Stappenmotor hapert.

Ik heb een zgn. moving head in onderhoud van Showtec. Zo'n DMX gestuurde pan/tilt draaiende theaterspot met kleuren en projecties (gobo's).

Hierin zitten een aantal stappenmotoren waarvan er een voor het gobo selectie-wiel staat te stotteren bij roteren. Enkele seconden draait de as vloeiend, dan ineens begint de as te stotteren/trillen, om vervolgens weer kort vloeiend rond te draaien. etc. En dit met onregelmatige intervallen.
Als ik een bepaalde gobo selecteer met de DMX sturing moet deze normaal vrij snel voor de lens draaien maar dit gaat erg langzaam. En als ik een demo programma afdraai worden gobo's soms niet helemaal maar voor de helft de ene en voor de helft de opvolgende gobo getoont. Terwijl de magneetsensor prima werkt als ik de DMX sturing op 0 zet waardoor het gobo selectie-wiel netjes in de begint stand terug komt. Al gaat dit dan weer traag.
Alle andere functies en stappenmotoren doen het verder prima en vloeiend.

Ik heb de 6 pin connector doorgemeten op de stappenmotor en die geeft op alle spoelen dezelfde normale weerstandswaarde dus die 'lijkt' in orde.
Op de besturingsprint voor alle stappenmotoren heb ik de stappenmotor stuur-IC's omgewisseld om te kijken of het probleem zich verplaatst maar dit is helaas ook niet het geval.

Ik heb een tweede goed werkende moving head om eventueel zaken te swappen maar omdat dit soort materie uit aardig wat losse onderdelen en bergen schroeven bestaat dus 'even' iets omwisselen soms veel tijd aan los/vast maken kost, dacht ik eerst de storingsvraag hier neer te leggen voordat ik ergens aan begin.

Iemand enige ervaring en/of een idee omtrent deze onwillige stappenmotor?
Zou de motor defect zijn, of is er mogelijk een probleem met de DMX signalen op de stappenmotor pcb?

Arco

Special Member

Zit er een gearbox aan? (rotte tandwielen?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
elmowww

Golden Member

Klinkt als een stappenmotor die te snel draait voor zijn sturing, maar aangezien die origineel lijkt te zijn vermoed ik dat er iets mis zit in de volgende zaken:
- Stappenmotor / mechaniek loopt te zwaar (oud vet?)
- Voedingsspanning is ingezakt
- Stroominstelling vd motor is verlopen

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Dank Arco en elmowww, jullie eerste tips zitten volgens een reactie (die ik net van de leverancier kreeg) in de goede hoek.

Men heeft het idee dat de roterende gobo's op het roterende gobo wiel, welke afzonderlijk ook kunnen draaien, mogelijk droog zijn gaan lopen.
Het advies om de gobo's op eigen tandwiel allemaal te demonteren en licht in te spuiten met WD40 zodat ze weer soepel gaan lopen.

Ik ga dit sowieso eerst even proberen want dit is vrij makkelijk te doen.

De roterende gobo-tandwielen onderzocht en lijken individueel soepel te lopen. Toch maar een druppel WD40 er tussen laten lopen waardoor de gobo-tandwielen wel iets soepeler gingen lopen.
Het resultaat is wat telt en dat is goed, geen stotterende stappenmotor-as meer. Klaarblijkelijk is de stappenmotor toch minder sterk dan ik dacht. PROBLEM SOLVED!