Tv doet plots niks meer.

Al die bruine C met een positie nummer er op mogen geen 0 Ohm zijn of eigenlijk lager dan 10 Ohm is al een problem.... Andere waardes daarboven is OK

Op 8 januari 2020 20:26:36 schreef smd:
Al die bruine C met een positie nummer er op mogen geen 0 Ohm zijn of eigenlijk lager dan 10 Ohm is al een problem.... Andere waardes daarboven is OK

Wat wil je hebben met positie nummer?
Ik zie (meet) een waarde verschil ( ohms) tussen de 8 linkse condensatoren en de 8 rechtse. In dit geval voor de derde condensator van elke groep. Ik heb eentje er uit gehaald en zijn waarde is 10 µf, zonder polariteit dus ceramisch. Kan ik nog ergens zoeken of splitsen in dat stroomverbruik van de Tcon voedingstransistor. Morgen vervang ik die met een BC547 en een serieweerstand.
Ik startte deze vraag op een ander (persoonlijk) forum, maar is het niet zo dat we zoveel mogelijk vragen over hetzelfde onderwerp moeten groeperen?

Moet ik die condensatoren allemaal los solderen om de ohmse weerstand te meten, of kan het in de schakeling?
Is er echt negens een schema te vinden van de Tcon en de video-aansluitprint?

[Bericht gewijzigd door Opabob op maandag 13 januari 2020 17:32:56 (10%)

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Is het echt onmogelijk om aan de algemene onderdelenlijst van de Tcon V14 TW120 UHD (3702A3) of iets dergelijks van Tcon te raken.
Het gaat mij vooral in de omgeving van Q3 in de voeding ervan, in en uitgangen.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
maartenbakker

Golden Member

Van TCONs zijn helaas geen andere gegevens dan de aansluitingen aan de toestelkant vrijgegeven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nog altijd niet opgegeven.... raak ik ook aan geen deelschema van de print tussen Tcon en beeldscherm (glasplaat). Nogmaals, moet ik al die condensatoren dan lossolderen om de weerstand te kunnen meten?
NB. Kan de flexibele strip van de glasplaat, na verwijderen, opnieuw bevestigd, gelijmd e.d. worden op die tussensprint?

[Bericht gewijzigd door Opabob op zaterdag 8 februari 2020 18:29:48 (23%)

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Nee niet lossolderen er overheen meten!! anders is het niet te doen..

Evarist

Golden Member

Zo meet ik een MOSFET door.

Met de ohmmeter meet ik tussen D en S. 0 ohm is kapot.

Als het oneindig is meet ik tussen G en S, met de + aan de gate. Letop! bij sommige ohmmeters is de + de zwarte pen bij Ohm. Even controleren dus.
Nu raak ik de gate niet meer aan. De lekstroom is zo klein dat er spanning blijft op de gate.
Nu meet ik terug D-S en als je dan weerstand meet, is de tor goed.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Ronald45

Golden Member

Op 8 februari 2020 16:36:59 schreef Opabob:
Kan de flexibele strip van de glasplaat, na verwijderen, opnieuw bevestigd, gelijmd e.d. worden op die tussensprint?

Absoluut NIET! Als die los gaat (zowel printzijde maar vooral schermzijde) is het einde verhaal.

De situatie is; beide flatkabels van Tcon - Tussensprint zijn uitgetrokken. Op de linker print ( 8 aansluitingen naar scherm) meet ik niets, maar op de rechter print meet ik over een bepaalde condensator ( 10µf) op de 8 uitgangen 0 ohm. Waarschijnlijk zal hij over de voeding staan per blokje dus 8 maal parallel, waarbij ook nog een klein condensatortje telkens met die van 10 µf parallel, dus ook 0 ohm weerstand erover. Hoe haal ik nu van die 16 condensatoren, diegene die stuk is eruit, zonder los te solderen?

Ik kon mij niet inhouden en heb alle 8 condensatoren van 10 µf eruit gesoldeerd EN eentje in kortsluiting ( een Pietzak betekend in België iemand met veel geluk).
Wat anders, die 8 verwijderde condensatoren, die 7 nog intacte, vervang ik die beter door nieuwe, of is het risico even groot. Trouwens ik zie geen markering op een zijde van die C's (10 µf) die zullen waarschijnlijk wel Ceramische zijn.

[Bericht gewijzigd door Opabob op zondag 9 februari 2020 15:44:10 (28%)

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Het komt incidenteel voor en de oude terugplaatsen kan je doen voor de test, nieuwe zijn nog beter natuurlijk!! Maar mij intuitie was toch juist!

Op 9 februari 2020 18:49:32 schreef smd: Maar mij intuitie was toch juist!

Inderdaad, u had volledig gelijk. Door die kortsluiting, zal buiten die transistor nog wat anders stuk zijn in de Tcon. Ik zoek nog wat verder maar ga intussen toch al het IC AS15-F of EC5575-F bestellen. Kloppen die typenummers of moet ik ergens op letten(vb koelplaat onderaan het IC)?
Intussen zoek ik nog wat meer specificaties van een paar onderdelen.

Waar te vinden enz.. Ceramische condensator 10 µf, zenerdiode T5, spanningsregelaar D8??? De kleine M-stekker CN5.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Is het een zender diode? Er staat NL D bij IPV ZD. Connector: sloopprint.. SMD condensator op Ebay bijv of ook sloopprint.

Ronald45

Golden Member

Op 10 februari 2020 12:04:43 schreef Opabob:
[...]
...maar ga intussen toch al het IC AS15-F of EC5575-F bestellen...

Waarom verdenk je juist deze onderdelen? Werkt het nog niet na het vervangen van de condensators en de transistor (Q3)?

En hou er rekening mee dat je de chips met hete lucht zal moeten verwijderen/monteren, en dat is (vind ik) best nog lastig

Op 10 februari 2020 18:37:13 schreef smd:
Is het een zender diode? Er staat NL D bij IPV ZD.

Inderdaad, een Fast Switching speed diode, welke ik voorlopig vervangen heb door een 1N4148.
Ik heb één Tcon-print opnieuw aan de praat gekregen, dat was de originele, Ik krijg verticale banden en de AS15 wordt gloeiend heet(in zover dit normaal is) Op de voedingsprint gaat ook een oranje lampje, regelmatig eens aan.
De andere print (met vervanging transistor, geeft buiten de led verlichting, een volledig zwart scherm.
Er ontbreken nog twee ceramische condensatoren op de overgangsprint, maar ik dacht, omdat die allemaal parallel staan, de schakeling om te testen toch moet werken.
HINTS??

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Vertikale balken betekend dat je scherm is overleden ,komt vaker voor bij AUwe panelen,helaas pindakaas. ;(

AS15 ICs die heet word is niet OK, dus IC defect. Zoek eens een goed werkende Tcon op. Niet direct met defect scherm eens..

Op 14 februari 2020 19:06:55 schreef smd:
AS15 ICs die heet word is niet OK, dus IC defect. Zoek eens een goed werkende Tcon op...

Wanneer allebei uitgangen van de Tcon naar tussenprint scherm uitgetrokken zijn, warmt deze niet meer op. Als één van de uitgangen wordt aangesloten, verhit deze extreem. Spijtig dat je nergens referentie- spanningen-stromen oscilloscoopbeelden kan vinden voor de sturing van het beeldscherm(glasplaat).

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Meet nog eens connectie printen na, mogelijk nog een sluiting ergens?? als dat er niet is vrees ik net zo als Columbo voor dood scherm.. Maar ja, niet geschoten altijd mis??

Op 17 februari 2020 14:33:59 schreef smd:
Meet nog eens connectie printen na, mogelijk nog een sluiting ergens?? als dat er niet is vrees ik net zo als Columbo voor dood scherm.. Maar ja, niet geschoten altijd mis??

3,5 v over die 16 ceramische condensatoren 10µf met een weerstand erover(zonder voeding) van 2,2K, totale condensatorwaarde 70nf.
Dus, als ik goed begrijp; wel geschoten en mis. Verder, zie mijn handtekening!!!

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Telt de beoordeling ook voor verticale gekleurde balken?

Extra vraagje, of is het beter een aparte discussie op te starten?
Naar aanleiding van deze herstelling, had ik reeds een Toolcraft Hot air SMD rework station (model zd-8908) aangekocht. Buiten dat ik op een ander onderwerp, wat vragen stel over Flux, zoek ik nu wat raadgevingen over soldeer-pinces. In deze zaak om condensatoren los te solderen had ik via een hint ook gewerkt met twee soldeerbouten, hetgeen in feite goed werkte. Er bestaan echter soldeerbouten met pinces welke deze taak eenvoudig op zichzelf kunnen opnemen. O.A. Velleman heeft ook zo een soldeerbout. vraag is, aan te raden of niet; eventueel een ander model of merk?

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Als dat je beeld is, lijkt het afgezien van de strepen wel OK. Strepen op deze manier zij of een slechte verbinding OF Tcon...

Op 20 februari 2020 14:55:04 schreef smd:
Als dat je beeld is, lijkt het afgezien van de strepen wel OK. Strepen op deze manier zij of een slechte verbinding OF Tcon...

Dit was wel het beeld van een andere tv, nl: "Samsung UE43J5500 AW".
Noteer wel dat ik deze nieuwe tak van elektronica als tijdverdrijf of hobby doe, dus niet met de bedoeling van geldwinning, en je moet toegeven dat dit forum daarvoor ideaal is.
Is het beter, een nieuwe discussie te beginnen, of kan ik hier ook de vraag stellen of een AS15-F ( EC5575) voor alle vervangingen op de Tcon kan gebruikt worden?

[Bericht gewijzigd door Opabob op vrijdag 21 februari 2020 17:14:21 (15%)

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Op 20 februari 2020 14:55:04 schreef smd:
Als dat je beeld is, lijkt het afgezien van de strepen wel OK. Strepen op deze manier zij of een slechte verbinding OF Tcon...

Stekker Tcon naar tussensprint, verwijderd en opnieuw aangesloten, zonder de stroom uit te zetten, gevolg, rechtse helft van het scherm, volledig zwart, linkse helft wit.
Trouwens, welk van deze 3 IC'c op de Tcon is de zogezegde AS15?

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
maartenbakker

Golden Member

Het is verwarrend om meerdere TV's per topic te bespreken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 23 februari 2020 15:30:31 schreef maartenbakker:
Het is verwarrend om meerdere TV's per topic te bespreken.

Sorry, ik begin dus voor de Samsung een ander topic.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.