LM199AH/883 datasheet

Arco

Special Member

Ik heb mijn (complete) SM van Schematheek.
Weerstanden heb ik laten zitten. Standaard zit er een HP5082-7750 display in, de HE versie is de 5082-7650.
Nog gewoon leverbaar: https://nl.farnell.com/broadcom-limited/5082-7650/led-display-0-43-he-…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob040

Golden Member

@markce: Vandaag de LM199's binnengekregen. Hierbij een foto:

Op de zijkant staat helemaal niets...

Ze worden verkocht als nieuw, er zitten lange pootjes (~11mm) aan, maar die zijn wel lelijk vertind.
Dus of ze nou echt nieuw zijn durf ik niet te zeggen.

blackdog

Golden Member

Hi rob040,

Ik heb denk ik rond de 20x LM399 in diverse uitvoeringen in mijn bezit, geen van alle hebben vertinde pootjes.
Maar geen van alle zijn een /883 type.
Loopt de vertinning door tot aan het huisje?

Als je een goede 199/299/399 hebt, kan de drift en ruis er zo uit zien:
http://www.bramcam.nl/Diversen/LM399AH-01.png

Dit is dus een meting van bijna 24 uur en bevat de ruis van het meetinstrument en de ruis van de te testen zener.
Dit is een van de 12 stuks LM399 versies die ik in mijn testkastje aan heb staan.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rob040

Golden Member

Hoi Bram,

Ja, de pootjes zijn over de gehele lengte vertind, een beetje 'klodderig'. Geen idee hoe dat gedaan is, ik kan me ook niet voorstellen dat ze met die lange pootjes ergens ingesoldeerd hebben gezeten.

Ik heb even moeite om het plaatje van jouw DMM4050 te begrijpen. Wat geven de max. en min. waardes aan?

Groet, Rob

@rob040
Er is een uitvoering met "solder dip lead finish", die jij blijkbaar hebt.

blackdog

Golden Member

Hi rob040,

Ik denk ook dat het waarschijnlijk gebruikte LM199 typen zijn, niet zo erg dat ze verouderd zijn. :-)
Als ze maar wel goed zijn natuurlijk.

.
Betreffende mijn plaatje, de referentie die wordt weergegeven staat denk ik al een week aan.
En een dag geleden heb ik op het meetinstrument de "0" functie gebruikt en je ziet nu de relative drift(vrijwel niets) en ook de ruis van zowel de DMM en de te meten zener, en deze valt binnen + en - 10uV.
Wat je ziet is zeer goed en valt ook ruim binnen de specs van de gebruikte DMM.

Als je goed kijkt, dat zie je ook de bitwaarde van mijn gebruikte multimeter, verder is bij 7V van de zener de 1PPM waarde 7uV.
In een oud document zie ik dat bij 1Hz bandbreedte (schatting van de hier gebruikte bandbreedte van de multimeter) de ruis wordt aangegeven als ongeveer 5uV PP en dat was over een meettijd van 10-minuten.
De RMS ruis tussen 10Hz en 10KHz ligt rond de 7uV bij de LM199 volgns de datasheet.

Op de DMM staat tijdens deze meting zowel de digitale filtering alsook de analoge filtering aan, hierdoor wordt de ruis van het meetinstrument zo veel mogelijk onderdrukt.

Met mijn 3458a zou ik het nog mooier kunnen meten maar daar heb ik nu de tijd niet voor, dat doe ik als de zeners voldoende verouderd zijn en ik de beste heb geselecteerd.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rob040

Golden Member

@Mark: Ah, dat had ik vermoedelijk in de datasheet kunnen lezen. Iemand hier heeft dat zelfs als onderschrift: RTFM/D...
Edit: Ik vind het knap gevonden van je, het staat niet in de datasheet, maar via een verwijzing naar MIL-PRF-38535, appendix A.
Dat verklaart trouwens ook dat het wat klodderig is, zonder hars in de tin gedoopt.

@Bram: Dank voor de uitleg, nu begrijp ik het plaatje en de gegeven waardes. :-)

[Bericht gewijzigd door rob040 op vrijdag 6 december 2019 23:25:04 (19%)