EVSA elco en transistor geploft

Op 9 november 2019 22:37:22 schreef fred101:
[...]

Nee, dat noemen ze een beroerde soldeerbout :-)

Ik had al een vermoeden Fred dat het aan mijn spullen lag , ik heb dat boutje al jaren voor klein prutswerk , maar nu ik groot prutswerk ga doen klinkt zo'n desoldeer station wel goed. Ik ga er nog schik in krijgen .

HVinduction

Honourable Member

Het beste is om een ESR-meter te gebruiken (kan je zelf ook maken), omdat een elco niet bol hoeft te staan voor een hoge ESR.
Verder is waarschijnlijk de aanwezige zekering op de print doorgebrand, ik raad aan om bij het testen een lamp in serie met het lichtnet te zetten, deze zal bij een aanwezige kortsluiting branden i.p.v. dat er een printbaan als zekering moet werken, of erger.

De werking van een EVSA:

In de ingang is in serie een zekering opgenomen, waarna er een parallelgeschakelde condensator is opgenomen.
Daarna is er een spoel met twee wikkelingen die in serie staan (elke ader een), deze spoel en condensator zijn voor de lichtnetonstoring.
Daarna is er een NTC o.i.d. in serie opgenomen om de inschakelstroom te beperken die o.a. wordt veroorzaakt door de bufferelco, dit kan ook voor de filter zitten.
Vervolgens wordt de wisselspanning omgezet in gelijkspanning met een volle brug of halve brug, met een elco en eventueel een foliecondensator in parallel op de uitgang.
Daarna wordt er weer een wisselspanning van gemaakt (met een zgn. forward converter, zit ook in een PC-voeding) met een frequentie van rond de 100kHz (blokgolf).

Omdat de frequentie veel hoger is dan de gebruikelijke 50Hz (sinus), is er een kleinere smoorspoel nodig voor hetzelfde vermogen.
Ten slotte staat er een condensator parallel aan het andere eind van beide gloeidraden.

Afhankelijk van het aantal lampen zijn er meerdere smoorspoelen en startcondensatoren opgenomen in de schakeling, en dan zullen de eerder genoemde componenten zwaarder uitgevoerd zijn en / of gekoeld.

Afhankelijk van het aantal lampen zijn er meerdere smoorspoelen en startcondensatoren opgenomen in de schakeling, en dan zullen de eerder genoemde componenten zwaarder uitgevoerd zijn en / of gekoeld.

Dank u voor de input.

Dus als ik het goed begrijp en bekijk worden die 2 grote elco's bij de start gebruikt , daarna gaan ze stroom leveren aan de lamp. Of worden ze buiten spel gezet tot de volgende start?

Ik pieker me nog suf op het stukje van de 4 dioden ze staan net voor de 2 grote elco's, die heb ik uitgetekend maar ik snap niet wat ze doen. De stroom is immers al gelijk gericht door de brugcel D1 .

Ze geleiden steeds met 2 stuks 1 kant op . Ik heb een fototje erbij misschien wat duidelijker.

Nee. Ik doorzie de schakeling ook niet, maar het kost retalief veel tijd om het schema op te nemen van enkel net niet helemaal duidelijke foto's. Die tijd ontbreekt mij. Als u het schema opneemt maakt dat discussie eenvoudiger.
Vermoedelijk zitten er wat handigheden in zoals zo min mogelijk bufferen om de cos phi goed te houden, en de kosten laag.

Voor een goede algemene uitleg van EVSA's verwijs ik naar Elektuur Juni 1988, de "HF-TL-Dimmer". Dat is een (regelbaar) HF VSA voor één buis voor zelfbouw, met dezelfde opzet en uitleg er bij.

Op 10 november 2019 08:52:06 schreef Aart:
Nee. Ik doorzie de schakeling ook niet, maar het kost retalief veel tijd om het schema op te nemen van enkel net niet helemaal duidelijke foto's. Die tijd ontbreekt mij. Als u het schema opneemt maakt dat discussie eenvoudiger.
Vermoedelijk zitten er wat handigheden in zoals zo min mogelijk bufferen om de cos phi goed te houden, en de kosten laag.

Voor een goede algemene uitleg van EVSA's verwijs ik naar Elektuur Juni 1988, de "HF-TL-Dimmer". Dat is een (regelbaar) HF VSA voor één buis voor zelfbouw, met dezelfde opzet en uitleg er bij.

Dank je wel voor de tip Aart !

Die oudere EVSA's zonder IC's werken bijna allemaal op hetzelfde principe.
Op Google staan veel schema's die bijna allemaal op hetzelfde pricnipe werken, hier en daar wat extra componenten maar allemaal hebben ze dezelfde werking.

Google resultaten, zoek er de best gelijkende uit.

LDmicro user.

Op 10 november 2019 09:06:54 schreef MGP:

Op Google staan veel schema's die bijna allemaal op hetzelfde pricnipe werken, hier en daar wat extra componenten maar allemaal hebben ze dezelfde werking.

Dank MGP , ik heb ze al een paar keer voorbij zien komen in mijn zoektocht. Maar zo is het duidelijk waar ik mij op moet focussen.
Blij mee , leuk zondag uitzoekklusje .

Iedereen bedankt trouwens ik ben weer wat op weg

die dioden hebben meer functie, zie maar dat die 2 elco's niet parallel staan, er wordt een extra spanning gemaakt daar. de elco's zijn ook maar 250V, normaal zit er 1 primaire elco in van 450V. dit is een erg brak ontwerp met goedkope onderdelen, er is ook een vocht issue zo te zien, te veel aangetaste printsporen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat rondkijken bracht mij deze uitleg van een soortgelijk eVSA; https://electronics.stackexchange.com/questions/25720/serial-capacitor…

Dus de primaire schakeling is deze:
https://en.wikipedia.org/wiki/Valley-fill_circuit

Die ik ook niet kende. Dat is interessant en precies waarom ik dit soort topics toch vaak bekijk :)
Het gaat dus inderdaan om een vorm van passieve pfc / bufferen met wat minder harmonischen.

Een losse gedachte; Een schakeling met weinig componenten wil nog wel eens lastiger te begrijpen te zijn dan een met veel; omdat functies door elkaar lopen en secundaire eigenschappen van componenten belangrijk worden. Ik zit zelf niet zo in de deze hoek van de elektronica en zou best wat uurtjes studie nodig hebben om van de gehele VSA een goede beschrijving te maken die aansluit bij wat ik al weet. Onderschat het niet.

Op 10 november 2019 09:45:58 schreef testman:
die dioden hebben meer functie, zie maar dat die 2 elco's niet parallel staan, er wordt een extra spanning gemaakt daar. de elco's zijn ook maar 250V, normaal zit er 1 primaire elco in van 450V. dit is een erg brak ontwerp met goedkope onderdelen, er is ook een vocht issue zo te zien, te veel aangetaste printsporen..

Dank voor je toevoeging testman , je bevestigd mijn vermoeden.

Het ontwerp is verschrikkelijk , en dat ligt dus gewoon in NL in de bouwmarkt met een mooie doosje eromheen. Maar je ziet hoe triest de kwaliteit is.

Maar ik heb ze gekregen van iemand uit onze hobby loods , dus voor mij erg leuk om te onderzoeken en te leren. Dit soort projectjes inspireert mij weer om de hobby verder op te pakken. Ik ben van origine automonteur met een vleugje elektra avond school . Dat was in de jaren 90 . En nu ik er in duik gaat het weer leven .

Ik vind de vally-fill schakeling niet onelegant en wat geavanceerder als gewoon bufferen. De rest van het ontwerp is nog niet bekeken.

De uitvoering is gepast voor consumentenrommel. Dit soort producten wordt vandaag de dag gemaakt om binnen het toegestane geld te verdienen voor zijn baasje, de fabrikant en keten totaan de consument.
Niet om licht te geven. Onafhankelijk van wat men er van vind zijn wegwerpproducten erg succesvol.

Op 10 november 2019 09:53:31 schreef Aart:

Een losse gedachte; Een schakeling met weinig componenten wil nog wel eens lastiger te begrijpen te zijn dan een met veel; omdat functies door elkaar lopen en secundaire eigenschappen van componenten belangrijk worden. Ik zit zelf niet zo in de deze hoek van de elektronica en zou best wat uurtjes studie nodig hebben om van de gehele VSA een goede beschrijving te maken die aansluit bij wat ik al weet. Onderschat het niet.

Ben hier ook heel blij mee , nu het schakeldingetje een naam heeft kan ik gerichter onderzoeken.

Wat ik uit dat linkje lees is dat een Valley fill circuit een rimpel heeft van 50% , dus niet zo gek dat inferieure elco's het begeven .

We hebben er nog zeker 10 hangen , dat is dus een kwestie van tijd tot ze stuk gaan.

Vond op YT een filmpje van iemand die een VF circuit aan de scoop heeft hangen.

https://www.youtube.com/watch?v=Hfugb6z84zI

heb al vaker gezien dat oude bakken met de eerste evsa's minder licht gaven als met nieuwe evsa's. mede omdat men toen lagere schakelfrequenties gebruikte en je eigenlijk speciale HF tl's nodig had nog. 36W was een 32W buis. in de praktijk deed een gewone TLD-36W het ook, maar indertijd kon dat nog niet. de dikke T12 buizen waren er ook al niet meer dus dat was het verschil niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat ik uit dat linkje lees is dat een Valley fill circuit een rimpel heeft van 50% , dus niet zo gek dat inferieure elco's het begeven .

Die rimpel staat in deze schakeling juist niet over de elco's.
U doet steeds vreemde uitspraken, dat staat vrij, maar het staat raar en maakt inhoudelijke discussie lastig.

Op 10 november 2019 12:55:03 schreef Aart:
[...]

Die rimpel staat in deze schakeling juist niet over de elco's.
U doet steeds vreemde uitspraken, dat staat vrij, maar het staat raar en maakt inhoudelijke discussie lastig.

Dat het niet correct is daar kan ik mij in vinden maar om dat dan gelijk in de hoek te stoppen van rare uitspraken dat gaat er bij mij niet in . We zijn niet allemaal zo goed hierin .

Maar evengoed bedankt voor je toevoeging in het geheel.

ik haalde mij info uit de link [ A disadvantage is that the ripple voltage can still be 50% of peak, and have total harmonic distortion]

Arco

Special Member

Het schema van dit soort resonante ballasts komt meestal op zoiets neer:

Nadeel is dat als een onderdeel het begeeft, meestal alle actieve componenten worden opgeblazen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Op 10 november 2019 13:06:18 schreef Salem:
Dat het niet correct is daar kan ik mij in vinden maar om dat dan gelijk in de hoek te stoppen van rare uitspraken dat gaat er bij mij niet in. We zijn niet allemaal zo goed hierin.

Ik denk niet dat zijn bedoeling was je te beledigen, maar als je conclusies doet die niet kloppen zonder dat we dit kunnen verbinden aan hem die de uitspraak doet wordt de discussie ook erg lastig. Ik zou er niets achter zoeken en de inhoud van de opmerking proberen te gebruiken en hetgeen je nu niet duidelijk is te vragen.

Wat mij opvalt in dit specifieke schema is dat de condensatoren niet direct op elkaar aangesloten zijn. Ik dacht dat ze in serie zouden staan (het zijn wel 250V exemplaren), maar dat lijkt niet het geval. Misschien is er een ontwerpnuance die ik op dit punt niet kan zien/begrijp, maar zoals al eerder gezegd is het best een hoop werk om te 'reverse engineeren' op basis van foto's alleen om te faciliteren dat er een paar goedkope EVSAs kunnen worden gerepareerd.

In elk geval is één van de transistoren waarschijnlijk nog goed (een overbelaste transistor wordt meestal een grote kortsluiting), en dat geeft goede hoop voor de andere. Het zou best kunnen dat deze EVSAs niet defect raken door te werken met opgedroogde elco's. In dit geval is het lukraak vervangen ervan en kijken of het werkt niet onrealistisch. Deze onderdelen zijn niet in het bijzonder duur. Wat voor waarde staat er op je elco's?

Op 10 november 2019 13:55:22 schreef Kruimel:
[...]Ik denk niet dat zijn bedoeling was je te beledigen, maar als je conclusies doet die niet kloppen zonder dat we dit kunnen verbinden aan hem die de uitspraak doet wordt de discussie ook erg lastig. Ik zou er niets achter zoeken en de inhoud van de opmerking proberen te gebruiken en hetgeen je nu niet duidelijk is te vragen.

Deze onderdelen zijn niet in het bijzonder duur. Wat voor waarde staat er op je elco's?

Klopt ja , ik ben er zelf inmiddels ook achter dat ik zelf conclusies trek en die dan ga posten . Ik zal er op letten , ik doe dit niet zo vaak en moet dat ook leren. Geen probleem ik snap het standpunt , ik spring uit enthousiasme van de hak op de tak. Goed dat zal ik proberen anders te doen. Eerst denken en dan doen ;-)

De 2 grote elco's die daar staat 33uF 250 volt op . Ik heb ergens nog een doosje liggen met verschillende geuren en kleuren .

Wellicht krijg ik er nog eentje aan de praat.

Ik zou heel graag zoiets dan eens op de scope zien maar die heb ik helaas niet.

btw; [faciliteren dat er een paar goedkope EVSAs kunnen worden gerepareerd.] mijn insteek is niet repareren. Maar leren .

maartenbakker

Golden Member

Het zou kunnen dat de capaciteitswaarde van die 2 elco's vrij nauw komt, als in dat ze ongeveer gelijk moeten zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dat ellende begint is soms al te zien hoe de bakken ontsteken, als er 1 later is als de rest, uit dezelfde batch bakken dan komt die er tzt aan met de EVSA.

als de buizen met een coldstart EVSA net onderbreken op t moment van ontsteken dan vlamt die vaker door. heeft te maken met de hoge ontsteekspanning die dan doorslaat vanwege de ineens wegvallende last. de condensator die in serie staat met de buiseinden zie je dan ook vaker met een bult erin. veelal een 2kV model..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Ik zou heel graag zoiets dan eens op de scope zien maar die heb ik helaas niet.

Gelukkig maar, anders zou hij nu waarschijnlijk kapot zijn. Gebruik een scoop alleen maar aan schakelingen die gescheiden zijn van het 230V net en spanningen produceren binnen het bereik van de scoop en probes. Hoeveel dat is ligt aan de scoop en probes.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 10 november 2019 17:45:18 schreef fred101:
[...]
Gelukkig maar, anders zou hij nu waarschijnlijk kapot zijn. Gebruik een scoop alleen maar aan schakelingen die gescheiden zijn van het 230V net en spanningen produceren binnen het bereik van de scoop en probes. Hoeveel dat is ligt aan de scoop en probes.

Thx Fred , zo wijs was ik inmiddels al, ik ben er ook huiverig voor . Doelde meer op een youtube filmpje . Het zien hoe anderen het doen is voor mij beeldend en dan snap ik het ook directer dan letters en formules.

Ik ga eerst maar eens sparen voor een goede soldeer bout ;-)

Kruimel

Golden Member

Kijk anders hier eens: soldeerstation vervangen. Daar worden een paar goede suggesties gedaan, en de Ksger die ik toen besteld heb bevalt me prima met een BC3 punt (voor THT).

Op 12 november 2019 12:23:01 schreef Kruimel:
Kijk anders hier eens: soldeerstation vervangen. Daar worden een paar goede suggesties gedaan, en de Ksger die ik toen besteld heb bevalt me prima met een BC3 punt (voor THT).

Thx Kruimel , na wat gegoogle kwam ik vanzelf weer hier terecht :D

Ik ga me er eens in verdiepen . Ik ga het nog leuk vinden ;-)