Meerdere aansluitingen op 4 fase draad

Hi allemaal,

In mijn nieuwe huis (bestaande bouw) werkt mijn buitenlamp niet. Ook niet nadat ik er een nieuwe fitting + nieuw lampje in heb gedaan. Nu heb ik gekeken hoe de vorige eigenaar het heeft aangesloten en heb ik het idee dat het sowieso niet kan werken op deze manier. Ik heb een foto van de situatie toegevoegd. Op deze 4 fase draden zit een buitenlamp + elektrisch zonnescherm aangesloten. Zonnescherm op de bruine en zwarte draad (omhoog/omlaag schakelfunctie) en op de blauwe nuldraad. De buitenlamp zit op de gele aarde draad plus blauwe nuldraad. Is het überhaupt mogelijk om zowel een buitenlamp als zonnescherm op deze 4 draden aan te sluiten (waarbij de lamp het niet alleen maar even brand zodra je het zonnescherm omhoog/omlaag doet).

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

a: Nee dat kan niet, er moet minimaal 1 draad bij om het werkend te krijgen, en om het veilig te krijgen moeten er 2 draden bij.
Nu is het door een klungelsmurf in elkaar geprutst. Werkt wel maar is onveilig.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 28 oktober 2019 16:12:20 schreef Toeternietoe:
a: Nee dat kan niet, er moet minimaal 1 draad bij om het werkend te krijgen, en om het veilig te krijgen moeten er 2 draden bij.
Nu is het door een klungelsmurf in elkaar geprutst. Werkt wel maar is onveilig.

Bedankt voor je snelle reactie.

Je geeft aan dat er minimaal 1 draad bij moet om het te laten werken maar in je laatste zin schrijf je “Werkt wel maar is onveilig”. Doel je daarmee op de huidige situatie die wel kan werken of de situatie waarbij je 1 draad toevoegt?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 28 oktober 2019 16:16:44 schreef Sander1212:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie.

Je geeft aan dat er minimaal 1 draad bij moet om het te laten werken maar in je laatste zin schrijf je “Werkt wel maar is onveilig”. Doel je daarmee op de huidige situatie die wel kan werken of de situatie waarbij je 1 draad toevoegt?

De aarddraad is gebruikt als schakeldraad. Het werkt wel, maar er ontbreekt een aarde, en dat is erg onveilig.
In de huidige situatie zul je al een echte aarddraad aan moeten leggen, (Groen/geel. Nou nieuwe draad, nee de draad moet in ere hersteld worden en er moet een schakeldraad (voor je scherm) bij komen. Dan zit je nog met je buitenlamp, die moet ook nog een schakeldraad hebben.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

Of beter gezegd er moet gewoon een 5 aderige kabel naar deze lasdoos.
Ofals je die nit kan vinden dan nog een 3aderige kabel erbij. De huidige 4 aderige kabel gebruik je dan voor het zonnescherm waarbij je de aarde op een aardpunt aansluit.
Een extra kabel met 3 aders is dan voor de buitenlamp waarbij je de aarde van de buitenlamp op de aarde aansluit.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

Heeft die buitenlamp een aardeaansluiting dan?
Dat zijn meestal van die volledig kunststof dingen.
Ook van het zonnescherm weten we niks. Denk wel dat er een aardklemmetje inzit, maar we weten het niet. Ik kan daarover niets lezen in de startpost, en ook niet verderop. Ook op de bijgeleverde postzegel kan ik geen aardaansluitingen ontwaren.
Blijft natuurlijk dat de gr/gl draad zo gebruiken onwenselijk is.

Aan een zonneschermmotor zit meestal een snoer met 4 aders: 2 schakeldraden, een nul en een aarde. Die zijn door de fabrikant inwendig al aangesloten.

Wat de aarde voor de buitenlamp betreft, daarvoor moet je het armatuur bekijken. Zit er een aardklem in, dan de aarde aansluiten, is hij dubbel geïsoleerd, dan niet aansluiten.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Bij een buitenlamp moet een aarddraad aanwezig zijn bij het aansluitpunt.
Een installateur weet niet wat voor een armatuur de bewoners gaan plaatsen, vandaar dat de aarddraad bij het aansluitpunt aanwezig moet zijn.
Een metalen (niet dubbel geisoleerd) armatuur buiten moet geaard worden.

Een zonneschermmotor (buismotor) heeft (zover ik weet) altijd een aardaansluiting.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

In theorie kan het werken, maar als je zegt "de geel(/groene) graad zit aan de lamp" gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen! groen/geel mag alleen maar voor veiligheidsaarde gebruikt worden! Als knutselmans deze als fase draad naar de lamp gebruikt dan voldoet het niet aan de normen.

De nul (blauw) kan prima gedeeld worden door de lamp en het scherm, de aarde (geel/groen) eveneens, echter moet je daarnaast drie geleiders hebben; zoals je noemt op en neer voor het scherm, plus een voeding voor de lamp.

Meep! Meep!
mvdk

Golden Member

Wat mij nou zo nieuwsgierig maakt: hoe en waaraan is die 4 aderige kabel aan het andere eind aangesloten? Aan de op/neer schakelaar, begrijp ik. Maar hoe, en waaraan?

(waarbij de lamp het niet alleen maar even brand zodra je het zonnescherm omhoog/omlaag doet).

EricP

mét CE

Dat kan toch prima werken? De 0 voor motor en lamp. Heb je 3 schakeldraden over: lamp, op en neer. Derhalve is het geen verklaring voor het feit dat je buitenlamp het niet doet.

Daarnaast zitten er 2 'dingetjes' in die - naar de NEN1010 gezien - niet correct zijn. Er wordt een aardedraad als schakeldraad gebruikt. Dat is 'not done' omdat 'men' verzonnen heeft dat geel/groen altijd aarde is - waarschijnlijk om misverstanden te voorkomen.
Je zonnescherm heeft geen aarde (en de buitenlamp ook niet...).

Of dat voor de buitenlamp 'dodelijk' is, hangt op dit moment van het armatuur af. Of die aarde er zou moeten zitten, hangt vooral van de leeftijd van de installatie af. Naar de huidige inzichten 'moet' aarde aanwezig zijn. De inzichten van zeg 40, 50 jaar terug zagen dat anders.

Overigens heb ik zomaar het vermoeden dat je buitenlamp ook met een stukkie 'tweeling snoer' ofzo aan dat zonnescherm hangt. En dat er van een 'aansluitpunt' niet echt sprake is - eerder van een roedel kroonsteentjes ofzo. Met een beetje mazzel in elkaar gedraaid en isolatieband :).

Als je het netjes wilt doen, dan heeft je zonnescherm een afzonderlijke kabel en de buitenlamp ook. Of dat praktisch is, hangt vooral heel erg van de situatie af.

Het zou hoe dan ook niet verkeerd zijn om er tenminste voor te zorgen dat in elk geval de zonnescherm een deugdelijke aarding krijgt. Ofwel: de bestaande kabel door een 5-aderige vervangen.
Waarmee je buitenlamp probleem nog steeds niet opgelost is :)

Geen idee overigens waar jouw '4 fase draad' vandaan komt. Ik zie iets uit een enkel fase installatie. En een kabel met 4 draden erin.

De kreet '4 fase draad' komt omdat Sander een leek is.
Ik zou er iemand bij halen die er verstand van heeft.
Sander heeft zijn woonplaats niet ingevuld. Als we weten waar hij woont is er misschien een van ons die even wil langsgaan om de situatie ter plekke te bekijken.

Op 29 oktober 2019 13:02:36 schreef KlaasZ:
De kreet '4 fase draad' komt omdat Sander een leek is.
Ik zou er iemand bij halen die er verstand van heeft.
Sander heeft zijn woonplaats niet ingevuld. Als we weten waar hij woont is er misschien een van ons die even wil langsgaan om de situatie ter plekke te bekijken.

Ik woon in Zeewolde, zou toevallig zijn als iemand daar in de buurt woont:)
Klopt overigens dat ik een leek ben, heb wat basis elektro kennis overgehouden aan mijn Natuur & Techniek vakkenpakket op de havo maar daarbij houdt het dan ook op.

Wat ik niet begrijp is hoe de buitenlamp werkend op een nuldraad en een aardedraad aan te sluiten is? Op een nuldraad staat een verwaarloosbare spanning en op een aardedraad uiteraard niets.
De bruine en zwarte draden zijn reeds in gebruik door het zonnescherm waarbij er alleen spanning op 1 van die draden staat op het moment dat je het zonnescherm omhoog/omlaag doet met de schakelaar.

Een lamp kun je ook niet aansluiten tussen een nuldraad en een aarddraad. In principe staat daar geen spanning tussen omdat ze ergens aan elkaar zitten.
Daarom is het ook belangrijk om uit te zoeken waar die 4 draden vandaan komen. De belangrijkste vraag is dan: zit die aarddraad echt aan aarde of is hij stiekem voor iets anders gebruikt?

Alles volgens het standaard speurdersprincipe: volg de weg terug.