Weet iemand wat dit is

Beste, denk er iemand te weten welke transfo dit zou zijn. Dan voornamelijk AC,DC? Waarschijnlijk 12V denk ik.

Ha niels_V,

Mooie foto's maar wat wil je weten de trafo of de condensator of het totaal :?
Als je het totaal wilt weten de bruggelijkrichter is maximaal 1.5A dus meer stroom kan je niet afnemen.
De buffer condensator is klein ik zie geen groter als op je foto's dan schat ik de maximale uitgangsstroom op < 1 Amp.
De uitgangsspanning.... er is een uA723 aanwezig dan kan je kijken naar de weerstanden welke deze regelaar instelt.
Je zal dan pin 5 en pin 6 kunnen volgen pin 5 gaat met een weerstand naar pin 6 en vanaf pin 6 gaat er een weerstand naar massa.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
pa3gws

Golden Member

Het is een voeding waarvan de uitgang spanning wordt bepaald door de 723 en rand onderdelen.
Maar wat staat er op de trafo?
En wat is het probleem eigenlijk?
electron920 was sneller :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dit is een transfo uit een installatie dat ik bij het vervangen van andere dingen wellicht kapot gemaakt heb want ik had geen uitgangspenning meer. De zekeringen zijn nog ok.
Maar probleem is dat die installatie al zo oud is, er zijn ook geen plannen van. Daarom weet ik niet wat voor voeding dit zou zijn om ze te kunnen vervangen door een nieuwe. Dus daarom AC, DC;)? Zou deze meerdere spanningen uitsturen (door de meerdere klemmen)?

Zoals je kunt zien staat er op de transfo 13-220-20 dus dacht ik misschien aan 13V uitgangsspanning (weet niet als dit ooit "standaard" is geweest), 220V ingangspanning en 20W uitgangsvermogen misschien . Pure gok

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 31 oktober 2019 22:09:17 (20%)

De grijze transformator is een gewone oude printtransformator.

De gehele module zal gezien de 723 minstens 1 gestabiliseerde spanning leveren. Als men een paar goed belichte, rechte, totaalfoto's van boven- en onderkant zou kunnen nemen is daar allicht nog wel een en ander uit af te leiden.

Draai NIET aan de potmeter. De exacte spanning is anders mogelijk niet meer te achterhalen.

[Bericht gewijzigd door Aart op woensdag 30 oktober 2019 20:15:51 (14%)

De gebruikte uitgangsklemmen waren 7 en 8 (als ik me niet vergis)

hierbij nog een paar foto's, denk dat ik misschien eerst eens die installatie verder moet bekijken om te controleren wat er op de andere componenten staat. Er moeten nog ergens relais zitten want die mensen bedienen via een oude sturing hun buitenverlichting.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 31 oktober 2019 22:09:43 (10%)

Alleen 7&8 gaat niet, er moet ook een doorverbinding vanaf 5 geweest zijn. - Is het mogelijk de volledige context te delen ?

De schakeling is grofweg de standaard applicatie voor de 723:

Er zijn een paar waarden anders en de Uref is hier vast de interne Uref via de weerstand van 2k2. De uitgangsspanning wordt ingesteld met de deler in de terugkoppeling.

Als men de weerstand van de potmeter zoals hij nu is ingesteld kan meten dan volgt daaruit samen met de 12k en 10(?)k weerstanden die de rest van de spanningsdeler R3,R4 in het schema vormen en de Uref (7.15V) de ingestelde uitgangsspanning.

De stroombegrenzing is ingesteld op 0.65 / 0.47 = 1,4A. Doe voorzichtig met de 3055.

volledige context, hmm => Dus: ik ben elektricien en moest bij klanten een oud parlofoontje vernieuwen. Het is daar reeds een zeer oude installatie waarvan de elektricien er ondertussen niet meer is, waarschijnlijk zal er ook wel ooit een deel gedaan zijn door een alarminstallateur ofzo.
Dus de oude parlofoon heb ik vervangen door een busmodel van bticino. Van de binnenpost liep er een 8Dr alarmkabeltje naar de poortcentrale in kelder, vanaf daar een andere 10Dr Svv kabel naar de brievenbus en dan terug een andere 25Dr telefoniekabel naar de buitenpost. Onder de buitenpost zit er een schakelaar dat ik eerst over het hoofd gezien had maar die bediende blijkbaar over 2 draden de grote spots rondom het huis. Die worden dan ook nog eens bedient samen met de terrasverlichting via een dubbelpolige schakelaar in de keuken. Van de poetsvrouw kwam ik dan te weten dat als die schakelaar onder de parlofoon aanlag je de spots niet meer aan/af kon doen in de keuken. Dus ... miserie want na het installeren van de parlofoon werkte dit plots niet meer. Die 2 draden van die schakelaar onder de parlofoon had ik eerst gebruikt om 2x4draden samen te nemen om zo betere bus te maken maar doordat ik de schakelaar over het hoofd gezien had heb ik dit nadien moeten herconfiguren naar 2x3draden en terug de 2 draadjes voor die schakelaar. Jammer genoeg had ik ondertussen al veel veranderd (en te weinig foto's genomen vooraf) waardoor ik natuurlijk moest beginnen zoeken naar de verdere componenten van die installatie. Dan 3 of 4 aftakdozen gevonden in de kelder met massa's kabeltjes, relaistjes, los printje erin en in 1 van die aftakdozen zat ook deze voeding waarop ik geen uitgangsspanning meer meet op dat moment, wel ingangsspanning 230V dus defect volgens mij. Dus dan losgevezen om te zoeken achter vervangertje. Maar misschien beter eens gaan checken bij die klanten wat er op de relaistjes staat van spanning.

Ok. Wat deze voeding betreft: Meet eerst eens tussen 3,4 of 5 (allen vast gnd) en 8.
7 is een geschakelde verbinding naar 5 via de groene zekering.

Controleer beide zekeringen.

heel de oude frut eraf smijten en er klikaanuit inzetten. die oude printen moet je toch al niet meer gaan inzetten, gewoon een vervanger voor die ouwe relais maken zodat die lampen weer werken. intercom gewoon laten zo.

overigens, nooit een buslijn parallel zetten, ik heb van meerdere fabrikanten gehoord of zelfs gelezen in de manuals dat draden parallel zetten om lange lijnen op te vangen eerder averrechts werkt. met digitale signalen beter van niet.

de kabels van de lampen komen ergens binnen, daar een ontvanger zetten die de boel schakelt. zit die plek te ver van de voordeur af, kun je ook een DC voeding nemen welke je wat relais laat schakelen. je kunt wel iets op dezelfde kabel zetten als die buslijn van de intercom, maar zet wel blusdiodes over de spoelen heen, en gebruik DC.

de oude voeding is een jaar of 40 oud zo te zien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beide zekeringen nog eens gecontroleerd maar allebei intact.

transfoblok erop geeft wel nog spanning maar geen uitgangsspanning op de klemmen.

EricP

mét CE

De waarde van die trafo is feitelijk niet zo heel spannend.
Als je iets hebt wat als variabele wisselspanningsbron kan dienen, hangt dat er eens aan, draai de spanning op tot op de uithang stabiel is. Dan weet je dat je trafo waarschijnlijk de eerst volgende 'standaard' spanning moet hebben gehad - misschien 1 stapje hoger.

Een iets hoger spanning kan (waarschijnlijk) niet heel veel kwaad - die tor moet wat meer dissiperen. Een veel hogere spanning kan wel kwaad: die tor moet veel meer dissiperen.
Ik hoop trouwens dat je die tor nog terug gebogen krijgt zonder dat de pootjes afbreken.

De PCB onder de burgcel ziet eruit alsof-ie het warm gehad heeft. De print is daar niet tot glasfiber gereduceerd, het ding hangt nog aan z'n tracks en ergens zit een haarscheur in he?

Overigens lijkt me dit goed te repareren. Of het financieel uit kan (uren tegen kosten van 'nieuw') is een andere vraag.

[edit]Dan is je probleem dus niet de trafo... Nou ja, er zit bijna niks op die print. Dus ff meten wat je op de uitgang van de brugcel hebt. En wat op de voedingspinnen van de 723. Kan toch niet zo heel erg spannend zijn...

[Bericht gewijzigd door EricP op woensdag 30 oktober 2019 21:26:13 (11%)

@testman: had ook gedacht om er wat draadloos tussen te zetten, dan kunnen ze eventueel hun spots zelfs vanuit de auto bedienen. Het is tenslotte afschrikverlichting. En die ouderdom van die voeding zal ZEKER kloppen.

Dus volgens ik hieruit versta want ben niet zo een elektronicaonderdeel kenner zal dit dus een 12 Dc voedingske geweest zijn?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 31 oktober 2019 22:10:16 (23%)