Groep laadpaal schakelt af en toe uit

Motoren en hier en daar een ander type belasting kunnen daar last van hebben.

Kookplaten, doorstromers en fornuizen zijn geen echte driefasige belastingen maar meerdere enkelfasige belastingen onder een hoedje. Overigens worden meestal slechts 2 fasen effectief gebruikt bij kookplaten.

Bij 3F accumulatoren werkt gewoon 1 weerstand niet als 1F uitvalt. Niet echt dramatisch.

Echte 3F belastingen zijn eerder uitzonderlijk in woningen. Vroeger had je nog 3-fasige circulatiepompen en wasmachines, nu onbestaande.

EricP

mét CE

Wat zijn de consequenties als in een 3P circuit niet alle drie de fasen uitvallen?
En is er in deze nog verschil tussen ster en driehoek?

Kan er iets defect raken, met name in 3P gevoede elektronica, zoals bijv. inductieverwarming.

Met dat in het achterhoofd lijkt het mij ALTIJD noodzakelijk om alle aders tegelijk te onderbreken, dus altijd een 4-polige automaat.

Tsja... wat is noodzakelijk? Het is wellicht wenselijk. Maar buiten Nederland niet gebruikelijk. Dus noodzakelijk is een groot woord.

Immers, er kan ook ergens een rotje in een aansluit / verlengkabel zitten. Dus ALS er iets is wat er niet tegen kan DAN dien je dat lokaal te beveiligen. Zoals bijvoorbeeld een motor beveiligings schakeling - als een motor een fase mist, dan loopt de stroom door de andere 2 doorgaans op.

De reden dat het in Nederland gebruikelijk is om 4 polig te 'schakelen' (of 4P of 3P+N), is wederom dat 'men' hier van mening was (is) dat men de hele groep, inclusief nul, los moet kunnen koppelen van 'het net'. 3 losse smeltpatronen met een groepenschakelaar voldoet hier ook.
De oosterburen hebben daar een andere mening over. Daar hoeft dat niet te kunnen, ook niet omdat er een motortje ofzo achter hangt. Dat is daar veilig. Tsja...

De oosterburen hebben daar inderdaad een andere mening over. Die beschouwen vaak de nul en de aarde als gelijkwaardig. Praktisch betekent het dat ze vaak in een wcd de aardcontacten domweg verbinden met de nul.

Ook bij leidingaanleg hebben ze een andere opvatting. Wij trekken draden netjes door buizen omdat de opvatting was dat je de draden moet kunnen vervangen zonder de boel open te hakken. De oosterburen spijkeren een lintkabel op de muur en smeren er vervolgens het stucwerk overheen.

pas nog gehad dat men met een diamantboor door een leiding had geboord, 10 meter nieuwe draad erin, stukje flex in t gat en weer gemaakt. dat vergeet maar met ingesmeerde kabels. dat word 2x lassen en t gat een heel stuk uithakken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Op 9 november 2019 13:32:36 schreef EricP:
3 losse smeltpatronen met een groepenschakelaar voldoet hier ook.

En is ook veel goedkoper dan die automaten in NL. Ik zie weinig voordeel. In mijn vorige huis waar ik lang heb gewoond is misschien een keer zo'n smeltpatroon eruit gegaan. Mooi woord, ik gebruik 'zekering'

RAAF12

Golden Member

Op 9 november 2019 14:20:29 schreef testman:
pas nog gehad dat men met een diamantboor door een leiding had geboord, 10 meter nieuwe draad erin, stukje flex in t gat en weer gemaakt. dat vergeet maar met ingesmeerde kabels. dat word 2x lassen en t gat een heel stuk uithakken..

Ach wat maakt het uit? Of moet je dan verplicht overwerken voor je baas?

Op 9 november 2019 14:03:08 schreef KlaasZ:
De oosterburen hebben daar inderdaad een andere mening over. Die beschouwen vaak de nul en de aarde als gelijkwaardig. Praktisch betekent het dat ze vaak in een wcd de aardcontacten domweg verbinden met de nul.

Ik dacht dat in Duitsland het TN stelsel ook voor residentiële installaties gebruikelijk was. Hierdoor is aarde en nul ook gelijkwaardig.
Er moet enkel rekening gehouden worden met het verschil tussen TN-C en TN-S.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Bij de beschreven compressor gingen vrij kort na het uitvallen van 1 zekering de anderen er ook uit omdat de stroom die ging lopen snel hoog werd.
Bij slimme apparaten zal het toestel een foutmelding geven, inductie platen PV omvomers en vast nog meer.

zit sinds 2009 in de PV.

Op 9 november 2019 00:12:25 schreef andre1973:
Ik zou het geheel vervangen door een 16A 30 mA ALA. En niet klooien met 3 automaten, en als je dan toch 3 automaten gebruikt, dan alleen de fase daarmee schakelen. Het is logisch dat altijd dezelfde uitschakelt, die zal het snelst warm worden door de positie, of gewoon net even eerder trippen dan de anderen.
voorheen werd eek kracht groep natuurlijk ook wel door 3 smeltpatronen beveiligd.
oit bij een werkgever hadden we een compressor, en als daarvan een zekering door ging dan moest je hollen, anders probeerde ie op 2 poten te gaan draaien tegen de druk in, en dan gingen de andere 2 zekeringen ook, en daarmee de hele boven etage op zwart.

Dat die andere groepen aan blijven is niet zo raar, zodra er een fase weg valt zal de lader dat zien en stoppen met laden, en is dus de stroom die door de andere fasen loopt ook minimaal.

Welke ala van ABB heb ik dan nodig? Een 3P+N B16? Alleen zie ik daar weer verschillende van.

Op 9 november 2019 15:32:19 schreef andre1973:
Bij de beschreven compressor gingen vrij kort na het uitvallen van 1 zekering de anderen er ook uit omdat de stroom die ging lopen snel hoog werd.

Ik denk dat het netter is om een motorbeveiliging voor je compressor te plaatsen die correct ingesteld is op de nominale stroom. Anders loop je het risico dat je motor lekker aan het oproken is voordat je zekering er uit gaat.
Bvb een motor met In 10A, smeltzekering Gg/Gl 16A, je motor loopt aan en 'trekt' ondertussen 18A. Wie sneuvelt er eerst?

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

netter? die pkz had er al op moeten zitten, als je nog kunt rennen is een pkz ook nog wel haalbaar voor de boel eruit ligt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het spijt me, mijn glazen bol is defect.
Geen foto van de groepenkast, geen informatie betreffende de laadinstallatie, niks betreffende de kabel, automaten reeds uitgewisseld?
Ik wil u gerust helpen met het probleem, zover mijn kennis het toelaat, maar tot nu toe heb ik nog niet genoeg info.
(Heb daarnet op het forum een prachtig sign gelezen, quote; zolang het probleem niet duidelijk is, is het zinloos om naar een oplossing te zoeken.)
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Wat schrijft de fabrikant/leverancier van het elektrische voertuig wat opgeladen moet worden, voor?
Word het voertuig alléén op deze laadpaal opgeladen? Zoniet, hoe zijn die andere laadpunten dan beveiligd?
Of zit er sluiting in de kabel?
Vragen, vragen...
Zo'n 3P+N B16 gaat waarschijnlijk het probleem uit het begin niet oplossen..

EricP

mét CE

De oosterburen hebben daar inderdaad een andere mening over. Die beschouwen vaak de nul en de aarde als gelijkwaardig. Praktisch betekent het dat ze vaak in een wcd de aardcontacten domweg verbinden met de nul.

Dat ken ik dan weer niet van onze oosterburen. Maar ja, de hoeveelheid WCDs die ik daar open heb gehad is ook beperkt :)

smeltpatroon eruit gegaan. Mooi woord, ik gebruik 'zekering'

Een smeltpatroon is een zekering. Een automaat is ook een zekering in sommige stukjes Nederland. Gewoon om misverstanden te voorkomen...

Welke ala van ABB heb ik dan nodig? Een 3P+N B16? Alleen zie ik daar weer verschillende van.

Ik zou het lekker laten zitten zoals het zit zolang je niet weet wat je probleem nou eigenlijk is. Laders die wat enthousiast in komt? Trigger-happy automaat? Wie weet wel ergens een contact wat staat te knetteren - al zal een automaat daat doorgaans niet op trippen (alhoewel... de nieuwere hebben iets van 'arc detect').

In het wilde weg wat vervangen... schiet niet zo op. Ofwel: wissel eens een automaat. Of een paar fase draden (ik gok er ff op dat die lader niet miept over fase volgorde). Verhuis het probleem mee? Dan zit het na de automaten - om maar eens wat te noemen.

lamme automaat zou kunnen, steeds dezelfde gaat eruit, dus overbelasting of fase/nul sluiting blijft over. anders ging de aardlek er wel uit of een andere automaat. hoewel je toch een flinke knal verwacht als een automaat eruit gaat op sluiting.

om wat voor auto gaat het? de meeste doen niks met 3 fasen, die laden maar op 1 fase. wrs laad je dus op die ene fase en staat de lader op 20A ingesteld, waardoor die B16 groep tript..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 november 2019 23:13:25 schreef testman:
(...)
om wat voor auto gaat het? de meeste doen niks met 3 fasen
(...)

Dis waarom ik vraag: wat zegt de fabrikant/leverancier.
Ik heb geen verstand van e-voertuigen, maar bij de auto'tjes die ik heb gehad zat een instructieboekje met daarin beschreven wat voor brandstof er ingegooid moest worden. Dan verwacht je bij zo'n batterij auto dat ze je vertellen aan welke spec's een lader moet voldoen.
Ik zou een 20A automaat plaatsen.

Ga nu in dekking voor de antwoorden die gaan komen..

Sta maar terug recht.
Persoonlijk verwacht ik ook wat meer info/input. In de praktijk slaag ik er ook meestal vlot in om een storing op te lossen.
Op deze manier is het idd meer gokken.
(Laatste post voor vandaag, lig al twee dagen in de lappenmand. Niet goed voor m'n denkvermogen, humeur en hoffelijkheid.)
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
RAAF12

Golden Member

Ik geloof dat RobbertOs alleen maar vraagt en niet luistert....

is de B16 in dit geval de juiste? Ik hoor het graag.

KGE

Golden Member

Een overzichtje met welke auto's welke laadmogelijkheden hebben:

https://www.automotivate.nl/elektrische-auto/het-laden-van-elektrische-autos-uitleg-over-1-en-3-fase-laden/

Er zitten er flink wat tussen die maar 1 fase kunnen laden, maar dan weer wel met max 32 Ampere.

De (AC) laadpaal bepaalt overigens wat de auto maximaal gaat krijgen. Staat de laadpaal ingesteld op 16 Amp dan zal de auto niet meer dan 16 Amp vragen. Op die manier is zelfs dynamisch de stroom terug te regelen wanneer er bijvoorbeeld grootverbruikers in huis ingeschakeld worden. Dat vergt wel meer 'intelligentie' in de laadpaal en extra voorzieningen in de meterkast in de vorm van een stroomsensor of koppeling met de kWh meter.

ik heb al eens een mobiel kastje hersteld wat je tussen 6-10-16-20A kon instellen voor de laadstroom. dit ging middels weerstanden en een extra draad in de laadstekker. een slechte constructie, want de draden in de laadkabel zijn 2,5 of zelfs 4mm2, waar een 0,5mm2 draad bijloopt voor de instelling. als die dunne draad bovenin de buiging van de stekker zit leeft dat niet lang..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
KGE

Golden Member

Op 10 november 2019 11:47:39 schreef testman:
ik heb al eens een mobiel kastje hersteld wat je tussen 6-10-16-20A kon instellen voor de laadstroom. dit ging middels weerstanden en een extra draad in de laadstekker. een slechte constructie, want de draden in de laadkabel zijn 2,5 of zelfs 4mm2, waar een 0,5mm2 draad bijloopt voor de instelling. als die dunne draad bovenin de buiging van de stekker zit leeft dat niet lang..

Ach het gaat hier al jaren goed. (vaste kabel aan mijn laadpunt binnen).

Ik neem aan dat ze er wel rekening mee gehouden hebben. Mocht deze draad onderbroken raken dan stopt het laden overigens direct. (zo heb ik ook de noodstop knop toegevoegd die simpelweg die lijn onderbreekt naar de SmartEVSE)

De weerstanden geven de maximale stroom aan die de kabel kan hebben. In de type 2 stekker zitten twee signaleringspinnen, één voor detectie van de stekker (zodat je niet weg kunt rijden met de stekker nog in de auto) en één voor de 'communicatie'.

Nieuwere protocollen kunnen nog meer info versturen, evt. zelfs over het lichtnet.

Ik snap het nog steeds niet helemaal (ik ben maar een simpele stroomboer), hoe weet het laadmangement in de auto wat de waarde van de automaat (tripswitch) in de meterkast is? Hoe werkt dat?

Ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat.... (ook al realiseer je je dat misschien niet).

Die shit met detectie geeft aan wat de KABEL kan. Die staat misschien nu op 20A en dat de automaat van 16A dat niet leuk vind?

Of hij staat op 16A en is 1 van de automaten iets gevoeliger dan 16A(geworden)....

Anyway, als je het goed doet, dan zou de kabel dus geconfigureerd moeten worden voor minimum (kabel, automaat), maar dat zal natuurlijk niet altijd goed gebeuren....

Dus: Er zijn twee redenen om die automaten te vervangen: 1 omdat er 1 mogelijk niet goed meer is, en twee: er moet een driefase ding in. Gewoon doen en dan zien we wel weer verder zou ik zeggen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 november 2019 19:27:40 schreef mvdk:
Ik snap het nog steeds niet helemaal (ik ben maar een simpele stroomboer), hoe weet het laadmangement in de auto wat de waarde van de automaat (tripswitch) in de meterkast is? Hoe werkt dat?

De laadbox bepaalt wat de auto mag trekken via een simpel communicatie protocol.
De laadbox moet dus zo geconfigureerd zijn dat de laadstroom lager is dan de waarde van de zekering in de groepenkast.