Draairichting pomp op draaistroom verandert niet na wisselen fases

Die 300T heeft inderdaad een doodgewone 3F inductiemotor.

Niet als belediging bedoeld, maar hoe test jij de draairichting? In de ventilator of gewoon het debiet? Is quasi onmogelijk dat die motor niet van draairichting verandert. Kan eigenlijk enkel bij het wegvallen van 1 fase en dan zit je al snel met neveneffecten, hoge stroomopname, raar geluid, warm worden.

Frederick E. Terman

Golden Member

In deze catalogus is het ook een 3F pomp.

Maar dit is een centrifugaalpomp; de pomp slingert het water van het midden naar de buitenkant van de waaier (of hoe dat bij een waterpomp ook heet).

Bij het verwisselen van een fase draait de waaier andersom, maar de pomprichting verandert niet als de waaier andersom draait. Het blijft van binnen naar buiten.
Alleen is in de andere draairichting de werking van de pomp minder goed.

In het geval van @TS zal de pomp dus letterlijk andersom gemonteerd moeten worden dan hij nu zit, c.q. de wateraansluitingen erop verwisseld.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Rew de door jouw getoonde motor is duidelijk een enkelfasige.
twee draadjes en een aanduiding van een (ingebouwde) startcondensator 16MF/450V laten daarover geen twijfel bestaan. Ik neem aan dat de TS die niet aan zijn eerste pomp plaatsen toe is het verschil met een driefasige wel kent.

De draairichting keert bij het wisselen van twee draden altijd om. Tenminste bij een gewone driefasen asynchrone kooianker motor.

Dus ofwel is het geen directe asynchrone motor en zit er een FO voor. Het is een nieuwe motor. Ofwel moet in dat geval ergens in het bijgeleverde gebruikersmanual staan hoe de draairichting om te keren, of als dat niet mogelijk is kan het een fabrieksfout zijn door interne foute bekabeling. Dan krijg je dat niet goed. Nieuw=garantie?

Een laatste maar onwaarschijnlijke mogelijkheid is dat er iets met de driefasenaansluiting niet klopt.
Bijvoorbeeld dat een nul verkeerdelijk als fase aangesloten is. maar dat kun je simpel testen met een 60W testlamp. De lamp moet in elke combinatie even sterk branden.
In dat geval zou volgens mij echter de motor niet starten.
Een driefasenmotor start niet op 2 fasen omdat je geen draaiveld hebt.

Toch is de opmerking van Rew niet te negeren.
Stel dat de motor toch enkelfasig is en uit de pomp drie draadjes komen, ééntje voor de 2 fasen en eentje bedoeld voor de startcondensator. En je sluit die aan op 3 fasen, dan zal de motor wel degelijk starten en normaal draaien. Want de hoofdwikkeling krijgt de juiste spanning en de hulpwikkeling krijgt een 120°in fase verschoven spanning net zoals bij een startcondensator. Maar de faseverschuiving zou dan anders zijn. En mogelijk ook de draairichting. Maar of ie lang zou meegaan?
De hulpwikkeling is niet voor continue bedrijf bedoeld.

Maar dat is wat ver gezocht. Bij een nieuwe pomp zit vast wel een usermanual. Dus mogelijk een geval van RTFM!

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.
GJ_

Moderator

Op 8 november 2019 09:56:57 schreef grotedikken: Ofwel moet in dat geval ergens in het bijgeleverde gebruikersmanual staan hoe de draairichting om te keren...

In het geval van een FO zal dat er niet in staan omdat je de draairichting nooit mag omdraaien. Overigens worden er steeds minder manuals meegeleverd.

Zelfs bij de nietigste prullen uit de actionlidlaldi zit een boekje met tal van veiligheidswaarschuwingen en hoe het ding aan te sluiten en te gebruiken.

Sommige pompen kunnen zowel voor aan of afvoer gebruikt worden en dan moet de draairichting kunnen omkeren.
Maar idd, bij veel pompen zijn de schoepen zo voorgevormd dat dit schade zou teweeg brengen. Als de draairichting niet kan omgekeerd worden, dan is de piste fabrieksfout= garantie waarschijnlijk.

[Bericht gewijzigd door grotedikken op 8 november 2019 10:18:33 (50%)]

@ Frederick E.
Interessant gegeven. Doet me denken aan een motor met externe koellucht eenheid waarbij de koellucht ook centraal werd aangezogen en op 1 plek aan de omtrek van de waaier naar binnen, in de hoofdmotor werd geblazen. In de 'verkeerde' draairichting was de luchtstroom toch nog zo'n ca. 1/3 van die met de goede draairichting. Mocht dat bij bedoelde pomp ook het geval zijn dan zou dit o.a. in het verschil van de motorstromen reeds zichtbaar moeten zijn. Dus even de 'tang' erop en vergelijken met het typeplaatje.

GJ_

Moderator

Op 8 november 2019 10:14:23 schreef grotedikken: Zelfs bij de nietigste prullen uit de actionlidlaldi zit een boekje

Bij professioneel spul zie je steeds minder manuals in de verpakking. En terecht.

Op 8 november 2019 10:15:46 schreef herbert116: Mocht dat bij bedoelde pomp ook het geval zijn...

Dat is bij centrifugaalpompen inderdaad vrijwel altijd het geval, en zoals je terecht opmerkt meetbaar.

Bij afvalwaterpompen is het wel soms nuttig om vanuit de drive af en toe de draairichting even om te keren. Dan kunnen de slurken aan de voorzijde van de schoepen even afgeschud worden.

GJ, Op het typeplaatje van Rew van een gelijkaarige pomp zie je staan 230V/4.3A. Dan zal het eerder een pompje zijn voor een een privézwembadje in een tuin dan voor het gemeentelijk openbaar zwembad.
En dan nog. Ik kan me niet voorstellen als daar een pomp zou geleverd worden dat het enige papier dat er bij zit de leveringsnota zou zijn. En dat er geen installatiemanual zou voorhanden zijn ervan uitgaande dat de installateur alles uit het hoofd kent.

Op 8 november 2019 08:19:21 schreef rew:
Ik vind deze foto (gecropt naar het typeplaatje van de motor) onder de titel "KS 300 38m3"
[bijlage]
Hier staat duidelijk 230V (en geen 230V/400V) en zie je twee aansluitdraden.

D'r zijn verschillende mogelijkheden. Ofwel ik heb een andere "KS300" gevonden, ofwel TS heeft hem "raar" aangesloten. Denk ik dan.

Het is inderdaad niet dezelfde, de mijne is echt 3 fase...
Heb inmiddels foto’s gemaakt:

Op 8 november 2019 08:51:01 schreef New Beetle:
Die 300T heeft inderdaad een doodgewone 3F inductiemotor.

Niet als belediging bedoeld, maar hoe test jij de draairichting? In de ventilator of gewoon het debiet? Is quasi onmogelijk dat die motor niet van draairichting verandert. Kan eigenlijk enkel bij het wegvallen van 1 fase en dan zit je al snel met neveneffecten, hoge stroomopname, raar geluid, warm worden.

Motor uit elkaar gehad vanmorgen, alles zag er normaal uit.
De draairichting inderdaad getest door naar de ventilator te kijken, ik de knop bedienen, mijn klant naar de koelvin kijken...
Vanmorgen zonder beschermkap zelf gekeken en wat blijkt: op het moment dat de motor stopt, draait deze een paar slagen de andere kant op... bij starten gaat het zo snel dat je de richting niet goed ziet...
Dus, New Beetle, jouw reactie is eigenlijk de beste, ik vat het niet als belediging op hoor!

Als je die manueel aanzwengelt via de ventilator en pas dan aanschakelt, verandert die dan van draairichting in een van de richtingen waarin je die aanzwengelt? Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

1. Links aanzwengelen en starten terwijl de pomp nog draaiende is
2. Rechts aanzwengelen en starten terwijl de pomp nog draaiende is

[Bericht gewijzigd door New Beetle op 8 november 2019 11:11:11 (26%)]

Gewoon een tyrap tegen de ventilator houden..Dan zie je de draairichting gelijk.
Staat er een pijl op de behuizing?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Wat is je besluit nu eigenlijk? Dat de draairichting ok is en dat je je
vergist hebt in je waarneming?

Ook altid opletten voor het stroboscopisch effect als je bijlicht met een tl lamp of een ledlamp die geschakeld gevoed wordt.
Soms lijkt een motor daardoor in de verkeerde richting te draaien. Zie je vaak op tv. Dat de wielen van autos achteruit draaien.

[Bericht gewijzigd door grotedikken op 8 november 2019 11:48:24 (56%)]

Op 8 november 2019 10:49:11 schreef Ew0ud:
[...]
Heb inmiddels foto’s gemaakt:
[...]

Tis weer de ene cliffhanger na de andere... |:(

Ach, zo heel spannend is dit eigenlijk ook weer niet. Draairichting is L of R....
Serieus nu, bij het in gebruik nemen van een nieuwe pomp kijkt men toch in ieder geval ook naar de stromen; zowel elektrisch als hydraulisch. En als die in orde zijn, dan zit het met de draairichting wel snor.

Op 8 november 2019 11:08:42 schreef New Beetle:
Als je die manueel aanzwengelt via de ventilator en pas dan aanschakelt, verandert die dan van draairichting in een van de richtingen waarin je die aanzwengelt? Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

1. Links aanzwengelen en starten terwijl de pomp nog draaiende is
2. Rechts aanzwengelen en starten terwijl de pomp nog draaiende is

Ik snap wat je bedoelt, maar dat is in je eentje niet te doen...

Op 8 november 2019 12:29:11 schreef herbert116:
Ach, zo heel spannend is dit eigenlijk ook weer niet. Draairichting is L of R....
Serieus nu, bij het in gebruik nemen van een nieuwe pomp kijkt men toch in ieder geval ook naar de stromen; zowel elektrisch als hydraulisch. En als die in orde zijn, dan zit het met de draairichting wel snor.

Je wilt de pomp niet te lang laten draaien als hij de verkeerde kant opdraait, is niet goed voor het filter... vandaar pak je de snelste methode en dat is door naar de koelvin te kijken, kost maar twee seconden...

Als je goed kijkt natuurlijk.
En, je hebt nog niet geantwoord op mijn vraag. Is alles nu toch ok of niet?

Als je foto,s maakt moet je ze wel plaatsen anders hebben ze geen toegevoegde waarde.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 8 november 2019 18:46:35 schreef grotedikken:
Als je goed kijkt natuurlijk.
En, je hebt nog niet geantwoord op mijn vraag. Is alles nu toch ok of niet?

Oh sorry, dacht dat het duidelijk was... ja alles werkt zoals het moet!:-)

Shiptronic

Golden Member

Op 8 november 2019 08:19:21 schreef rew:
Ik vind deze foto (gecropt naar het typeplaatje van de motor) onder de titel "KS 300 38m3"
[bijlage]
Hier staat duidelijk 230V (en geen 230V/400V) en zie je twee aansluitdraden.

D'r zijn verschillende mogelijkheden. Ofwel ik heb een andere "KS300" gevonden, ofwel TS heeft hem "raar" aangesloten. Denk ik dan.

Die foto zegt niet, je moet naar de aansluitingen van de wikkelingen zelf kijken,en die zitten onder het deksel.

Enige wat ik me hier voor kan stelllen is dat er een FO inzit, en dat ze op de uitgang van de FO 2 draden gedraait hebben.

Maar ik lees dat TS ervaring heeft met 3F pompen en die zou de aansluitngen toch moeten herkennen ?

[edit] Er was nog een pagina, is dus opgelost, tja kijken is een erg slechte meet techniek:) idd even een TyRap ertegen houden en weet genoeg, en zelf testen , nooit op een ander vertrouwen :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 8 november 2019 22:52:12 (11%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.