Loewe individual 46 met balk en lijnen

Hallo

Hierbij een apart topivje voor de 46 inch loewe individual.

Deze heeft eveneens een samsung paneel , maar een amdere fout.

Zie bijgevoegde foto's.

Heb de tcon van de 40 al even geprobeerd, maar daar geeft hij geen beeld mee.

Als ik de flexcables loshaal en beweeg dan verdwijnt de balk soms even zo lijkt het en de lijnen, de balk is er direct weer, de lijnen komen dan weer iets langzamer op.

De lijnen vervagen naar de rechter kant en zijn daar nihil tot niet aanwezig link wel duidelijk , en na de balk heel erg duidelijk.

Zou ook hierbij het paneel het hoekje om zijn? Of is er iets anders de schuldige

Dit is een probleem met de corresponderende bandkabel of COF op de bandkabel tussen connenctie print en scherm zelf

Cof te repareren / bypassen?

Is er meer info over deze panelen?

Mvg hans

Moeilijk te zien op foto, is er nu een balk aan beide kanten van het beeld?
Het lijkt rechts een roze balk, links een "helderdere" balk.

Alleen rechts de roze balk, die eerst gek genoeg groen was, en de horizontale lijnen die lijken op scanlines bij een crt , maar die vervagen van links naar recht waar ze niet meer zichtbaar zijn.

Ik zou dit toestel graag repareren, beeld en geluid, en styling zijn erg mooi.

Tidak Ada

Golden Member

Die lijnen zien er uit als moiré-effect: Interferentie met pixels van het beeldscherm en die van het beeld. Die magenta balk doet mij eerder denken aan een gebrek aan groen (Is duidelijk donkerder dan de omgeving).

Hoe oud is het toestel?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Geen idee hoe oud, technische data heb ik 123 niet kunnen vinden, ik schat zo rond 2011

Beweeg bandkabels eens of er verbeteringen of verslechteringen zijn

Heb net het paneel eruit gehaald de lcd geheel uit de omlijsting genomen.

Alles bandkabels losgehad , de cof's met films bewogen aan print en glaszijde alles bewogen, geen verbetering.

Heb een foto van de print gemaakt, wie weet is er iemand die zegt je kan hem bypassen.

Type paneel is lta460hf02

Heb een tcon uit eenzelfde type 40inch erin geprobeerd, daar krijg ik geen beeld mee, software? Uberhaupt mogelijk deze werkend te krijgen in de 46inch?

Alweer bedankt voor alle input!

Die donkere lijnen die je ziet en die donkerder zijn links, wil zeggen dat links bepaalde SR blocks in het scherm niet aangestuurd worden/defect zijn. Rechts doen ze dat wel. Dat bewijst het verdwijnen van die donkere lijnen aan de rechterkant van het scherm (zie die handleiding voor schermreparatie die ik in je vorig topic gepost heb).
Als aan de "donkere" kant van het scherm zo'n SR block in sluiting ligt (klassiekertje bij Samsung LCD's) laat dat heel de boel gek doen.

Voor een correcte werking van dat scherm moeten die SR blocks hun werk doen.

Zeker bij zo'n 46" krijg je voeding tbv die SR's aan beide flatcables uitgeleverd uit de T-Con.

1. wat gebeurt er als je beide flatcables van de T-con naar het scherm toe omwisselt?
2. Links van het beeld zijn de donkere lijnen het donkerst zeg je en rechts is de roze balk, klopt? Als je met puntje 1 geen verschil merkt, koppel dan eens de flatcable af die de linkerkant van je scherm bedient. Als het beeld nu beter is, je gaat natuurlijk maar een half beeld hebben, is het aan de linkerkant te zoeken.

In dat geval even kijken of met alles aangesloten en uitgeschakeld toestel die verschillende SR voedingslijnen vanuit de T-Con naar het scherm links en rechts nog verbinding maken.

In Samsung schermen heb je hele specifieke benamingen/testpunten op die printjes, die aan het scherm vasthangen, voor de SR blocks voedingslijnen. (zie dat pdfje)

Bedankt beeldbuisje! Gaan ik mee aan de gang!

Lekker klooien als het regent.

Met de rechtetkant los alles op links gewoon perfect! Met 3 flatcables erin ook, alleen lijnen op recht (logisch) zodra de 4e erin gaat de lijnen weer op recht en natuurlijk de roze balk. Probleem lijkt mij dus in de 4e kabel of alles wat er aanhangt te vinden.

Omwisselen lukt niet, kabels te kort

Ik ben eens wat gaan meten, op alle pinnen van de flatcables, maar toen viel mij iets op.

Door een bepaalde pin van het goede deel van het scherm aan de massa te leggen, kreeg ik op dat deel exact dezelfde roze balk, het lijkt dus alsof er iets kort ligt aan de kant met het probleem.

Mijn idee was om alle spanningen te meten op de 4 flatcables en dus te kijken op welke pin het zou verschillen aan de defecte kant.

Veel verder ben ik nog niet , de uitleg in het pdfje beschrijft niet mijn type connectionboard en tcon.

Kan het echt niet de tcon zijn ?

Nee, 100% niet voor deze fout. Dan was het consequent over gehele scherm geweest...

Dat bewijst dus dat die "4de" kabel de RS blocks stuurt waarvan er eentje in kortsluiting ligt. Die gaat dan een hele hoop spanningen in de war sturen (lees naar beneden trekken) wat gekke beeldfouten geeft.

Er zitten diverse SR blocks in zo'n groot scherm. Eéntje gaat gedeeltelijk defect zijn.
Op de printjes die aan de LCD vasthangen (de printjes waar de flatcables van de T-Con heen gaan) zitten diverse weerstandjes langs waar de SR blocks gevoed worden.
De kunst is nu te weten te komen welk weerstandje het defecte SR block van voeding voorziet. Dat weerstandje maak je los en dat gaat veel schelen.
Zoals ik eerder al zei ga je wellicht ergens op het scherm nog een klein donkerder lijntje oid zien, maar vaak valt het op normale kijkafstand niet eens op.

Inderdaad is het verhaal met 4 flatcables lichtjes anders als in de documentatie. Met dit type heb ik dergelijk gepriegel nog nooit gedaan.
Toch in sé werkt elke LCD op dezelfde manier. Welke weerstandjes nu precies verantwoordelijk zijn kan ik van hier uit ook niet zien natuurlijk.
Ik zou ook de documentatie moeten toetsen aan jouw toestel.
Volgens mij moet het met de wetenschap die je nu hebt en met de documentatie te interpreteren wel lukken! :)

Gisteren zat ik eens Marktplaats te bekijken. Stond een Individual 46 met roze balk te koop van ene Hans...

Niet gelukt het op te lappen?

Dat klopt ondertussen staan ze beide op mp. Mocht er iemand iets zoeken is diegene er mee geholpen, kom er zo 123 niet aan toe.
Als er tijd is ga ik er wel mee aan de gang.