Pick up ingang mengpaneel met voorzet (schakelaar) omvormen naar line in gaan ?

Even deze vraag , ik heb een mengpaneel waar dus 2 pick up ingangen op zitten maar die blijven ongebruikt en das zonde. Dus is de vraag kan er bv een voorzet schakeling komen om de hele zaak aan te passen zodat je dan een lin in ingang kan gebruiken ? of moet dat ding toch open en dan bv een schakelaartje ergens op de achterkant inbouwen zodat je de zaak kan om zetten ?

Ik weet wel iets over audio enz maar ik heb niet echt zoveel ervaring met bv pick up ingangen en line in gangen. Maar 2 kanalen ongebruikt laten is ook zonde maar ik wil de pick up ingang wel behouden als ik eens platenspeler (pick up) wil gebruiken dat het dan ook werkt via een omschakeling zoals je dat bij de meeste mengpanelen standerd hebt. Dat heb ik dus niet.

Extra informatie merk is JB System SA 202 zie foto (op ingang 2 en bij 3 is de knop weg en ook 8 zie je géén dopje op de knop zitten die zijn wel compleet bij mij , best een lekkere mengtafel om mee te werken vind alleen jammer dat elk kanaal geen aparte toon regeling heeft)
https://live.staticflickr.com/22/94176572_69f7491a6b_z.jpg

Het schema kan ik niet zo gauw en snel vinden op het internet. Ik ben er niet zeker van maar het kan wel zijn dat ik dat ergens liggen in huis. En anders geen probleem een hele goeie vriend die reparaties doet van audio spullen heeft een eigen zaak en hij heeft net het zelfde mengpaneel staan , maar hij heeft van 2 van de 3 mic line ingangen een line in gemaakt. Dat ga ik niet doen.

Iedereen hartelijk dank voor alle tips.

Tav van Maarten , ja ik ga dat zeker onderzoeken, mengpaneel is nu wel in gebruik dus open maken zal even niet lukken vrees ik

" Niemand is volmaakt. Wij maken allemaal fouten, omdat we mensen zijn geen machines " Herman
maartenbakker

Golden Member

Je zou eens kunnen nagaan hoe het mengpaneel intern is opgebouwd. Meestal zitten er losse RIAA-versterkertrapjes in. Daar zou je een omschakelaartje overheen kunnen aanbrengen.

De beste kans op een schema of op iemand die de schakeling kent, maak je natuurlijk door even het merk en type door te geven. Als je twijfelt over de RIAA-voortrapjes kun je ook foto's van het binnenwerk vand ebetreffende kanalen maken.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zoals al aangegeven is merk en type van de mixer wel handig.

Ik heb zelf bij een stereotorentje de phono ingang naar line gebracht door te zoeken naar het punt ná de RIAA voorversterker en het signaal daar te injecteren, maar dan is het niet omschakelbaar.
Voor het laatste zou je eventueel een losse RIAA voorversterker kunnen gebruiken.

Op 7 november 2019 20:22:50 schreef Aart:
Of als men niet wil ombouwen: https://www.circuitsonline.net/schakelingen/86/audio/phonoli...apter.html

Die ingangen heb heb ik al , dus hoef ik ze niet te gaan bouwen. Ik wil er wel een schakelaar gaan tussen zetten zodat ik de pick up in kan uitzetten en een line in heb en omgekeerd. Lees men post nog eens opnieuw ?

" Niemand is volmaakt. Wij maken allemaal fouten, omdat we mensen zijn geen machines " Herman

Ok; dan begreep ik uw vraag niet goed ?

Dus is de vraag kan er bv een voorzet schakeling komen om de hele zaak aan te passen zodat je dan een lin in ingang kan gebruiken ?

Ik zou bij zo een mixer wel overwegen of het de moeite is er tijd in te steken, een andere iets modernere is ook tientjeswerk.

Aart: Volgens mij begreep je de vraag heel goed en geef je een heel bruikbare oplossing.
Helaas begrijpt de vraagsteller het antwoord niet. Misschien omdat de oplossing zo eenvoudig is? ;-)

[Bericht gewijzigd door Boudie op 8 november 2019 09:22:28 (15%)]

Leuk vanuit de lucht: https://youtu.be/DrnBaUXwbFA

Op 8 november 2019 09:00:11 schreef Herman - Belgie:
[...]

Die ingangen heb heb ik al , dus hoef ik ze niet te gaan bouwen. Ik wil er wel een schakelaar gaan tussen zetten zodat ik de pick up in kan uitzetten en een line in heb en omgekeerd. Lees men post nog eens opnieuw ?

Met de oplossing vaan Aart hoef je niets in het mengpaneel te veranderen maar maak je een tussenzetstukje wat je in de Phono-in steekt. Daarmee is de Phono-in omgebouwd naar een Line-in. Dat wilde je toch? Lees het antwoord van Aart nog eens opnieuw?

pa3gws

Golden Member

Oef dat is een oud beestje maar niets mis mee.
Voordeel hij is waarschijnlijk opgebouwd met transistoren heel misschien met opamp's.
Dus even kijken (vergelijken met een kanaal zonder phono) waar je achter de phono voorversterker de line kan plakken.
En de zaak met een schakelaar dubbel om schakelbaar maken.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Frederick E. Terman

Golden Member

Op 8 november 2019 09:53:13 schreef Hans60:
[...]
Met de oplossing vaan Aart hoef je niets in het mengpaneel te veranderen maar maak je een tussenzetstukje wat je in de Phono-in steekt. Daarmee is de Phono-in omgebouwd naar een Line-in. Dat wilde je toch? Lees het antwoord van Aart nog eens opnieuw?

Die paar onderdeeltjes kunnen zelfs nog wel in de plug ondergebracht worden. Meteen klaar, en er hoeft niets open, laat staan omgebouwd. Zo zou ik het doen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org