Bestellingen uit China duren (momenteel) lang ?


ritmeester

Golden Member

Op 6 december 2019 18:29:53 schreef 60204:
Je pakket is mss rechtstreeks "geleverd" bij het afhaalpunt? Meerdere posts getuigen over deze praktijk.

Het is al een jaar of meer zo dat pakket waar een handtekening voor nodig is wordt afgeleverd op het PostNL punt. (aangetekend óf met track and trace)

Je krijgt daar sowieso het bekende briefkaartje van in je thuisbrievenbus.

Natuurlijk kan er soms wat fout gaan hierin maar geloof mij, dit is zeer zeldzaam.

De meeste fouten liggen dan ook achter de brievenbus. Bijvoorbeeld:Je krijgt een los pakket met folders en raapt bij thuiskomst alles bij elkaar en daarbij zit ook dat kaartje van PostNL. En dan maar klagen dat dat er geen bericht is verstuurd.

I love it when a plan comes together !
RAAF12

Golden Member

Op 6 december 2019 18:56:21 schreef ritmeester:
[...]
Het is al een jaar of meer zo dat pakket waar een handtekening voor nodig is wordt afgeleverd op het PostNL punt. (aangetekend óf met track and trace)
Je krijgt daar sowieso het bekende briefkaartje van in je thuisbrievenbus.

Hier niet. Als ik opgeef dat het naar een afhaallocatie moet gaan ze geen briefje door de bus gooien. Als er niet getekend hoeft te worden leveren ze het bij de buren af als ik niet thuis ben. En brievenbus zendingen van ome ali worden ook gewoon bezorgd. Ik heb geen verdwenen posts of andere ellende O-)

Ledlover

Golden Member

Ik probeerde laatst iets te bezorgen bij iemand die niet thuis was. Briefje in de bus, pakje bij pakketpunt op 200m afstand.

Anderhalve week later krijg ik het pakje weer in m'n postzak met sticker 'NIET AFGEHAALD - RETOUR AFZENDER'. Het afzender-adres was in chinees gedrukt waardoor de sorteermachines 'm blijkbaar terug probeerden te sturen naar het enige leesbare adres wat er op stond, dus dat van de geadresseerde.

Nougoed, toch nog effe m'n best er voor gedaan, weer aangebeld, persoon was weer niet thuis. Gelukkig zetten de chinezen jouw telefoonnummer vaak op het pakje. Gebeld, geadresseerde zou later in de middag weer thuis zijn, en dus heb ik het pakje aan het eind van m'n ronde succesvol bezorgd.

Waarom hadden ze 'm nou niet afgehaald? 'Oh, ik dacht dat ik 'm al had opgehaald, ik heb pas nog een pakketje daar opgehaald'.

User error 8)7 en ik gok er op dat het stiekem best vaak gebeurt.

Overigens heb ik al vaker moeten bellen naar het telefoonnummer bij het adres, want mensen typen regelmatig hun huisnummer niet goed in, en bezorgen op naam gaat nu eenmaal niet...

Sine

Moderator

Daar is die postnl app weer heel handig voor. Daar staat meteen in of je wat moet ophalen of niet.
Of dat het bij de buren gedumpt is.

Dat lijkt de laatste maanden steeds beter te gaan functioneren.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Op 6 december 2019 23:12:01 schreef Ledlover:
Ik probeerde laatst iets te bezorgen bij iemand die niet thuis was. Briefje in de bus, pakje bij pakketpunt op 200m afstand.

Anderhalve week later krijg ik het pakje weer in m'n postzak met sticker 'NIET AFGEHAALD - RETOUR AFZENDER'. Het afzender-adres was in chinees gedrukt waardoor de sorteermachines 'm blijkbaar terug probeerden te sturen naar het enige leesbare adres wat er op stond, dus dat van de geadresseerde.

Nougoed, toch nog effe m'n best er voor gedaan, weer aangebeld, persoon was weer niet thuis. Gelukkig zetten de chinezen jouw telefoonnummer vaak op het pakje. Gebeld, geadresseerde zou later in de middag weer thuis zijn, en dus heb ik het pakje aan het eind van m'n ronde succesvol bezorgd.

Waarom hadden ze 'm nou niet afgehaald? 'Oh, ik dacht dat ik 'm al had opgehaald, ik heb pas nog een pakketje daar opgehaald'.

User error 8)7 en ik gok er op dat het stiekem best vaak gebeurt.

Overigens heb ik al vaker moeten bellen naar het telefoonnummer bij het adres, want mensen typen regelmatig hun huisnummer niet goed in, en bezorgen op naam gaat nu eenmaal niet...

Ik zou nu graag eens een paar positieve ervaringen geven. (Belgische ervaringen)!

Laatst verwachten we een pakketje uit CN, zou donderdag geleverd worden door DPD, niemand gezien. 's avonds een mailtje, vrijdag levering. Niemand gezien,... Zondag stopt er een wagen voor mijn huis, (valt wel op, heb in een kilometer 1 buur). De bezorger heeft, in z'n vrije tijd, samen met z'n vrouw een rit van 45 min gemaakt omdat het computersysteem van zijn firma hem niet toeliet om naar ons adres te rijden tijdens z'n ronde.
Met leveringen van PostNL heb ik (in België) alleen maar goede ervaringen. Mailtje, zo laat gaan we er zijn... Klopt op tien minuten na.
Bpost, hmm, dat valt tegen. Dit zal een typisch fenomeen zijn denk ik? Staatsbedrijven kunnen zich in het thuisland wat meer veroorloven...

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
maartenbakker

Golden Member

Op 6 december 2019 23:12:01 schreef Ledlover:
Overigens heb ik al vaker moeten bellen naar het telefoonnummer bij het adres, want mensen typen regelmatig hun huisnummer niet goed in, en bezorgen op naam gaat nu eenmaal niet...

Tijdens mijn korte carriere als koerier van drukwerk, was opbellen bij niet thuis of om een bezorgmoment af te spreken, gebruikelijk. Alleen ik reed voor een klein Belgisch bedrijf. Bij PostNL geldt opbellen denk ik als "above en beyond"? Gezien de Chinese vraag om het nummer er standaard op te zetten, vermoed ik dat er veel meer bezorgdiensten zijn die wel standaard opbellen.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

mij hebben ze nog nooit gebeld voor packetten af te leveren.
enkel websites als bol.com heb ik al eens aan de lijn gehad, maar dan zo een centraal calldesk om te laten weten dat de vrachtwagen onderweg was.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
mel

Golden Member

Reichelt is ook weer eens langzaam.Zou dat door de feestdagen komen, of omdat ze in Duitsland op vrijdagmiddag niet werken? Of de inklaring duurt lang, kan natuurlijk ook.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

al jaren pakjes zonder problemen hier in Belgiê, nog nooit bijbetaald. Onlangs Lenovo levering, geleverd en getekend door totaal onbekende. Bleek uiteindelijk onze buurvrouw te zijn van Afghaanse afkomst en naam dus niet bekend. Einde goed al goed.

Op 6 december 2019 17:51:00 schreef RazeR:
Want de track en trace zegt dat het is afgeleverd. Denk dat de kans dan ook klein is dat ik mijn geld terug kan krijgen via een dispute bij Aliexpress. En klagen bij PostNL kan alleen de afzender.

Ik heb ook zoiets gehad. 300 euro teruggehad van Aliexpress.

Geleerde lessen....
* laat je door postNL niet afschepen dat je nog een paar dagen afwacht.
* Ga meteen met POSTNL in gesprek en documenteer dat. Liefst schriftelijk dus.
* Vraag de afzender HERHAALDELIJK om het onderzoeksproces bij postnl in gang te zetten.

Op 7 december 2019 09:37:38 schreef mel:
... in Duitsland ... Of de inklaring duurt lang, kan natuurlijk ook.

De afspraak van "Shengen" is dat er binnen EU GEEN grenscontrole meer MAG plaatsvinden. Dus van duitsland naar NL of BE kan eigenlijk geen douane aan te pas komen.

[Bericht gewijzigd door rew op 7 december 2019 10:57:05 (21%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Dan hebben ze gewoon een paar vrije dagen :P
We wachten het maar af.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Ledlover

Golden Member

Op 7 december 2019 00:12:18 schreef maartenbakker:
[...]Tijdens mijn korte carriere als koerier van drukwerk, was opbellen bij niet thuis of om een bezorgmoment af te spreken, gebruikelijk. Alleen ik reed voor een klein Belgisch bedrijf. Bij PostNL geldt opbellen denk ik als "above en beyond"? Gezien de Chinese vraag om het nummer er standaard op te zetten, vermoed ik dat er veel meer bezorgdiensten zijn die wel standaard opbellen.

Een koerier en een postbezorger op de fiets zijn nogal verschillende beroepen. Briefpost is een massa-operatie. Je hebt 300 tot 700 adressen per dag, routes staan vast voor de beste efficientie. In één wijk liep ik grofweg een halve vierdaagse per week. Momenteel gelukkig wat minder, sommige wijken zijn echt loodzwaar.

Voor de niet passende pakjes kan je dus niet echt een individuele behandeling gaan geven, dan ben je aan 1 pakje net zoveel tijd kwijt, als waar je normaal een halve of hele straat in kan lopen.

Soms kan je je die tijd veroorloven, soms niet. Tot nu toe heb ik nooit klachten gehad van de baas, als ik een kwartier langer doe over een route van een uur omdat ik een paar pakjes had die niet pasten en die ik bij de buren wilde afleveren ipv bij het pakketpunt.

Maar dat levert het land wel weer duurdere postzegels op, want we worden per uur betaald. Extra moeite = extra kosten.

Op 7 december 2019 11:51:52 schreef Ledlover:
Voor de niet passende pakjes kan je dus niet echt een individuele behandeling gaan geven, dan ben je aan 1 pakje net zoveel tijd kwijt, als waar je normaal een halve of hele straat in kan lopen.

Toen ik gisteren naar huis ging stond mijn postbezorgster gisteren voor de deur te zwaaien met een pakketje die niet in de brievenbus paste. Ze had iets van 3 pakketjes voor mij. 1 moest ze scannen als afgeleverd, de rest niet (ook de grote die niet paste niet).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Op 7 december 2019 11:51:52 schreef Ledlover:
[...]

Een koerier en een postbezorger op de fiets zijn nogal verschillende beroepen. Briefpost is een massa-operatie. Je hebt 300 tot 700 adressen per dag, routes staan vast voor de beste efficientie. In één wijk liep ik grofweg een halve vierdaagse per week. Momenteel gelukkig wat minder, sommige wijken zijn echt loodzwaar.

Voor de niet passende pakjes kan je dus niet echt een individuele behandeling gaan geven, dan ben je aan 1 pakje net zoveel tijd kwijt, als waar je normaal een halve of hele straat in kan lopen.

Soms kan je je die tijd veroorloven, soms niet. Tot nu toe heb ik nooit klachten gehad van de baas, als ik een kwartier langer doe over een route van een uur omdat ik een paar pakjes had die niet pasten en die ik bij de buren wilde afleveren ipv bij het pakketpunt.

Maar dat levert het land wel weer duurdere postzegels op, want we worden per uur betaald. Extra moeite = extra kosten.

Ah, ik had het stukje op de fiets even gemist. Gaan Chinapakjes doorgaans gewoon met de postbode mee dan?

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Poststukken die binnen 32x270x370 mm passen mogen volgens internationale regels met de briefpost mee. Daar gaat men in china wel eens soepel mee om zodat de nederlandse brieven-bezorgers dus met poststukken geconfronteerd worden die met geen mogelijkheid door de brievenbus passen. Of PostNL doet het zelf bewust fout dat ze pakketjes onder het mom van " je ziet maar hoe je het in de brievenbus frut" met de brieven-bezorgers meegeeft.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 7 december 2019 21:53:55 schreef rew:
Poststukken die binnen 32x270x370 mm passen mogen volgens internationale regels met de briefpost mee. Daar gaat men in china wel eens soepel mee om zodat de nederlandse brieven-bezorgers dus met poststukken geconfronteerd worden die met geen mogelijkheid door de brievenbus passen. Of PostNL doet het zelf bewust fout dat ze pakketjes onder het mom van " je ziet maar hoe je het in de brievenbus frut" met de brieven-bezorgers meegeeft.

Vraag me altijd af hoe dit is ontstaan, en waarom alleen deze uitzondering met pakjes uit Azie. Puur bedrijfsmatig gezien lijkt het absurd om gratis van je eigen regels af te wijken. En qua concurentie is het ook vreemd, want in de EU kan je als ondernemer denk ik niet op dezelfde manier versturen naar NL.

Hoe zit dat eigenlijk met post in België en Duitsland, hebben die ook van deze grote gratis verzending brievenbus pakjes uit Azie ?

bprosman

Golden Member

Ah, ik had het stukje op de fiets even gemist. Gaan Chinapakjes doorgaans gewoon met de postbode mee dan?

Volgens mij maakt PostNL die sortering. Pakjes die door de brievenbus passen komen met de postbezorger andere , de grotere met de pakjesdienst.
Soms zit er inderdaad wel eens een twijfelgeval tussen dan belt de postbode aan.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 8 december 2019 07:48:19 schreef RickD007:
[...]

Hoe zit dat eigenlijk met post in België en Duitsland, hebben die ook van deze grote gratis verzending brievenbus pakjes uit Azie ?

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&&...5790722308

Edit, foutje: dit betreft nationale post.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Ja, de belgische post is 1 van de weinigen die zich niet aan de internationale regels houden. Omdat de max maten kleiner zijn dan internationaal, gaat jullie uitgaande post gewoon goed. Dat voldoet aan de internationale specs. Maar omgekeerd: Ik kan een brievenbus pakje hier in NL op de post doen en jullie post moet dat dan toch kunnen bezorgen. Dus waarom niet de definitie oprekken? Ik heb het hierboven "from memory" gedaan, zojuist opgezocht: PostNL hanteert: 380x265x32 als max maat voor de brievenbuspakketten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het spijt me, maar daar kan ik ook niet veel aan doen.
De bevoegde minister zit nog altijd in een overgangsregering en het ziet er naar uit dat dit nog even het geval zal zijn.
Zodra er een nieuwe regering zetelt, zal ik hem, of haar, eens een mailtje sturen. O-)

Mvg

Bart.

(Nu niet boos reageren aub, ik wou het voor een zondagmorgen even wat (k)luchtig houden)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
RAAF12

Golden Member

Pakketprobleem is van iedereen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 9 december 2019 19:58:11 (10%)]

ritmeester

Golden Member

Pakketjes uit China tot aan het schoenendoos formaat waarvoor je moet tekenen (Track and Trace tot aangetekend) worden altijd bezorgd op het afhaalpunt. Je wordt op de hoogte gehouden door middel van een fotokaart in je brievenbus. (althans, zo moet het werken)

I love it when a plan comes together !

Hier al diverse pakjes gehad aan de deur, die kleiner zijn dan een schoenendoos.

Sine

Moderator

Jep, met ali shipping gewoon tot aan de deur

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.
RAAF12

Golden Member

Nou bij mij proppen ze wel door de brievenbus :-). Hierboven nog een artikel van vandaag in de Telegier. Lag in het koffiehuis café in de buurt. Normaliter mijdt ik dat journaille als de peste. Of de plaie, whatever. Slechts 5% kiest voor zichzelf een afhaalpunt.