Pioneer A-Z560 stereotoren

Goedemorgen,

Ik heb een Pioneer stereoset overgenomen uit begin jaren 90.
Deze bestaat uit verschillende componenten (EQ, Tuner, Tape) die allen met een link kabel op de versterker zijn aangesloten.

Echter doen alleen de versterker en de tuner het.
Het tapedeck en de EQ zijn geheel dood.

Nu vind ik het niet zo problematisch als het tapedeck het niet doet, maar zou graag de EQ werkend hebben.
Er zit alleen een flatcable aan de EQ die de amp in gaat, that's it.

Iemand enig idee waar ik het moet zoeken? De boel ziet er van binnen erg goed uit, bijna nieuwstaat, geen stof of rookaanslag etc.

De versterker is de Pioneer A-Z560
De EQ is de Pioneer SP-Z560

De vraag is natuurlijk, zit het in de amp of in de EQ. Ik denk in de AMP daar het tapedeck ook net zo dood is als de EQ. Dat kan bijna geen toeval zijn zou je zeggen.

mel

Golden Member

Als ze allemaal met een apart kabeltje zijn aangesloten, zou ik eens zoeken naar een kapotte zekering, of verbrande weerstand..Ik denk ook ergens in de voeding.
Als ze met 1 bandkabel zijn "doorgelust",kan het ook nog een kabelbreukje zijn.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ze hebben allemaal een aparte bandkabel. Maar het gekke is, de tuner heeft die ook en die doet het wel.

Ik heb al zitten zoeken naar zekeringen in de amp maar die kon ik nog ff niet vinden (volle boel binnen)

mel

Golden Member

Het kan ook een weerstand zijn die doorgeslagen is, een zogenaamde fuseble resistor.
Ik zou beginnen met de voedingsspanningen van de betreffende toestellen te meten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Je bedoelt kijken of de aansluiting naar de EQ op de versterker spanning heeft?

Dan moet ik dus weten op welke van de tig pinnen er spanning zou moeten staan.

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Bedankt, daar zie ik dat de spanning voor de tuner anders loopt dan die voor cd/tape/EQ. Vanavond eens zekeringen checken.

Alle zekeringen zijn oke. Jammer :(

check vooral de bandkabels, zitten ze wel goed erop, en zijn alle contacten wel nog heel, niet krom of missen er pennen. ook hadden die systemen vaak een eigen aansluiting voor elk component, ruilen kon niet. je had ook systemen die 1 kabel hadden die van apparaat naar apparaat luste. besturing was een bus.

de losse kabels hebben vaak nog analoge audio en analoge besturing voor de componenten. voeding kan dus eruit liggen voor 1 component.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er zitten 2 trafo's in de amp waarvan 1 de voeding is voor de EQ en het tapedeck. Deze voeding heeft ook een "stopcontact" aan de achterzijde.

Ik heb eens gemeten of daar spanning op staat. Niet dus.
Heb vervolgens alles op de print van deze trafo doorgemeten, alles ok.
Er zit ook een relais op de print. Deze heb ik even een ferm tikje gegeven voor het geval hij vast zou zitten.

Nadat ik dit gedaan heb en vervolgens weer de spanning op het " stopcontact" ging meten, tikte het relais als een gek. Nog steeds geen spanning maar wel een gestrest relais. Wat zou dit kunnen zijn?

Relais stuk, hulpvoeding die het relais inschakelt niet goed, etc.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Meten of je spanning hebt op de spoel, die overeen komt wat op het relais staat.