Makita 230V motor met PLC besturen

Beste forum leden,

Ik ben een zaagmachine aan het bouwen. Ik heb ervaring met PLC's, sensoren, frequentieregalaars etc etc maar ik kom nu een probleem tegen.

Ik wil een Makita LF1000 flipper gebruiken als zaagmotor. Deze had ik liggen en deze werkt goed voor mijn toepassing.

Ik wil de motor aan en uitzetten met een PLC (S7-1200) uitgang. De uitgang van 24V laat ik een Siemens 3RF2310-1BA02 solid state contactor schakelen.

Nu snap ik alleen niks van het elektrische schema, zie bijlage. Het relais heeft een veiligheid ingebouwd zodat, als de stroom uitvalt, de zaag niet weer aangaat als de stroom er weer op staat. Er zit een groene knop op om de zaag continu te laten draaien (met die beveiliging). Als je op de rode knop drukt gaat de zaag uit.
Daarnaast zit er nog een schakelaar in de handle. Met deze schakelaar blijft de zaagmachine lopen zolang je de schakelaar indrukt. Laat je de schakelaar los, dan stopt de zaag.

Mijn vraag is nu: hoe kan ik de zaagmotor aansluiten op de Siemens contactor?

Ik heb een van de draden gevolgd en ik denk dat ik de rode draad, (3e draad van links onder de controller) aan kan sluiten op de contactor. Verder kom ik er niet uit.

De groene en rode knop vind ik niet in het schema en ik zou die op de machine laten zitten de veiligheid is toch wel erg belangrijk dat de machine niet gelijk zomaar aangaat. En het is per keer dat je de machine / zaag aanzet dat je even 1 keer op die knop moet drukken.
Ik ken die knoppen wel daar zit een klein spoeltje in die als je de knop 1 maal hebt ingedrukt zichzelf ingedrukt blijft houden totdat je de spanning er vanaf haalt of op de rode knop drukt.

In het schema zie ik wel een keer switch staan die in het handvat (handle) zit. De draden kan je besturen met een plc via een relais met wissel contacten met een normale solid state relais gaat het niet werken je moet een wissel contact hebben

[Bericht gewijzigd door benleentje op 11 november 2019 19:13:29 (16%)]

Beste Benleentje,

bedankt voor de reactie, qua veiligheid komt er toch een beveiliging overheen met een schakelaar, dus de motor kan sowieso niet draaien als de kap dicht is (dit wordt met de PLC bestuurd).

De brake switch schakelt tegelijk met de andere handle switch en deze zorgt ervoor dat de motor rustig uitloopt en niet ineens stopt met draaien.

Maar dan zou ik dus de handle switch moeten schakelen? Weet u toevallig hoe dit type relais in het Engels heet? Dan kan ik het gelijk bestellen bij RS-online.

Geen idee wat de Engelse benaming is.
Als je heel zeker bent dat je goed beveiligd bent dan kan je deze knop gewoon weglaten en de draden doorverbinden en 1 draad afdoppen of verwijderen.

Ik heb het volgensmij al gevonden:
https://nl.rs-online.com/web/p/non-latching-relays/7943755/
Met dit relais kan ik ook de handle switch schakelen.

Bedankt voor de hulp en informatie, ik denk dat ik het te ingewikkeld heb bekeken, als ik inderdaad die switch met een relais schakel heb ik het gewenste resultaat.

Op 11 november 2019 19:10:41 schreef benleentje:
Ik ken die knoppen wel daar zit een klein spoeltje in die als je de knop 1 maal hebt ingedrukt zichzelf ingedrukt blijft houden totdat je de spanning er vanaf haalt of op de rode knop drukt.
In het schema zie ik wel een keer switch staan die in het handvat (handle) zit. De draden kan je besturen met een plc via een relais met wissel contacten met een normale solid state relais gaat het niet werken je moet een wissel contact hebben

"Die knop met dat spoeltje" is de zgn. nulspanningsbeveiliging. En je wilde weten hoe een enkelpolig wisselcontact in het Engels heet: Single Pole Double Throw (contact).

Ga je een machine die handen af kan zagen met een PLC beveiligen?

Altijd de voedingspanning kunnen onderbreken in de nabijheid van het zaagblad, al is het maar om je werkstuk veilig te kunnen vastzetten.

Brr.. rillingen krijg ik van dit soort constructies..

Op 12 november 2019 22:54:53 schreef maus0611:
Ga je een machine die handen af kan zagen met een PLC beveiligen?

Altijd de voedingspanning kunnen onderbreken in de nabijheid van het zaagblad, al is het maar om je werkstuk veilig te kunnen vastzetten.

Brr.. rillingen krijg ik van dit soort constructies..

Mee eens..
Beveiligen moet je niet met een PLC willen doen...
Net als een noodstop, die moet altijd direct aangrijpen op de voeding..
(een uitgang van de PLC KAN blijven hangen....)Een solid state relais trouwens ook...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..