Bestellingen uit China duren (momenteel) lang ?


Ja, de belgische post is 1 van de weinigen die zich niet aan de internationale regels houden. Omdat de max maten kleiner zijn dan internationaal, gaat jullie uitgaande post gewoon goed. Dat voldoet aan de internationale specs. Maar omgekeerd: Ik kan een brievenbus pakje hier in NL op de post doen en jullie post moet dat dan toch kunnen bezorgen. Dus waarom niet de definitie oprekken? Ik heb het hierboven "from memory" gedaan, zojuist opgezocht: PostNL hanteert: 380x265x32 als max maat voor de brievenbuspakketten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het spijt me, maar daar kan ik ook niet veel aan doen.
De bevoegde minister zit nog altijd in een overgangsregering en het ziet er naar uit dat dit nog even het geval zal zijn.
Zodra er een nieuwe regering zetelt, zal ik hem, of haar, eens een mailtje sturen. O-)

Mvg

Bart.

(Nu niet boos reageren aub, ik wou het voor een zondagmorgen even wat (k)luchtig houden)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
RAAF12

Golden Member

Pakketprobleem is van iedereen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 9 december 2019 19:58:11 (10%)]

ritmeester

Golden Member

Pakketjes uit China tot aan het schoenendoos formaat waarvoor je moet tekenen (Track and Trace tot aangetekend) worden altijd bezorgd op het afhaalpunt. Je wordt op de hoogte gehouden door middel van een fotokaart in je brievenbus. (althans, zo moet het werken)

I love it when a plan comes together !

Hier al diverse pakjes gehad aan de deur, die kleiner zijn dan een schoenendoos.

Sine

Moderator

Jep, met ali shipping gewoon tot aan de deur

RAAF12

Golden Member

Nou bij mij proppen ze wel door de brievenbus :-). Hierboven nog een artikel van vandaag in de Telegier. Lag in het koffiehuis café in de buurt. Normaliter mijdt ik dat journaille als de peste. Of de plaie, whatever. Slechts 5% kiest voor zichzelf een afhaalpunt.

Op 9 december 2019 19:48:19 schreef Sine:
Jep, met ali shipping gewoon tot aan de deur

Ik heb laatst drie zendingen moeten afhalen die ik bij Ali besteld had.

Ali biedt voor haar verkopers "aliexpress standard shipping", dat afhankelijk van waarde gewicht en formaat bepaalde keuzes maakt kwa verzendmethode. En voor die bepaalde maten komt het dus op "direct-to-retail" bij postnl terecht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zendingen uit China worden hier 'random' of aangeboden, of indirect aangeboden middels zo'n ophaalbewijs met foto van de adressticker. Ik heb hier qua pakket of pakketgrootte nooit echt een rode draad in kunnen ontdekken.

Zo heb ik ooit inktjet inkt besteld wat 2 maanden onderweg is geweest omdat het een ADR (gevaarlijke stoffen) zending werd die via een luchthaven in Zweden en vervolgens via wegtransport naar Nederland door PostNL werd aangeboden.
Ca. 1 jaar later bestel ik dezelfde inkt en deze komt via ChinaPost met 2 weken op de deurmat. Niks ADR, niks afwijkende verscheping, linea directa.

Momenteel wacht ik al even op een zending welke om vage redenen door de Chinese douane is geweigerd en teruggestuurd naar de verkoper. De verkoper op zijn beurt zou volgens eigen zeggen 'mensen bij de post kennen' en de zending alsnog verzonden gekregen hebben met een nieuw T&T nummer.
Resumerend wacht ik al weken op deze zending en zit ik inmiddels ook midden tussen de drukke decembermaand waarin er altijd flink meer wordt besteld.

Nog een leuke vandaag. Dit keer een binnenlandse zending - een H&M Fashion Pack. Plastic zakjes waarin de kleding verstuurd wordt. Ze zijn bewust dikker dan de brievenbusopening, omdat de bedenker er van uit is gegaan dat kleding altijd samen te drukken is zodat het alsnog door de bus kan. Officieel is het dus brievenbuspost.

Werkt normaal ook prima, tot ze die pakjes volledig vullen met flinke jeans (of iets anders dat zo dik en massief aanvoelt, zoals doosjes met mode-accessoires) die niet platgedrukt kunnen worden...

Tsja, dan sta je dus alweer 5 minuten voor één pakketje te rommelen. Toch even platmaken proberen. Past écht niet. Aanbellen. Wachten, en nét effe dat minuutje extra omdat het een ouderenflat is en die mensen soms wat meer tijd nodig hebben om naar de deur te komen. Niet thuis. Buren proberen? Hmm, toch maar niet, want dan ben ik weer 5 minuten kwijt aan het wachten tot ze beneden zijn (als ze al thuis zijn), beter naar het pakketpunt zodat ik nog wat marge heb voor de rest van de pakketjes en brieven...

En zo eindigt het o zo handige brievenbuspakje wat bezorgd kan worden als je niet thuis bent, toch nog op het pakketpunt wat natuurlijk nét gesloten is op het moment dat je van je werk komt.

Oh, en vandaag bezorgde ik 1 van de +- 300 brieven verkeerd. Kwam er achter op het moment dat ie door de gleuf gleed... Nouja, dan maar een excuusbriefje er achteraan, niets meer aan te doen. Dat gebeurt ook, helaas :P

ritmeester

Golden Member

Ik had twee PCB modules besteld in China. De totale kosten en invoer hieronder.
PostNL / Douane doet het volgende:

Totale bestelkosten USD 31,32 inclusief free shipping
Wordt terug gerekend naar EUR 28,32 als Douanewaarde

Omdat de Douanewaarde EUR 6,32 hoger ligt dan de toegestaande EUR 22.- moet ik in totaal EUR 18,95 bijbetalen.

Volgende keer doe ik gewoon twee orders van hetzelfde product :-)

I love it when a plan comes together !

Voor het eerst in mijn bestelcarriere twee weken geleden ook zoiets meegemaakt met de douane (zelfde bedrag). Wellicht zijn de douanecontroles wat beter/frequenter geworden?

Het gaat er om wat ze opgeven. Voor de douane hier is er gewoon 100% controle. Dwz. Postnl of DHL moet aangifte doen van wat er op de verpakking staat. Douane kan steekproeven doen of dat bedrag op de verpakking klopt en/of pakketten die als "geen waarde" zijn aangegeven dat inderdaad zijn.

De grap is alleen dat de chinezen weten dat ze mensen niet blij maken met de extra kosten bij invoer. Die willen wel eens met jou kosten in het achterhoofd een wat lagere waarde opgeven dan wat je in werkelijkheid moest betalen.

Als je EUR 28.32 moest betalen, dan loont het om ze te vragen de waarde als EUR 21.32 op te geven + EUR 9, - shipping. ($22 + $10 shipping o.i.d.). Nauwelijks gelogen, maar geen invoerkosten....

ALS er scherpere controle is, dan is dat in het "verweg" deel: In china wordt er dan scherper op toegezien dat de werkelijke waarde vermeld wordt. Waarom ze daar die controle zouden doen: Ik weet het niet. Mogelijk moeten zij toch nog steeds BTW afdragen op uitgevoerde goederen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Op 10 december 2019 17:26:41 schreef Ledlover:
Aanbellen. Wachten, en nét effe dat minuutje extra omdat het een ouderenflat is en die mensen soms wat meer tijd nodig hebben om naar de deur te komen.

Ik heb het regelmatig, dan ben ik op zolder bezig, dan gaat de bel, en eer ik dan beneden ben ,is er niemand meer in velden of wegen te bespeuren...En niet iedereen staat achter de deur te wachten op de postbode..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@ rew : 2 opmerkingen
1) de Chinees had zonder het te vragen de waarde van het pakket ongeveer gehalveerd. Douane wilde graag weten wat ik betaald had.
2) Het tarief van max 22 euro belastingvrij (uit buiten de EU) is incl. shipping costs.

Nee, het is 22 euro waarde-van-de-goederen (*). Als het boven de 22 is, dan betaal je BTW over waarde+verzendkosten. Kennelijk heb je een controle tegen het lijf gelopen. Gebeurt niet vaak.

(*) bron! (doet het nu niet).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 december 2019 17:26:41 schreef Ledlover:
<<>>Tsja, dan sta je dus alweer 5 minuten voor één pakketje te rommelen. Toch even platmaken proberen. Past écht niet. Aanbellen. Wachten, en nét effe dat minuutje extra omdat het een ouderenflat is en die mensen soms wat meer tijd nodig hebben om naar de deur te komen. Niet thuis. Buren proberen? Hmm, toch maar niet, want dan ben ik weer 5 minuten kwijt aan het wachten tot ze beneden zijn (als ze al thuis zijn), beter naar het pakketpunt zodat ik nog wat marge heb voor de rest van de pakketjes en brieven...<<>>

Ja, ik zie aan alle kanten dat de bezorgers van pakketpost onder druk staan! Steeds meer haast, helemaal rond deze tijd. Er is al wel een tijdje een ander beleid want eerder hadden we hier vaak de gang vol staan met pakjes uit de halve straat omdat hier overdag vaak wel iemand thuis is, maar dat is nu veel minder. Appartementen lijken me vooral lastig voor jullie omdat dan de bel beneden zit en je met de lift moet en dat duurt allemaal lang.

Van mij mag alles eerst twee dagen op een service punt liggen om op te halen en dat jullie er dan nog eens een rondje mee gaan rijden voor de mensen die er niet kunnen komen.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ik denk er al even over na om iets in deze zin te bouwen. Standaard worden pakjes, van ieder formaat, hier eerst aan de deur aangeboden. Makkelijk voor ons en voor de bezorger.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2119853#2119853

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Net telefoontje gehad van de PostNL klachten afdeling. En bij de track en trace van het vermiste pakketje zien hun nog een trackingstatus van na de aflevering waardoor het lijkt of het pakketje retour zou gaan (wat ik vreemd vind omdat een pakket wat niet afgeleverd kon worden bij afhaalpunt zou moeten komen en daar dan maximaal een week blijft).
Echter zie ik die laatste trackingstatus niet terug in de PostNL app en ook niet op de www.internationalparceltracking.com en 17track.net.
Terwijl de medewerker aangeeft dat die onder dezelfde trackingcode staan.

Vandaag: Grote verrassing.

Ik ben een paar keer beduveld door figuren die beweren het nogmaals te sturen, en dat komt dan "toevallig" ook niet aan... Het is me te vaak gebeurd om in toeval te geloven. Laatst 0.58" 7segment displays gekocht. Sturen ze de 0.37"... Toen gezwicht en opnieuw laten sturen. En zowaar, dat is vandaag binnengekomen! Dit keer wel de juiste maat!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Eindelijk beweging in het vermiste pakketje. En nog snel ook, nu weer sneller dan verwacht. Gelukkig was het nog niet retour gegaan wat ze bij PostNL wel dachten. Gisteren later op de dag deden ze nog een afleverpoging, ik helaas niet thuis. Maar kan het vandaag dan eindelijk ophalen op het ophaalpunt. _/-\o_

Nu een andere bestelling op Alie waarvan de verzending geannuleerd is. Verkoper reageert (nog) niet, dus weet niet of het nu wel verzonden is of dat ik het maar bij een van zijn concullega's moet bestellen.

Als de status shipment cancelled is meteen een dispute aanmaken en zonder tussen komst van verkoper storten ze het bedrag terug. Gaat heel snel.

bprosman

Golden Member

Kwam dit zojuist tegen in een Elektuur uit 1972 :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
MNM(tm)

Golden Member

Taalkundig ook weer lekker consequent... NOT.
Titel: "Aksie", laatste zin: "aktie."
Begintijd van de nieuwe spelling of zo? 8)7

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
bprosman

Golden Member

Op 13 december 2019 14:07:33 schreef MNM(tm):
Taalkundig ook weer lekker consequent... NOT.
Titel: "Aksie", laatste zin: "aktie."
Begintijd van de nieuwe spelling of zo? 8)7

Ja Elektuur heeft een tijdje zo'n oprisping gehad.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.