[offtopic] waarschuwing salderingsfout zonnepanelen

Misschien niet zo relevant aangezien het slechts zijdelings met elektronica te maken heeft, dus ik zou een slotje prima begrijpen, maar een waarschuwing voor het geval anderen in dezelfde situatie zitten:

Eneco geloofde mijn netto teruglevering niet en het heeft een hele poos geduurd, met o.a. nogmaals meterstanden opgeven in februari ipv oktober voordat ze alles correct hadden berekend over 2017-2018.

Na flink, lees heel flink puzzelen op wat ze nu weer allemaal aan het toveren waren met de nieuwe 2018-2019 rekening, zijn we erachtergekomen dat ze niet alleen met oktober 2018 en oktober 2019 rekenen, maar vanwege de wisselende prijzen, ook februari erin hebben gegooid.

Laten we nu van oktober tot februari netto verbruikt hebben (in de winter doen ook mijn panelen niet zo veel). Dus die prijs rekenen ze.
Rest van het jaar is dit ruimschoots goedgemaakt: netto 1553kWh teruggeleverd, dus worden bovenstaande kosten weer netjes gesaldeerd.

MAAR.... de energiebelasting en BTW worden NIET gesaldeerd. DIe hebben we dus gewoon betaald van oktober tot februari...
Energiebelasting en kale prijs staat op verschillende bladen, dus zo kunnen ze de één salderen terwijl de andere gewoon berekend wordt.

Tip: Zo snel mogelijk weg bij eneco. Ze foefelen met de factuur zodat ze je zo veel mogelijk geld afhandig maken.

Bij mij was door "plots minder gas te gaan gebruiken" tegelijk met "laatste opname" na een paar jaar extrapoleren de eindstand van een jaar VOOR de geschatte eindstand van een jaar eerder. Dan brengen ze je 100000 kuub te veel in rekening. Dan foefelen ze wat en moet je 3000 euro bijbetalen. Dat vond ik wat veel en heb geklaagd. En: "Die factuur kan niet kloppen, kunnen jullie gewoon een hele nieuwe factuur maken?" wordt niet naar geluisterd. Dus krijg je een correctie waarbij ik niet kan volgen of ze het nu wel goed gedaan hebben. Maar 1 ding weet ik zeker. Het verschil had ongeveer 100000 kuub gas moeten zijn (EUR 50k) en dat was het niet.

Ze foefelen met de factuur om je zo veel mogelijk te laten betalen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Had ik maar naar je geluisterd rew...

Zucht... weer ruzie met Eneco. Elk jaar hetzelfde gezemel.

Elk jaar trekken ze onze meterstanden weer in twijfel en willen ze een foto. Al vaker braaf gedaan maar we zijn het zo moe...

En elk jaar krijgen we weer te horen dat we de zonnepanelen aan moeten melden. Dat heb ik jaren geleden al gedaan, weliswaar onder protest omdat de betreffende site destijds vol stond met taalfouten. (Niet bepaald vertrouwenwekkend voor een officiële site waar zogenaamd alle energiebedrijven in samenwerken.)
En als we dat vermelden, zeggen ze: "oh ja, dat kunnen we zien". Waarom zeg je dan eerst dat we het moeten doen???
Dan geneuzel dat de meterstanden gecontroleerd moeten worden elke 3 jaar (is 10 maanden geleden nog iemand voor aan de deur geweest die uiteraard alle medewerking heeft gekregen). "Oh ja, er is iemand in december nog langsgeweest".

En gezien bovenstaande perikelen, zitten we er niet op te wachten dat ze verschillende meterstanden van ons krijgen (een foto zal weer andere getallen laten zien dan we vorige maand hebben doorgegeven) want ze hebben al bewezen er een zooitje van te maken.
Ze (de webpagina van Eneco) vragen nota bene tijdens het invullen of de standen wel kloppen, vraag DAN om een foto mee te sturen...

Telefonisch proberen te regelen, eerst werd beweerd dat we geen meterstanden hadden doorgegeven (mailbevestiging van Eneco gehad met 'bedankt voor het doorgeven van de meterstanden' en daar worden de meterstanden ook expliciet in vermeld/herhaald |:( |:( |:( ). En vervolgens wordt klokslag half zes (iirc) werd gewoon de verbinding verbroken.
Vandaag weer een half uur aan de telefoon en wederom voorgesteld dat ze maar langs komen als ze ons weigeren te geloven.

We zullen uiteindelijk wel weer door de knieën gaan... Mopper, mopper...

Jij zal vast niet het enige slachtoffer van Eneco zijn.
Als ik jou was zou ik contact opnemen met Kassa en/of Consumentenbond.
En rew's advies opvolgen. Weg bij die knoeiers, maar wel op een gunstiger moment.

Gewoon alle betalingen storneren, komt er vanzelf iemand langs of een afsluitingsbrief, dan heb je nog 10 dagen de tijd.
Zolang er geen rechtzaak is/komt, niks betalen laat ze maar schreeuwen en dreigen. Juridisch kunnen ze echt niks tot er een rechtzaak komt en er een uitspraak is. Dat weten deurwaarders verdomde goed maar het is allemaal bluf wat die gasten doen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

als energieboeren een busje vol mensen in een wijk dumpen om de deuren langs te gaan om energiecontracten te verkopen zegt dat al genoeg, als er winst zat opzit om dat volk nog te betalen klopt het niet. zal met de huidige prijzen al genoeg opgelicht gaan worden, let maar op.

eneco heeft van de acm vandaag al op zn mieter gehad vanwege het niet aanbieden van variabele contracten..

https://www.nu.nl/economie/6166692/eneco-en-vattenfall-bieden-variabel…

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Laat een slimme meter plaatsen, dan hebben ze de standen aan hun vingertippen. Werkt je nachttarief ook weer.

Ja, ik heb het topic nog even opgezocht.. :+

De vraag is of je met het nachttarief veel opschiet. Het voordeel is tegenwoordig heel gering.
Mijn huidige contract loopt half volgend jaar af en ik denk er over om dan van dubbeltarief over te gaan op enkeltarief.

Een voordeel met dubbel tarief dat ik niet zag aankomen met terug levering is dat je met zonnepanelen bijna altijd tegen hoog tarief terug levert.
Dat is netto nog best gunstig.

Op 8 november 2021 20:58:23 schreef mvdk:
Laat een slimme meter plaatsen, dan hebben ze de standen aan hun vingertippen. Werkt je nachttarief ook weer.

Ja, ik heb het topic nog even opgezocht.. :+

Dat mag, tegelijk met omzetten naar 3 fasen. Maar alles gaat bij mij niet zo snel* en ik wil eerst alle voorbereidingen daarvoor klaarhebben voordat ik het aanvraag (en dan vervolgens 9 maanden moet wachten?).

* gebrekkig energieniveau door ziekte en mindere concentratie die ik toeschrijf aan 'chemo-brain', maar kan ook gewoon ouderdom zijn (jaargang 1970)

Op 8 november 2021 22:03:51 schreef A vd Linden:
Een voordeel met dubbel tarief dat ik niet zag aankomen met terug levering is dat je met zonnepanelen bijna altijd tegen hoog tarief terug levert.
Dat is netto nog best gunstig.

Weekend is daltarief.

vergeten

Golden Member

Op 8 november 2021 22:03:51 schreef A vd Linden:
Een voordeel met dubbel tarief dat ik niet zag aankomen met terug levering is dat je met zonnepanelen bijna altijd tegen hoog tarief terug levert.
Dat is netto nog best gunstig.

Behalve in het weekeinde en op (doordeweekse)feestdagen, alles samen toch meer dan 104 dagen komt neer op minstens 28,5 % van je jaaropbrengst!
Dat is niet "bijna" volgens mij!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Het hangt ook van je energieleverancier af.

Bij mij (energie-direct) wordt de teruggeleverde stroom gesaldeerd tegen normaal-tarief, ongeacht van het moment van opwekken. Pas nadat het normaaltarief saldo op nul komt, wordt het restant zonnestroom verrekend tegen dal-tarief.

Maar dat verschilt per leverancier. Zie:
https://www.energieleveranciers.nl/blog/energie-terugleveren-dubbele-m…