Led lampen interferentie?

Hallo
ik heb de lampen op mijn werk zolder vervangen door deze .

https://www.brico.be/nl/verf-laminaat-decoratie/verlichting/lampen/led…

Heel krachtige (2600lm) buis lampen. Het gaat om een model waar de buis niet vervangen kan worden.

Ik monteer

- voeding ---- Led1 -----Led2 ----- bestaand led spotje (12 watt)

Alles werkt eerst goed, echter, na een uurtje begint Led1 te flikkeren. Ik schakel de voeding uit, waarna led1 nog 4 seconden ver flikkert en dan ook uit gaat.

Ik ga terug naar de Brico bouwmarkt, waar de lamp zonder discussie een nieuwe krijg.

Ik monteer de nieuwe lamp, en hang er nog 2 extra lampen bij

- voeding ---- Led1Nieuw -----Led2 ----- Led3 ------Led4 ------ bestaand led spotje (12 watt)

Alles gaat goed, echter na +/- 2 uur begint de nieuwe Led1Nieuw opnieuw te flikkeren.

Ik haal de Led1Nieuw eruit, en hang deze alleen aan een stopcontact , en deze werkt perfect, ook na 4 uur testen.

Hoe kan dit? Zouden de drivers van deze lampen gaan interfereren?

jan

Ps
Om het helemaal moeilijk te maken: ook in mijn garage heb ik ook 2 van deze hangen, ook op een circuit waar nog een andere led lamp hangt, en die werken reeds 3 weken perfect.

Ik heb er zelf niet concreet ervaring mee, maar ik kan me heel goed voorstellen dat zo'n schakelende LED driver wat rimpel op de netspanning veroorzaakt, waar dan een andere lamp last van heeft. Dan krijg je een soort oscillatie. Ik zou gewoon eens wat experimenteren met het weglaten van 1 van de lampen. Kijken wanneer het wel en niet optreedt.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

flipflop : Ik heb de probleem lamp weggelaten , en nu werkt alles ok met 3 lampen.
Het lijkt erop dat het een combinatie is van aantal lampen en plaats waar de lamp staat?

jan

De lampen worden gewoon op 230V aangesloten, je weet zeker dat ze op de fase en nul aangesloten zitten en niet dat er per ongeluk een serie schakeling is tussen de armaturen ?

Dat zou best kunnen ja. Als je makkelijk lampen kunt wisselen zou je nog kunnen kijken of het probleem met de lamp mee-verhuist. Of eens kijken of de bekabeling bij die ene lamp wel ok is (maakt het goed contact en zo).
Er komen vast nog wel ervaringsdeskundigen om de hoek kijken :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

@arnold : zeker, dubbel nagezien, en daar ik altijd blauwe draad op blauwe draad en bruine op bruine monteer is het bijna onmogelijk dat ze in serie staan.

@flipflop : lampen verhuizen, dat ik daar nog niet aan gedacht had. We stom dat een experiment steeds minstens 1 uur duurt...

jan

en de oplossing was de neutre en fase omdraaien voor deze lamp....

jan
ps werkt toch al voor zeker 1 uur ... ;-)

deze morgen begonnen ze terug te flikkeren....