Zwaardere accu?


Ik rijd tegenwoordig ook niet zoveel meer, heb daarom voor een zo groot mogelijke accu gekozen...
Da's 87Ah, groter past niet... ;) (standaard is 52Ah)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Als hij genoeg laadtijd krijgt is dat prima. Dan kun je tussen de ritten door langer stil staan.

Rij je consequent te weinig en korte stukken gaat een 10000ah accu zelfs een keer leeg.

hoelang heb je het probleem al, want je hebt de auto al 4jaar, maar de radio zit er pas een jaar in.

ik vermoed ook dat de radio zelf uitschakelt doordat de geschakelde spanning van het contactslot wegvalt bij het starten. (misschien omdat je auto vroeger na 5sec al starte en nu pas na 7 ofzo?)
de constante en geschakelde spanning zitten toch niet verwisseld? autofabrikanten volgen NIET allemaal dezelfde combinatie waardoor je bij de radio voor bepaalde merken de 2 moet wisselen.

wat ook kan is dat je laadsysteem aan het falen is. als de accu niet telkens opgeladen wordt, zal de accu het moeilijker en moeilijker krijgen om te starten, het wegvallen van de radio zou hier dan al een waarschuwing kunnen zijn.
ik had ook te pas en on te pas startproblemen en heb de accu ook gewisseld, echter na 3maand weer een dode accu. bleek ook mijn dynamo niet eens te zijn, maar de laadkabel tussen dynamo en starter die rot was.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/145925#highlight=volvo+v40

ga eens je spanningen meten van je accu:
1) als de auto nog niet gestart is maar voor je wil starten (zou rond 12,5V moeten zitten)
2) als de auto gestart is en de dynamo werkt (boven de 13,8V)
3) vlak voor je de auto gaat stil leggen nadat je een stuk hebt gereden (om de zien of het laadsysteem nog wel werkt als de auto goed warm staat)(nog steeds boven de 13,8V)

Op 4 november 2019 00:00:04 schreef maus0611:
Als hij genoeg laadtijd krijgt is dat prima. Dan kun je tussen de ritten door langer stil staan.

Rij je consequent te weinig en korte stukken gaat een 10000ah accu zelfs een keer leeg.

10000Ah zal wel heeel lang duren dan.
mijn oldtimer capri had origineel een 45Ah 360A accu zitten, die auto rijd heel weinig (meestal maar 1x per jaar naar een treffen omdat het de enige oldtimer met trekhaak was voor de caravan).
ik heb daar een grote diesel accu in gestoken van 76Ah 640A. die heeft meer capaciteit EN kan een hogere startstroom leveren. dus zelf met half lege accu heeft deze genoeg kracht om de motor nog te starten. dit was een accu van de sloop en heeft het meer dan 8jaar uitgehouden met telkens een jaar overbruggen ZONDER LADEN.

je hoeft niet ver te rijden om je accu weer bij te laden. zelf een volledige lege accu is geladen op een 30-45min. dus al zou de accu 25% leeglopen door lang stil te staan, is die op 5-10min al bijgeladen bij het rijden.
een grotere accu zal ook procentueel minder ontladen worden door het starten en daardoor ook veel langer meegaan. (stel dat je 3Ah nodig hebt om te starten, dan trek je een 30Ah accu telkens 10% leeg en een 90Ah accu slechts 3%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

https://www.winparts.nl/motordelen-toebehoren/accu/hyundai/i...18817.html

Wat zit er nu in ? Ik zie ze staan van 35 tot 60 AH

@FCapri
30-45 minuten lijkt me wat weinig
76AH accu met standaard dynamo 55A gaat richting 2 uur, ik reken dan 76AH/40A*1,15. Ik neem maar aan dat van de 55A ook nog een paar A voor de overige zaken in de auto worden gebruikt.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op 4 november 2019 08:24:33 (41%)]

Jochem

Golden Member

Dippen zal de spanning toch wel doen tijdens het starten. Als het "groene oog" op de accu nog aangeeft dat hij goed is, en je auto altijd prima start dan is vervangen eigenlijk gewoon zonde van geld en milieu.

Een goede radio kan tegen dit soort spanningsdips. Maar die Chinese aftermarket Android-dingen zijn nu juist op dit soort punten wat minder doordacht. Je bent ook niet de eerste op dit forum met juist dit probleem.

Wat je kunt doen is een schottky-diode in serie met je constante voedingslijn, en daar een dikke buffer-elco achter. Dimensionering is natuurlijk afhankelijk van het verbruik van de radio.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Op 4 november 2019 08:17:05 schreef Peter112:
https://www.winparts.nl/motordelen-toebehoren/accu/hyundai/i...18817.html

@FCapri
30-45 minuten lijkt me wat weinig
76AH accu met standaard dynamo 55A gaat richting 2 uur, ik reken dan 76AH/40A*1,15. Ik neem maar aan dat van de 55A ook nog een paar A voor de overige zaken in de auto worden gebruikt.

hoe kom je aan die 55A dynamo? mijn volvo v40 uit 1998 heeft minimaal 80A dynamo (ook 100 en 120A zijn beschikbaar). ik vind er GEEN lager dan 80A voor mijn auto. mijn accu is een 60Ah. die is binnen het uur opgeladen.

zelf voor mijn antiek golf dieseltje uit 1988 is er keuze uit een 65 of 90A dynamo. dus zelf daar was er geen 'standaard 55Ah dynamo" waar jij over spreekt.
de enigste auto waar enkel 55Ah dynamo beschikbaar voor zijn is mijn ford capri uit 1978. en die zijn accu is maar 44Ah dus ook binnen het uur opgeladen.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Golden Member

Op 4 november 2019 09:14:46 schreef Jochem:
Dippen zal de spanning toch wel doen tijdens het starten. Als het "groene oog" op de accu nog aangeeft dat hij goed is, en je auto altijd prima start dan is vervangen eigenlijk gewoon zonde van geld en milieu.

Een goede radio kan tegen dit soort spanningsdips. Maar die Chinese aftermarket Android-dingen zijn nu juist op dit soort punten wat minder doordacht. Je bent ook niet de eerste op dit forum met juist dit probleem.

Wat je kunt doen is een schottky-diode in serie met je constante voedingslijn, en daar een dikke buffer-elco achter. Dimensionering is natuurlijk afhankelijk van het verbruik van de radio.

Niet mee eens, mijn auto starte nog prima, maar gaf wel fout meldingen na een koude start. bleek toch de inwendige weerstand te laag geworden te zijn.

Als bij mij de spanning tijdens het starten onder de 9V komt is het bingo, het regent dan foutcodes over automaatbak, multimedia systeem e.d. module fouten.. Als ik dan na +/- 5 KM rijden de auto aan de kant zet, en hem opnieuw start is alles ok. nar een paar dagen analyseren en meten bleek de fout naar voren te komen als de spanning onder de 9V duikt 9aan het starteen was verder niets te hoeren en sloeg ook gelijk aan) Na het vervangen van de accu nooi meer een foutmelding gezien. Dus grote kans dat je accu op zijn eind loopt.

[EDIT] meten van de spanning heb ik gedaan met een Bluetooth OBD tester en een App op de telefoon, die maakt een mooi grafiekje van de accu spanning.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

idd, mijn LPG injector lekt een beetje, en als de auto een nacht heel stilgestaan moet ik wel 5-8sec doorstarten voor die aanslaat (hele inlaat vol LPG en de benzineinjectoren spuiten ook bij).

mijn goedkope aliexpress android radio doet het gewoon goed en valt niet uit

een gemiddelde auto accu gaat tussen de 5 en 8jaar mee afhankelijk hoe je ermee rijd (korte ritten, lange ritten) en hoeveel dagen die na elkaar stilstaat. de auto is 4jaar oud, hier versta ik dus ook uit dat die richting 5jaar gaat en dan kan een kleine accu wel ver op zijn einde lopen. zeker doordat het wat kouder wordt. veel kans dat bij de eerste vorstnacht de auto het niet doet de ochtend erna.

ik zou de accu op zen minst al eens laten testen met zo een zware accutester. doet een garage meestal gratis

[Bericht gewijzigd door fcapri op 4 november 2019 17:13:31 (49%)]

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

als je een vrij nieuwe auto hebt, is de cylindercompressie wel hoger, dat is het punt waar de startstroom hoog is. bij een motor die 4,5 ton op de klok heeft is die compressie ook minder, dus lagere startstroom.

oude blokken hebben ook meer ruimte tussen de onderdelen, de olielaag is dikker. nieuwe wagens hebben 5W30 oid olie, met koude dagen is het starten dan zwaarder, er is minder speling over en de olie is meer stroop..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Special Member

@fcapri: Een verzopen (of vergaste) motor kun je korter starten als je het gaspedaal bij het starten op de vloer houdt, maar neem aan dat je dat al wist.

@testman: meestal wel, maar je kan zo nu en dan eens een turbomotortje tegenkomen waarvan de compressie alsnog relatief laag is.

Ik ben sowieso nog wel blij met een oud 1,2 liter viercylindertje; makkelijk aan te duwen bij accu- of startmotorpanne.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Op 4 november 2019 17:45:39 schreef testman:...nieuwe wagens hebben 5W30 oid olie, met koude dagen is het starten dan zwaarder, er is minder speling over en de olie is meer stroop..

Die olie is juist waterdun, zeker de nog modernere 0W20.

dat bedoel ik, die nieuwe motoren hebben een veel dunnere oliefilm als oude motoren, nadeel is met koude dagen dat alles zwaarder start, het kan niet zoveel krimpen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jochem

Golden Member

Op 4 november 2019 16:55:58 schreef Shiptronic:
Niet mee eens, mijn auto starte nog prima, maar gaf wel fout meldingen na een koude start. bleek toch de inwendige weerstand te laag geworden te zijn.

Misschien ben ik wat kort door de bocht.
Maar was jouw accu ook maar 4 jaar? Ik vind dat niet overdreven oud namelijk. En het "groene oog" van jouw accu was nog netjes groen? Want dat geeft TS ook aan. En hij heeft geen foutmeldingen,... alleen een aftermarket Android radio die reboot bij het starten.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.
Shiptronic

Golden Member

Hoe oud de accu was weet ik niet, ik had hem (jag) nog maar 1/2 a 3/4 jaar, het fenomeen trad wel vaker op na mate het buiten kouder werd, oog was gewoon groen.

Een trick, voor het starten even de auto op contact zetten en even de verlichting vol op aan. Dat klinkt misschien gek, maar door even flink wat stroom uit de accu te trekken warmt deze op. dan contact weer uit en accu even op "adem"laten komen, daarna de auto gewoon starten .

Typisch dat TS de problemen nu ondervind, het is s'nachts inmiddels weer en stuk kouder geworden.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb de volgende keuze gemaakt.

Wat ik vergeten ben te melden is dat ik een versterker heb die ook het nodige trekt als de radio aangaat.
Ik heb een nieuwe accu besteld en een vertragingsrelais die ik tussen de schakelvoeding zet van de radio, die kan ik inregelen op zeg naar 5 sec.
Hierdoor kan ik de auto starten waarbij de radio en versterker pas na de start aangaat.
Lijkt me de simpelste oplossing.

Jochem

Golden Member

Op 4 november 2019 19:26:41 schreef Shiptronic:
Typisch dat TS de problemen nu ondervind, het is s'nachts inmiddels weer en stuk kouder geworden.

TS zegt dat hij het probleem regelmatig ondervindt. Het is mij niet duidelijk of het pas recent is begonnen of al sinds de aanschaf een jaar geleden..?

Als het pas recent is op gaan treden is een slechte accu inderdaad een meer waarschijnlijke kandidaat (evt in combinatie met een niet-al-te-vergevingsgezinde radio).

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Op 4 november 2019 05:08:59 schreef fcapri:
... maar
je hoeft niet ver te rijden om je accu weer bij te laden. zelf een volledige lege accu is geladen op een 30-45min. dus al zou de accu 25% leeglopen door lang stil te staan, is die op 5-10min al bijgeladen bij het rijden.

Eerste ben ik het niet helemaal mee eens. Dit dacht ik ook, maar de praktijk wees anders uit.

Ooit een oude politie auto gekocht bij domeinen. Startte niet. Starthulp gekregen en met draaiende motor laatste zaken afgerond.
Ruim een uur naar huis gereden (Soesterberg naar voorbij Rotterdam, alles bij elkaar zeker 5 kwartier aan gestaan)
Volgende ochtend startte hij weer niet. Accu aan de lader gegooid, daarna geen problemen meer: accu heeft nog 3, 4, 5 jaar in de auto gezeten en is preventief vervangen.

100Ah accu, 140A dynamo.

We weten geen verbruik tijdens de rit, en wanneer levert die dynamo dan 140a? Misschien wel bij 6000rpm en dat rij je geen anderhalf uur.

Dus 'een uur rijden' zegt in de meeste gevallen niets.

en wat deed die lader? ik heb ooit een fiesta uit een veld gehaald, accu MORSDOOD, je moest zelf gas geven om die stationair draaiende te houden. onderweg verschillende keren stilgevallen doordat de toeren te laag kwamen en de ontsteking te weinig spanning kreeg. ik volgde met de pickup, dus ff bumper tegen bumper en weer ingang duwen.
http://fcapri.ddns.net/pics/voorfiesta.jpg

thuis 3dagen lang aan een desulfaterende lader gehangen, accu heeft het toen ook nog een paar jaar uit gehouden. was zo een calcium accu.
ik heb nu al verschillende keren autos met een lege accu gehad en meestal ga ik een toertje rijden. 15-20min in al voldoende om de auto al 2-3keer erna opnieuw te kunnen starten. daarna gaan we meestal eens boodschappen doen met de auto waardoor de accu dan ook vol geraakt. als ik die aan mij lader moet hangen (8A), dan moet die minstens een volle dag eraan hangen.

ik heb een voltmeter die ik in de sigaretteplug hang, heb is ook belangrijk dat je de verbruikers uitschakelt in de auto, anders zakt de laadpspanning teveel.
grootverbruikers zijn ruitenwissers, stoplichten, achteruitverwarming, verwarmingsaanjanger, koplampen. dus niet voor een rood licht op je rem blijven duwen enzo.
de spanning zakt al vlot van 14,4V naar 14,2 met enkel je stoplichten aan. verlichting er ook nog bij haal je al geen 14V meer.
ruitenwissers, verwarming er nog bij zit je al onder de 13,8V en dan stopt het snelladen ook al. zeker met een lege accu wil je geen stroom terughalen uit de accu.

bij normaal rijden met een auto, is je spanning rond de 14,2V en zit je accu in snellaadmodus. en dan heb je echt geen uur nodig om die vol te krijgen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

een startaccu wordt na starten met hulp gewoon met enige tientallen ampere geladen. dat kun je soms wel horen na een koude nacht, dan jankt de v snaar omdat de dynamo kort met veel vermogen bijlaad.

een accu blijft een chemisch iets, indicatoren erop zijn zeker niet even
betrouwbaar. een hoge Ri of los contact wat komt en gaat is niks abnormaals.

heb dat zelf ook gehad een tijd terug, af en toe kreeg m'n accu er na de zomer moeite mee. dat ging weer weken goed en ineens dan was het bijna niks meer. accu eruit gehaald, aan de dummyload gehangen, 15A erop en 1 cel begon te bruisen, Ri van die cel verhoogd dus, afgelopen ermee. meespelende factoren waren, koude, langer stilstaan ( zelfontlading ) en hoe lang van te voren het contact aanging voor het starten. net als hierboven al werd gezegd, interne opwarming helpt vaak met iets dergelijks wat nog niet helemaal gaar is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Normaal is auto-electronica ontworpen dat deze van 6 V tot c.a. 30 V kan werken. Daarmee zorg je namelijk dat bij hele lage temperaturen, hoge temperaturen en tijdens het starten de electronica zeker niet uitvalt. Waarschijnlijk valt de after-market radio al uit bij zo'n 9 a 10 V (als je daaronder wilt blijven werken moet je er namelijk wel serieus rekening mee houden in het ontwerp). De kans dat de spanning met een nieuwe accu minder ver inzakt waardoor je het probleem minder zult hebben is aanwezig, maar het is zeker niet de oplossing. De enige goede oplossingen zijn:
- Een radio van een gerenommeerd merk kopen (deze houden tijdens het ontwerp wel rekening met de boordspanning van de auto)
- Een buck-boost dc-dc converter aanschaffen met een input range vanaf 6V en een vaste uitgangsspanning van 12~14.5V.

@maus

Op 4 november 2019 05:08:59 schreef fcapri:
zelf een volledige lege accu is geladen op een 30-45min.

Hier reageerde ik op met:

Op 4 november 2019 22:43:39 schreef r-p:
[...]
Startte niet. Starthulp gekregen.... zeker 5 kwartier aan gestaan)
Volgende ochtend startte hij weer niet.

100Ah accu, 140A dynamo.

Dus volgens mij zijn we het niet oneens. De 140A quote is om duidelijk te maken dat de dynamo toch een heel eind had moeten kunnen komen (niet zwaar onderbemeten, dus geen 90A dynamo op een 300Ah batterij-bank zoals mijn camper), maar dus niet eens genoeg om de volgende dag te kunnen starten.

@fcapri:

Op 5 november 2019 05:17:13 schreef fcapri:
en wat deed die lader?

30V 10A labvoeding afgeregeld op 14,4V die er een dag opgestaan heeft.
Op zich ben ik het met je eens dat een accu snel weer bijlaadt maar met name je uitspraak over de lege accu behoefde in mijn optiek wat nuancering.

als je platen sulfateren, dan mag je spanning op de accu zetten, de stroom loopt er niet in. dit had ik ook met de fiesta.

mijn lader thuis is er eentje die gaat desulfateren (pieken geven) zodat er wel weer laadstroom gaat lopen. het hangt er dus vanaf wanneer de accu leeg liep.
als je de lichten laat aanstaan en de volgende ochtend start je de auto met starthulp, dan is je accu snel weer vol.
als die auto al een paar dagen met lege accu stond, dan krijg je er geen stroom meer in, ook na 1uur rijden niet.

vandaar mijn term dat in normale omstandigheden een originele dynamo zijn originele accu binnen het uur vol krijgt.
mijn capri met zijn 55Ah dynamo en een 76Ah accu (ipv de 44ah origineel) zal het ook niet volkrijgen op 1uur.
MAAR er zal genoeg inzitten om de volgende dag gewoon weer te kunnen starten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Golden Member

Tja maar alle stroom gaat ook niet naar de acccu, als smorgens de verlichting de ruitverwarming en de kachelblower aanstaan , blijft er niet veel stroom meer over om te laden ;)

Aan de andere kant is starten maar een korte puls, dus dat is zo weer bij geladen, moet je langer starten dan en seconde of 3a4 dan zou ik mijn auto maar eens na laten kijken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik moet die niet laten nakijken, ik weet wat er scheelt. Lpg injector 1 lekt en gedurende de nacht vult de volledige inlaat zich met gas. Als de auto dan start, spuiten de benzine injectoren ook nog bij. Er is er geen zuurstof en ontbrandt op niet. Het duurt een paar tellen voor een er goed mengsel aangezogen wordt.
De injectoren vervangen kost meer dan de dagwaarde van de auto

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken