Bestellingen uit China duren (momenteel) lang ?

maartenbakker

Golden Member

Op 14 april 2021 20:56:12 schreef fcapri:
winkels verkopen iets op facebook, koper betaald paypal, winkel stuurt bedankkaart naar de koper en zegt dat het pakket later zal komen
heb het zelf ook gehad en hier werd ik al wantrouwig

Inderdaad hoogst dubieus, maar het hoeft geen fraude te zijn, afhankelijk van het verkochte artikel en de verkoper. Zo heeft Louis Rossmann zijn zaak opgebouwd. Hij verkocht reparaties die hij als artikel verzond en zo kon hij onderdelen en gereedschap voorfinancieren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 14 april 2021 23:06:30 schreef maartenbakker:
[...]
Inderdaad hoogst dubieus, maar het hoeft geen fraude te zijn, afhankelijk van het verkochte artikel en de verkoper. Zo heeft Louis Rossmann zijn zaak opgebouwd. Hij verkocht reparaties die hij als artikel verzond en zo kon hij onderdelen en gereedschap voorfinancieren.

wantrouwen was wel terecht. een webwinkel met jaren aan positieve feedback, die maar sinds 3weken geregistreerd was. daarna kreeg ik van de verkoper de echte trackingcode, maar bij die uit te zoeken, was het een pakket die naar frankrijk ging ipv mijn land. en als je diezelfde artikelen dan zelf op aliexpress gaat opzoeken, kosten die daar 2-3 keer meer.
was idd te goed om waar te zijn, maar me laten vangen doordat het ook op Facebook geadverteerd werd

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@fcapri, deze tent toevallig: fpalotinto.com ?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Bapaktus

Special Member

Nog even een aanvulling.
Mijn vrouw en ik bestellen tientallen zaken in China.
Via Ebay, wereldwijd, gratis verzenden en nu kopen.
En betalen via Paypall.
Wij houden ook regelmatig bij welke aanpassingen Paypall doet.
En niets bestellen boven de €21.
Wel eens een risico genoem om iets te bestellen van €28 maar de verkoper heeft zelf de waarde op de verpakking beneden die €21 gehouden. :)
Over de laatste 40 bestellingen is de score:
1 bestelling niet ontvangen, waarde een paar euro.
Verkoper was daarna ook verdwenen/verwijderd bij Ebay.
Hebben dat "verlies" genomen.
5 keer een bestelling beschadigd, defect ontvangen.
Na klagen bij de verkoper 3 keer een nieuw en werkend exemplaar toegestuurd gekregen.
2 keer ons geld terug gekregen van verkoper, afhandeling via Ebay was dus niet nodig.
De rest van onze bestellingen was in orde.
Onze bestellingen waren voor mij grotendeels kleine DIY voedings bouwpakketjes of voor/Riaa-versterkers en Nicad/NIMh accu's.
Ook Alps potmeters en koperstrip plakband.
Ook veel doorgemetaliseerde gaatjes experimenteer printen.
Voor mijn vrouw handwerk benodigdheden en andere hobbyzaken zoals kralen, zilveren kettinkjes en rijgdraad..
Voordat wij alles bestelden via Ebay hebben we eerst bij Ali stukken ingekocht.
Was voor ons een drama, slechte kwaliteit, niets geleverd etc.
Zijn we dus na een half jaar mee gestopt.
ruud

Thevel

Golden Member

Voordat wij alles bestelden via Ebay hebben we eerst bij Ali stukken ingekocht.
Was voor ons een drama, slechte kwaliteit, niets geleverd etc.

Ik heb inmiddels 102 bestellingen bij AliExpress gedaan waarvan er 2 zijn "zoekgeraakt" waarvan 1 bij PostNL en 1 bij de verkoper.
Van beide probleemloos en snel geld terug gekregen via AliExpress zelf.
Dus minder dan 2% is fout gegaan, valt dus erg mee.

Momenteel wacht ik op een bestelling maar die ligt al 14 dagen doelloos in luik.. :(

bprosman

Golden Member

paypal wordt enorm gebruikt door criminelen

Niet alleen Paypal, alles waar geld in omgaat.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
eSe

Honourable Member

Tot hiertoe nog geen slechte ervaringen gehad met online kopen. Behalve wat minderwaardig spul dat ik heb gekregen. Mijn fout, 20 banaanstekkers voor 1.5 euro met gratis verzending. Iets van kat en zak :-)

Ik betaal altijd via Banccontact met mijn kaart en kaartlezer. Als ik bij een website niet kan betalen met Banccontact, dan koop ik er niet. Ik heb geen PayPal, creditcards...

Ik koop ook heel weinig bij Ali, meestal koop ik hier in Belgie, Nederland, Duitsland. 't is wat duurder ja, maar toch iets meer zekerheid. En ik ondersteun de Europese economie :+

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
EricP

mét CE

Niet alleen Paypal, alles waar geld in omgaat.

Tot aan de centrale banken aan toe...

Maar goed... Met de internetchinees zijn de ervaringen wisselend. Een paar keer uitstekend spul gehad, soms ook snel geleverd. Soms wel eens iets in het niks verdwenen. Meestal loopt dat goed af. Soms zegt de T&T dat het wel bezorgd is, en dan is het gewoon jammer. En zo nu en dan heb je ook de spreekwoordelijke kat in de zak.
Per saldo... als je geen haast hebt... Kan het best lonend zijn zolang je zelf kunt beoordelen of wat je krijgt is wat je in gedachten had. De missers horen er blijkbaar gewoon bij.

Voor wat betreft levertijden: Reichelt is de laatste paar maanden ook al een paar keer een drama geweest. Je bestelt iets 'op voorraad' met een levertijd van 1 tot 2 dagen (goed, dat wordt naar NL 2 tot 4). En 2 dagen later krijg je doodleuk een mailtje dat 1 artikel er toch niet is. En dat ze de boel over 3 weken geen versturen onder voorwaarde dat ze eea. zelf geleverd krijgen. Een soort Chinees uit Duitsland dus.

Op 15 april 2021 11:17:48 schreef Thevel:
[...]
Ik heb inmiddels 102 bestellingen bij AliExpress gedaan waarvan er 2 zijn "zoekgeraakt" waarvan 1 bij PostNL en 1 bij de verkoper.
Van beide probleemloos en snel geld terug gekregen via AliExpress zelf.
Dus minder dan 2% is fout gegaan, valt dus erg mee.

Momenteel wacht ik op een bestelling maar die ligt al 14 dagen doelloos in luik.. :(

in totaal heb ik nu 72paginas met 10 aankopen uit china. sommige aankopen zijn meerdere dingen in 1 bestelling. ik zal dus niet ver van de 1000 artikels zijn van op ali. hoelang ik al op ali zit, weet ik niet, vind het niet direct terug.
ik heb 3paginas (met 10 per pagina) aan disputes gehad, daarvan is zeker 80% aan artikels die nooit aankwamen. een 3tal waar het artikel niet werkte/beschadigd wasn, en toch ook een aantal waar, de verkoper na de bestelling gewoon annuleerde (vermoed dat zijn gratis verzending toch wat te duur uit kwam)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Heb dat gehad met een bestelling voor een Micsig DP10013.
Bij een shop kostte die iets van 76 euro en gratis verzenden. Interessant, want die kost bij de meeste shops bijna het dubbele + verzenden.

Een dag na bestellen kreeg ik een mail waarin stond dat de transactie was afgebroken, en dat ik opnieuw moest bestellen.
Toen ik dat wilde doen kostte 'ie plotseling 129 euro... (schijnbaar was er een foutje met de prijs gemaakt... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik had dat ook een keer. Zeer goedkoop iets gevonden, besteld... "sorry is op". Hebben ze precies hetzelfde voor 2-4x de prijs. Ik zeg stuur die maar. "nee dat kan niet, de prijs verschilt te veel".

Ze hebben niet door dat het 't zelfde was. Mogelijk hadden ze eerst een batch op de kop weten te tikken die ook voor hun erg goedkoop was en dat ze die dus met winst voor een schijntje konden verkopen.

hoelang ik al op ali zit, weet ik niet, vind het niet direct terug

click op orders, click op <laatste pagina> kijk naar de datum van het laatste artikel. Feb. 15 2012

in totaal heb ik nu 72paginas

75 ...

ik heb 3paginas (met 10 per pagina) aan disputes gehad,

Ik 31 disputes dus net op 4 paginas.

Dus minder dan 2% is fout gegaan, valt dus erg mee.

fcapri en ik dus eerder rond de 4%. Maar ik krijg de indruk dat het de laatste tijd beter gaat dan m'n gemiddelde. Dus ik halverwege bij de disputes kijken: "2019".. hmm best wel recent. Halverwege gekeken bij "orders" en... Ook 2019....

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 15 april 2021 18:48:32 (17%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

dus ongeveer 30 op 730 bestellingen wat ongeveer 4% is. en quasi gelijkaardig met mij dus

als ik op het aantal artikels kijk, zou dat een 30 op 1000 zijn of 3%

ik heb 31maart2015. ervoor zat ik vaak op banggood of DX

bij mijn disputes is het grootste deel tussen okt2019 en apr2020. immens veel pakketten zijn nooit aangekomen in maart-april 2020

3 in 2015
4 in 2017
5 2018
16 van eind 2019 (van jan tot 29okt 2019 had ik er geenenkele) tot half 2020.

de laatste van 2020 waar ik een 'iron' tandwieladapter voor mijn bafang middenmotor had gekocht, want mijn eerste alu versie had ik geplooid. 18€ betaald om een ijzeren te hebben, bleek die gewoon ook alu te zijn.
de alu versies gingen 9€, dus heb dispute geopent voor 50% van het geld. (en gekregen).
de chinees heeft gewoon slecht vertaald, zal wel 'metaal adapter' bedoeld hebben ipv 'iron adapter'

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Op 15 april 2021 08:46:44 schreef fcapri:
[...]

was idd te goed om waar te zijn, maar me laten vangen doordat het ook op Facebook geadverteerd werd

Dat zou voor mij juist het teken zijn dat het frauduleus is. Net als 80% van alle facebookadvertenties voor zover die niet over yuancoin ofzo gaan. Als ik die meetel is 99,9% frauduleus.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 15 april 2021 20:28:24 schreef maartenbakker:
[...]
Dat zou voor mij juist het teken zijn dat het frauduleus is. Net als 80% van alle facebookadvertenties voor zover die niet over yuancoin ofzo gaan. Als ik die meetel is 99,9% frauduleus.

ja, maar wist ik toen niet.
op facebook passeerde zo een post met een laser engraver voor 34€
https://img.xshoppy.shop/uploader/a188ab2ee447da0da89f44efef3a6a9b437ce454.jpg
3D printer zijn ook al goed gezakt waardoor je voor een 130-140€ ook al iets hebt. dus dacht dat het bij die lasers ook wel vlot zou zakken. met dat er ook veel reacties op waren, ...
er was ook 10dagen levertijd.
ik had in de week dan een pakje gekregen met een bedankbriefje erin, ik krijg zoveel pakketten dat ik er geen aandacht aan had gegeven. tot ongeveer een maand later ik ga kijken naar het pakket en zie dat het op 'completed' staat.
k dacht al: raar, k heb het niet gekregen, dus ff aan de vrouw gevraagd of er die dag nog een pakket was gekomen.

en toen dacht ik ineens aan die onbekende envelop, een geluk dat ik die nog had, en daar kwam de tracking code mee overeen.
daar stond ook het gewicht bij (0,05kg) en zo een kleine envelop, kan geen laser engraver hebben.

en toen beginnen kijken op aliexpres, en de goedkoopste daar gaan nog steeds 70€ (https://www.aliexpress.com/item/1005001560988861.html).
claim ingediend bij paypal voor refund, want dit leek teveel op fraude. de website bestond ook maar 3weken toen ik het spul had gekocht

en toen begon het welles, nietjes spelletje, verkoper beweert het pakket te hebben geleverd. paypal vraagt aan mij bewijs dat ik het niet heb gehad (ja, duh, hoe doe je dat). een geluk, bewijs was wel perfect. dus upload gedaan. tegenpartij kreeg 6dagen voor te antwoorden. die kwamen af met $17 terug betalen.
ik geweigerd. zijn 2de was dan $0 refund tenzij ik de laser engraver terugstuur (die ik dus niet heb). ne veel pingpong een papier moeten tegenen voor paypal dat ik verklaar het niet te hebben gehad, voor ik mijn $34 terugkreeg.

uiteindelijk na dik een maand, toch gelijk gekregen. sindsdien wat meer opletten. nog geen maand later... baf, 200€ weg van mijn visa kaart via paypal

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
eSe

Honourable Member

Yep, let op met "laser engravers". Ik heb er, een jaar of 3 geleden, zo 1 gekocht, een 5 watt blauwe laser module met driver (en zoals zij het noemen -> TTL sturing, wat overeenkomt met wat wij PWM noemen)

Toen het arriveerde heb ik meteen de maximale stroom teruggeregeld naar +/- 2/3 van hun instelling. Werkte goed tot zeer goed. Maar na ongeveer 50h gebruik is er wat mis met de laserdiode. Ik kan er nu zelfs geen zwart papier meer mee snijden. Ja, een keer of 3 erover op lage snelheid. En dan nog.

Zooi.

Kan natuurlijk nu niet meer reclameren of geld terug eisen.

Maar ik vind hier in Europa geen goedkope lasers zoals deze, dus ben ik weer "verplicht" om zo'n ding terug te bestellen (want als het werkt is het verrekt handig)

Of ik moet 4 tot 10x meer uitgeven aan een co2 machine. Maar 't zal niet voor nu zijn, eerst Lotto winnen :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
bjokal

Golden Member

Op 15 april 2021 21:29:49 schreef fcapri:
[...]
...ik had in de week dan een pakje gekregen met een bedankbriefje erin...

Wat stond er trouwens op dat duur betaalde briefje?

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

was net niet leesbaar hierboven

maar wel met de correcte tracking code. gelukkig had ik dat en de envelop nog bijgehouden om te bewijzen aan paypal dat die laser er niet in zat.

maar 1000 man bedriegen aan $34 en enkel een briefje uit luxemburg opsturen.
als er 200 daarvan claim doen bij paypal, gaan er zeker 100 al niks kunnen bewijzen. en de overige 100 geef je dan de helft terug. velen gaan toehappen om toch nog iets terug te zien van hun geld.
dan hebben ze 900x $34 en 100x $17 = $32 200. moet ik wel ff voor werken om dat bij elkaar te krijgen

briefje

Dear customer :
congratulations !
Thank you very much for choosing our store.
You are very lucky, was selected as the 99th
lucky customer in our store. We have prepared
the small gift for you, at the meanwhile, the
product you buy will be sent to you later. Thank
you for your waiting. Wish you happy life.

Best wishes

als je nu naar de fotos kijkt, kan het ook niet werken. alle laser engravers hebben toch iets van X-Y beweging, deze doet alles vanuit 1 punt. dit model vind je dan ook nergens te koop

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Kruimel

Golden Member

Het schijnt dat ze dat wel vaker doen: dan sturen ze "iets" zodat je moeilijk een claim kan indienen dat je niets hebt gehad. Bigclivedotcom meldde bijvoorbeeld eens een kurk te hebben ontvangen. Als je bedankbriefjes of prullaria ontvangt met tracking is het eigelijk altijd oplichting.

en paypal doet er niks mee. ze moeten toch hopen klachten krijgen van die ene winkel, en wordt allemaal afgesloten.
als je dan nog een beetje een fake website in elkaar boxt, waar je mensen laat inloggen op 'je eigen paypal' pagina, zodat je hun login en paswoord hebt. dan kan je inloggen op diens account, jezelf daar toevoegen als vriend, jezelfd wat geld sturen, en weer uitloggen. aangezien je ook de klant zijn IP adres en lokatie automatisch hebt.... moet een spoof makkelijk uit te halen zijn.
bij mij is het ook een paar uur nadat ik een aankoop had gedaan. (16h29 aankoop, 22h23 werd het geld gestolen). en ik zat niet eens op de pc toen, kreeg een email van paypal op mijn telefoon met als onderwerp "you sent a payement".
dacht al, aja, dat die van de winkel (84€).
echter stond er in:

You sent 200,97 EUR to Danilo Fazzino, mijn naam, adres, visa kaart nr*...
krijg wel vaker fake mail die zogezegd van paypal komt

(*was al geen fake mail als ze die kennen)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb ook een Paypal rekening maar die is niet gelinkt aan één of andere kaart, dat doe ik nooit. Ik heb een rekening bij Paypal waar zelden meer dan 25 euro opstaat.

Als ik iets koop voor een bepaald bedrag dan laadt ik dat bedrag op mijn rekening en geen euro meer.. als er nog wat reserve opstaat, moest ik in de val lopen (wat iedereen kan overkomen) dan blijft het verlies beperkt.

Paypal heeft het laatstleden ook moeilijker gemaakt om te betalen, telkens als ik inlog krijg ik een sms met een cijfercode die ik moet gebruiken om te betalen.

LDmicro user.

Op 16 april 2021 08:55:54 schreef MGP:

Paypal heeft het laatstleden ook moeilijker gemaakt om te betalen, telkens als ik inlog krijg ik een sms met een cijfercode die ik moet gebruiken om te betalen.

en dat laatste heb ik dus NIET, ook nergens gevonden hoe het te activeren. ondertussen mijn account al afgesloten en kan het niet meer bekijken.

wel al mail gehad van paypal nu:

We were recently notified that you disputed the transaction below with your bank or credit card company.

You filed this dispute with your bank or credit card company, and not with PayPal. We can't provide additional details or updates on this claim because we don't have access to your bank's investigation details.

You will need to contact your bank or credit card company directly for additional information and final resolution on this claim. If you want to cancel this claim you will also need to contact your bank or credit card company directly (clicking Cancel case in the PayPal Resolution Center won't cancel the claim with your bank or credit card company).

komen ze nu een beetje bleiten dat ik klacht bij visa neerlegde en dat ik geen klacht bij paypal deed (welke 3x afgesloten werden, vermoedelijk door een automatisch systeem omdat het een 'schenking naar vriend' was en geen 'betaling bij een aankoop').

oja, antwoorden op 'service@paypal.com' waar die mail vandaag komt resulteert in

The following message to <service@paypal.be> was undeliverable.
The reason for the problem:
5.1.0 - Unknown address error 550-'5.7.64 TenantAttribution; Relay Access Denied

bellen naar hun telefoonnr (dat NERGENS te vinden is op de website, maar dat ik doorkreeg van worldline), 1x rinkelen en wordt ingehaakt. mijn GSM neemt alle telefoongesprekken op, dus heb een 10tal van deze recordings ook om dat aan te tonen.
bij één van de gelijkaardige problemen dat ik online vond bij een andere gedupeerde, was het wel opgelost na telefonisch contact

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 16 april 2021 09:10:00 schreef fcapri:
en dat laatste heb ik dus NIET, ook nergens gevonden hoe het te activeren.

Dat ging van de ene op de andere dag vanzelf, in het begin vond ik dat raar maar nu is het een gewoonte.

Edit: de sms ziet er dan als volgt uit:
"Paypal: je beveiligingscode is 6****6.
De code vervalt over 10min en mag niet worden gedeeld
"

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 16 april 2021 13:52:53 (21%)

LDmicro user.

Recent ook geklikt op een link in een DHL mail omdat ik een pakket verwachtte. Bleek ook weer spam te zijn... En ik maar denken dat ik daar goed op let |:(

Op 16 april 2021 00:25:51 schreef Kruimel:
Als je bedankbriefjes of prullaria ontvangt met tracking is het eigelijk altijd oplichting.

Recent een opklapbaar telefoonstandaardje gekregen, maar zat in zelfde verpakking als de bestelling. Het is maar 2ct aan plastic maar kwam toch bijzonder goed van pas met de kids die online-lessen moeten volgen. (Soms is het handig om even van laptop naar telefoon te schakelen).

@Fcapri, ik zie dat je geantwoord hebt op paypal.be ipv paypal.com

The following message to <service@paypal.be> was undeliverable.
The reason for the problem:
5.1.0 - Unknown address error 550-'5.7.64 TenantAttribution; Relay Access Denied

LDmicro user.
maartenbakker

Golden Member

Dat is niet helemaal zeker. Als Pleepal de mail intern doorverwijst naar .be kan je dit wellicht ook krijgen. En anders inderdaad een typfoutje van de afzender.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."