aeg lavamat 54840

Onze wasautomaat doet niets meer.

ben geen expert maar hier lijk het niet goed.
Heb het trafo tje eruit gesoldeerd en ohms doorgemeten. lage weerstand dus niet doorgebrand.
koolstof is oppervlakkig en kon het makkelijk afborstelen.
Heb het forum doorzocht en kom een discussie over een soortgelijk probleem. Echter geen foto's vandaar deze topic.Het enigste wat ik tegenkom met mijn ohmmeter is een groene weerstand met op schrift 47R 6% 3W welke 3 mega ohm meet. 47R is toch 47 ohm? dit verklaar nog niet waar dat zwarte koolstof vandaan kom op de diode en gewone weerstand.
Lees in de discusie iets over veiligheids weerstand.
Kan ik deze in eerste instantie overbruggen om te testen.
En aan de achterzijde zie ik donkere solderingen. deze schoongemaakt en overnieuw gesoldeerd.

Vervang de LNK, en de weerstand en eventueel de ontstoorcondensator.

Daar zijn setjes voor te krijgen (kostte mij destijds iets van 6 euro). Die weerstand is stuk doordat de LNK sluiting heeft.
De nieuwe weerstand heeft een waarde van 100 Ohm, daardoor blijft de LNK beter heel.

[Bericht gewijzigd door Semtexx op maandag 28 oktober 2019 20:01:25 (21%)

Zwarte koolstof komt van de motor ,
veiligheidsweerstand 47R zeker nooit overbruggen.

Benieuwd naar je herstelling.

Bedank voor uw antwoorden.

heb deze site gevonden https://www.maakmijnwitgoed.nl/content/7-stappenplan-zelf-lnk304-weers…
met behulp van stappenplan inmiddels de weerstand en LNK eraf gesoldeerd met 15 watt boutje en tinzuiger.

heb via de link hierin soldeer flux de ic LNK 302 en twee veiligheidsweerstanden besteld.
de veiligheidsweerstand 47 ohm lijkt mij niet draadgewonden maar is wel 3 watt.
heb ook een veiligheidsweerstand van 100 ohm 4 watt besteld.
moet het 47 ohm zijn of is het beter de 100 ohm 4 watt versie te gebruiken.

vergeten

Golden Member

47Ω 3 watt veroorzaakt een spanningsval van 11,87 volt bij een stroom van max 252mA.

100Ω 4 watt veroorzaakt een spanningsval van 20 volt bij een stroom van max 200mA.

Dus niet zomaar naar 100Ω gaan, dan veranderd het "veiligheidspunt" ofwel doorbrandpunt!
2 stuks parallel van 100Ω 1,5 watt kan dan bijvoorbeeld weer wel.

Bron: wet van ohm berekeningen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Eens, alleen bouw je daarmee mogelijk het oorspronkelijke probleem terug.

Het doorbrandpunt is doelbewust anders gekozen, omdat het anders bij de vleet stukgaat. Dat is in mijn ogen een groter probleem.

Bij mij ging het weliswaar om een droger (die laat ik uit principe niet draaien als ik niet zelf thuis ben), maar het brandrisico van de modificatie zie ik bijzonder gering.

Ronald45

Golden Member

D5 is ook ontploft zo te zien

Ronald45

Golden Member

Op 28 oktober 2019 19:11:14 schreef commodore:
Kan ik deze in eerste instantie overbruggen om te testen.

Nee

Gewoon een weerstand van 47Ohm 3W gebruiken, waarden nooit zelf aanpassen.
Kun je nog eens een foto maken van beide kanten maar gekuist zonder zwart koolstof overal, want die D5 lijkt op de foto in 2 gesprongen.

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op dinsdag 29 oktober 2019 21:33:14 (60%)

heb D5 met behulp doorgemeten.
deze geef in doorlaat een piepje en de draadjes andersom overload. mag dus aannemen dat dit goed is.
inmiddels gisteren de spulletjes binnen en kan aan de slag.
uiteraard laat ik het weten of de machine het weer doet of niet.

yes. de wasautomaat doet het weer. _/-\o_

maar wat is de oorzaak dat deze onderdelen stuk zijn gegaan?
na 10 jaar mag ik niet mopperen dat er eens iets doorbrand maar wat is de oorzaak?

las dat ook de deurschakelaar vaak een zwak punt is.
Dus nu de boel open lag dacht meet het even door.
Het zijn drie draden :nummers op stekker 1 2 3.
tussen 1 en 3 meet ik 900Ohm. voor de rest meet ik overload.
Het is dus geen simpele aan uit schakelaar. maar hoe werk het dan wel?
Voor de goede orde alles werkt weer.
Semtexx en andere bedank voor jullie hulp.

Het is zelfs later toegepast door AEG zelf om een 100 ohm weerstand te gebruiken, dusss Daarbij andere merken zoals Bosch deed ook al met 100Ohm. Vele reparaties al uitgevoerd en door te verhogen naar 100 Ohm geen module weer terug gekomen..... 3 Watt moet het wel worden, 4 watt is te veel en dan komt veiligheid wel in geding!!

[Bericht gewijzigd door smd op donderdag 31 oktober 2019 19:11:33 (15%)