Electrolux TF 1040 (vrieskast van 1978) kan niet doorstarten.

De compressor start wel, maar heel even en schakelt dan weer uit.

Welke waarden zou de RIFA moeten meten?

Wat is een MKP?

die print heeft niks te doen met starten, 40 jaar lang 20x daags op een rifa geloof je het zelf. wrs ontstoring, meer niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 november 2019 21:37:31 schreef electrolux 1978:
Op dat printje zit een dode weerstand:

Weerstand is gewoon goed.
Waarde is 1.500.000 Ω = 1,5 MΩ en past in de E12-reeks

code:

1e ring bruin = 1
2e ring groen = 5
3e ring groen = 5 nullen
4e ring zilver = 10% tolerantie
dus 1.500.000 ohm
Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

De waarden die ik meldde, zijn de waarden die ik heb opgezocht aan de hand van de kleuren. https://www.weerstandcalculator.nl/

Als ik de weerstand meet krijg ik geen waarde.
-LO op de meter.

[Bericht gewijzigd door electrolux 1978 op 12 november 2019 00:23:35 (10%)]

maartenbakker

Golden Member

Op 11 november 2019 23:07:51 schreef testman:
die print heeft niks te doen met starten, 40 jaar lang 20x daags op een rifa geloof je het zelf. wrs ontstoring, meer niet..

Ik zie 250VDC op dat ding staan, dus het is geen ontstoring. Wat het wel is???? Iets met het alarm ofzo?

Op 11 november 2019 23:05:21 schreef electrolux 1978:

Welke waarden zou de RIFA moeten meten?

Wat is een MKP?

De RIFA moet op de ohmstand oneindig meten en op de capaciteitsstand 1uF. Gezien de leeftijd en aangezien het printspoor ernaartoe is doorgefikt, kun je hem ook ongezien vervangen. Als hij nu nog steeds niet stuk is, gaat hij wel stuk als je de vrieskist weer in gebruik neemt. Ik zou hem nog niet vervangen voordat je zeker bent van het defect, anders is het misschien geldverspilling.

De RIFA is een papiercondensator, generiek ook wel MP genoemd. De generieke naam KP of MKP staat voor een polypropyleencondensator. De meer hoogwaardige opvolger, beschikbaar sinds eind jaren '70 / begin jaren '80. Hier kun je een WIMA MKP of FKP type voor nemen, maar ook Vishay en Epcos hebben prima MKP types. De waarde moet ook 1uF zijn, 250VDC of 400VDC is prima.

Bruin-groen-groen is inderdaad 1M5, ik was net als jij even in de war met het aantal ringen. Als jouw meter maar tot 1M gaat ofzo, dan klopt het dat 1M5 als onderbroken doormeet.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

die rifa staat in serie met die grote weerstand, er is vocht over die print gelopen, daarom is dat spoor weggefikt..

kan al 35 jaar geleden zijn gebeurd. die rifa heeft ofwel overleefd omdat die weerstand ermee in serie zit, ofwel omdat die print al heel lang dood is..

Een echt alarm heeft deze kast niet.

Er is een schakelaar voor snel invriezen en een controle lampje, dat alleen aan gaat als je die schakelaar omzet.

Een aan/uit schakelaar voor de vriezer is gekoppeld aan een eigen lampje, dat alleen aan gaat als de knop voor temperatuur instelling op de laagste stand gezet wordt terwijl de vriesfunctie aan staat.

Een eigen temperatuur weergave heeft deze kast niet. Ik gebruikte een losse vriezer thermometer in de kast. Mogelijk gaat 1 van de lampjes knipperen als de binnen temperatuur te hoog wordt.

Een deurschakelaar doet de binnen verlichting aan en uit, maar een deur alarm is er niet.

[Bericht gewijzigd door electrolux 1978 op 12 november 2019 10:06:06 (10%)]

maartenbakker

Golden Member

Een neonlampje kun je inderdaad wel laten knipperen met de onderdelen op dat printje, dus als dat zo hoort en het al jaren stuk is, zou het zomaar kunnen dat dat printje daar iets mee te maken heeft. Qua defect zou ik eerder de twee composietweerstanden verdenken dan het kleine weerstandje, maar dat hangt van je meter af, ook dat kan onderbroken geraakt zijn.

Maar toch eerst kijken of de compressor nog aan de praat te krijgen is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 12 november 2019 12:17:10 (25%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als de start PTC is gemonteerd en ik zet de vriezer aan, dan hoor ik de compressor lopen. Na een paar seconden staat die weer stil.

Ik hoor dan geen klik.

Is het mogelijk dat het defecte printje een signaal door moet geven, dat nu de PTC en de compressor niet bereikt, waardoor deze stopt?

Al de externe snoer methode geprobeerd??

Op 11 november 2019 21:37:31 schreef electrolux 1978:
Op dat printje zit een dode weerstand:

Je hebt 'm verkeerd ingevuld. De vierde is de vermenigvuldiger en de tolerantie is de vijfde ring (zie de tooltips). Laat de eerste leeg en vul dan bruin, groen, groen, zilver in. Dan zie je ook meteen dat de daarbij behorende reeks E12 is en dat dit inderdaad een waarde uit die reeks is, want anders had onder de reeks de dichts bijzijnde waarde uit de reeks gestaan.

Nu pas zie ik de tooltips. :-(
De correcte waarde zag ik gelijk. De kleuren van de E12 reeks ken ik net als vele anderen op deze site uit mijn hoofd

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

dit startrelais is dus een model met ptc erin, als je wel hoort dat ie aanloopt, maar niet klikt, lijkt het erop dat de hoofdwikkeling overleden is. motor start dus even, maar dan schakelt de startwikkeling af en niks meer.

wordt meten dus, je hebt 2x een lage weerstand vanuit 1 pen op de compressor.. heb je maar 1 lage weerstand, dan is er een wikkeling dood..

Helaas, ik krijg de vriezer niet meer aan de praat. Ik zal toch een vervanger moeten zoeken. Dankzij de hulp hier op het forum heb ik toch wat meer begrip van de onderdelen die een vriezer laten werken. Iedereen bedankt.

En toch ben ik benieuwd is IDD hoofdwikkeling defect, heb je de snoer methode al gebruikt?? Ik vind weinig terugkoppeling...

Op 18 november 2019 18:57:20 schreef smd:
En toch ben ik benieuwd is IDD hoofdwikkeling defect, heb je de snoer methode al gebruikt?? Ik vind weinig terugkoppeling...

Ik weet niet waar ik de hoofdwikkeling moet zoeken, dus niet getest.

maartenbakker

Golden Member

Een van de mogelijke tests is genoemd: starter omzeilen door hem met een snoertje een paar tellen door te verbinden om de compressor te proberen te starten.

Anders is het een kwestie van de weerstand meten tussen de 3 aansluitingen die de compressor ingaan. Testman beschreef het hierboven maar kan me voorstellen dat het je even duizelt qua terminologie.

Op 19 november 2019 14:12:51 schreef maartenbakker:
Een van de mogelijke tests is genoemd: starter omzeilen door hem met een snoertje een paar tellen door te verbinden om de compressor te proberen te starten.

Anders is het een kwestie van de weerstand meten tussen de 3 aansluitingen die de compressor ingaan. Testman beschreef het hierboven maar kan me voorstellen dat het je even duizelt qua terminologie.

Dus de "harde start" met een snoer direct aan de compessor is ook een test van de hoofdwikkeling?

En ook de weerstand meting van de 3 pennen van de compressor is een test van de hoofdwikkeling?

Dan heb ik de hoofdwikkeling getest. - Zonder te weten waar die zat :) - Maar helaas is die dan dood. O-)

Ander compressortje dan toch?? Wil het best doen, kan het gas terugwinnen...

Op 20 november 2019 18:58:36 schreef smd:
Ander compressortje dan toch??

Dat hou ik in beraad. Ik heb begrepen dat de kosten daarvan hoog zijn. Vandaar dat ik twijfel.

Op 20 november 2019 18:58:36 schreef smd:
Wil het best doen, kan het gas terugwinnen...

Hoe kan ik hierover contact met je opnemen?

[Bericht gewijzigd door electrolux 1978 op 21 november 2019 11:43:26 (52%)]

Ronald45

Special Member

Op zijn naam klikken, linksboven zijn post :)

Hoi electrolux 1978,

Met alle moeite die je ervoor gedaan hebt gun ik het je van harte
dat de vrieskist terug werkt :)

Laat je weten hoe het afloopt? ;)