Zwaardere accu?

dat bedoel ik, die nieuwe motoren hebben een veel dunnere oliefilm als oude motoren, nadeel is met koude dagen dat alles zwaarder start, het kan niet zoveel krimpen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jochem

Golden Member

Op 4 november 2019 16:55:58 schreef Shiptronic:
Niet mee eens, mijn auto starte nog prima, maar gaf wel fout meldingen na een koude start. bleek toch de inwendige weerstand te laag geworden te zijn.

Misschien ben ik wat kort door de bocht.
Maar was jouw accu ook maar 4 jaar? Ik vind dat niet overdreven oud namelijk. En het "groene oog" van jouw accu was nog netjes groen? Want dat geeft TS ook aan. En hij heeft geen foutmeldingen,... alleen een aftermarket Android radio die reboot bij het starten.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.
Shiptronic

Golden Member

Hoe oud de accu was weet ik niet, ik had hem (jag) nog maar 1/2 a 3/4 jaar, het fenomeen trad wel vaker op na mate het buiten kouder werd, oog was gewoon groen.

Een trick, voor het starten even de auto op contact zetten en even de verlichting vol op aan. Dat klinkt misschien gek, maar door even flink wat stroom uit de accu te trekken warmt deze op. dan contact weer uit en accu even op "adem"laten komen, daarna de auto gewoon starten .

Typisch dat TS de problemen nu ondervind, het is s'nachts inmiddels weer en stuk kouder geworden.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb de volgende keuze gemaakt.

Wat ik vergeten ben te melden is dat ik een versterker heb die ook het nodige trekt als de radio aangaat.
Ik heb een nieuwe accu besteld en een vertragingsrelais die ik tussen de schakelvoeding zet van de radio, die kan ik inregelen op zeg naar 5 sec.
Hierdoor kan ik de auto starten waarbij de radio en versterker pas na de start aangaat.
Lijkt me de simpelste oplossing.

Jochem

Golden Member

Op 4 november 2019 19:26:41 schreef Shiptronic:
Typisch dat TS de problemen nu ondervind, het is s'nachts inmiddels weer en stuk kouder geworden.

TS zegt dat hij het probleem regelmatig ondervindt. Het is mij niet duidelijk of het pas recent is begonnen of al sinds de aanschaf een jaar geleden..?

Als het pas recent is op gaan treden is een slechte accu inderdaad een meer waarschijnlijke kandidaat (evt in combinatie met een niet-al-te-vergevingsgezinde radio).

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Op 4 november 2019 05:08:59 schreef fcapri:
... maar
je hoeft niet ver te rijden om je accu weer bij te laden. zelf een volledige lege accu is geladen op een 30-45min. dus al zou de accu 25% leeglopen door lang stil te staan, is die op 5-10min al bijgeladen bij het rijden.

Eerste ben ik het niet helemaal mee eens. Dit dacht ik ook, maar de praktijk wees anders uit.

Ooit een oude politie auto gekocht bij domeinen. Startte niet. Starthulp gekregen en met draaiende motor laatste zaken afgerond.
Ruim een uur naar huis gereden (Soesterberg naar voorbij Rotterdam, alles bij elkaar zeker 5 kwartier aan gestaan)
Volgende ochtend startte hij weer niet. Accu aan de lader gegooid, daarna geen problemen meer: accu heeft nog 3, 4, 5 jaar in de auto gezeten en is preventief vervangen.

100Ah accu, 140A dynamo.

We weten geen verbruik tijdens de rit, en wanneer levert die dynamo dan 140a? Misschien wel bij 6000rpm en dat rij je geen anderhalf uur.

Dus 'een uur rijden' zegt in de meeste gevallen niets.

en wat deed die lader? ik heb ooit een fiesta uit een veld gehaald, accu MORSDOOD, je moest zelf gas geven om die stationair draaiende te houden. onderweg verschillende keren stilgevallen doordat de toeren te laag kwamen en de ontsteking te weinig spanning kreeg. ik volgde met de pickup, dus ff bumper tegen bumper en weer ingang duwen.
http://fcapri.ddns.net/pics/voorfiesta.jpg

thuis 3dagen lang aan een desulfaterende lader gehangen, accu heeft het toen ook nog een paar jaar uit gehouden. was zo een calcium accu.
ik heb nu al verschillende keren autos met een lege accu gehad en meestal ga ik een toertje rijden. 15-20min in al voldoende om de auto al 2-3keer erna opnieuw te kunnen starten. daarna gaan we meestal eens boodschappen doen met de auto waardoor de accu dan ook vol geraakt. als ik die aan mij lader moet hangen (8A), dan moet die minstens een volle dag eraan hangen.

ik heb een voltmeter die ik in de sigaretteplug hang, heb is ook belangrijk dat je de verbruikers uitschakelt in de auto, anders zakt de laadpspanning teveel.
grootverbruikers zijn ruitenwissers, stoplichten, achteruitverwarming, verwarmingsaanjanger, koplampen. dus niet voor een rood licht op je rem blijven duwen enzo.
de spanning zakt al vlot van 14,4V naar 14,2 met enkel je stoplichten aan. verlichting er ook nog bij haal je al geen 14V meer.
ruitenwissers, verwarming er nog bij zit je al onder de 13,8V en dan stopt het snelladen ook al. zeker met een lege accu wil je geen stroom terughalen uit de accu.

bij normaal rijden met een auto, is je spanning rond de 14,2V en zit je accu in snellaadmodus. en dan heb je echt geen uur nodig om die vol te krijgen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

een startaccu wordt na starten met hulp gewoon met enige tientallen ampere geladen. dat kun je soms wel horen na een koude nacht, dan jankt de v snaar omdat de dynamo kort met veel vermogen bijlaad.

een accu blijft een chemisch iets, indicatoren erop zijn zeker niet even
betrouwbaar. een hoge Ri of los contact wat komt en gaat is niks abnormaals.

heb dat zelf ook gehad een tijd terug, af en toe kreeg m'n accu er na de zomer moeite mee. dat ging weer weken goed en ineens dan was het bijna niks meer. accu eruit gehaald, aan de dummyload gehangen, 15A erop en 1 cel begon te bruisen, Ri van die cel verhoogd dus, afgelopen ermee. meespelende factoren waren, koude, langer stilstaan ( zelfontlading ) en hoe lang van te voren het contact aanging voor het starten. net als hierboven al werd gezegd, interne opwarming helpt vaak met iets dergelijks wat nog niet helemaal gaar is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Normaal is auto-electronica ontworpen dat deze van 6 V tot c.a. 30 V kan werken. Daarmee zorg je namelijk dat bij hele lage temperaturen, hoge temperaturen en tijdens het starten de electronica zeker niet uitvalt. Waarschijnlijk valt de after-market radio al uit bij zo'n 9 a 10 V (als je daaronder wilt blijven werken moet je er namelijk wel serieus rekening mee houden in het ontwerp). De kans dat de spanning met een nieuwe accu minder ver inzakt waardoor je het probleem minder zult hebben is aanwezig, maar het is zeker niet de oplossing. De enige goede oplossingen zijn:
- Een radio van een gerenommeerd merk kopen (deze houden tijdens het ontwerp wel rekening met de boordspanning van de auto)
- Een buck-boost dc-dc converter aanschaffen met een input range vanaf 6V en een vaste uitgangsspanning van 12~14.5V.

@maus

Op 4 november 2019 05:08:59 schreef fcapri:
zelf een volledige lege accu is geladen op een 30-45min.

Hier reageerde ik op met:

Op 4 november 2019 22:43:39 schreef r-p:
[...]
Startte niet. Starthulp gekregen.... zeker 5 kwartier aan gestaan)
Volgende ochtend startte hij weer niet.

100Ah accu, 140A dynamo.

Dus volgens mij zijn we het niet oneens. De 140A quote is om duidelijk te maken dat de dynamo toch een heel eind had moeten kunnen komen (niet zwaar onderbemeten, dus geen 90A dynamo op een 300Ah batterij-bank zoals mijn camper), maar dus niet eens genoeg om de volgende dag te kunnen starten.

@fcapri:

Op 5 november 2019 05:17:13 schreef fcapri:
en wat deed die lader?

30V 10A labvoeding afgeregeld op 14,4V die er een dag opgestaan heeft.
Op zich ben ik het met je eens dat een accu snel weer bijlaadt maar met name je uitspraak over de lege accu behoefde in mijn optiek wat nuancering.

als je platen sulfateren, dan mag je spanning op de accu zetten, de stroom loopt er niet in. dit had ik ook met de fiesta.

mijn lader thuis is er eentje die gaat desulfateren (pieken geven) zodat er wel weer laadstroom gaat lopen. het hangt er dus vanaf wanneer de accu leeg liep.
als je de lichten laat aanstaan en de volgende ochtend start je de auto met starthulp, dan is je accu snel weer vol.
als die auto al een paar dagen met lege accu stond, dan krijg je er geen stroom meer in, ook na 1uur rijden niet.

vandaar mijn term dat in normale omstandigheden een originele dynamo zijn originele accu binnen het uur vol krijgt.
mijn capri met zijn 55Ah dynamo en een 76Ah accu (ipv de 44ah origineel) zal het ook niet volkrijgen op 1uur.
MAAR er zal genoeg inzitten om de volgende dag gewoon weer te kunnen starten

Shiptronic

Golden Member

Tja maar alle stroom gaat ook niet naar de acccu, als smorgens de verlichting de ruitverwarming en de kachelblower aanstaan , blijft er niet veel stroom meer over om te laden ;)

Aan de andere kant is starten maar een korte puls, dus dat is zo weer bij geladen, moet je langer starten dan en seconde of 3a4 dan zou ik mijn auto maar eens na laten kijken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik moet die niet laten nakijken, ik weet wat er scheelt. Lpg injector 1 lekt en gedurende de nacht vult de volledige inlaat zich met gas. Als de auto dan start, spuiten de benzine injectoren ook nog bij. Er is er geen zuurstof en ontbrandt op niet. Het duurt een paar tellen voor een er goed mengsel aangezogen wordt.
De injectoren vervangen kost meer dan de dagwaarde van de auto