Telegrafie... vroegah... over landlijnen. Gerouteerd?

Hallo mensen,

Ik ben best wel gefascineerd door morse omdat dit toch een van de oudste manieren van "digitale" communicatie was.

Onlangs ben ik in een 280 delige podcast over de Amerikaanse Burgeroorlog gerold en daar werd behoorlijk wat afgesleuteld.
Podcast is overigens een aanrader voor de liefhebber. :)

Ook voor een militair met een Verbindingsdienst achtergrond, zoals ik, is het fascinerend te beluisteren hoe tactische zaken spaak lopen wanneer "verbindingen" plat liggen.

Anyway...
Mijn grote vraag is of men tussen de telegraafposten onderling ook verbindingen doorpatchten of dat ze simpelweg de ontvangen berichten opnieuw gingen seinen.

Door de podcast naast een kaart te leggen, zie je hoe verbindingen van stad tot stad gingen, voor ze op het juiste punt aankwamen.
Je zou zeggen dat er toch iets van "relaisstations" moeten zijn geweest, in z'n primitiefste vorm.
Langere lijnen zouden "af te luisteren" zijn. Maar korte verbindingslijnen vergen dus herzenden van berichten, met alle problemen van dien.

Ik kan er niets over vinden op internet.
Ik word steeds naar draadloze morse stations gedirigeerd op websites.
En zoek ik op Civil War sites gaat het over van alles over de oorlog, maar een detail als hoe informatie te relaiseren kont er (begrijpelijk) niet in voor.

Misschien een gemiste zoekterm of zo...
Maar met "telegrafie" en "Morse" kom ik er niet.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 11 november 2019 23:04:45 schreef Fantomaz:
Je zou zeggen dat er toch iets van "relaisstations" moeten zijn geweest, in z'n primitiefste vorm.

Die waren er ook. De afstand die je met een telegraaf kon overbruggen was beperkt. Dus op bepaalde punten waren er relaisstations. En die bestonden hoofdzakelijk uit een relais. De spoel werd geactiveerd door de eerste lijn, het contact ging, gevoed door een verse batterij, de tweede lijn op. Naar de ontvanger, of naar een volgend relaisstation als dat nodig was.

Daar komt ook het woord relais vandaan. Het Franse woord relais betekent letterlijk uitspanning. In de tijd van koetsen die door paarden werden getrokken moesten om de zoveel kilometer de paarden worden uitgespannen. Er kwamen dan verse paarden voor de koets en de paarden die het eerste deel van de reis voor de koets stonden mochten een poosje uitrusten.

waar is mijn like button?
waar is mijn like button?
waar is mijn like button?

Bedankt voor de inzage KlaasZ.
Waar haal je die info overigens vandaan?

F_S, jij bedankt voor de link.
Ga ik me zeker in verdiepen. :-)

[edit]
Wat een prachtige site!!!

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

US truck met rtty opbouw https://www.youtube.com/watch?v=aC7IYdovcO8

mooi om te zien hoe zo'n ding mechanisch werkt https://www.youtube.com/watch?v=EO1QOt9DVzI
Duitse met telefoon draad https://www.youtube.com/watch?v=Rs4YZv6s70g
https://www.youtube.com/watch?v=FnKQKpq6Kt8

[Bericht gewijzigd door Peter112 op woensdag 13 november 2019 07:46:21 (74%)

Op 12 november 2019 23:36:39 schreef Fantomaz:
Bedankt voor de inzage KlaasZ.
Waar haal je die info overigens vandaan?

Waar ik het voor het eerst heb gelezen weet ik niet meer. Maar soms kom je wel eens dingen tegen. Daarbij komt dat ik naast elektro ook geïnteresseerd ben in taal. Als ik een onbekend woord tegenkom wil ik altijd weten waar het vandaan komt.
Veel informatie is te vinden in het etymologisch woordenboek en daar staat het gewoon in: relais plaats waar men verse paarden krijgt.

Als je wat doorzoekt kom je er achter dat het Franse woord lais verwant is aan het Engelse woord leash, en dat betekent leidsel (of hondenriem).
Relais betekent dus herleidselen. In het Frans gebeurde dat dus in een relais, en in het Nederlands heette zo'n plaats een uitspanning.

Omdat de koetsiers en de reizigers even moesten wachten tot de verse paarden geplaatst waren was er bij zo'n uitspanning altijd een café-restaurant. In mijn jeugd waren er nog steeds horeca gelegenheden die het woord uitspanning in de naam hadden, hoewel er allang geen paarden meer werden ververst.

Tenslotte kennen we nog het woord relaxen, dat heeft dezelfde herkomst en betekent uitrusten.

@ Fantomaz:
Ik zag enige tijd geleden op "Signal Hill" bij St. John's, Newfoundland Labrador dat Marconi begin 1900 daar ter plekke bezig was geweest om voor het eerst in de geschiedenis signalen zonder tussenkomst, trans-Atlantisch van het dichtst nabij gelegen punt in Groot Brittanie te ontvangen. Wanneer je hier op Googled vind je misschien meer van waarnaar je op zoek bent.

Op 13 november 2019 14:49:06 schreef herbert116:
... Wanneer je hier op Googled vind je misschien meer van waarnaar je op zoek bent.

Deze ken ik idd.
Ws ik al tegenaan gelopen. Maar ga je verder zoeken kom je bijna altijd op draadloze communicatie uit.

Op 11 november 2019 23:17:37 schreef KlaasZ: Dus op bepaalde punten waren er relaisstations. En die bestonden hoofdzakelijk uit een relais. De spoel werd geactiveerd door de eerste lijn, het contact ging, gevoed door een verse batterij, de tweede lijn op. Naar de ontvanger, of naar een volgend relaisstation als dat nodig was.

Ik zat daar nog even over te denken...
Hoe zou dat gegaan zijn met het "kleven" van de spoelen?
Een aanslag van de sleutel geeft spanning aan een spoel, die op zijn beurt een contact sluit waardoor een nieuwe spanningsbron de volgende kilometers kan afleggen.
Maar een draad van enkele kilometers heeft een capacitieve werking. Die zou de spoel wellicht langer "vast" houden dan eigenlijk verbindingstechnisch verantwoord was.
Nog los van de vertraging van een opkomend relais achter een lange condensator die eerst geladen moest worden. (die kabel dus)
Elektriciteit stond in de kinderschoenen natuurlijk. Laat staan dat men alle fenomenen kende en begreep.
Zoiets moet de snelheid drastisch onder druk hebben gezet.

Dan nog de vraag hoe post A een telegram naar post D kon sturen, over posten C en D, zonder dat men eerst post C op de hoogte moest stellen dat de volgende telegram toch écht naar D moest en niet naar E, die ook achter C zat.
Zelfs telefonistes met hun Jackpluggen en patchboard bestonden in die tijd nog niet...
Of ging een Telegram in die tijd als Broadcast naar alle posten en mocht de telegrafist uitmaken of het bij hem hoorde of bij een andere post? Dat zou de confidentialiteit niet ten goede zijn gekomen.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)