Cat III 1000V en Cat IV600V

Kan iemand me het verschil uitleggen tussen Cat III 1000V en Cat IV 600V?
Ze kunnen allebei transients van 8kV verdragen?

GJ_

Moderator

De categorie is het soort stroomkring, de spanning is de maximum spanning.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Meetcategorie
meer uitgebreid:
https://en.wikipedia.org/wiki/Measurement_category

Alex P

Golden Member

Op 29 oktober 2019 00:26:54 schreef hast66:
Kan iemand me het verschil uitleggen tussen Cat III 1000V en Cat IV 600V?
Ze kunnen allebei transients van 8kV verdragen?

Ik heb weleens ergens gelezen dat die twee equivalent zijn, dus een apparaat uit categorie CAT IV 600V kun je gerust gebruiken onder omstandigheden die gelden voor CAT III 1000V. Of het ook omgekeerd geldt...?

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
Anoniem

Het heeft volgens mij ook met de afscherming te maken. Bij fluke heb je instrumenten die je CAT III 1000V en CAT IV 1600V kunt maken door aan de meetpennen te draaien. Hierdoor schuift een sleeve over de meetpennen heen waardoor je alleen een klein puntje over houdt om te meten.

Het is een veiligheidsdingetje.

Een dure Fluke en een Aldi-multimeter hebben beide een 1000v meetbereik.

Met de Fluke kan je bij wijze van spreke veilig aan de derde rail van de metro meten (750v met een gigantisch aantal amperes er achter, en waarschijnlijk ook hoge spanningspieken van het in/uitschakelen van de motoren etc). Gaat er wat mis, dan blijft de meter aanraakveilig of gaat alleen de interne zekering er uit. De zekering is opgewassen tegen het onderbreken van een grote stroom.

Met de Aldi-meter riskeer je dat bij een spanningspiek, de meter uit elkaar klapt en nog onder spanning staande onderdelen in de meter, met jou in aanraking komen. De zekering is niet opgewassen tegen het onderbreken van een hoge stroom, de stroom zal blijven lopen en de meter praktisch exploderen.

Maar met het cheapo metertje kan je prima in een buizenversterker meten met 750v hoogspanning, omdat daar geen bijzonder hoge spanningspieken optreden en bovendien de kortsluitstroom relatief klein is (zodra de elco's leeg zijn).

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik heb hier een documentje van Fluke waarin de categorieën worden uitgelegd. Zie bijlage.

[Bericht gewijzigd door avdl op woensdag 30 oktober 2019 12:08:50 (14%)

Wat ik nogal mistig vind is de definitie van "waar" je bvb clas III mag gebruiken. Dat is bvb tot ICC:50kA volgens Fluke. Als je ziet hoe groot een meszekering is, kan ik het moeilijk geloven dat een Class III meter zekeringetje dit kan verwerken. Of mis ik iets?
Class IV heeft dus geen bovengrens?
Heeft iemand inzage in IEC 61010?

Ik heb oooit eens een meter laten ploffen in een huisinstallatie (ICC3kA)
Vergeten dat de meetpen nog in mA bus zat: Meter kapot; tip van meetpen weg en 3 dagen lasogen gehad.
Vandaar dat ik me zorgen maak.

De grootte van een zekering zegt natuurlijk niet alles er zijn 10*38 mm zekeringen die een Ik hebben van 100kA en mespatronen van bv 630 A die 50kA zijn.

Een normale diazed patroon heeft bv ook een Ik van 50kA.

Overigens is de reden om spanningsloosheid vast te stellen met een dubbelpolige spanningstester en niet met een " normale" multimeter het laatste deel van jou verhaal.

Gr.F_S