PCB ontwerp

Thevel

Golden Member

voor het relais is een gezamenlijke nul

Ik kan het misschien verkeerd zien maar het lijkt dat het relais een gezamenlijke plus heeft.

Ja heb gelijk een gezamenlijke + en voor iedere spoel een -

Thevel

Golden Member

Dan weet ik nu genoeg en kan de print gaan maken :)

Thevel

Golden Member

Ik heb het schema getekend, volgens dit schema gaat de PCB gemaakt worden.
Kun je controleren of dit klopt?

Schema Wisselbesturing.pdf

[Bericht gewijzigd door Thevel op dinsdag 12 november 2019 22:08:10 (19%)

Volgens mij klopt het helemaal.

Groeten
Piet

Thevel

Golden Member

Printje is klaar, de afmeting is 5X5 cn.
Ik heb bij de 7805 ontkoppel C-tjes geplaatst, maar misschien zijn ze niet nodig.

Thevel

Dit is professioneel werk, welke van de drie moet ik gebruiken om de printplaten te laten maken

Groeten
Piet

Thevel

Golden Member

welke van de drie moet ik gebruiken om de printplaten te laten maken

Zo werkt dat niet, de plaatjes die je nu ziet zijn alleen voorbeelden hoe de print eruit gaat zien.
De printontwerp software (ik gebruik Designspark) genereert uiteindelijk GERBER files waarmee een printboer de print kan maken.

Ik begrijp dat je een grote hoeveelheid van die printjes wil laten maken, maar als er een foutje in de print zit (ik ben ook maar een mens :) :) ) dan zit je met en hoeveelheid verkeerde printen :(

Maar niet getreurd, op mijn werk heb ik een professionele printfeesmachine waarmee ik eenvoudig een prototype kan maken.
Ik zal dat vandaag of morgen doen, je kunt het prototype bij me thuis ophalen waarna je kunt testen of alles naar wens werkt.

Dag Thevel.
Indrukwekkend en tof om zo een vrijwillige inzet te zien.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Thevel

Golden Member

Het blijft toch een hobby hé :) :)

Begrijpelijk, het is altijd leuk om wat uit te zoeken, of uit te werken. Dit gaat net wat verder en persoonlijk vind ik het een mooi gebaar.
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
fatbeard

Honourable Member

Heel populistisch: +1.

Ook ik vind het een mooi gebaar, en niet te vergeten: een mooie print!.
Chapeau!

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Thevel

Helemaal geweldig, ik hoor van je.

Groeten
Piet

Thevel

Golden Member

Het prototype is klaar.
Toen het printje gefreesd zag ik direct al een mogelijk probleempje, ondanks dat de instelpotmeters iets verder uit elkaar staan dan het originele ontwerp zullen de bekende Piher PT10 (10mm) potmeters net niet passen.
Als je kleinere instelpotmeters (Smaller dan 8,8mm) gaat gebruiken is dat natuurlijk geen enkel probleem.
Laat het even weten, desnoods pas ik het printje aan.

rob040

Golden Member

Dat is geen speelgoed waarmee dat gefreesd is. Top, ziet er perfect uit!

Thevel

De instelpotmeter op de oorspronkelijke print is de conrad no. 422576
dit is de Weltron CA6 H Trimmer Miniatuur Lineair 0.1 W 10 k? 215 ° 235
met een afmeting van 6,5mm.

Groeten
Piet

Thevel

Golden Member

Die Weltron trimmer gaat perfect passen, geen probleem dus.

Stuur me maar een mail wanneer je het printje wil komen halen.
Ik wil hem eventueel ook wel op sturen.

Thevel

Golden Member

De TS heeft inmiddels het printje opgehaald.
Om dat hij aan het verhuizen is gaat hij pas over enige weken aan de slag.
Wordt vervolgd....

Thevel

Vandaag de print voorzien van alle componenten, zie foto, en ga vervolgens een test opstelling maken om het te proberen.

Wat mij opviel is dat de onderdelen U1, C1, C5. en C6 erg strak tegen elkaar zitten.

Thevel

Golden Member

Ik had ook niet verwacht dat C1 zo groot zal zijn...
Als je de print getest hebt en goed werkt en er geen wijzigingen zijn zal ik het een en ander een beetje verschuiven zodat C1 meer lucht krijgt.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Voor een elco zoek ik altijd de correcte afmetingen van het gebruikte type. Je kan niet bij voorbaat zeggen een 100µF/16V heeft die exacte afmetingen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 9 november 2019 17:06:58 schreef Rehorst:
weardguy

Dit jitteren wordt voorkomen door de betreffende schakeling die het signaal naar de servo na 1 sec uitschakelt.

Waarom schakel je het signaal uit? Weet die servo dan nog wel wat hij moet doen? Ik zou eerder denken aan uitschakelen van de voedingsspanning.

Ik vind het hele ding trouwens behoorlijk ingewikkeld... Wordt al snel een paar honderd Euro voor die 70 st. bipolaire relais. Drie instelpotmeters per NE555 is 210 afregelpunten, terwijl je ook vaste weerstanden zou kunnen gebruiken.

Me dunkt dat één PICje, zonder extra componenten per wissel toch voldoende moet wezen. Er is vast wel een forumlid die even een programmatje kan maken voor je.

[Bericht gewijzigd door soldeersmurf op dinsdag 17 december 2019 13:22:01 (14%)

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
Lambiek

Special Member

Op 17 december 2019 13:17:37 schreef soldeersmurf:
Waarom schakel je het signaal uit?

Omdat de servo staat te trillen. Maar dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand, hij zal waarschijnlijk ergens te hard tegen iets aandrukken, anders kan het niet.

Weet die servo dan nog wel wat hij moet doen?

Je kunt gewoon het signaal van de servo halen, alleen kun je hem dan met de hand verdraaien. Hij houd dus niet zijn positie meer vast.

Ik vind het hele ding trouwens behoorlijk ingewikkeld...

Ik ook. Maar dat zegt niets over Thevel, die heeft een mooi printje gemaakt. :)

Me dunkt dat één PICje, zonder extra componenten per wissel toch voldoende moet wezen.

Dat had ook makkelijk gekund met een paar componenten.

Op 14 november 2019 14:28:36 schreef Thevel:
[bijlage]
Het prototype is klaar.

Waarom frees je alles weg rondom je sporen?, dat doe ik nooit. Kost ook gigantisch veel tijd en freesjes.

Zie voorbeeld.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Op 17 december 2019 14:36:54 schreef Lambiek:
Waarom frees je alles weg rondom je sporen?, dat doe ik nooit. Kost ook gigantisch veel tijd en freesjes.]

Grote vlakken wegfrezen doe ik met freesjes van 1mm of groter.
Veel tijd kost dat niet, bij dit printje praat je over een paar minuutjes...

Lambiek

Special Member

Ik heb ook zo'n freesje om grote vlakken te frezen, maar ik gebruik dat ding nooit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.