om de afmetingen van lucht-uitlaat, die pas precies in het ventilatie rooster van de kamado.) Op ali vind ik geen niet-brushless centrifugal fans!

Standaard PC fan ding met 3 of 4 draden, toch? gaarne je posting editen met een link naar het ding (waar je hem gekocht heb of een foto)

- De Temperatuur controller. (nvt in de discussie maar evt vervangen wordt moeilijk want deze kan tot 1100 graden celcius. Als ik niet waakzaam ben kan de kamado naar de 400 graden schieten.)

Idem, link/foto.

- De fan controller. (Vanwege de display, draaiknop en het feit dat ik al een gat gezaagd heb daarvoor.)

Idem, link / foto.

Die is niet bedoeld voor het PWMen van jou PWM fan. Maar goed met een beetje (elektrisch) knutselwerk zou het passend gemaakt moeten kunnen worden.

@arco hieronder: Ik wil effe alles bij mekaar proberen te krijgen, zodat we niet verrast worden door halverwege een "maar nu heb ik deze besteld" of iets dergelijks.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 november 2019 18:17:35 schreef Arco:
Die uit de link van jou zeker niet (is voor een 36...72v fan, die heb je toch niet?)
Waarom niet die uit mijn link? Die werkt tenminste wel met zo'n 4 draads fan...

Deze is met ingebouwde temperatuur controller

Op 18 november 2019 18:38:09 schreef rew:
Maar goed met een beetje (elektrisch) knutselwerk zou het passend gemaakt moeten kunnen worden.

Hier wordt ik nou blij van!

Je zit op basis van termen als "PWM" en "BLDC" wat dingen bij mekaar te zoeken die helemaal niet op mekaar passen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 18 november 2019 19:51:25 schreef rew:
Je zit op basis van termen als "PWM" en "BLDC" wat dingen bij mekaar te zoeken die helemaal niet op mekaar passen.

De term BLDC ken ik niet. Ik wil de controller gewoon op de fan aan kunnen sluiten.

Voor ik hier kam dacht ik : Pwm moet gecombineerd worden met pwm. Nu weet ik dankzij de wielen metafoor dat pwm slechts een term is en geen standaard. Een niet-brushless centrifugal fan met grote uitlaat kan ik niet vinden dus moet het gebeuren met de juiste controller of de controler die ik al heb proberen werkent te maken.

BLDC is het eerste woordje van de "deze wil ik gebruiken" link die je als laatste gepost hebt.

Een SSR wordt aangestuurd met een laagspanningssignaal. Dat is makkelijk om verder te gebruiken binnen je laagspannings circuit.

Je PWM controller die heeft geen potmeter waarmee je de snelheid kan instellen. Hij heeft een digitale draaiknop. Hij heeft geen aanuit schakelaar maar een pushbutton voor aan/uit. Dat betekent waarschijnlijk dat als je de spanning van je pwm controller afhaalt, hij gewoon weer op "0%" en "uit" begint. Dus jou plan om de voeding die 12V maakt uit de stroom te trekken met de SSR is niet goed.

Die temperatuur controller kan je een paar euro goedkoper kopen als je de "niet-ssr" versie koopt dan zit er een klein relais-tje op. Mogelijk is die er nog steeds: Hoor je hem clicken als je hem aanzet? kan je het relais zien?

Mijn voorstel:

Temperatuur controller -> relais -> schakelt +12V van de fan.
12V adapter -> PWM controller -> ... -> PMW input van de fan.

Mogelijk is het relais al ingebouwd in de temperatuur controller misschien moet je dat zelf kopen/bouwen.

Op de ... voor de PWM input van de fan moet het signaal geinverteerd worden. Bovendien moet het signaal een (max) 5V niveau hebben. Dat zou betekenen dat je ook nog 5V moet maken als je niet een "maak 5V" in 1 van de andere apparaten kan vinden.

Waar woon je? Als je in de buurt woont kan je een keer bij mijn lab langskomen en dan zetten we de boel in een uurtje in mekaar. Appeltaart meenemen o.i.d.

Edit: OK. PlanB: We gebruiken de UITGANG van de PWM controller niet, maar wel het signaal naar pin1 van Q3. Dat is precies het PWM signaal wat we nodig hebben voor de PWM fan.

Edit2: Er zijn verschillende varianten van de temperatuurcontroller. Er is er 1 die zowel een SSR als een relais uitgang heeft. De andere variant heeft dat geloof ik niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Er zit iig een relais op. Ik hoor hen klikken. De SSR was om optie om er extra bij te bestellen. Dat heb ik gedaan.

De pwm controller heeft ook deze optie:

Switch key or 3.3v level can be externally connected. Switch the start/stop state of the motor when the key is closed or 3.3v level is lowered

Miss dat ik daar de ssr op aan kan sluiten. Ik zeg maar iets. De pwm controller verwacht constand 3.3v en bij lager voltage schakeld hij uit? Dan gaat die vlieger niet op. Of ik moet een 3v adapter aansluiten op de ssr en deze op de speciale schakel pinnen van de pwm controller aansluiten. Maar dan moet de ssr constant 'aan' staan schakelen om 'uit' te gaan gaan. Dat is een omgekeerde wereld.

Op de ... voor de PWM input van de fan moet het signaal geinverteerd worden. Bovendien moet het signaal een (max) 5V niveau hebben. Dat zou betekenen dat je ook nog 5V moet maken als je niet een "maak 5V" in 1 van de andere apparaten kan vinden.

Zeg je. Het is maar net hoeveel volt ik aan de controller geef. De controller werkt al vanaf 5 volt.

Dusch...
5v Adapter --> controller

12v Adapter --> fan

controller --> inverter --> fan

Delft is een beetje te ver weg om een appeltaart te komen brengen :-)

EDIT: En dan schakelen we met de SSR de 12v voeding van de fan.

pin1 van Q3.

Welke zijn dat? :-)

EDIT die zullen hier wel ergens zitten...

https://s19.directupload.net/images/191119/9urt59x7.jpg

En .... is nu ook het probleem dat het een brushless fan is verholpen?

[Bericht gewijzigd door pieterraxis op dinsdag 19 november 2019 15:07:43 (16%)

Zo.

De nieuwe ventilator is binnen. Een brushless, dat wel.

Blauw is PWM zei die Chinees. Dus die blauwe op pin 1 van q3 lijkt me?

Maar wat is pin 1 van q3? Beetje onduidelijk te zien want er lijken verschillende opties mogelijk.

[Bericht gewijzigd door pieterraxis op maandag 23 december 2019 19:19:50 (48%)

Op je meest recente foto is het rechtsboven wat "pin 1" genoemd wordt. Bij dit type mosfet is pin 2 "afwezig" en pin drie is er dan weer wel. Met de pootjes naar je toe is het 1-2-3 van links naar rechts. .

Ik heb de goedkoopste PWM controller die ik kon vinden op aliexpress voor je gekocht.

Ik heb eerst dat ding geprobeerd zoals het de bedoeling is: Een simpel motortje op de uitgang. Dan met een eenvoudige fan zonder PWM input, gewoon de + en - van de fan op de uitgang. ook dat werkt.

Als laatste heb ik een Dell fan die ik ergens uit gesloopt heb(*) aangesloten zoals jij het ook moet doen.

Ik heb een 3-pins kabeltje aan de PWM print gesoldeerd. zwart aan GND, rood aan +12V, en de witte aan de gate (pin 1) van de mosfet.

De DELL fan heeft blauw als PWM-in signaal. verder rood-op-rood enz. (de witte van de Dell fan is dus niet aangesloten en buiten beeld zit de blauwe patchdraad op de witte van m'n (zwart-rood-witte) tussenkabeltje.

De dell fan is duidelijk /waarom/ ie zo werkt. D'r zit een interne controller in die als je van niets-naar-aan gaat, daar dan zo'n 20s over doet voordat ie op volle toeren is.

Merk op dat mijn mosfet dus vergelijkbaar is met die van jou en dus ook pin-1 aangesloten moet hebben.

De meeste mosfets worden aangestuurd met 12V op de gate. Of alle fans 12V op het pwm-in signaal leuk vinden weet ik niet, maar... Ik heb het geprobeerd en het gaat bij mijn fan goed... (hij stond al aan toen ik me bedacht, ohja, ik wilde nog een weerstand er tussendoen. Oeps vergeten).

Als laatste de opmerking: Ik heb het hier verkeerd gedaan: ik heb de +12V van de fan op de "constante 12V" aangesloten. Er zal ook een "geschakelde 12V" op m'n printje aanwezig zijn, en als ik hem daarop aansluit, dan kan ik hem ook met het draai-click-uit ding uitzetten. Anderzijds, dan moet de 2+ ampere van de motor door die schakelaar en hoe goed dat gaat weet ik niet.

Zoals ik het nu heb, dan gaat met "click uit" op de PWM controller de fan VOL draaien.

Zijn hier mensen die wat weten van iets-oudere DELL fans? Ik heb twee 9G180 fans (BG0903-B044-VTL) die als ik ze op 12V aansluit gewoon op 120-130mA heel zachtjes gaan draaien. Met 10k in serie de derde draad op GND of 12V aansluiten haalt niets uit (conform verwachting: dat zal wel de RPM-uit zijn). Hoe krijg je hem zo ver dat ie wel de nominale 1.3A gaat trekken?

(*) Dat zal wel een Dell geweest zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt voor het hobbyen.

Dusch pin 1 is dat dan deze?

https://s19.directupload.net/images/191225/52bbdxr7.jpg

De controller krijgt 5 volt van me en de blauwe PWM draad zal pin 1 krijgen.

De zwarte + draad zal geschakeld worden met 12 volt dmv de temperatuur controller.

Het zou leuk zijn als de fan ook uit gaat bij het drukken op de knop maar het is dus niet zo dat het apparaatje "niet draaien" doorgeeft? Geeft niet want de temperatuur controller mag de baas zijn.

Die 20 sec die je merkt kan bewust door de controller gedaan worden. Bij de mijne is dat iig wel zo. Om de fan te beschermen zegt de omschrijving.

Nee dat is pin drie. In jou foto zit de fet opz'nkop dus pin 1 is rechts.

Op 23 december 2019 19:48:03 schreef rew:
Op je meest recente foto is het rechtsboven wat "pin 1" genoemd wordt.

"Zwarte plus draad" is een beetje raar. Plus draden zijn standaard meestal niet zwart

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 25 december 2019 09:38:15 (34%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

"Zwarte plus draad" is een beetje raar. Plus draden zijn standaard meestal niet zwart

Dit zegt die Chinees letterlijk

"Red + black - white speed blue PWM"

Mijn multimeter zegt dat rood min is.

"Zwarte plus draad" is een beetje raar. Plus draden zijn standaard meestal niet zwart

Dit zegt die Chinees letterlijk

"Red + black - white speed blue PWM"

Mijn multimeter zegt dat rood min is.

Je quote een zinnetje, en impliceert dat jij daaruit haalt dat zwart de plus is.

Ik snap jou gedachtengang niet.

Nu ik beter naar het zinnetje kijk haal IK daar uit dat, zoals ik zonder daarnaar te kijken ook al dacht, rood plus is en zwart min.

Er staat

code:


red    + 
black  -
white  speed
blue   PWM
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Haha! Nu het wat later in de ochtend is, mijn lichaam schoner is van alcohol en je het op die manier typt, zie ik het licht.

Dan was die rode min ooit van een andere fan denk ik. Deze fan moet ik nog uitpakken.

Echt.... dat is HEEL ongebruikelijk.

zwart/blauw voor nul, ground, min wordt veel gedaan.
Dan rood/oranje, geel voor de plus. Maar eerste keus is rood=plus, zwart=min.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

@pieter
Rood=positief en zwart=negatief is al lang een gebruikelijke codering. De neutrale kleur van katoen omspinning aka kous werd ruim na WO2 vervangen door het nieuwe PVC in diverse kleuren. Ook + en - op DC voedingen zijn al enige decennia zodanig gemerkt.

De 12V dc fan aansluiten met rood op plus 12V van de voeding en zwart op de min van de voeding. Dan draait de fan nog niet want deze wil een pwm stuur signaaltje zien op het blauwe draadje. Als je blauw aan rood maakt zal de fan maximaal gaan draaien. (dc = 100% pwm)

Dan pwm controller-tje met display kan een 5A output pwm signaal uitgeven.
Dus als je deze controller op de voeding aansluit en het rood/blauwe draadje van de fan aan plus uit en de zwarte van de fan op min uit dan zou dat moeten werken, dan ga je de voedingsspanning van de fan variëren met pwm.

Sluit het controller-tje eens aan op de voeding en op de uitgang een 12V lampje, dan kun je zien hoe het werkt.

Als je de pwm controller in de fan wilt gebruiken, zoals dat eigenlijk bedoelt is, moet je eens meten of de min van de voeding intern vast zit aan de out min van het controller-tje.

Ik weet weinig van bbq-en, maar is het niet zo dat als je in een vuur gaat blazen deze oplaait, dus heter wordt?

Op 27 december 2019 01:00:56 schreef MJN:
Dan draait de fan nog niet want deze wil een pwm stuur signaaltje zien op het blauwe draadje.

Normaliter zit daar intern een pullup op zodat ie dan vanzelf 100% PWM ziet. Dat is nodig voor de vier-pins-fans die je op een 3-pins stekkertje doet. Dan hangt die vierde er gewoon naast en moet de fan wel z'n werk doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Wel goed controleren, want veel fans overleven een verkeerde aansluiting niet, dan is het meteen einde verhaal...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Meer lucht = hetere bbq. Een kamado is een bbq met stenen dome er omheen.

Steen = langzaam warmer worden maar vooral langzaam kouder worden.

En die dome controleren is de truc. Dat moet dus heel langzaam gebeuren omdat het afkoelen daarvan te lang duurt. Een sparerib wil niet boven de 120 graden en dat 6 uur lang.

De kolen verminderen van hoeveelheid naarmate de tijd vordert en daarom is het automatiseren noodzakelijk om niet om de 10 min naar buiten te moeten om de lucht inlaat of uitlaat handmatig te veranderen.

De snelheid van de fan moet veranderbaar zijn omdat wanneer de kolen echt bijna op beginnen te raken de lucht invoer te traag is (als ik een rok om de ventilator heb.) Om genoeg boost te hebben om ze brandende te houden. De eersten uren gaat dat goed maar na een tijdje moet ik af en toe de fan toch ietsje harder kunnen zetten.

Eigenlijk moet de rpm ook geautomatiseerd worden dus.

Op 27 december 2019 10:22:26 schreef rew:
[...]Normaliter zit daar intern een pullup op zodat ie dan vanzelf 100% PWM ziet. Dat is nodig voor de vier-pins-fans die je op een 3-pins stekkertje doet. Dan hangt die vierde er gewoon naast en moet de fan wel z'n werk doen.

Klopt. Bij de vorige fan was rood en zwart aansluiten op de voeding voldoende om 100% te krijgen.

Toen ik rood en zwart aansloot op de PWM uit aansluitingen ging de fan kapot.

Wat we hier aan het proberen zijn is rood en zwart aan de voeding te hangen en blauw solderen op Pin 1 van q 3 van de controller.

Mannen,

Is het mogelijk een fan met LED's aan te sluiten op de controller?

Ik zit hier naar te kijken:

Die heeft ook 4 draden.

https://nl.aliexpress.com/item/32987862490.html?spm=a2g0o.productlist.…

Voor de zekerheid check ik het eerst even bij jullie!

Het mooiste zou zijn dat de LED's aanstaan ook al draait de fan niet :-)